Rintränings- och utställningstråd

Bukefalos 30 år!

Är det full avgift som gäller för länsklubbarna även om man är medlem i rasklubb? Lite väl saftigt med 590 spänn, betalar ju redan förbundsavgift till SBK och lokala avgifter för ras- och lokalklubb.

Hur ser det ut på Elmia? Är det SKK eller SBK som arrangerar utställning där? /Mvh lite snål

Är det full avgift som gäller för länsklubbarna även om man är medlem i rasklubb? Lite väl saftigt med 590 spänn, betalar ju redan förbundsavgift till SBK och lokala avgifter för ras- och lokalklubb.

Hur ser det ut på Elmia? Är det SKK eller SBK som arrangerar utställning där? /Mvh lite snål
Elmia är internationell. Samma priser oavsett hur många eller vilka klubbar du är med i. SBK och rasklubbsutställningar brukar vara något mindre dyra.

Elmia är internationell. Samma priser oavsett hur många eller vilka klubbar du är med i. SBK och rasklubbsutställningar brukar vara något mindre dyra.
SBK är ju samarbetspartner till Elmia hund, är det inte SBK utställning då? Lyckades inte hitta om det var utställning i år eller bara tävlingar?
Däremot den som arrangeras på Elmia under "Agria dog show" är ju av kennelklubbarna och internationell.

Menar du anmälningsavgift till utställning? För att ställa ut på en länsklubbsutställning så krävs medlemskap i länsklubb. Den enda kennelklubbsutställning du kan ställa ut på med ditt SBK-medlemskap är Stockholm Hundmässa, då den arrangeras av Svenska Kennelklubben centralt och då räcker det med medlemskap inom organisationen (ras-, special- eller länsklubb).

Förrförra helgen ställde vi ut vår JRT i Vårgårda. Den lilla stjärnan var (som vanligt) fantastisk i ringen och det höll den japanska domaren med om så Tutan vann UKK, BTKL (med cert), BIM, BIR unghund och senare i BIS-unghundsfinalen så vann hon det också!
Sjukt roligt! Bästan pluttan tuffade på i bästa "Se på mig"-anda hela dagen!

Det var hennes andra cert och vi hoppas kunna ta det tredje nästa år när hon är över 24 månader.

Någon som vet inoficella utställningar i början på nästa år gärna i Skåne trakten?

1000022733.webp

Med mamma och morbror 🥰

Fredag: BIR junior, juniorcert, juniorcacib, crufts kvalificerad och CIB-J
Lördag: VG
Söndag: BIR junior, juniorcert, juniorcacib, 4btkl, cert, dansk juniorvinnare och dansk juniorchampion
Helt sjukt! 🤩🤩🤩
Alltså för mig som inte fattar det här med utställning, hur kan man vinna "allt" ena dagen och få VG andra? VG är för mig något man ger en hund med rätt mycket brister eller som är lite svår att hantera. Vad hände?

Alltså för mig som inte fattar det här med utställning, hur kan man vinna "allt" ena dagen och få VG andra? VG är för mig något man ger en hund med rätt mycket brister eller som är lite svår att hantera. Vad hände?
Haha! Min ena har fått ck och vunnit championklassen ena dagen och fått sufficent den andra. 🙄😅 Domare gillar olika och vissa domare vet inte hur en hund ska se ut eller har väldigt dålig koll på rasen. 🤷🏼‍♀️

Både som @mysboll säger och i detta fall så var kritiken jättefin, han gillade henne verkligen men hon fick för sig att han var äcklig. Jag var tvungen att hålla i henne för att han skulle kunna kolla tänder och känna igenom henne vilket gjorde mig tokledsen för hon brukar stå själv. Tror hon hade tagit det annars om man jämförde kritiken med den som slog oss.. Men jag förstår att han drog ner för beteendet. Hon morrade inte eller så, skällde inte men backade och ville inte. Släppte det fort så fort vi fick springa istället och inga problem att ställa upp sen.

Sen kan man diskutera att juniorhanen fick excellent, han hade hängande svans även i rörelse och såg allmänt stressad ut, inte bekväm alls. Min var "bara" obekväm vid hanteringen och drogs ner till VG.. Men men! Bara att träna vidare 😊 men ledsamt när domaren till och med förklarar för en hur fin hon är men att hon måste fixa hanteringen 😭 (jag ser att du tränat, fortsätt med det osv)

Min förra Kooiker Fenna var en "antingen eller", ena dagen kunde hon få CERT och andra kunde hon få Good på sin höjd. Lystra som jag har hemma nu är lite samma grej med, ingen Cert-hund dock men Excellent bör hon knåpa ihop med får mest Good och VG om vi har tur. 😅

VG är inte en hund med mycket brister. VG är en hund som väldigt mycket motsvarar rasstandarden. Men kanske har några mindre avvikelser.

VG är inte en hund med mycket brister. VG är en hund som väldigt mycket motsvarar rasstandarden. Men kanske har några mindre avvikelser.
Det är nog olika beroende på ras? Min ras är ingen typisk utställningsras och även hundar som avviker något från standard blir UCH. Min ena som var rätt snygg från sidan men hade en alldeles för hög svans i rörelse fick cert enda gången jag ställde, andra hunden fick excellent på rasspecial trots att han inte var så glad för hantering och hade några småbrister (också enda gången han ställdes som vuxen). VG får de som träffar petiga (eller kunniga?) domare verkat det som.

Det är nog olika beroende på ras? Min ras är ingen typisk utställningsras och även hundar som avviker något från standard blir UCH. Min ena som var rätt snygg från sidan men hade en alldeles för hög svans i rörelse fick cert enda gången jag ställde, andra hunden fick excellent på rasspecial trots att han inte var så glad för hantering och hade några småbrister (också enda gången han ställdes som vuxen). VG får de som träffar petiga (eller kunniga?) domare verkat det som.
VG är ju very good och motsvarar fortfarande rasstandard förutom mindre avvikelser. Så även om det i utställningsvärlden räknas som ett dåligt resultat är det inte det i avelssynpunkt.
Ofta handlar ett VG om att domaren tycker att hunden har fel typ eller är för stor/för liten. Fel typ betyder fortfarande inte att hunden ej motsvarar rasstandard bara att den inte är den typen som just den domaren vanligtvis föredrar. Så även om det ska vara en objektiv bedömning blir det ju sällan det.
Just det med typen är ofta det som är avgörande när en hund får VG ens dagen och CERT andra.

Hur ska man klä sig när man åker på stor utställning? Vet att det är olika beroende på ras men smälter jag in i svart träningsväst när jag visar brukshund? Tänker typ skjorta under. Måste man ha ljusa byxor till mörk hund? Kommer stå framför när jag ställer upp men vi ska ju springa också. Och i så fall, hur ljusa till den här färgen? Eller är det skitsamma, dvs kan lika gärna visa som klädd på bilden (mörka jeans och ylletröja)

20251211_185903.webp

Hur ska man klä sig när man åker på stor utställning? Vet att det är olika beroende på ras men smälter jag in i svart träningsväst när jag visar brukshund? Tänker typ skjorta under. Måste man ha ljusa byxor till mörk hund? Kommer stå framför när jag ställer upp men vi ska ju springa också. Och i så fall, hur ljusa till den här färgen? Eller är det skitsamma, dvs kan lika gärna visa som klädd på bilden (mörka jeans och ylletröja)

Visa bifogad fil 178205
Gör inte detta med kläder mer komplicerat än vad det är. Välj kläder som du trivs i, som är praktiska och vardagssnygga. Själv gillar jag att ha kavaj på mig när jag visar hund, helt enkelt därför att det är snyggt och praktiskt – eftersom jag inte trivs med en påhängd godisficka, så vill jag ha kläder med fickor och då blir ju en kavaj toppen!

Till den hunden hade jag absolut kunna ha svarta byxor, om jag nu kände att det verkligen är vad jag vill ha. När jag visar röda chowar så vill jag gärna vara helsvart förutom en kavaj i avvikande färg, men om jag har anmält en svart hund så får jag tänka om och då blir det byxor i icke-svart och en kavaj i passande färg till byxorna, t ex svart. Jag har inga problem med att visa hund i blå jeans, så välj kläder som du trivs i. Dina färgval avgör inte om din hund kommer vinna eller inte.

bucky3_251213.webp

Min chowhane Bucky (Nörskov's Sir Lancelot Von Goggen) hade en toppendag i Stockholm igår. Han vann juniorklassen med CK, CACIB-J och fick titeln SE JV-25 (svensk juniorvinnare). I bästa hanhundsklass blev han tvåa och fick sitt andra cert. Han blev även Bästa Junior i rasen.
Med detta så slutar han 2025 som vinstrikaste korthårshane i Sverige och hamnar även på topp 10 bland samtliga hanhundar i rasen. Han fyllde 14 månader i veckan.

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Framtida hundras?
  • Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?
  • Reaktiv Torsten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka