Risker för kvinnor vid dejting (utbruten från Kravlistor vid dejting)

Det finns idioter och de flesta kvinnor och män kommer få uppleva dessa idioter mer än en gång i livet men att säga att sexuella trakasserier som våldtäkt och liknande är en del av mansrollen är ganska starkt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det finns idioter och de flesta kvinnor och män kommer få uppleva dessa idioter mer än en gång i livet men att säga att sexuella trakasserier som våldtäkt och liknande är en del av mansrollen är ganska starkt.

Är det? Våldtäktskultur och mansrollen skulle jag snarare påstå är starkt sammankopplade. Det handlar inte bara om fysiska övergrepp, även sexistiska skämt, objektifiering etc bidrar till våldtäktskultur.
 
Jag har jättesvårt för att man ska utgå efter att alla män är svin, som grund. Jag dömer ingen, alla får en chans. Oavsett ursprung, kön, sexuell läggning.

Hatar att man ska klaga på en viss grupp. För dom som är oskyldiga får ta en massa skit.

Hur skyldig eller oskyldig man än anser sig vara måste man ju kunna diskutera på gruppnivå när det gäller upprätthållandet av skadliga maktstrukturer. Annars kan inte ändring ske.

Jag har nog aldrig sett någon på Buke skriva "alla män är svin".
 
Hur skyldig eller oskyldig man än anser sig vara måste man ju kunna diskutera på gruppnivå när det gäller upprätthållandet av skadliga maktstrukturer. Annars kan inte ändring ske.

Jag har nog aldrig sett någon på Buke skriva "alla män är svin".
Nä, men jag har sett det på fb bland annat. Man skulle kunna formulera sig som "de män som faktiskt utför dessa handlingar är svin" jag TROR verkligen inte att majoriteten av alla män utför dessa vidriga handlingar.
 
Hur allt hänger ihop:

Pyramiden-av-sexism-normpsykologen-lina-bodestad.png


(Det här är ju då vad kvinnor blir utsatta för, så vänd på det så får man fram vad männen gör och hur deras handlingar bygger pyramiden. Det ska finnas en bättre bild, med fokus på just männens beteenden, men den hittar jag tyvärr inte nu)
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.



Du inser att det faktiskt är ganska farligt att som kvinna hålla på att dejta en massa?

"Gå på dejt! Det värsta som kan hända är att du har tråkigt!"
"Nej. Det värsta som kan hända är att jag blir våldtagen och mördad"

Igår blev jag bjuden på nyårsfest av en kille på tinder det var han och några av hans vänner(män). Lät roligt men är en risk att gå hem till ett gäng fulla killar på natten som ensam tjej, när jag försöker förklara det får jag "men jag är snäll"...

Tycker att det är så tråkigt att ständigt behöva bedöma risker pga män.
 
Nä, men jag har sett det på fb bland annat. Man skulle kunna formulera sig som "de män som faktiskt utför dessa handlingar är svin" jag TROR verkligen inte att majoriteten av alla män utför dessa vidriga handlingar.

Men det handlar inte bara om "vidriga handlingar". Ett tafs på rumpan eller kika in i tjejernas omklädningsrum har nog många, många pojkar varit med på. Ett skämt om kvinnor i köket eller ett rent våldtäktskämt som får passera i tystnad eller under skratt. En dickpic som skickas till någon som inte bett om det. Sexistiskt hatspråk om någon kvinnlig politiker eller kvinnlig artist. Det bidrar till en normaliserad våldtäktskultur. Då måste man kunna diskutera gruppen män och mansrollen som sådan.
 
Nä, men jag har sett det på fb bland annat. Man skulle kunna formulera sig som "de män som faktiskt utför dessa handlingar är svin" jag TROR verkligen inte att majoriteten av alla män utför dessa vidriga handlingar.
Jag känner att det är viktigare att diskutera sakfrgågan än att inte kunna prata om det, för att man riskerar att trampa nån på tårna ang att de med stor sannolikhet umgås med sexualförbrytare.

"Inte alla män" säger ni, jag väntar fortfarande på att möta individen som avviker.
 
Jag känner att det är viktigare att diskutera sakfrgågan än att inte kunna prata om det, för att man riskerar att trampa nån på tårna ang att de med stor sannolikhet umgås med sexualförbrytare.

"Inte alla män" säger ni, jag väntar fortfarande på att möta individen som avviker.

Framför allt måste man ju förstå att man kan vara en del av en skadlig struktur/grupp men ändå som individ vara personligt "oskyldig". Men det går inte att tala om maktstrukturer om vi hela tiden ska påpeka "inte alla män", "inte alla vita", "inte alla i överklass" osv.
 
Framför allt måste man ju förstå att man kan vara en del av en skadlig struktur/grupp men ändå som individ vara personligt "oskyldig". Men det går inte att tala om maktstrukturer om vi hela tiden ska påpeka "inte alla män", "inte alla vita", "inte alla i överklass" osv.
Det blir ungefär som "jag är inte rasist, men..."
 
Det finns idioter och de flesta kvinnor och män kommer få uppleva dessa idioter mer än en gång i livet men att säga att sexuella trakasserier som våldtäkt och liknande är en del av mansrollen är ganska starkt.
Är det? När jag var tonåring hade till exempel en idrottsförening (med aktiv ungdomsektion) i min närhet "roliga" planscher på väggarna som "kvinnor behöver både värme och ömhet, däng dom i elementet så blir dom både varma och ömma"...
 
Är det? När jag var tonåring hade till exempel en idrottsförening (med aktiv ungdomsektion) i min närhet "roliga" planscher på väggarna som "kvinnor behöver både värme och ömhet, däng dom i elementet så blir dom både varma och ömma"...
Ja, det skämtet har dykt upp i många sociala sammanhang. Det och "nämen tjejer, sitter ni här alldeles ensamma!"
 
Är det? När jag var tonåring hade till exempel en idrottsförening (med aktiv ungdomsektion) i min närhet "roliga" planscher på väggarna som "kvinnor behöver både värme och ömhet, däng dom i elementet så blir dom både varma och ömma"...
Vilket härligt budskap idrottsföreningen ger till sina ungdomar :up:

Väldigt trevligt. Verkligen
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 110
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 098
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp