Risker för kvinnor vid dejting (utbruten från Kravlistor vid dejting)

Det var inte för att döma jag ställde frågan. Om något skulle jag döma killarna.
Jag var genuint nyfiken. Men förstår om hon inte vill svara...
Jag kan ge dig ett exempel, min första relation med en man, där jag fostrades till att bara lyda.

Jag ger honom en kyss. Han blir upphetsad. Begär att jag ska ligga med honom. Mycket ledsna ögon och ledsen röst och något i stil med "nu har du gjort mig kåt, då måste jag få orgasm för annars kommer jag ha jätteont i pungen i morgon". Han gjorde mig ofta glad men det där kom jämt, varenda jävla gång jag gav snubben en kyss. Och det var bevisligen viktigt att jag åtgärdade hans "problem", en handtralla dög visst inte.
 
Jag kan ge dig ett exempel, min första relation med en man, där jag fostrades till att bara lyda.

Jag ger honom en kyss. Han blir upphetsad. Begär att jag ska ligga med honom. Mycket ledsna ögon och ledsen röst och något i stil med "nu har du gjort mig kåt, då måste jag få orgasm för annars kommer jag ha jätteont i pungen i morgon". Han gjorde mig ofta glad men det där kom jämt, varenda jävla gång jag gav snubben en kyss. Och det var bevisligen viktigt att jag åtgärdade hans "problem", en handtralla dög visst inte.

I mina ögon låter han inte som en "vettig" man...
Man kan inte begära av någon att man ska ligga , kyssar eller inte.
 
Tjatar till sig sex, dvs beklagar sig att man inte har sex tillräckligt ofta tills kvinnan ger upp och har sex trots att hon egentligen inte har någon större lust. Kan inte ta en första avvisning, typ börjar pilla på en i sängen och trots att man vrider på sig för att komma undan eller på annat sätt ger tecken på ointresse så envisas personen med att försöka pilla och greja så man får säga ifrån osv osv osv. Under unga år är det framförallt pressen som jag upplevde som värst, jag har haft mycket sex trots att jag inte haft någon lust på grund av att jag känt mig pressad av min partner. En del män verkar även tro att bara för att man är i en relation är det en rättighet att klämma på den andra i tid och otid, man blir på något sätt obehagligt objektifierad i relationen, det är min rätt att välja när jag är sexuell och inte.
 
Jag tänker såhär. Byt ut "män" mot "kvinnor" och läs igen. Skulle någon skriva på detta sätt om kvinnor skulle helvetet bryta lös.

Såklart ska "de PERSONER som utför dessa handlingar måste vi göra något åt." Jag tror att diskussionen skulle bli lättare om man gjorde så än att hata män rent generellt.

Fast det är ju just män som är problemet? Mäns våld mot kvinnor är en av de vanligaste orsakerna till ohälsa hos kvinnor, enligt WHO och FN. Mäns våld mot kvinnor är listat som ett folkhälsoproblem. Kvinnors våld mot män är inte det, eftersom det inte är ett strukturellt problem.
 
Tjatar till sig sex, dvs beklagar sig att man inte har sex tillräckligt ofta tills kvinnan ger upp och har sex trots att hon egentligen inte har någon större lust. Kan inte ta en första avvisning, typ börjar pilla på en i sängen och trots att man vrider på sig för att komma undan eller på annat sätt ger tecken på ointresse så envisas personen med att försöka pilla och greja så man får säga ifrån osv osv osv. Under unga år är det framförallt pressen som jag upplevde som värst, jag har haft väldiga mänger sex trots att jag inte haft någon lust på grund av att jag känt mig pressad av min partner. En del män verkar även tro att bara för att man är i en relation är det en rättighet att klämma på den andra i tid och otid, man blir på något sätt obehagligt objektifierad i relationen, det är min rätt att välja när jag är sexuell och inte.

Vad jag läst förekommer det att kvinnor tjatar och beklagar sig över för lite sex också...

Det andra låter som han är väldigt dålig på att läsa signaler eller skiter i dom. Provade du att prata om det med honom ?
 
Vad jag läst förekommer det att kvinnor tjatar och beklagar sig över för lite sex också...

Det andra låter som han är väldigt dålig på att läsa signaler eller skiter i dom. Provade du att prata om det med honom ?
Ett nej är ett nej. Det ska inte behöva förklaras eller motiveras.

När jag själv råkade ut för en som tjatade och han inte fattade så lackade jag ur till slut och kastrerade honom verbalt. Sen blev det inget mer sexande.
 
Du kan fortfarande inte nödvändigtvis dra slutsatsen att eftersom det är främst män så är det pga män uppfostras till att göra det.

Forskning har visat att nära 75 procent av de barn som växer upp i våldsamma relationer själva har blivit slagna. I den stora majoriteten av fallen är det fäderna som slår, även om mödrar också kan utsätta sina barn för våld. Senare års forskning talar också för att det finns ett starkt samband, särskilt för kvinnor, mellan att växa upp i en våldsam familj och att även som vuxen bli utsatt för misshandel. För män som växer upp i familjer med misshandel och våld tenderar de istället att utsätta andra för samma sak.

Män är överrepresenterade i brottsstatistik som misshandel tex. Barn är ofta en del i den vardagen med våld. Det finns fall där mamman misshandlar eller överlag är sämre förälder, absolut. Men statistiskt och i praktiken är det män som är skyldiga till våld i hemmet. (även psykiskt). Det är vanligare att män som utsätts för våld i nära relationer uppger att de har utsatts för psykiskt våld. Det kan handla om verbala angrepp (förlöjligande och mobbning), isolering (social eller ekonomisk), svartsjuka, hot om skilsmässa och förstörelse av personlig egendom. Kvinnor utsätts, bortsett från psykiskt våld även mycket oftare än män för grovt, upprepat och kontrollerande fysisk våld från en partner. Våldet är ofta medvetet och kontinuerligt. Finns forskning på detta, en tex Prevalence and characteristics of child physical abuse in Sweden, eller nationellt centrum för kvinnofrid eller Sveriges mansjourers riksförbund.

Kontroll och maktbehov är en viktig drivkraft bakom utövandet av våld i nära relationer. Genom fysiskt, psykiskt, sexuellt och materiellt våld kontrolleras offrets beteende och handlingsfrihet. 89% av dömda förövare av våld i nära relationer är män. Jag anser att våldsutövande i nära relationer är starkt kopplat till kön, eftersom män är såpass överrepresenterade inom våldsutövande i nära relationer. Dock tror jag på att öka förståelsen, genom att titta på vad som skapar våldshandlingar och att kombinera en analys av maskulinitetsnormer, relationsproblematik och individualpsykologiska förklaringsmodeller
 
Jo, jag har läst att det är vanligare att män klagar på för lite sex i relationer.
Jag undrar vad det beror på... Är kvinnor mindre intresserade av sex ?
Att tycka att det är för lite sex i en relation och att nöta ned någon med tjat eller pressa dom är helt skilda saker. Det ena är någon man upplever som ett problem det senare är utan hänsyn till den andra parten i relationen se till att man får det man vill ha.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 122
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 104
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp