Jag kan säga så här - som har varit ute på MÄNGDER av inverkansbedömning i Sverige med dottern på B-ponny från låga klasser till Msv B som är det högsta du kan rida på B-ponny idag.
Det är för det första bara skitsnack att ungar inte rider inverkan (och tränar för det). Idag finns följande inverkansbedömningar som många barn är med på (plus fler enskilda tävlingar), utgår från hoppning då det är den som diskuteras överlag, ingen behöver väl få höra att dressyren redan är inverkan?
Division 4 - Jens Fredrikssons vad det nu heter - går enbart i en inverkansbedömning på mycket låg nivå.
Division 3 tredje omgång i ponnyallsvenskan går i många distrikt i inverkansbedömning.
Kval till falsterbo går i LB men har också inslag av bommar och halt.
Kval till GPponnyn, LB alltid inverkansbedömning.
Kval till SM, folksamponnycup, inverkan vilket avgör vilken plats i första omgången i SM du startar på och vilket också leder vidare till SM i Inverkan som avgörs i första omgången (i LA på B-ponny).
Dessa tävlingar hade kanske kunnat vara bra men väldigt ofta, VÄLDIGT ofta, går en röd tråd igenom att domare gärna dömer vissa andra domares barn högre oavsett hur de rider, de som har svåra ponnyer men kanske rider ponnyn bättre får betydligt sämre poäng än de som har självgående ponnyer och jag lovar att om ni tittar på vilken resultat lista som helst från inverkan så kan ni själva se att de med namn i sporten har fått betydligt högre poäng än de som kämpar från ingenting.
Om man tror att det kommer bli så mycket bättre ridning för att vi enbart ska rida inverkan, då tror man fel för i så fall måste systemet ändras och bedömningarna göras mer rättvisa än vad de faktiskt är idag.
Och jag vill också säga att barn och ungdomar rider bra idag, den ridningen ni hävdar återfinns på varenda ponnytävling ser inte jag, möjligen på små lokala tävlingar med ponnyer som inte vill hoppa eller så låga hinder att det bara är att skena runt, ju större hinder, ju större banor ju mer välridande barn.
SM är ett gott exempel utifrån det, många här vet ju inte ens hur ett SM går till, det blir liksom så tydligt i sådana här trådar...
I omgång ett får du startnummer utefter hur det har gått i inverkanskvalen till inverkansSM. Omgång 1 är alltså bedömning A, inverkan. INGEN omhoppning utan du behöver vara felfri. Omgång 2 är också en bedömning A, det vill säga INGEN omhoppning. Är du ute i omgång 1 får du inte heller rida vidare i omgång 2 utan då rider du i b-final. Samma om du är ute i omgång 2. Till omgång 3 är det visserligen en utslagning, de 20 bästa går vidare till finalen, men det är ju på antal fel då, det vill säga ligger du på 30 plats men har samma antal fel som den som ligger på 20 plats så rider du final. Jag skulle säga att de flesta som har ridit igenom omgång två är med i finalen, tror alla var med i år.
Även i omgång 3 är det gundomgången som räknas. För att få rida omhoppning gäller det att du rider om medaljer, det är enbart om du ligger på medaljplats på samma fel som någon annan som det blir omhoppning. Att tro att alla tar sig till omhoppning efter tre omgångar på utslagsgivande SM-banor är så okunnigt så det finns inte, i år, i alla kategorier upp till children, i både utomhus och inomhusSM var det 15-16 ekipage som stred om medaljerna och red en omhoppning 2025. . Är du utanför medaljstriden blir du likaplacerad på antal fel.
SM-banorna är otroligt svåra och utslagsgivande. De kräver ridning, oavsett hur gammal du är, vilken kategori du rider i och vilken ponny du sitter på. Det fungerar inte att komma och gasa runt och slita i ponnyerna som många här tror, då är du inte felfri helt enkelt. Jag skulle definitivt säga att ju högre upp du rider ju bättre rider du. Du kommer inte högt om du inte kan rida.
Skribenten själv har för övrigt ingen förankring i ponnysporten och erkänner också att han inte besökt ponnytävlingar frekvent de senaste åren. Han borde börja med det innan han dömer ut alla ponnyryttare och dess föräldrar. Men. Det är ju inget nytt på västfronten i de här diskussionerna.