Robotdammsugare är det värt?

Nu har jag inte läst vartenda inlägg i tråden så vet inte om någon har ställt frågan. Robotdammsugare är det risk för att de ger några märken på trägolv/ parkett? Flyttar snart till en lägenhet med nästan bara parkettgolv men tack och lov laminat i köket. Funderar starkt på robotdammsugare när vi flyttat.
Jag har parkett i hela lägenheten och har inte fått några märken efter ett års användning. Inga märken på trösklarna heller
 
Ni som haft robotdammsugare ett tag, har ni bytt batteri på dem?

Vår ”Botvid” (Neato Botvac D3) är 3,5 år och börjar bli gaggig. Om batteriet inte räcker för hela rummet går han och laddar och sen glömmer han att gå ut och dammsuga färdigt. Jag har beställt ett nytt batteri och hoppas att det ska hjälpa. När jag läste om batterierna verkade det som att det rekommenderas batteribyte var 12:e till 18:e månad. Det känns vare sig ekonomiskt eller miljösmart.
 
Ni som haft robotdammsugare ett tag, har ni bytt batteri på dem?

Vår ”Botvid” (Neato Botvac D3) är 3,5 år och börjar bli gaggig. Om batteriet inte räcker för hela rummet går han och laddar och sen glömmer han att gå ut och dammsuga färdigt. Jag har beställt ett nytt batteri och hoppas att det ska hjälpa. När jag läste om batterierna verkade det som att det rekommenderas batteribyte var 12:e till 18:e månad. Det känns vare sig ekonomiskt eller miljösmart.

Inte bytt men det behöver bytas, det märktes efter ca 2 år att det var markant mindre gångtid.

Jag har önskat mig en ny i julklapp dock, därav inget batteribyte
 
Ok, någon som har erfarenhet av att gå från neato till något annat märke?

Vår Botvac börjar bli gaggig efter 3 år i tjänst. Den ska nu få nya batterier och lättar demensen och kapaciteten ökar så kanske den får flytta till fjällen och tjänstgöra där, jag tänker lite som ett pensionärsliv.

Detta är vår tredje neato på 10 år, har varit otroligt nöjda med dem förutom att hållbarheten känns lite sådär, även om den sista nu verkar vara den med längst potentiell livslängd. Har därför börjat kika runt på lite andra märken för daglig användning här hemma. MEN med neato vet jag liksom vad jag får, de andra är jag osäkra på.

Så har någon gått till ett annat märke och varit nöjda?
 
Jag fick (har redan öppnat) en Xiaomi roborock S6 Pure i julklapp. Och den är som Ferrari jmf med min 3 år gamla budget roomba. Mycket nöjd jag önskade mig en ny modern i julklapp och inte bara bytte batteri. Nu kan jag programmera på helt annat vis. Dessutom är nya tystare.
 
Ok, någon som har erfarenhet av att gå från neato till något annat märke?

Vår Botvac börjar bli gaggig efter 3 år i tjänst. Den ska nu få nya batterier och lättar demensen och kapaciteten ökar så kanske den får flytta till fjällen och tjänstgöra där, jag tänker lite som ett pensionärsliv.

Detta är vår tredje neato på 10 år, har varit otroligt nöjda med dem förutom att hållbarheten känns lite sådär, även om den sista nu verkar vara den med längst potentiell livslängd. Har därför börjat kika runt på lite andra märken för daglig användning här hemma. MEN med neato vet jag liksom vad jag får, de andra är jag osäkra på.

Så har någon gått till ett annat märke och varit nöjda?
Är supernöjda med vår Xiaomi. Finns dessutom grupper på Facebook och massa gör det själv videor om hur man byter diverse delar etc om den krånglar.
Tycker att den är väldigt prisvärd för det man får och jag uppskattar verkligen appen och att den städar systematiskt till skillnad får vissa andra robotdammsugare.
Inga problem med djurhår eller våra två mattor heller.
 
Jag fick (har redan öppnat) en Xiaomi roborock S6 Pure i julklapp. Och den är som Ferrari jmf med min 3 år gamla budget roomba. Mycket nöjd jag önskade mig en ny modern i julklapp och inte bara bytte batteri. Nu kan jag programmera på helt annat vis. Dessutom är nya tystare.

Var visst inte en Pure utan en S6. Men de är typ nästan likadana iaf
 
Det här med appfunktionalitet... betyder inte det att det bara är en enda person i hushållet som kan styra dammsugaren? Om appen bor i min sambos mobil och jag är ensam hemma så kan jag inte dammsuga upp en hög med spillt ris i köket t ex? Eller kan appen bo (och användas) i fler än en mobil?
 
Det här med appfunktionalitet... betyder inte det att det bara är en enda person i hushållet som kan styra dammsugaren? Om appen bor i min sambos mobil och jag är ensam hemma så kan jag inte dammsuga upp en hög med spillt ris i köket t ex? Eller kan appen bo (och användas) i fler än en mobil?
Appen kan bo i många mobiler.

Vi styr en del belysning via olika appar och har en bevakningskamera via app.
 
Det här med appfunktionalitet... betyder inte det att det bara är en enda person i hushållet som kan styra dammsugaren? Om appen bor i min sambos mobil och jag är ensam hemma så kan jag inte dammsuga upp en hög med spillt ris i köket t ex? Eller kan appen bo (och användas) i fler än en mobil?

Som redan sagts kan den bo i flera mobiler. Det är dock sällan jag använder roboten till att dammsuga upp en hög spillt ris (även om det är fullt möjligt), utan då tar jag snabbt skaftdammsugaren. Det går snabbare än att kalla dit roboten.

(Ja jag har alltså tre dammsugare och använder alla. Men roboten gör störst skillnad i det dagliga)
 
Det här med appfunktionalitet... betyder inte det att det bara är en enda person i hushållet som kan styra dammsugaren? Om appen bor i min sambos mobil och jag är ensam hemma så kan jag inte dammsuga upp en hög med spillt ris i köket t ex? Eller kan appen bo (och användas) i fler än en mobil?
Vår Neato kan antingen startas med appen eller med en knapp på maskinen. Man behöver inte ha appen alls om man inte vill.
 
Det här med appfunktionalitet... betyder inte det att det bara är en enda person i hushållet som kan styra dammsugaren? Om appen bor i min sambos mobil och jag är ensam hemma så kan jag inte dammsuga upp en hög med spillt ris i köket t ex? Eller kan appen bo (och användas) i fler än en mobil?
Både jag och sambo har appen, älskar den då man kan välja att bara dammsuga ett rum, viss zon (som du kan definiera själv) eller kalla den till just dit man spillt något.
Vi tar enbart fram skaftdammsugaren när soffan ska dammsugas typ :p
 
Min går också starta med knapp dvs utan app. Men halva vitsen försvinner ju utan app dock.
Det beror ju helt på hur man använder den. Vi har småbarn och prylar ööööverallt samt i vissa rum lite för höga trösklar så vi kan inte köra vår dammsugare på distans eller schemalagt. Jag gör så att jag röjer golvet i ett rum, lyfter in dammsugaren och startar, och sen går jag ut och stänger dörren. Appen har vi mest för att få notiser om den kört fast någonstans samt att den talar om när den är klar.
 
Det beror ju helt på hur man använder den. Vi har småbarn och prylar ööööverallt samt i vissa rum lite för höga trösklar så vi kan inte köra vår dammsugare på distans eller schemalagt. Jag gör så att jag röjer golvet i ett rum, lyfter in dammsugaren och startar, och sen går jag ut och stänger dörren. Appen har vi mest för att få notiser om den kört fast någonstans samt att den talar om när den är klar.

Ah ja I det läget blir ju appen meningslös
 
Jag fick en roborock s6 i julklapp!!! Så vansinnigt glad.
Men fattar inte riktigt zongrejjen. Trodde man valde en zon att städa i, men lilla Sunde verkar vilja städa överallt utom i zonen. Och han verkar också tycka att han är klar utan att ens ha gått in i salongen...
 
Jag fick en roborock s6 i julklapp!!! Så vansinnigt glad.
Men fattar inte riktigt zongrejjen. Trodde man valde en zon att städa i, men lilla Sunde verkar vilja städa överallt utom i zonen. Och han verkar också tycka att han är klar utan att ens ha gått in i salongen...
Har du råkat göra en no-go zon istället?
För det ska fungera som så att man gör en zon, rutan som zonen är i kan man göra större och mindre och flytta var man vill. Sedan ska den åka dit och städa.
Om din robot missar ett rum kan det vara så att den inte har läst av det rummet första gången du körde den? Hur ser kartan i appen ut, finns salongen med där?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 523
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 370
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 996
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp