Robotdammsugare är det värt?

I lite mer moderna lägenheter är det åtminstone väldigt ovanligt med trösklar idag, mer än kanske in till badrummet. Antar att många som bygger hus också undviker det?
Vår parkett är genomgående i hela lägenheten så vi slipper fula trösklar, förutom till badrummet. Roboten kommer utan problem in till badrummet men har svårt att ta sig ur då golvet är lägre i badrummet dvs tröskeln blir högre.
Vet du hur hög tröskeln är på väg in i badrummet (som roboten klarar) och hur hög är den åt andra hållet (som roboten fåt svårt med)?

Är det Roborock S5 max du har?
 
Jo, förstår argumentet och känner samma, det är därför det inte riktigt blivit av att jag skaffat ngn. För mig börjar nu städbiten bli väldigt eftersatt pga att orken tryter av orsaker som jag inte kan styra över eller påverka - det finns annat som måste prioriteras helt enkelt och funderade på om det här kunde vara ngt som fungerar - men det kanske det inte är helt enkelt...
Men blir lite förvånad - bor så många utan trösklar?
Jag tror ändå att du kommer känna en lättnad med roboten, även om du möjligen får lyfta den över någon tröskel och låta den städa ett rum på måndag, ett annat på tisdag och ett tredje på onsdag.

Tro mig, det är otroligt smidigt. Vi punktstädar också, lyfter ut den i hallen, sätter igång, stänger dörren och lagar mat. Och när maten är klar är hallen färdigstädad.
 
I lite mer moderna lägenheter är det åtminstone väldigt ovanligt med trösklar idag, mer än kanske in till badrummet. Antar att många som bygger hus också undviker det?
Vår parkett är genomgående i hela lägenheten så vi slipper fula trösklar, förutom till badrummet. Roboten kommer utan problem in till badrummet men har svårt att ta sig ur då golvet är lägre i badrummet dvs tröskeln blir högre.
Samma för mig, stänger helt enkelt in roboten i badrummet ibland, och låter dörren dit vara stängd när den går annars :)
 
Var förbi lägenhet jag har köpt men inte tillträtt än (tillträder inte förrän i januari) för att mäta och så, vilket ju var kul och bra. Men, mäte då även trösklarna och dom är höga :arghh:. Trösklarna in till sovrummet (två dörrar/ingångar) är 2,5 cm och tröskeln till köket är 3 cm. Till badrummet är den än högre :meh:. Suck och tvi! Varför byggde man förr så höga trösklar!?!

Kommer ändå att köpa en robotdammsugare men då blir det nog Roborock S5 max och inte en dyrare variant som jag hade funderingar på. Såvitt jag har förstått finns det ingen robotdammsugare som klarar 2,5 cm trösklar.
 
Var förbi lägenhet jag har köpt men inte tillträtt än (tillträder inte förrän i januari) för att mäta och så, vilket ju var kul och bra. Men, mäte då även trösklarna och dom är höga :arghh:. Trösklarna in till sovrummet (två dörrar/ingångar) är 2,5 cm och tröskeln till köket är 3 cm. Till badrummet är den än högre :meh:. Suck och tvi! Varför byggde man förr så höga trösklar!?!

Kommer ändå att köpa en robotdammsugare men då blir det nog Roborock S5 max och inte en dyrare variant som jag hade funderingar på. Såvitt jag har förstått finns det ingen robotdammsugare som klarar 2,5 cm trösklar.
Nu har jag mätt och tröskeln som vår robot klarar utan problem är 1,5 cm, men ut ur badrummet där den inte kommer ut är det 2,5 cm.

Vi har en Xiaomi Roborock S6
 
Var förbi lägenhet jag har köpt men inte tillträtt än (tillträder inte förrän i januari) för att mäta och så, vilket ju var kul och bra. Men, mäte då även trösklarna och dom är höga :arghh:. Trösklarna in till sovrummet (två dörrar/ingångar) är 2,5 cm och tröskeln till köket är 3 cm. Till badrummet är den än högre :meh:. Suck och tvi! Varför byggde man förr så höga trösklar!?!

Kommer ändå att köpa en robotdammsugare men då blir det nog Roborock S5 max och inte en dyrare variant som jag hade funderingar på. Såvitt jag har förstått finns det ingen robotdammsugare som klarar 2,5 cm trösklar.
Varför inte bara byta trösklar?
 
Blir inte det fel/märkligt med dörrarna då? Är inte dörr och tröskel anpassade efter varandra?
Det beror lite på hur man vill ha det och hur det ser ut innan såklart. Men man kan givetvis byta dörr och dörrkarm när man ändå håller på.
 
Det beror lite på hur man vill ha det och hur det ser ut innan såklart. Men man kan givetvis byta dörr och dörrkarm när man ändå håller på.
Ok, tack för svar. Får fundera. Men tror att det är orginal dörrar och jag har lite svårt att byta ut "orginaldetaljer" såsom dörrar i boenden (hus/lgh).
 
Det kan ju funka att bygga upp kanten mot tröskeln med kvartsstav eller liknande så roboten kan klättra över enklare.
 
Jag tror ändå att du kommer känna en lättnad med roboten, även om du möjligen får lyfta den över någon tröskel och låta den städa ett rum på måndag, ett annat på tisdag och ett tredje på onsdag.

Tro mig, det är otroligt smidigt. Vi punktstädar också, lyfter ut den i hallen, sätter igång, stänger dörren och lagar mat. Och när maten är klar är hallen färdigstädad.

@emma74 Håller helt med detta!

Jag har robotdammsugare och jag ÄLSKAR den. Alltså på riktigt, det är det bästa jag köpt! Jag bor i en lägenhet med höga trösklar och får hjälpa robotdammsugaren in i köket och ibland tillbaka till sin dockningsstation beroende på vilket humör den är på. Jag har lite för mycket grejer och får ibland ställa om lite saker i olika rum och städa ett rum i taget. Den är ju inte jättebra på att dammsuga bakom dörrar heller, badrummet fixar den inte och ibland får jag köra den två gånger i lägenheten för att den missar lite här och var. Men det är ändå SÅ värt det, alltså verkligen life changer typ. :D
 
Får erkänna att jag inte ens läst om den. Har den fått bra omdöme? :)
Ja, det jag läst om neato så ska det vara bra dammsugare. Just denna ska vara riktigt bra och effektiv på mattor och även mot hundhår, vilket tydligen alla deras modeller från 6 och uppåt ska vara. :up:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 508
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 064
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp