Rödtabby honor?

Tack för försöket. :) Men, om jag har förstått det rätt så kodar väl S-locus för utbredning av färg, dvs avsaknad av S (s/s) ger minskad utbredning och därmed vitfläckigheten (iaf på hästar och möss, är det tvärt om på katter?) Kan det kanske vara så att avsaknad av S (dvs katten blir vitfläck) ger någon konkurrensfördel för den ena eller andra färgen, eller är det allid lika mycket rött och svart (blått och creme) på en sköldpadda? Spontant känns det som att spräckliga katter är mer svarta och större fält oftare är röda, men det är säkert en av mina vanliga illusioner... :smirk: Begriper ingenting... :confused:
 
Ja, S ger ju avsaknad av färg på utvalda ställen (sen hur utbrednigen av vitfläckigheten styrs, det är en helt annan fråga som jag också skulle vilja ha svar på! ;))

Det brukar väl vara ungefär lika mycket rött som svart, men eftersom det är slumpen som avgör för varje enskild cell vilket det ska bli, så kan det ju lika gärna bli nästan bara rött, eller nästan bara svart. Men det vanliga är ju att det är ungefär jämnt fördelat.
 
Det spelar ingen roll vad det finns för vitfläck i bakgrunde. Vitfläck är ett dominant anlag, och kan inte bäras dolt. Dvs om katten bär på anlaget så visar de det. Om de inte är vitfläckiga kan de heller inte nedärva det.
Om jag nu förstått allt rätt som ni skrivit, så är min hona vitfläck eftersom många av ungarna får vita tecken (bläs, haka, bröst, mage, tassar), hannen är helt rödtabby utan ett endaste vitt strå någonstans!?

Honan är inte melerad, utan har stora markerade fält med svart, rött - creme och vitt, är hon en s.k. vitfläck då?

De sköldpaddsungar som fötts har däremot alltid varit melerade på kroppen med nåt rödrandigt, vitt el. svart ben, svart fält i halva ansiktet samt rött på den andra halvan och lite vita tecken (haka, mage m.m), ungefär som DENNA!

En klar vitfläck då, nedärvt från mamman?
 
En undran om creme-nyansen?

Den här def. väl vitfläckig creme, eller är han röd.. fast ljus?
kattcreme.jpg




Detta är den häftigaste 'paddan' jag fått, tycker jag :D
kattsop.jpg


GLAD PÅSK!!!
 
Ingen aning. Är det så? Det finns ingen genetisk förklaring till det som jag vet i alla fall. Slumpen?

Och bia: Ja helt klart är din hona vifläck. De vita fälten är ingen som hör ihop med sköldpaddsfärgen, som många tror.
Sköldpaddsfärg är helt enkelt då katten har både röda och svarta fält på kroppen. Sedan kan den ha en massa andra anlag som påverkar, tex vtifläck, eller diluton (som gör att sköldpaddan blir creme och blå istället för svart och röd).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 391
Senast: Stereo
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 219
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 944
Senast: kem
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 327
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp