Bukefalos 28 år!

Rökförbud i hyresrätter

Det blir nog inskränkningar för de grupper som generellt sett inte sköter sig tillräckligt bra. Det gäller ju i allt. Många saker blir endast förbjudna efter att folk visat att de inte kan hantera det.

Och ett drogförbud är det väl redan m.t.p. att droger faktiskt är förbjudna i hela samhället (d.v.s. inkl. folks hem oavsett ägandeform)?
Nej droger är inte förbjudna bara vissa droger.
 
Ska vi gissa på att det blir förbud mot:
Rökning
Husdjur
Alkohol
Droger
i hyresrätter framöver?

För att de här sakerna skapar allergier och/eller besvär för sina medboende?
Samt för hyresvärden vid avflytt.
Det kommer nog i alla fall bli mer omfattande hyreskontrakt i framtiden.

Det är möjligt och så länge efterfrågan på hyresrätter är större än tillgången har hyresvärdarna större möjlighet att finvälja hyresgäster. Men hyresvärdarna måste hålla en balans också. Blir det för strikta avtal kan det bli svårt att hitta hyresgäster.
 
Skillnaden är att det inte var restaurangerna som förbjöd rökningen, det var riksdagen som fattade beslut om ett förbud. Samhälleliga åtgärder för att förbättra folkhälsan välkomnar jag varmt. Jag slutade själv röka 25 maj 2005, jag kunde inte tänka mig att sitta på krogen och vara nikotinstressad. Förbudet gällde från 1 juni samma år. Så för mig var det jättebra, det gav mig en spark i baken att ta tag i rökslutet.

Men det är en jäkla skillnad på samhällets åtgärder och enskilda hyresvärdars möjligheter att peta vad folk gör i sina hem. ”Folk” i det här fallet är desstuom redan paria, vilket är tydligt inte inte minst i den här sorgliga tråden (som jag inser att jag just nu skriver i igen :banghead:)
Jag har gjort ett par försök att förklara den skillnaden, men det har inte gett några tydliga resultat.
 
Det är möjligt och så länge efterfrågan på hyresrätter är större än tillgången har hyresvärdarna större möjlighet att finvälja hyresgäster. Men hyresvärdarna måste hålla en balans också. Blir det för strikta avtal kan det bli svårt att hitta hyresgäster.
Då blir det ju verkligen en klassfråga, personer med dålig ekonomi kommer bli hårt styrda angående vad de får göra och ha hemma i sitt eget hem.
 
Ska vi gissa på att det blir förbud mot:
Rökning
Husdjur
Alkohol
Droger
i hyresrätter framöver?

För att de här sakerna skapar allergier och/eller besvär för sina medboende?
Samt för hyresvärden vid avflytt.
Det kommer nog i alla fall bli mer omfattande hyreskontrakt i framtiden.
Glöm inte:
*Ljud - musik, konversationer högre än samtalston (det stör och det är skadligt att få sömnen störd - ska man verkligen få ha ljudanläggningar med högtalare i andras hus? Det finns ju hörlurar!)
*Bjuda hem folk eller vara ute sent (spring i trapphuset stör och skapar otrygghet)
*Ska man få laga mat, ha brasa och levande ljus? (lukt, brandfara, farliga ämnen från ofullständig förbränning, slitage)
*ska man få ta hem jordnötter eller använda parfym? (tänk på allergikerna)
*vissa politiska åsikter - man kan inte hyra ut till anarkister och riskera att syndikalister eller nazisister spränger trapphuset (tänk på barnen!)

Jag är väldigt kluven i sakfrågan: Det vore onekligen bra att kunna slippa rök samtidigt hur mycket ska man få styra folk för att man hyr ut till dem? Jag tror på the slippery slope - man börjar förbjuda något som är logiskt att förbjuda, men när dammluckorna väl är öppna vet man aldrig vad som händer.

PS folk som har borätt är inte mycket mer skyddade än hyresgäster för dumma regler - de äger inte heller sitt boende utan bara en andel i fastigheten och rätten att bo i en lägenhet under vissa förutsättningar.
 
Glöm inte:
*Ljud - musik, konversationer högre än samtalston (det stör och det är skadligt att få sömnen störd - ska man verkligen få ha ljudanläggningar med högtalare i andras hus? Det finns ju hörlurar!)
*Bjuda hem folk eller vara ute sent (spring i trapphuset stör och skapar otrygghet)
*Ska man få laga mat, ha brasa och levande ljus? (lukt, brandfara, farliga ämnen från ofullständig förbränning, slitage)
*ska man få ta hem jordnötter eller använda parfym? (tänk på allergikerna)
*vissa politiska åsikter - man kan inte hyra ut till anarkister och riskera att syndikalister eller nazisister spränger trapphuset (tänk på barnen!)

Jag är väldigt kluven i sakfrågan: Det vore onekligen bra att kunna slippa rök samtidigt hur mycket ska man få styra folk för att man hyr ut till dem? Jag tror på the slippery slope - man börjar förbjuda något som är logiskt att förbjuda, men när dammluckorna väl är öppna vet man aldrig vad som händer.

PS folk som har borätt är inte mycket mer skyddade än hyresgäster för dumma regler - de äger inte heller sitt boende utan bara en andel i fastigheten och rätten att bo i en lägenhet under vissa förutsättningar.
Tar avstamp här...
För många år sedan bodde jag i en fastighet där EAP hade kontorslokaler i bottenvåningen, varje gång där samlades polisbilar fick jag skrämselhicka. När vi omvandlade till BRF kickade vi ut dem!
 
Glöm inte:
*Ljud - musik, konversationer högre än samtalston (det stör och det är skadligt att få sömnen störd - ska man verkligen få ha ljudanläggningar med högtalare i andras hus? Det finns ju hörlurar!)
*Bjuda hem folk eller vara ute sent (spring i trapphuset stör och skapar otrygghet)
*Ska man få laga mat, ha brasa och levande ljus? (lukt, brandfara, farliga ämnen från ofullständig förbränning, slitage)
*ska man få ta hem jordnötter eller använda parfym? (tänk på allergikerna)
*vissa politiska åsikter - man kan inte hyra ut till anarkister och riskera att syndikalister eller nazisister spränger trapphuset (tänk på barnen!)

Jag är väldigt kluven i sakfrågan: Det vore onekligen bra att kunna slippa rök samtidigt hur mycket ska man få styra folk för att man hyr ut till dem? Jag tror på the slippery slope - man börjar förbjuda något som är logiskt att förbjuda, men när dammluckorna väl är öppna vet man aldrig vad som händer.

PS folk som har borätt är inte mycket mer skyddade än hyresgäster för dumma regler - de äger inte heller sitt boende utan bara en andel i fastigheten och rätten att bo i en lägenhet under vissa förutsättningar.

Att många fastighetsägare vill införa rökförbud beror ju på att det kostar väldigt mycket att röksanera en lägenhet och i många fall så får fastighetsägaren inte ett öre i ersättning från hyresgästen. Att någon äter jordnötter eller kommer hem sent på natten spelar nog inte fastighetsägaren så stor roll, så ett sånt förbud behöver man nog inte oroa sig för...
 
Då blir det ju verkligen en klassfråga, personer med dålig ekonomi kommer bli hårt styrda angående vad de får göra och ha hemma i sitt eget hem.

Det är redan en klassfråga mtp de ekonomiska krav hyresvärdarna ställer idag. Det går att argumentera för att kommunerna är skyldiga att se till att det finns hyresrätter även till de med sämst ekonomi och att de kanske inte ska kunna ställa särskilt strikta krav, men när det då handlar om våra skattemedel får vi ändå en diskussion om våra gemensamma medel ska gå till att röksanera lägenheter. Så himla svårt att gå ut och röka är det inte. Jag förstår inte det orimliga i det.
 
Jag tror inte att många rökare är villiga att betala ca 100.000kr för en sanering av en hyresrätt efter att de flyttat ut pga att de har rökt inomhus. Jämfört med 0kr i saneringskostnad om de istället hade valt att röka utomhus.
Problemet är ju redan nu att man inte får ut pengarna från rökarna så hur skulle det göra en skillnad? Om man inte betalar nu trots att man borde varför skulle man göra det sen?
 
Då blir det ju verkligen en klassfråga, personer med dålig ekonomi kommer bli hårt styrda angående vad de får göra och ha hemma i sitt eget hem.
Japp. Pöbeln måste uppfostras och veta sin plats. De bolmar mest, är fetast och dör tidigare än höginkomsttagare. De får sämre vård, skola och omsorg. Men fastighetsägarnas intressen måste ju verkligen försvaras, herregud om deras lägenheter blev förstörda av denna pöbel som måste röka i deras fastigheter! De bor ju liksom på nåder, det hörs ju på namnet, hyresGÄSTER. De är liksom inte lika mycket värda som de som äger sitt boende.
 
Problemet är ju redan nu att man inte får ut pengarna från rökarna så hur skulle det göra en skillnad? Om man inte betalar nu trots att man borde varför skulle man göra det sen?
Det är ju det som är poängen här- folk som röker inomhus inser inte hur dyrt det är att sanera efter en rökare och de vill inte heller betala för en sanering efter sig.
Problemet är ju dessutom sjukt lättlöst= rök utomhus.
 
Precis min tanke! Fattar inte varför det är så provocerande... Och förstår verkligen inte hur det blir en klassfråga att rökare får gå ut för att röka.
I viss mån blir det väl det, eftersom den som har pengar kan välja att bekosta en sanering, medan den som inte har pengar istället måste undvika att sanering behövs. Men hur man kan se det som en bra lösning att andra som inte heller har pengar ska bekosta saneringen förstår jag verkligen inte.
 
Det är ju det som är poängen här- folk som röker inomhus inser inte hur dyrt det är att sanera efter en rökare och de vill inte heller betala för en sanering efter sig.
Problemet är ju dessutom sjukt lättlöst= rök utomhus.
Ja men jag förstår inte hur förbudet skulle göra en skillnad?
 
I viss mån blir det väl det, eftersom den som har pengar kan välja att bekosta en sanering, medan den som inte har pengar istället måste undvika att sanering behövs. Men hur man kan se det som en bra lösning att andra som inte heller har pengar ska bekosta saneringen förstår jag verkligen inte.
Fast ingen vill väl betala för en sanering oavsett om man har råd eller ej?
 
Det blir nog inskränkningar för de grupper som generellt sett inte sköter sig tillräckligt bra. Det gäller ju i allt. Många saker blir endast förbjudna efter att folk visat att de inte kan hantera det.

Och ett drogförbud är det väl redan m.t.p. att droger faktiskt är förbjudna i hela samhället (d.v.s. inkl. folks hem oavsett ägandeform)?
Javisst. Men det är inte något förbud mot att nyttja droger i hemmet?
Tänkte bara på några lägenheter jag känner till, som det är ett väldigt spring i. I hyreshus det bor barnfamiljer i osv.
Hyresvärdarna och Polis känner till det, men kan ju inte stänga kranen hur som helst, om man säger så.
Föräldrar släpper inte ut sina barn att leka på gården om man säger så.
Finns ett förbud i kontraktet, blir det kanske lättare hantera?

Min kommentar var väl mer impulsiv, så jag har inte funderat jättemycket skall erkännas.

Lika spontant kan jag känna att vi går mot mer och mer inskränkning av mer och mer.
 
Javisst. Men det är inte något förbud mot att nyttja droger i hemmet?
Tänkte bara på några lägenheter jag känner till, som det är ett väldigt spring i. I hyreshus det bor barnfamiljer i osv.
Hyresvärdarna och Polis känner till det, men kan ju inte stänga kranen hur som helst, om man säger så.
Föräldrar släpper inte ut sina barn att leka på gården om man säger så.
Finns ett förbud i kontraktet, blir det kanske lättare hantera?

Min kommentar var väl mer impulsiv, så jag har inte funderat jättemycket skall erkännas.

Lika spontant kan jag känna att vi går mot mer och mer inskränkning av mer och mer.

Det är väl olika förbud/inskränkningar under olika tider, tänker jag.
Under en period var kaffe och te förbjudet i Sverige (det handlade mycket om handelsbalansen).
Att rökning kan bli förbjudet i vissa situationer/sammanhang är ju inte unikt för Sverige.
På Nya Zeeland har de väl infört totalt förbud mot cigarretter?

Men visst, det går absolut att se problem för människor med rökförbud.
Det handlar säkert inte om att människor ska slippa hälsoproblemen med rökningen utan bara om att skaffa sig makt över privatlivet...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 611
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 619
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 884
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 279
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp