Rökförbud i hyresrätter

I mitt huvud är det en krock mellan det där "sitt hem" och ägaren.
Den som hyr bostaden lånar" den liksom. Av den som äger den.

Att hyrandet av en bostad skulle innebära att man för göra det man vill därinne känns märkligt. Det är ju inte mitt hus. Det är någon annans.

Av det följer logiskt min längtan till att han mitt eget hus. Som jag inte "lånar" utan är just mitt att göra som jag vill med. Utan att behöva fråga om lov.
(och inne i mitt hus får ingen röka :) )
Men som sagt så har vi ju fortfarande ändå några små spillror av bostadspolitik i landet. Och det betyder att den som hyr en bostad har en del rättigheter som går utöver att låna en pryl av någon.

Och det betyder att fastighetsägaren inte kan styra och ställa med oss hursomhelst.

Flertalet hyresgäster låter nog inte heller sina gäster röka i sitt hem. Och där är ju inte lagar och politik inblandat. Det sköter vi ju inom privatlivet och hanteringen av våra relationer.
 
Ja, det är nog min undran också, efter dina inlägg. Men det var inte din första utgångspunkt.
Det var precis min första utgångspunkt. Folk förutsätter att det måste påverka andra negativt när det inte måste göra det mer än att spela musik eller andra saker människor har för sig.
 
Det var precis min första utgångspunkt. Folk förutsätter att det måste påverka andra negativt när det inte måste göra det mer än att spela musik eller andra saker människor har för sig.

Nej. Din utgångspunkt var att du tyckte det var konstigt att man fick reglera vad människor får göra "bara sådär". Men nevermind.
 
Nej. Din utgångspunkt var att du tyckte det var konstigt att man fick reglera vad människor får göra "bara sådär". Men nevermind.
Ja eftersom exemplet var något som inte påverkar andra så blir det indirekt "bara sådär". Det var en fråga om talspråk och uttryck mer än något annat.
 
Ja, givetvis. Men jag ser inte hur det på något vis kan anses förvånande att man reglerar vad människor får eller inte får göra.
Så klart inte. Men det ska så långt möjligt (mycket längre än vad som idag är fallet, om du frågar mig) göras med demokratiska beslutsmetoder, snarare än utifrån materiella resurser.

I tråden försvaras ju att fastighetsägare inför regler till höger och vänster, där bostäder jämförs med hyrbilar och jag vet inte vad.
 
Så klart inte. Men det ska så långt möjligt (mycket längre än vad som idag är fallet, om du frågar mig) göras med demokratiska beslutsmetoder, snarare än utifrån materiella resurser.

I tråden försvaras ju att fastighetsägare inför regler till höger och vänster, där bostäder jämförs med hyrbilar och jag vet inte vad.

Jag vet inte riktigt varför du för den diskussionen med mig? Jag har inte på något vis antytt att jag ser annorlunda på det? Jag svarade på ett inlägg som jag ansåg förvånande. Det var allt.
 
Att få folk att gå utomhus om de ska röka istället för att röka inomhus där det är förbjudet kanske? Vid ett eventuellt förbud förstås.


Det luktar gamla cigg i vårt sovrum för att grannarna röker på balkongen. Givetvis så bryr sig inte fastighetsägaren det minsta.

Men man får inte grilla/röka kött etc på balkongen, för tänk på stackars alla som då får matos in till sig. Cigarettrök däremot, nä det är ok, för det är heligt att rökarna ska få röka, även om det ger OSS dålig inomhusmiljö.

Ärligt talat så skiter jag fullständigt i hur satans sugen man är på att bolma en cigg, man får göra det där det inte stör och är äckligt för alla andra. Det är nikotinet som man är beroende av, som gör att man måste ha en dos, vare sig det är vape, tuggummi eller snus.

Men just TOBAK är inget beroende, och visst, det kanske är inte lika kul med tuggumi som med cigg, men då får man lyxa till det när man är själv och inte stör grannar/folk på busshållsplatsen etc.

Jag fattar inte varför det är så heligt med att folk måste få bruka nikotin i just cigarettform, när det verkligen inte är någon nödvändighet, inte ens för beroendets skull. Det är bara en lyx, där man tar sig rätten att vara odräglig för andra.

/ Hatar balkongrökning!!
 
Flyttade (för några år sedan) in i en lägenhet där en rökare bott. Enligt hyresgästen (som jag känner privat) hade personen rökit under köksfläkten och haft som argument att "men det går ju ut den vägen". Från fläkten bara några meter till balkongen, halvt täckt med tak och dessutom på översta våning...

Hyresvärden fick stå för renoveringen av ytskickt i hela lägenheten då personen innan det även rökt i vardagsrum, badrum, hall och sovrum. Tycker inte det är acceptabelt, även om det var fräscht när jag flyttade in ska inte hyresvärden behöva måla om och betala massor mellan varje hyresgäst. En hyresvälägenhet är trots allt något man hyr - inte äger. Grannar har sagt att de kunde känna doften av rök i trapphuset också, inte fräscht då det kommer in i deras lägenheter när de öppnar dörren. Så de är mao rätt glada att personen innan mig vräktes - och ännu mer glada över att jag inte röker.

Jag anser att rökning borde förbjudas helt. Är ju bara korkat, man förstör sin egen och andras kroppar. Så min åsikt är väl ganska uppenbar? Ja, hyresvärden ska enligt mig ha rätt att förbjuda folk att röka i lägenheterna!

Trodde vi hade kommit längre i utvecklingen, vi är ändå i slutet av 2018, inte mitten av 70/80-talet.
Trodde verkligen inte folk rökte inne längre, men det fick jag ta tillbaka... gå bara in på en kinesisk resturang i kina (där inte många turister vistas) så förstår ni vad jag menar.
Trodde också att det redan var förbjudet att röka inomhus, i alla sorts bostäder som där bostäderna sitter ihop.
 
Är lätt på förbud av rökning i lägenheter. Vi har en lägenhet i vår brf som hyrs ut till socialen, första året vi bodde här så bodde där ett par som rökte inne, både cigg men även gräs. Kom in i vår lgh via ventilationen och trapphuset, var fruktansvärt!! Var överlyckliga dagen de flyttade :D
 
Bor man nära andra människor så måste man anpassa sig, ja. Men du tänker att anpassningen ensidigt gäller rökare.

Jag har bara läst bråkdelar av den här sorgliga tråden. Men jag antar att den handlar om bostadsbolaget Poseidon i Göteborg.

”Från den 1 december kommer alla Poseidons lägenheter att hyras ut som rökfria. Det innebär att det råder rökförbud inne i lägenheter som hyrs ut från den 1 december 2018. På balkonger och uteplatser är det fortsatt tillåtet att röka, men vi kommer i de nya kontrakten förtydliga att det bara gäller så länge man inte stör grannarna.”

Jag undrar om inte många missat att rökarna hänvisas till balkonger och uteplatser. Och enligt min erfarenhet kan rök därifrån vara väldigt mycket med störande än den som kommer in genom ventilationen från andra lägenheter.

Dessutom, vad som menas med att störa vet vi inte. Sannolikt räcker det inte att man inte gillar att grannen röker på balkongen: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/storning2/fragor-och-svar/far-man-roka-pa-balkongen/

Jag gissar alltså att konsekvensen av Poseidons beslut kommer att bli att balkongrökningen ökar, att den kommer upplevas som mer störande än rökning inomhus men att ”störning” kommer att bedömas på samma sätt som i dag - dvs, det ska mycket till innan fastighetsägaren kan göra något åt störningen.
Jag vet inte, när jag bodde i hyresrätt senast så hade jag problem med att min granne rökte inomhus och det läckte in i min lägenhet. Vartifrån fick vi aldrig reda på då problemet inte gick att lösa. Skit jobbigt var det när lägenheten luktade rök. Hade hen varit utomhus hade jag ju kunnat välja åtminstone om jag ville ha dörrar och fönster öppna eller ej. Nu var jag liksom tvungen att leva med den där röken jämt.
 
Jag vet inte, när jag bodde i hyresrätt senast så hade jag problem med att min granne rökte inomhus och det läckte in i min lägenhet. Vartifrån fick vi aldrig reda på då problemet inte gick att lösa. Skit jobbigt var det när lägenheten luktade rök. Hade hen varit utomhus hade jag ju kunnat välja åtminstone om jag ville ha dörrar och fönster öppna eller ej. Nu var jag liksom tvungen att leva med den där röken jämt.


Som plåster på såren så kan jag säga att det hade kvittat om människan rökte utomhus/på balkong.
De allra flesta hus har ventilationsöppningar vid fönstret (våra är en smal list/lucka i överkant av fönstret) och dessa får man inte stänga, enligt hyresvärden.
Så röken kommer in ändå.
 
Som plåster på såren så kan jag säga att det hade kvittat om människan rökte utomhus/på balkong.
De allra flesta hus har ventilationsöppningar vid fönstret (våra är en smal list/lucka i överkant av fönstret) och dessa får man inte stänga, enligt hyresvärden.
Så röken kommer in ändå.
Fast de ventilationerna har ju ändå något fluff i sig, sådant som är vitt men sen blir grått/brunt/något när de blir gamla. Borde inte de sakerna typ filtrera röken iallafall lite från att komma in i lägenheten? Givetvis lär det inte fungera om man byter de för sällan, men om man ser till att byta de ofta borde det väl hjälpa lite? (Det där fluffet får iallafall jag hämta där man hämtar svart/vit påse, så har även andra jag känner och då är det ju ingen förlust i pengar för mig som hyresgäst)

Får inte heller stänga de ventilerna men vet att många, så även jag, stänger de. Jag tex har de ofta stängda på natten för att det kommer in ljud från bilar, bussar, spårvagnar, människor osv och då kan jag inte sova. Har inte riktigt förstått varför de absolut måste vara öppna hela tiden, visst är det bra att vädra men jag känner inte direkt att det finns något behov av att vädra 24 timmar om dygnet. Dessutom åker säkert lite värme ut genom ventilationsspringan och då är det ju slöseri med energi ;)
 
Fast de ventilationerna har ju ändå något fluff i sig, sådant som är vitt men sen blir grått/brunt/något när de blir gamla. Borde inte de sakerna typ filtrera röken iallafall lite från att komma in i lägenheten? Givetvis lär det inte fungera om man byter de för sällan, men om man ser till att byta de ofta borde det väl hjälpa lite? (Det där fluffet får iallafall jag hämta där man hämtar svart/vit påse, så har även andra jag känner och då är det ju ingen förlust i pengar för mig som hyresgäst)

Får inte heller stänga de ventilerna men vet att många, så även jag, stänger de. Jag tex har de ofta stängda på natten för att det kommer in ljud från bilar, bussar, spårvagnar, människor osv och då kan jag inte sova. Har inte riktigt förstått varför de absolut måste vara öppna hela tiden, visst är det bra att vädra men jag känner inte direkt att det finns något behov av att vädra 24 timmar om dygnet. Dessutom åker säkert lite värme ut genom ventilationsspringan och då är det ju slöseri med energi ;)
Svart vit påse :confused:
Ska kolla upp filtren om det e något min hyresvärd byter ut gratis.
 
Just nu på tv debatteras det att ett hyresföretag har infört rökförbud i lägenheterna. Det är alltså inte längre tillåtet att röka inomhus i hyresrätten. En tant i studion är mäkta irriterad över att hon inte ska få röka i SIN lägenhet. Vad tycker ni om detta? Dels trodde jag faktiskt inte att folk rökte inomhus i dag, men om vi bortser från det och räknar med att folk alltså gör det.

Personligen tycker jag att det är självklart att man inte röker inne i lägenheten! Tänker också att lägenheterna blir ju förstörda och kanske måste saneras om hyresgästen flyttar. Ytskikt måste göras om osv och det måste vara svårt att få bort röklukt om ngn suttit inne i lägenheten och rökt i åratal. Tycker också att det är märkligt att hyresgästen pratar om att "jag får väl minsann röka om jag vill i MIN lägenhet". Rent krasst så äger hen ju inte lägenheten utan det gör ju hyresvärden.

Vad tycker ni om detta? Rimligt eller orimliga krav?
Det förstör ju inredningen på sikt och går ut i fläktsystemet och in i grannlägenheter så jag tycker nog inte det är orimligt.

Dvs det är ju i så fall en regel som handlar om de andra kundernas hälsa och hyresvärdens egendom -ytskikt och inte om individens livsstil.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 555
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 737
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 258
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp