Rökförbud i hyresrätter

...
Det är ju det som är poängen här- folk som röker inomhus inser inte hur dyrt det är att sanera efter en rökare och de vill inte heller betala för en sanering efter sig.
Problemet är ju dessutom sjukt lättlöst= rök utomhus.

Vänta lite nu, är detta (fetat i citat) ett generellt problem som inte bara bukefaliens invånare ör upprörda över?

Jag tror att det här scenariot i länken är det absolut vanligaste när det kommer till tvist om ev betalning för sanering i lägenhet där rökare bott. Och det är inte ens säkert att hyresgästen anses vara skyldig att betala sanering.

https://lawline.se/answers/saneringskostnad-vid-rokning-inomhus-hyresratt

"En hyresgäst är skyldig att vårda lägenheten
Å andra sidan är en hyresgäst skyldig att ta hand om och vårda lägenheten man bor i. Dessutom är en hyresgäst skyldig att ersätta skada som orsakas av vårdslöshet. Om det är vårdslöst att röka inomhus kan det inte ges ett enkelt svar på. I en del fall har domstolarna ansett att rökning i normal omfattning är sådant normalt slitage"
 
Är jag den enda rökaren, ur arbetarklass dessutom, som ser självklarheten i att det ska gå att förbjuda rökning inomhus för en fastighetsägare? (Jag kanske inte har fullt TF med tanke på att jag trots allt har en kandidatexamen?)
Varför ska man få förbjuda det?
 
...


Vänta lite nu, är detta (fetat i citat) ett generellt problem som inte bara bukefaliens invånare ör upprörda över?

Jag tror att det här scenariot i länken är det absolut vanligaste när det kommer till tvist om ev betalning för sanering i lägenhet där rökare bott. Och det är inte ens säkert att hyresgästen anses vara skyldig att betala sanering.

https://lawline.se/answers/saneringskostnad-vid-rokning-inomhus-hyresratt

"En hyresgäst är skyldig att vårda lägenheten
Å andra sidan är en hyresgäst skyldig att ta hand om och vårda lägenheten man bor i. Dessutom är en hyresgäst skyldig att ersätta skada som orsakas av vårdslöshet. Om det är vårdslöst att röka inomhus kan det inte ges ett enkelt svar på. I en del fall har domstolarna ansett att rökning i normal omfattning är sådant normalt slitage"
Ja det är ett generellt problem även utanför Buke.
Men det verkar vara svårt och omständigt då det inte finns några direkta regleringar åt något håll gällande ämnet, utan främst generella kryphål åt alla håll, som i din länk.
 
Ja det är ett generellt problem även utanför Buke.
Men det verkar vara svårt och omständigt då det inte finns några direkta regleringar åt något håll gällande ämnet, utan främst generella kryphål åt alla håll, som i din länk.
Nah, skulle inte kalla det kryphål, det handlar om tolkning av rättigheter och skyldigheter för såväl hyresgäst som hyresvärd enligt lag.
 
För att passiv rökning dödar? Och för att ja, det kan vara störande och värdeminskande. Men framförallt för att jag ser det inte som något annorlunda än att fastighetsägaren förbjuder installation av diskmaskin eller tvättmaskin eller att man inte får riva väggar hur man vill. Hens fastighet, hens regler...
Kan fastighetsägaren verkligen förbjuda saker som inte påverkar fastigheten?
 
Nah, skulle inte kalla det kryphål, det handlar om tolkning av rättigheter och skyldigheter för såväl hyresgäst som hyresvärd enligt lag.
Kalla det vad du vill.
Varje tolkning av rättigheter och skyldigheter för såväl hyresgäst som hyresvärd gör inte så att alla har rätt eller att alla har fel, eftersom det är en fråga ang tolkning och bedömning så finns det väl en del kryphål (som jag valde att kalla det för) som kan gynna ena eller andra parten.
 
Det känns orimligt med detaljerad makt över vad folk gör i sina hem, tycker jag. En sorts integritetsproblem. I alla fall på någon principiell nivå.
I mitt huvud är det en krock mellan det där "sitt hem" och ägaren.
Den som hyr bostaden lånar" den liksom. Av den som äger den.

Att hyrandet av en bostad skulle innebära att man för göra det man vill därinne känns märkligt. Det är ju inte mitt hus. Det är någon annans.

Av det följer logiskt min längtan till att han mitt eget hus. Som jag inte "lånar" utan är just mitt att göra som jag vill med. Utan att behöva fråga om lov.
(och inne i mitt hus får ingen röka :) )
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 555
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 737
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 257
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp