Bukefalos 28 år!

Rollkür i Hästfocus

P

PineappleHeart

I ett ganska nytt nummer av Hästfocus finns en artikel om rollkür och vad det gör mot hästen. Jag vet att vissa här verkar vara trötta på ämnet rollkür, men jag hittade ingen liknande tråd så jag startar en nu.

I artikeln stod det hur skadligt rollkür är för hästen (på nätet hittade jag detta som har skrivits tidigare, innan det fastställdeles hur skadligt det är antar jag). Och att anledningen till att använda sig av denna metod var för att vinna tävlingar...

Så om man nu vet hur skadligt det är för hästen, varför fortsätter man? För att det är fint?

Men det stod inte bara om detta utan också om hur dressyren är. Att tävlingsryttare kan välja att utgå om de inte får den domare de vill ha (som dömer till deras fördel), och för att tävlingen vill ha stora namn så gör de ryttarna till viljes. Helt sjukt ju!

Är det nån mer som har läst denna artikel och har åsikter i ämnet?

Jag har också märkt här att det finns en del som tycker att rollkür är helt okej....Hur?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Detta ämne, har funnits i hundratals trådar bland annat på fritidsridning, barockridning, tävla dressyr och gnägg. Det går bra att använda sökfunktionen.

Men nu har det väl inte varit så många inlägg på länge, där just ordet rollkur (det heter kur, inte kür. Kür är en dressyrgren, där man tävlar dressyr till musik) används, utan det mera korrekta namnet hyperflexion.

Jag fäster den här tråden, längst upp i hästhanteringsforumet, så får ni diskutera ämnet i fjorton dagar och sedan släpper jag nålningen om fjorton dagar.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkür i Hästfocus

Okej, kan vara därför. Tack, då ska jag söka på det istället!
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Lägger du in en enda länk till, raderar jag hela tråden!!!!

Skriv i stället små referat, om vad artiklarna handlar om och skriv sedan källa inom parentes.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Rollkur är INTE okej!

Jag tänker inte diskutera det på det här forumet.
Men jag tycker det är fantastiskt av Hästfocus att publicera en artikel där det står rollkür och inte rollkur om och om igen.
Egentligen borde det inte förvåna mej. Det är samma skribent som i vintras i en artikel om fölning skrev ljuver och inte juver.
Dessutom har hon i en känd bok översatt från tyska så att medeltid blev medelålder.....:crazy:

Immer
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Kan man få en förklaring på vad hyperflexion/rollkur är. Jag har tittat på olika trådar och kollat på filmklipp men fattar inte så mycket:confused: . Är kanske lite trög. :angel: :crazy:

På vissa ställen har jag tolkat det som att det är "överböjning"/"överställning" för att stretcha hästen i hals, bogar och sidor.
På filmer har jag sett att hästarna går med mulen intryckt i bringan :cry: (vilket för övrigt inte ser trevligt ut för 5 öre!)

Men vad klassas som Hyperflexion egentligen? Vad menas med det?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

*KL*

Jag vill också veta var gränsen går för Hyperflexion!
Har frågat denna frågan tidigare men får aldrig något svar! :confused:
Exakt hur böjd ska hästen vara för att det klassas som rollkur/hyperflexion???

Ja, jag har kollat på alla videosnuttar och länkar men på alla jag sett har det varit väldigt extremt!

Enligt en diskussion om detta på western har jag förstått att detta förekommer lite överallt, även då på westernhästar.
Visst har jag sett många westernhästar som rids alldeles för mycket böjda, bakom lod, "ihopkrullade" etc, men inte så som på dessa filmer/bilder jag har sett. Jag har inte sett någon som rider sin häst så mycket förböjd/bakom lod att de i det närmaste biter sig i bringan...

Därför vill jag ha en utförligare förklaring på vad Hyperflexion är! Nån av alla insatta här måste väl kunna ge mig en exakt definition??? :bow: Det verkar vara svårt att få det? :confused:

Så att jag kan tala om för nästa ryttare jag ser som rider så vad han/hon håller på med...

Mycket tacksam för ett svar nu, inte någon mer länk (möjligen en bild på minsta möjliga grad av Hyperflexion, det hade hjälpt!)

For the record, Jag tycker att det är en förkastlig träningsmetod!
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Kan man få en förklaring på vad hyperflexion/rollkur är. Jag har tittat på olika trådar och kollat på filmklipp men fattar inte så mycket:confused: . Är kanske lite trög. :angel: :crazy:

På vissa ställen har jag tolkat det som att det är "överböjning"/"överställning" för att stretcha hästen i hals, bogar och sidor.
På filmer har jag sett att hästarna går med mulen intryckt i bringan :cry: (vilket för övrigt inte ser trevligt ut för 5 öre!)

Men vad klassas som Hyperflexion egentligen? Vad menas med det?


Citerar från mitt första svarsinlägg i tråden:

Detta ämne, har funnits i hundratals trådar bland annat på fritidsridning, barockridning, tävla dressyr och gnägg. Det går bra att använda sökfunktionen.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag har heller ingen aning om vad rollkur är !
Har aldrig hört talas om det faktiskt !!
Nu har jag använt mig av sökfunktionen och försökt titta på bilder,
Men det kommer bara upp : HAMBO du har ingen tillbehörighet till dessa sidor !!!
Så jag får väl fortsätta att undra !!
Hoppas bara att det inte är något jag gör med mina hästar:o
Hej från Hambo
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Hej hopp!

Har inte heller riktigt något humm om vad Rollkur är. Men i westernforumet lade jag in två filmer som jag hittat på Yo*tube,
i den nedersta ger dom bl a en förklaring om vad rollkur är, och om man sedan kollar vid listan vid sidan om själva filmen (på hemsidan) så finns det flera filmer, bla en (el. två) där dom visar vilka delar som tar skada osv (om jag fattade det rätt) .

Iaf, hoppas ni förstod, det kanske vart lite flummigt! :o :D
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Ja jag har kollat på dom, och jag förstår vad som är skadligt, men inte vid vilken grad det börjar bli skadligt. Och det hittar jag inget svar på när jag söker på alla forum heller!

Är all böjning Hyperflexion och skadligt? Eller när övergår det till skadlig böjning och när heter det Hyperflexion?

Det finns ju tydligen några här på Buke som är väldigt insatta... Kan inte någon av er förklara detta då? Visa en bild? Jag vill verkligen veta!

Att dessa extrema bilder på Rollkur när hästarna får spinga och bita sig i bogen hela tiden under långa arbetspass är Hyperflexion och SKADLIGT förstår vi nog alla och håller med om!
Men de flesta rider ju inte så, isåfall är jag blind! Men tydligen är det ganska utbrett med Hyperflexion även i mina kretsar och jag vill veta hur detta då ser ut, eftersom jag inte har en aning.

Jag kan se om en häst förböjer sig och går bakom hand. Om det räcker med att den gör det, ja då är det extremt utbrett.

Kan nån visa mig var gränsen går?
Jag vill lära mig!
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Tack... Jag får tydligen inte upp alla trådar när jag söker :confused:

Den sista hade kunnat ge svar på min fråga, men tyvärr gjorde den inte det...
Jag efterlyser fortfarande ett svar men inser att jag troligtvis inte kommer att få något!
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Tack Ingela !!
Det var super bussigt av dig !!
Nu vet jag vad det är och så rider inte jag !!
Hej från en tacksam Hambo
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Det är inga här på bukefalos, som rider i rollkur/hyperflexion, efter vad man förstår av alla kunniga riddiskussioner. Så vitt jag har förstått är det främst delar av holländska dressyreliten som använder den träningsformen. Det är nog därför du inte kan få något exakt svar här på forumet.

Det jag kan rekommendera, är att du söker via andra sökmotorer. Hittar du sedan något svar, är du jättevälkommen att referera från de källor du hittar och försöka ge oss oinvigda svaret på din mycket intressanta frågeställning.

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkür i Hästfocus

*KL*

Jag kan fortfarande inte förstå det där med att böja i sidled. Var går gränsen för hyperflexion då? Jag kan se på videor och bilder att man drar in huvudet och mulen så mkt bakom lod att hästen nästan kan bita sig i bringan, men var är sambandet med att överböja i sidled?
(Jag vill bara få ett rakt svar så jag inte skulle göra något misstag i framtiden för jag kan ju förstå och se att hästarna inte mår bra av att gå i den formen.)
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Citerar mitt föregående inlägg...

Det är inga här på bukefalos, som rider i rollkur/hyperflexion, efter vad man förstår av alla kunniga riddiskussioner. Så vitt jag har förstått är det främst delar av holländska dressyreliten som använder den träningsformen. Det är nog därför du inte kan få något exakt svar här på forumet.

Det jag kan rekommendera, är att du söker via andra sökmotorer. Hittar du sedan något svar, är du jättevälkommen att referera från de källor du hittar och försöka ge oss oinvigda svaret på din mycket intressanta frågeställning.

/IH
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 735
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 844
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 619
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp