Bukefalos 28 år!

Rollkür i Hästfocus

Sv: Rollkür i Hästfocus

Det som förvånansvärt inte framkommer, är att på GP-nivå används denna omdiskuterade form mycket oftare av hoppryttare. Oavsett om man står på framhoppningen i sverige, holland eller tyskland.

Denna hyperflexion med kraftiga vänster- högerböjningar brukar dessutom vara det sista de gör innan startsignalen inne på banan.

Varför reagerar inte den stora massan på detta? eller är det för att dressyren ska vara "finare, renare"

Häst som häst, biologi och anatomi är desamma.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Ja det har jag också reagerat på i tex världscuphoppningarna:crazy:

Men aldrig hört en kommentar om.

När vissa ryttare börjar rida på banan undrar man hur de ska hinna få fram nosen så hästen SER vad den ska hoppa.....
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Man reagerar väl mot all rullkur? Sen att det ofta snackas om Anky är väl för att hon är den största utövaren av detta.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Frågan är om Anky är den största utövaren eller om pressen focuserat på just henne?

I Tyskland är det tyvärr inte ovanligt att unghästar går i denna form med hjälp av gramantygel och detta på hoppträning/utbildning:mad:

Sedan är det tack och lov så, att de flesta kan inte (ens om de försöker) rida sina hästar i den formen som Anky gör.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag är inte så insatt i rüllkurens historia, jag hade för mig att det är Anky som "skapat" den, eller är det hon som skapat trenden?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag är inte så insatt i rüllkurens historia, jag hade för mig att det är Anky som "skapat" den, eller är det hon som skapat trenden?

"Rollkur" inte Rullkur/Rüllkur.:eek:

Jag vet elever till Anky som tillämpar hennes metoder, ingen av hästarna har dött ännu...
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag håller med dig lite, (det verkade som om du i alla fall inte var helt emot rollkur, rätta mig gärna om jag fattade fel). Anky rider sina hästar på detta visat, och de lever fortfarande, hon tävlar dem på hög nivå och de ser okej ut när man ser dem. Väldigt många här inne verkar vara totalt emot det, utan att ens ha pratat med folk som verkligen är insatt i ämnet, Anky, hennes man och med flera om utöver det. Hur kan man gå till attack mot ett begrepp när man aldrig ens har varit i riktig nära kontakt med det (tränat på det viset eller jobbat hos någon som utövar det)?

Ser gärna fram emot svar, inte smutskastning.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag har en fråga;
Om jag får veta vad barrering är, är det då inte ok för mig att vägra tycka det är ok förrän jag testat det själv?

Man får alltså inte höra talas om en sak, ta reda på FAKTA och sen dra egna slutsatser, utan man måste TRÄFFA personen eller prova på metoden först?!?
Vad är det för korkat tankesätt?!?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag håller med dig lite, (det verkade som om du i alla fall inte var helt emot rollkur, rätta mig gärna om jag fattade fel). Anky rider sina hästar på detta visat, och de lever fortfarande, hon tävlar dem på hög nivå och de ser okej ut när man ser dem. Väldigt många här inne verkar vara totalt emot det, utan att ens ha pratat med folk som verkligen är insatt i ämnet, Anky, hennes man och med flera om utöver det. Hur kan man gå till attack mot ett begrepp när man aldrig ens har varit i riktig nära kontakt med det (tränat på det viset eller jobbat hos någon som utövar det)?

Ser gärna fram emot svar, inte smutskastning.


Mycket enkelt.

Ta en titt på länken jag länkat ovan så får du se vad som Egentligen händer med hästens kropp.

Kommentaren att ingen häst har dött ännu är ju ganska ologisk.
Det kan ta flera år för slitage att bli så pass farligt för hästen att den känner smärta.

Och att Anky råkar rida på elitnivå betyder inte att hyperflektion är bra.
Det betyder att hon har pengarna och hästarna och en hyffsad talang att rida hästar.

Det betyder inte att hyperflektion är bra.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Här är några filmer som tydligt visar hur dåligt hyperflextion är för hästarna.
De visar exakt vart tryck och belastningar blir fel.

http://www.youtube.com/watch?v=lZdGBf_9IT4
(Den här gillar jag den visar bra och har dessutom FEI´s kommentarer i början.)

http://www.youtube.com/watch?v=otlXo3u-yAE
(Den här visar mkt bra med.)

http://www.youtube.com/watch?v=Kza7bweyFUw
(denna tar lite tid att ladda ner).


http://www.youtube.com/watch?v=Ow9UAFr1KgQ
(denna går snabbare)


http://www.youtube.com/watch?v=otlXo3u-yAE


För övrigt är en av Ankys argument att hyperflextion enbart skall användas under mycket korta stunder, trotts det finns det flertalet filmer där kameran rullar på och rullar på, utan klipp. Och man kan se hästarna gå i rüllkurformen i flera minuter.
Både med Anky och henens elever på ryggen...




Sen det bästa argumentet jag tycker finns för att Inte använda sig av rüllkur...
Jag vill se en häst som helt fri, naturligt sprinegr på detta sätt.
En häst kan göra Alla skolor naturligt, av sig själv, som finns i den engelska dressyren, och tillochmed inom Ar. Det är en del av deras naturliga beteende. De kan göra piaff, passage, piruetter, skänkelvikningar, caprioller, courbetter mmm...
Men jag har än idag inte sett en häst som i naturligt tillstånd, helt fri från oss människor, går i rüllkur formen.

Har du?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Sen det bästa argumentet jag tycker finns för att Inte använda sig av rüllkur...
Jag vill se en häst som helt fri, naturligt sprinegr på detta sätt.
En häst kan göra Alla skolor naturligt, av sig själv, som finns i den engelska dressyren, och tillochmed inom Ar. Det är en del av deras naturliga beteende. De kan göra piaff, passage, piruetter, skänkelvikningar, caprioller, courbetter mmm...
Men jag har än idag inte sett en häst som i naturligt tillstånd, helt fri från oss människor, går i rüllkur formen.

Har du?


:bow: Mycket bra skrivet! :bow:
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Här har vi ett klipp där ryttaren rider lite över en minut i rollkür formen.
Efter det så fortsätter ryttaren (som det står i filmen) i 10 min i trav och 10 min i galopp. Hästen får aldrig vila emellanåt och gå i normal form.
Snarare har rpllküren blivit den normala formen.

http://www.youtube.com/watch?v=moTxBLAEhLw&search=Hyperflexion dressage Rollkur LDR


En till sak som denna film tar upp och som är mycket otrevligt, är att hästen i den formen som rids i rollkür inte kan se vart den är på väg. Allt den ser är marken som susar förbi.


Här ser vi Anky själv rida en häst i över 3 min i formen utan att gå upp i vanlig form.Då är min fråga. Vad är kort tid enligt Anky?
Jag skulle anse att 5 steg är kort.
Med tanke på att en hästs muskler och hjärna, och nerver, har gjort vad de kan träningsmässigt efter 3 ggr. på 15 min. Tror jag det är.
http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw&search=Hyperflexion dressage Rollkur LDR
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkür i Hästfocus

Det är absolut inte ett "korkat tankesätt", enligt mig iaf. Jag tycker dock innan man skall dra slutsatser om att allt är dåligt så bör man ha upplevt det. Hur har du tagit reda på fakta? Antar att du har läst artiklar och där igenom skapat din egen slutsats, men artikeln i säg har ju redan dragit en slutsats, ofast att detta är dåligt, på det sättet får du också en negativ upplevelse av rollkur. Självfallet tycker jag inte att man alltid skall rida en häst i "rollkur form", det är inte det jag är ute efter, utan att man bör skaffa sig en god grund, både från det posetiva och det negativa hållet innan man uttalar sig om att det är dåligt. Om du nu inte har möjlighet att träffa Anky eller hennes man, så finns det nog gott om personer som har olika åsikter att uttala sig om, både från det negativa och det posetiva hållet.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Nej, jag har inte sett en häst som går naturligt i denna formen, men det är inte det som jag är ute efter heller. Utan det är att man verkligen skall skaffa sig fakta, både från det posetiva och det negativa hållet innan man uttalar sig om att det är dåligt.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Men du säger emot dig själv nu.







Jag har bildat min egen uppfattning genom saker jag sett med egna ögon, saker jag sett på internet och i tidningar, artiklar jag läst samt intervjuer och sen funderat, tänkt och till slut kommit fram till mina egna slutsatser.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Vart i mitt inlägg säger jag emot mig själv? Kan du förklara det?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Ok, jag tänkte fel när jag läste ditt svar.


Men då undrar jag fortfarande:
Är det inte ok att tycka att barrering inte är ok förrän man testat det själv?
Är det inte ok att vägra röka och tycka att rökning är farligt och inget som man själv vill göra, förrän man testat det?
Är det så du menar?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag tycker dock att det är en viss skillnad i de två argument som du skrev om och om rollkur. Barrering är jag inte extremt insatt i, så jag skall ej yttra mig för mycket. Men folk har idag dött av att röka, eller att umgås med folk som röker. Det är idag, ingen som har dött av att bli riden i rollkurs form. Okej att man kanske inte behöver testa allt för att se om det är fel eller rätt, men det jag är ute efter är; Sitter du bara och tittar på filmer där hästen går enbart i rollkursform, så får du en negativ bild av det, läser du enbart artiklar där rollkuren framställs som negativ, så blir den även din syn på rollkur negativ.

Bonfire är ju en av de hästar som Anky har haft i tävling väldigt länge, och han håller, eller hur? Jag har väldigt svårt att tänka mig, att en ryttarinna som Anky, medvetet, skulle rida sina hästar halta. Speciellt Bonfire som hon talade så kärt om på båda sin clinics.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 607
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 752
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp