Bukefalos 28 år!

Rollkür i Hästfocus

Sv: Rollkür i Hästfocus

Nej, jag har inte sett en häst som går naturligt i denna formen, men det är inte det som jag är ute efter heller. Utan det är att man verkligen skall skaffa sig fakta, både från det posetiva och det negativa hållet innan man uttalar sig om att det är dåligt.

Jag kan hålla med dig att man bör göra så om man är helt blank när det gäller kunskap men inte om det finns fakta som klart visar att hästen far illa.
Den kanske inte far illa nu, men den far illa på lång sikt.

Och jag anser inte att man någonsin skall utsätta hästen för ridning som låter den fara illa, oavsett hur bra de bra sakerna är.

Nu har jag också pressenterat material där du kan se vad som är skadligt med roll¨kur, om du bemödat dig med att se filmerna.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag gör inte bokstavliga jämförelser här. Jag försöker förklara hur jag menar.
De artiklar, videos och intervjuer med Anky jag läst har både varit vinklade och inte vinklade. Dessutom har jag, med mina egna ögon, kunnat titta på hennes ridning vid tävling, så jag är inte bara vinklad/påverkad/formad av andras åsikter.
Jag har egna starka åsikter som andra inte kommer kunna påverka, eftersom jag bildat de av EGNA UPPFATTNINGAR.


Har du själv varit hos Anky o Sjef och själv sett träningen IRL?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

För övrigt kan vi aldrig veta vad hästen själv känner och upplever, men vi kan alltid försöka utgå från de fysiska förutsättningarna och kroppens funktioner.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

hur kan man ens säja att anky har en ''hyffsad'' talang att rida hästar? tycker själv att världens bästa dressyrryttare nog är jäävlig mkt bättre än hyffsad.
tänkte på d med ngn skrev att hoppryttarna med gör så, det ser man ju typ överallt på hoppbanorna i dom större sammanhangen, där även svenskarna håller sig till det. hade hästarna tagit så illa till av det hade dom inte presterat så bra som dom gör.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

hur kan man ens säja att anky har en ''hyffsad'' talang att rida hästar? tycker själv att världens bästa dressyrryttare nog är jäävlig mkt bättre än hyffsad.
tänkte på d med ngn skrev att hoppryttarna med gör så, det ser man ju typ överallt på hoppbanorna i dom större sammanhangen, där även svenskarna håller sig till det. hade hästarna tagit så illa till av det hade dom inte presterat så bra som dom gör.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Nej jag har inte varit hos Anky och sett henne rida sina hästar, men jag var på båda hennes clinic. Men jag har inte heller "valt sida". Detta är ju egentligen ingenting att "tjaffsa" om, utan att alla har olika åsikter om olika saker. Sedan tycker jag självklart inte, att man ens skall försöka sig på att rida sin häst i rollkurs form, så länge man inte har den erfarenheten som Anky besitter. Att sitta på sin skogsmulle och försöka rida rollkur, kan givetvis ge skada, både på lång och kort sikt.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag håller med dig om det också, att man absolut inte skall utsätta sin häst för något som kan skada den, både på lång och kort sikt. Däremot har jag fortfarande svårt att tro att hon, eller någon annan ryttare som utövar det, vill utsätta sina hästar för skada. Metoden används av ryttare på hög nivå, och man får ju hoppas att de kan sin sak, annars undrar man ju hur de har kommit dit.

Självklart har jag "bemödat" mig att se filmerna som du har länkat, dock tycker jag fortfarande att det är fel att utgå enbart från filmer som visar en negativ syn på rollkur, då man får en negativ syn av det. Jag har fortfarande svårt att tro att ryttare medvetet skadar sina hästar vid ridning.

Förövrigt, har vi ju alla olika åsikter, och vi kommer aldrig att tänka likadant till 100 %, och det är ju bara att acceptera egentligen.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

hade hästarna tagit så illa till av det hade dom inte presterat så bra som dom gör.

Ok. Så barering är också ok? För hästarna presterar ju bättre under sådana träningsförhållanden...
Och de tar ju inte skada av det, fysiskt iallfall...

Ge mig de bevis som säger att hästarna INTE tar skada av rollkür.
För allt jag sett är bevis på att det långsiktigt är skadligt, även om hästarna ännu inte blivit dåliga av det.
Och sen är frågan om de som tagit skada av det verkligen visas upp för pressen?


Det kan ta år innan en häst visar symtom på smärta för slitage på muskulatur.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

hur kan man ens säja att anky har en ''hyffsad'' talang att rida hästar? tycker själv att världens bästa dressyrryttare nog är jäävlig mkt bättre än hyffsad.
tänkte på d med ngn skrev att hoppryttarna med gör så, det ser man ju typ överallt på hoppbanorna i dom större sammanhangen, där även svenskarna håller sig till det. hade hästarna tagit så illa till av det hade dom inte presterat så bra som dom gör.

Kan inte annat än hålla med dig :bow: :bow:
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Det är inga här på bukefalos, som rider i rollkur/hyperflexion, efter vad man förstår av alla kunniga riddiskussioner. Så vitt jag har förstått är det främst delar av holländska dressyreliten som använder den träningsformen. Det är nog därför du inte kan få något exakt svar här på forumet.

Det jag kan rekommendera, är att du söker via andra sökmotorer. Hittar du sedan något svar, är du jättevälkommen att referera från de källor du hittar och försöka ge oss oinvigda svaret på din mycket intressanta frågeställning.

/IH

Nej naturligtvis rider vi inte så! Och se bara så långt vi har kommit tävlingmässigt i jämförelse med holländarna!

Ironi som alla förstår. Jag tycker faktiskt att vi sätter oss på lite väl höga hästar när vi alla mer eller mindre dömer ut Ankys sätt att rida.

Efter alla skriverier runt om i Europa undrar jag snart också om det inte har lite att göra med avundsjuka. Alltså:"Surt sa räven..."

Hon är proffs och hon klarar av att stretcha sina hästar utan att det blir skadligt för dom.
Liksom alla gymnaster behöver hästarna stretching.
Anky klarar av att stretcha sina hästar lite mer än vi andra utan att hon för den skull blockerar dom.
Tänk om en dansare eller elitgymnast aldrig skulle stretcha eller ta ut en rörelse längre än vad som var nödvändigt för just en uppvisning.
Att man sen kan tycka att det ser överdrivet ut är en annan sak.
Uppenbarligen fungerar metoden för en så skicklig ryttare som Anky och torde knappast ha gjort hennes hästar någon skada eftersom de tävlar högt upp i åldrarna.

Ja, det här blev ju inte något svar på ursprungsfrågan men tände till när jag läste lite på de andra trådarna i samma ämne.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Kan inte annat än att hålla med dig i det du skriver! :)
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag tycker faktiskt att vi sätter oss på lite väl höga hästar när vi alla mer eller mindre dömer ut Ankys sätt att rida.

Jag dömmer inte ut hennes sätt att rida fullständigt.
Jag dömmer ut hennes rollkür.

Jag har fortfarande inte fått någon som är för rollkür som kan svara på min fråga.
Ett av Ankys argument är att hästen inte skall ridas länge i roll¨kur. Om det bara är stretching det är frågan om så bvarför rider hon det i över 30 min konstant? Då är det inte längre frågan om stretching.

Det andra jag reagerar på är det någon sa här. Det bryter ner hästen. Det är en mycket försvarslös ställning hästen är i. Mentalt.




Efter alla skriverier runt om i Europa undrar jag snart också om det inte har lite att göra med avundsjuka. Alltså:"Surt sa räven..."

Jag är inte avundsjuk. Jag tyckr dressyr av den typen är rätt tråkig.


Hon är proffs och hon klarar av att stretcha sina hästar utan att det blir skadligt för dom.
Liksom alla gymnaster behöver hästarna stretching.
Anky klarar av att stretcha sina hästar lite mer än vi andra utan att hon för den skull blockerar dom.
Tänk om en dansare eller elitgymnast aldrig skulle stretcha eller ta ut en rörelse längre än vad som var nödvändigt för just en uppvisning.

Som sagt. Det är itne stretching längre när hon rider 30 min i den formen...

Att man sen kan tycka att det ser överdrivet ut är en annan sak.
Uppenbarligen fungerar metoden för en så skicklig ryttare som Anky och torde knappast ha gjort hennes hästar någon skada eftersom de tävlar högt upp i åldrarna.

Ja, det här blev ju inte något svar på ursprungsfrågan men tände till när jag läste lite på de andra trådarna i samma ämne.


Hur vet du att hennes hästar inte tagit skada av det?
Hur gamla är hennes hästar? Och hur länge har hon haft dom hon har? Hur mycket rolkür har hon ridit på dom?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Det bryter ner hästen. Det är en mycket försvarslös ställning hästen är i. Mentalt.

:bow: Och vad vet vi EGENTLIGEN om det fysiska än?



Jag efterlyser samma som du; RIKTIGA BEVIS på att rollkur INTE är skadligt.





Sen har jag länge tänkt, men inte orkat, påpeka att jag inte gillar NÅGON ridning bakom lod öht. Rollkur är inte det enda "sättet" jag tar avstånd från, men andra stilar/sätt har inte egna namn, vad jag vet...(?)

Och JA, jag tror faktiskt man kan komma upp i höga klasser inom alla grenar utan att bryta ner hästen, utan genom SAMARBETE och GOD HÄSTHÅLLNING.

Sen är vi tyvärr alla individer och har våra åsikter om vad som är bra eller dåligt och just därför kan vi väl alla följa de reglementen och regler OCH fysikens lagar som finns...tycker jag.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

*Knapplån*
Diskussionen i de här tråden verkar lite "döbakt". Varför är tråden nålad? Det finns knappt en handfull personer i det här landet som tränat för Anky och som använder hennes metoder på vissa hästar. Upprördheten hör bättre hemma hos elitryttarna ( läs artikel i senaste Ridsport).
Som vanlig fritidsryttare med begränsade ridkunskaper och hästresurser behöver man knappast hetsa upp sig.

Jag är mer upprörd av Strasserverkare, Homeopater, Hästkommunikatörer och andra fundamentalistiska profeter.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Det är ett vikgitg ämne att diskutera.

Speciellt med tanke på att det är just fritidsryttare, många som finns här, som inte vet vad hyperflexion är och kan få för sig att testa det själv hemma, utefter vad någon berättat.
Det sker med allt. Från hovslagare, medecin till ridning och hantering.
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Mmmm...men jag var inte säker på om det användes av "vanliga" ryttare här i Sverige. Och dessutom hade jag fått lite av en intryck att vissa tyckte att rollkur (tack för det rätta ordet!) var okej!
Men varför ska man inte uppröras? Det handlar om hästen och hur den behandlas. Eller är upprördheten begränsad till ett visst antal ämen?

Ja, vid den här tiden ska väl tråden inte vara nålad längre....?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Jag förstår inte ditt inlägg, var det ett svar till mig?

Vad gör det att tråden är nålad?
Är det irriterande för de som är för hyperflexion eftersom den är helt emot?
 
Sv: Rollkür i Hästfocus

Ooops...nej, det var mer ett svar på kullerbytta. Sorry att det blev så oklart :o

Och moderaten sa att ämnet endast skulle vara nålat i 14 dagar...Inte för att det har någon mig emot att den är kvar!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 605
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 752
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp