Rumsrenhet hemma hos andra?

Jag skulle ha med en bur till hunden som den får sitta i under besöket (eller ha den kopplad eller ha med filt och någon form av hage) och sen ta ut den ofta i koppel och belöna när den kissar ute.
Det blir lite knepigt, de oftast är här 24 h eftersom de bor en bit bort. Hade det varit ett besökt på 2-3 timmar så hade det såklart kunnat vara en lösning. Men 24 h känns väl långt tid för det.
 
Alla får tycka olika men det finns ingen anledning att skapa en konflikt om det.
Nu finns det väldigt mycket fakta och forskning som backar upp det @Fruentimber skriver. Det finns gott om kurser och utbildningar i hundens beteende och där viss etologi tas upp genom bla SBK och SKK. Många här på Buke har gedigna utbildningar och är instruktörer. Det är inte bara ett generellt tyckande.
Att påtala fakta som går att länka till forskning är inte att skapa konflikter. Och det är jättebra att fakta möter tyckande som inte kan styrkas så folk som läser här med mindre vetande får rätt kunskap.
 
Kollar du upp min profil nu också? Är du besatt av att försöka mig övertygad om att du har rätt? Var snäll och sluta öka den hör konflikten. Du bryr dig om vad jag tycker uppenbarligen eftersom du fortsätter citera mina inlägg.
Lite information som jag tänker bjuda på helt gratis eftersom du är ny på forumet och uppenbarligen inte har någon koll:

- En majoritet av användarna här på hundforumet är otroligt erfarna, meriterade och har lång erfarenhet av hundägande, tränande och tävlande. De allra flesta är också pålästa och förlitar sig på modern kunskap.
- En majoritet har dessutom bra koll på de andra användarna. Alltså, vi vet vem "hundmänniskan" bakom ett nick är, och värderar informationen i inlägget utifrån det. Det är ingen klubb för inbördes beundran, men ett kapital man byggt upp över lång tid. Det utesluter inte hetsiga diskussioner emellanåt.
- Kommer man som helt ny användare, kastar felaktiga påståenden runt omkring sig och går till angrepp på användare som de allra flesta VET är betydligt mer pålästa än vad du ger sken av, då är man ute på djupt vatten.
- Så vill du någonsin få tips, råd, hjälp eller respons på dina inlägg i fortsättningen så bör du nog lägga ner den attityden du har nu.
 
Det blir lite knepigt, de oftast är här 24 h eftersom de bor en bit bort. Hade det varit ett besökt på 2-3 timmar så hade det såklart kunnat vara en lösning. Men 24 h känns väl långt tid för det.
Någon form av hage eller större bur hade jag satsat på oavsett. Och försöka vara ute mycket också så att man inte behöver begränsa den precis hela tiden. Om den verkligen är rumsren i övrigt så kanske den bara behöver begränsas ett tag i början för att få lite hjälp på traven i att komma ihåg att det är utomhus man kissar :)
 
Någon form av hage eller större bur hade jag satsat på oavsett. Och försöka vara ute mycket också så att man inte behöver begränsa den precis hela tiden. Om den verkligen är rumsren i övrigt så kanske den bara behöver begränsas ett tag i början för att få lite hjälp på traven i att komma ihåg att det är utomhus man kissar :)
Ja vi får kämpa på. Jag vet att ägarna får lite ångest av detta problem. Och så tittar de till mig för hjälp. Det är ju bara det att jag är halvt värdelös på att träna hundar - åtminstone i jämförelse med hästar. Mina hundar är hyffsat lydiga, så något rätt gör jag ju. Men min kunskap sträcker sig inte så långt som jag skulle önska. Eller egentligen så tycker jag inte att det är kul att träna hundar, så det är väl därför som jag kan hästar bättre, jag tycker att de är roligare än hundar.
 
Det blir lite knepigt, de oftast är här 24 h eftersom de bor en bit bort. Hade det varit ett besökt på 2-3 timmar så hade det såklart kunnat vara en lösning. Men 24 h känns väl långt tid för det.
Jag har tillbringat tre julhelger (23-25 dec dvs nästan 48 h) boende hos mina föräldrar samtidigt som min systers familj med hundrädd son bott där. Krävde ju inte exakt samma typ av punktmarkering, men jag hade hunden kopplad nästan hela tiden inomhus (vi turades om att hålla kopplet). När vi åt och delade ut julklappar fick hon sitta bakom kompostgaller i det rum hon och jag sov i. Någon gång satt barnen i soffan och vi spärrade av med stolar och liknande mellan soffa och soffbord så hunden inte kom fram till barnen och hon fick då vara lite lös. Men då var ju alla helt med på upplägget och krånglet för att vi skulle kunna fira jul som vi brukar. Inser att kissmarkeringar kräver ännu mer uppmärksamhet, men som ett exempel.

(Det var väldigt skönt julen 2019 när pojken äntligen blivit så pass stor att hans intellektuella förståelse för att hunden inte är farligt kunde hjälpa till mot hans instinktiva rädsla när hon kom nära. Och nu klappar han och umgås gärna med henne.)
 
Hörni kan vi släppa det här var inte arga :confused:
Jag har haft panikångest attacker det senaste och orkar inte med mer.
 
@Kiwiqueen

Ålder och att vara ny har inte med saken att göra. Det är ens inställning till kunskap som inläggen handlar om. Oavsett om man är 15 eller 56, eller har varit här i två månader eller tjugo år. Du tar inläggen alldeles för personligt.
Våga inte prata med mig om mina känslor. Ingen gillar mig på bukefalos för jag är nybörjare.
 
@Kiwiqueen Men skärpning, tack. Det är ingen här som ogillar dig - svårt att göra det när vi inte vet jota om dig utom det du skriver. Däremot är Buke av tradition ganska hårt mot okunskap och direkta faktafel. Så det vore nog bra för dig att tänka efter lite mer hur du uttrycker dig istället för att ha ett stort utbrott i tråden, det är både off-topic och direkt otrevligt. Jag fattar att det lätt blir överväldigande, jag har samma problem, men i såna fall är det bättre att bara sluta svara och lämna en tråd istället för att fortsätta må dåligt och fläka ut det.
 
När pandemin startade kunde jag inte direkt träffa så många vänner. Och ingen gillar mig här heller
Tycker du att någon har varit elak mot dig så anmäl de inläggen.

Jag tror inte att någon tycker något alls om dig än eftersom ingen har hunnit lära känna dig. Vi är många bukefalister, endel tillhör inventarierna och endel kom nyss hit. Det är väldigt stor bredd på åldrarna och på kunskaper och åsikterna om olika ämnen så häng kvar bara, ta in bukefalisternas kunskaper och åsikter och delge dina egna. Diskutera högt och lågt om de mest märkliga ämnen. Det kvittar om du är 12 år eller 79, alla är lika välkomna här. Bukefalos är ett forum där vi är väldigt fästa vid fakta och forskning. Det kan kännas hårt att få veta att det man tror och tycker går rakt emot det forskningen säger men tänk såhär istället, du kommer lära dig massor tack vare att bukefalisterna vill ha reda fakta om mycket. Åsikter kan och får man absolut ha men i vissa ämnen är den nyaste forskningen det som är det viktiga. Visst kan man tycka men då är det just en åsikt, inte fakta och framställer man sin åsikt som fakta så kommer man definitivt att stöta på patrull.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 381
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 584
Senast: Halali
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 237
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 630
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp