Rumsrenhet hemma hos andra?

Du måste markera att du inte tycker det är okej över huvudtaget. Detta är inte ditt problem och jag vet att du vill hjälpa dom. Denna hund respekterar inte dig eller ditt hem och om du låter detta fortsätta kommer problemet inte gå att lösa.

Be dina vänner om att kontakta en hundtränare för så här kan du inte ha det. Vad är detta för ras?

När min tik löper brukar hon få ha en hundblöja med dambinda inuti. Hon kan kissa och det går inte igenom. Jag köpte mina på arkens zoo och dom funkar superbra. Lätta att sätta på också så jag rekommenderar verkligen dom. Jag har dom turkosa tror jag om det är till någon hjälp. :D
Markering har ingenting med respekt och/eller dominans gentemot människor att göra. Det kan vara ren olat, bero på medicinska prblem eller som det låter i det här fallet, vara en blandning mellan en massa olika faktorer. Det är ju ingenting en hund gör för att 'jävlas' på något vis.

Dels kl*
När jag säger 'punktmarkera' menar jag inte att någon nödvändigtvis ska tillrättavisa hunden, utan att man ska ha ögonen på den hela tiden för att kunna avbryta.
 
Det finns tikar som markerar också, tacka hundgudarna för att du inte fått en sådan antar jag. Att bete sig som att ditt val av hund är överlägset i en tråd där någon annan har problem är bara dålig stil. Själv är jag tämligen less på tikmänniskor som ska vara dryga kring de som har hane så fort minsta lilla chans uppenbarar sig.
Dom flesta tikar markerar inte på det sättet. Det finns också nackdelar med tikar som är att dom löper och måste ha blöja om du inte vill ha blod inomhus.
 
Markering har ingenting med respekt och/eller dominans gentemot människor att göra. Det kan vara ren olat, bero på medicinska prblem eller som det låter i det här fallet, vara en blandning mellan en massa olika faktorer. Det är ju ingenting en hund gör för att 'jävlas' på något vis.

Dels kl*
När jag säger 'punktmarkera' menar jag inte att någon nödvändigtvis ska tillrättavisa hunden, utan att man ska ha ögonen på den hela tiden för att kunna avbryta.
Den här hunden ser detta inte som ett hem. Då respekterar den inte ditt hem. Jag har väl inte sagt att hunden försöker dominera en människa? Jag skrev utifrån vad jag tyckte och alla behöver inte känna så.
Markera och punktmarkera är inte riktigt samma sak heller.
 
Den här hunden ser detta inte som ett hem. Då respekterar den inte ditt hem. Jag har väl inte sagt att hunden försöker dominera en människa? Jag skrev utifrån vad jag tyckte och alla behöver inte känna så.
Markera och punktmarkera är inte riktigt samma sak heller.
Att kissa inne eller inte har inte med respekt att göra, det kan ha flera olika orsaker men respekt för en människa eller dennes hem hör inte till dem.
Då missförstod jag dig, och nej alla behöver naturligtvis inte hålla med men eftersom det är ett diskussionsforum får vi räkna med att folk diskuterar det vi skriver.

Nix, det skrev jag inte, jag förtydligade vad jag menat i tidigare inlägg. :)
 
Ja han bryr sig liksom inte riktigt om vad ägarna tycker och tänker om saker. De har provat att punktmarkera en stund, men han är så pass snabb att han hinner liksom kissa ändå. Och det hjälps ju inte av att de inte är så snabba på att läsa av honom.

Jag tror faktiskt att han lyder mig bättre än dem, för jag har tränat honom några gånger och då är han alltid jätteengagerad och vill göra rätt. Men det kanske får bli symptomgömmande med

Håller med. Mina har gjort precis likadant hemma hos en person (och ENDAST hos dem), och ena tiken är skvättig till tusen när vi går promenad. Så nä. Det har inget med kön att göra. Nu är det dock en person som vi väldigt sällan är hos, max vartannat år, så jag har inte behövt ta i det problemet riktigt.

Det här inlägget känns bara konstigt? Vaddå denna hund respekterar inte mig eller mitt hem? Tror du på riktigt att det är därför han gör på det här sättet? O_o En blöja funkar inte på en hanhund, penisen sitter inte på samma ställe som vulvan. Däremot finns det kisskydd till hanhundar.
Ditt hem och dig/dina hundar vet inte exakt. Det här handlar inte bara om att dom måste lära hunden. Jag tycker att du också kan markera att det inte är okej för att denna hund ska respektera dig mer om det är problemet. Min kompis har en hanhund och det fungerar alldeles utmärkt med blöja men kanske inte gör det för stora hundar.
Hur beter denna hund sig mot dina tikar?
 
Att kissa inne eller inte har inte med respekt att göra, det kan ha flera olika orsaker men respekt för en människa eller dennes hem hör inte till dem.
Då missförstod jag dig, och nej alla behöver naturligtvis inte hålla med men eftersom det är ett diskussionsforum får vi räkna med att folk diskuterar det vi skriver.

Nix, det skrev jag inte, jag förtydligade vad jag menat i tidigare inlägg. :)
Tack för du förtydligade din åsikt. Jag håller med dig men förstod dig inte riktigt hur du uttryckte dig. Har inte riktigt läst alla inlägg men ville klargöra att denna hund är förvirrad och behöver handledas av dig. Det är bra om du gör det tydligt för hunden och kontaktar en tränare.

Men du måste först lära hunden att du bestämmer i det här hemmet. Om det inte är dig den inte respekterar är det dina hundar förmodligen. Tills det här är över kanske ni borde ses hos dina vänner.
 
Tack för du förtydligade din åsikt. Jag håller med dig men förstod dig inte riktigt hur du uttryckte dig. Har inte riktigt läst alla inlägg men ville klargöra att denna hund är förvirrad och behöver handledas av dig. Det är bra om du gör det tydligt för hunden och kontaktar en tränare.

Men du måste först lära hunden att du bestämmer i det här hemmet. Om det inte är dig den inte respekterar är det dina hundar förmodligen. Tills det här är över kanske ni borde ses hos dina vänner.
Nu tror jag att du har blandat ihop mig med TS.
Jag håller inte alls med att det har någonting att göra med att hunden kissar inne för att den respekterar någon eller inte, eller att TS på något vänster måste "visa vem som bestämmer." Hur föreslår du att TS ska göra det i så fall?

TS har skrivit att det handlar om en osäker individ och ägare som inte är hunderfarna - det känns som en troligare kombo av orsaker än brist på respekt. Jag tror bästa lösningen är att bryta (o)vanan helt enkelt, på något sätt. Filt/burträning och/eller koppel på vid besök som flera föreslagit låter som en jättebra början!
 
@SiZo Nu antar jag att hunden är ordentligt rastad och tror inte att markeringarna beror på att han är nödig, men frekventa kissepauser är kanske också en bra idé tillsammans med att hålla hunden nära? Stort beröm utomhus, som med en valp.
 
Tack för du förtydligade din åsikt. Jag håller med dig men förstod dig inte riktigt hur du uttryckte dig. Har inte riktigt läst alla inlägg men ville klargöra att denna hund är förvirrad och behöver handledas av dig. Det är bra om du gör det tydligt för hunden och kontaktar en tränare.

Men du måste först lära hunden att du bestämmer i det här hemmet. Om det inte är dig den inte respekterar är det dina hundar förmodligen. Tills det här är över kanske ni borde ses hos dina vänner.

Jag tror att du skulle behöva läsa på om hur hundar faktiskt fungerar. "Respekt" har liksom inte med saken att göra.
 
Nu tror jag att du har blandat ihop mig med TS.
Jag håller inte alls med att det har någonting att göra med att hunden kissar inne för att den respekterar någon eller inte, eller att TS på något vänster måste "visa vem som bestämmer." Hur föreslår du att TS ska göra det i så fall?

TS har skrivit att det handlar om en osäker individ och ägare som inte är hunderfarna - det känns som en troligare kombo av orsaker än brist på respekt. Jag tror bästa lösningen är att bryta (o)vanan helt enkelt, på något sätt. Filt/burträning och/eller koppel på vid besök som flera föreslagit låter som en jättebra början!
Menar det andra du säger. Pratade med SiZo
 
@SiZo Nu antar jag att hunden är ordentligt rastad och tror inte att markeringarna beror på att han är nödig, men frekventa kissepauser är kanske också en bra idé tillsammans med att hålla hunden nära? Stort beröm utomhus, som med en valp.
Självklart ordentligt rastad! Vi har också haft dörren till uteplatsen öppen så att han har kunnat gå ut om han velat, men han har ändå valt att markera inne. Och det kommer inte så mycket kiss, så det är väldigt tydligt att det handlar om markeringskiss. När han har fått in 3-4 ställen så slutar han. Då är han nöjd och inkissad. Kissar han i kisskydd så att det inte blir markering så fortsätter han tills det liksom är inkissat :rofl:

Denna hund känns svår.
Handen på hjärtat, fungerar det verkligen 100 %-igt hemmavid också? Tror du att de är helt ärliga?
För mig låter det inte som en rumsren hund. En rumsren hund kan generalisera ett hem till ett annat.
Mina hundar har gjort likadant hos en annan person. Och de är garanterat 100%iga hemma. Så jag vet att din teori inte behöver stämma. Min dominanta tik kissar alltid när vi kommer hem till någon med hund, men då mitt på golvet (Jag bannar givetvis varenda gång, men hinner glömma det eftersom det är så sällan vi är hos folk) så att det är lätt att ta upp. Och sen är hon nöjd. Det är ju lite värre med en hane som lyfter på benet här och där.
 
Jag tror att du skulle behöva läsa på om hur hundar faktiskt fungerar. "Respekt" har liksom inte med saken att göra.
Försök inte skapa någon konflikt nu. Det är en sak att säga att du inte håller med men en annan sak att förolämpa mig med att säga jag inte kan något om hundar.
 
Självklart ordentligt rastad! Vi har också haft dörren till uteplatsen öppen så att han har kunnat gå ut om han velat, men han har ändå valt att markera inne. Och det kommer inte så mycket kiss, så det är väldigt tydligt att det handlar om markeringskiss. När han har fått in 3-4 ställen så slutar han. Då är han nöjd och inkissad. Kissar han i kisskydd så att det inte blir markering så fortsätter han tills det liksom är inkissat :rofl:

Denna hund känns svår.

Mina hundar har gjort likadant hos en annan person. Och de är garanterat 100%iga hemma. Så jag vet att din teori inte behöver stämma. Min dominanta tik kissar alltid när vi kommer hem till någon med hund, men då mitt på golvet (Jag bannar givetvis varenda gång, men hinner glömma det eftersom det är så sällan vi är hos folk) så att det är lätt att ta upp. Och sen är hon nöjd. Det är ju lite värre med en hane som lyfter på benet här och där.
SiZo hur länge har dom haft valpen? Hur sociala är familjen/personen?
 
SiZo hur länge har dom haft valpen? Hur sociala är familjen/personen?
Jag förstår inte riktigt hur frågan om hur sociala de är har med saken att göra? De är mycket sociala. Han är snart ett år och de har haft honom sen han var 8 veckor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 590
Senast: Halali
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 648
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp