Rumsrenhet hemma hos andra?

Hur gör man då för att hålla fokus på hunden 100% av tiden?

Ja jag tror också att det troligen handlar om det. Tyvärr så är de ganska typiska coronahundägare. Ingen erfarenhet och har verkligen inte hjälpt hunden på traven med självförtroendet. Har dessutom köpt en rätt svår ras och förstår inte riktigt varför de inte kan ha den lös och varför den inte tycker om att gosa med dem och vara i deras knä jämt? En vinthund...
Så sorgligt! Hoppas de ändå kan ta till sig (goda!) råd så att hunden ändå får ett gott liv. Att du försöker hjälpa dem är ju jättebra! Hoppas de vill ta till sig det.
 
Det var inte riktigt frågan. Hur håller man fokus på hunden konstant? Mina hundar är jätteduktiga på att ligga kvar, men de känner också av det exakta ögonblicken när jag tappar fokus - och utnyttjar det. Denna hund skulle dock inte kunna platsligga 10 sekunder ens så det skulle inte fungera på den individen.

Då får de h den kopplad.
Skulle aldrig låta någon släppa lös en pissråtta i mitt hem 😅
En kompis har en italienare, den är kopplad här pga mina katter, fungerar utmärkt.
 
Det var inte riktigt frågan. Hur håller man fokus på hunden konstant? Mina hundar är jätteduktiga på att ligga kvar, men de känner också av det exakta ögonblicken när jag tappar fokus - och utnyttjar det. Denna hund skulle dock inte kunna platsligga 10 sekunder ens så det skulle inte fungera på den individen.
Om ni verkligen vill träna bort beteendet så kanske det bästa är om de kommer till dig några gånger i rent träningssyfte? Då går det ju att hålla konstant koll på hunden, för då är det bara det de är där för. Det är nog enda alternativet om ni inte bara vill lösa problemet med exempelvis koppel, hage eller skvättskydd.
 
Om ni verkligen vill träna bort beteendet så kanske det bästa är om de kommer till dig några gånger i rent träningssyfte? Då går det ju att hålla konstant koll på hunden, för då är det bara det de är där för. Det är nog enda alternativet om ni inte bara vill lösa problemet med exempelvis koppel, hage eller skvättskydd.
Ja det vore nog en bra lösning. Frågan är om det går att lösa rent praktiskt. Jag får höra med dem.
 
Ja det vore nog en bra lösning. Frågan är om det går att lösa rent praktiskt. Jag får höra med dem.
Jag tänker att de ska börja "filtträna" hunden hemma, på en trygg plats för hunden. Alltså lära hunden att filten, i lagom storlek, lätt att sen ta med, är en lugn plats där man slappnar av. Hur man gör det finns många bra tips om, bl. a tror jag Maria Branden skrivit om det (bästa starten mm)
Filten tas med till er när de är på besök. Till en början kan hunden behöva hållas på begränsad yta med hjälp av koppel eller kompostgaller runt där han är. Viktigt att bryta beteendet att skvätta (bästa starten igen, det hunden gör ofta blir den bra på). Att hålla en ung/osäker/stressad hund i koppel inomhus i nya miljöer till den slappnar av tycker jag är en vanlig och skonsam metod, väl värd att testa.
Lycka till och trevligt att du vill hjälpa dina vänner 👍🙂
 
Jag tänker att de ska börja "filtträna" hunden hemma, på en trygg plats för hunden. Alltså lära hunden att filten, i lagom storlek, lätt att sen ta med, är en lugn plats där man slappnar av. Hur man gör det finns många bra tips om, bl. a tror jag Maria Branden skrivit om det (bästa starten mm)
Filten tas med till er när de är på besök. Till en början kan hunden behöva hållas på begränsad yta med hjälp av koppel eller kompostgaller runt där han är. Viktigt att bryta beteendet att skvätta (bästa starten igen, det hunden gör ofta blir den bra på). Att hålla en ung/osäker/stressad hund i koppel inomhus i nya miljöer till den slappnar av tycker jag är en vanlig och skonsam metod, väl värd att testa.
Lycka till och trevligt att du vill hjälpa dina vänner 👍🙂
Maria Brandel (jäkla autokorrekt 😡)
 
Har jag skrivit att jag ska lösa problemet? Nej, det har jag inte. Jag söker tips på hur man kan lösa det så att det blir bättre. Det är inte jag mot dem. Vi är vänner och vänner samarbetar där det är möjligt. Hur kan du tycka att det är konstigt ens? Ägarna är såklart helt förfärade över problemet. Men det är också deras första hund och deras erfarenhet är väldigt begränsad. Jag har inget emot att hjälpa dem med tillvägagångssätt.
Hej, jag tycker du kan svara Trevligt till dina vänner och säga att det inte är ok
 
Hej, jag tycker du kan svara Trevligt till dina vänner och säga att det inte är ok
Det har nog ägarna fattat, men de visste inte om problemet eftersom hunden är rumsren hemma + har ingen erfarenhet eftersom det är deras första hund.

@SiZo - jag tror som @Hedinn att besök i träningssyfte vore bra. Örnkoll på hunden och när den ska till att kissa lyfter ägaren helt enkelt ut den alternativt - beroende på ålder och personlighet - säger NEJ och tar därefter ut hunden direkt.

Att en hund är rumsren hemma men att det brister i annan miljö tycker jag egentligen inte är så konstigt. Hunden har inte fattat att man ska göra ifrån sig ute utan istället att man INTE ska göra det i hemmet. Nu förstår jag det som att den går runt och markeringspinkar och då kan det behövas en annorlunda strategi - att verkligen markera för hunden att detta inte är tillåtet.
 
Det var inte riktigt frågan. Hur håller man fokus på hunden konstant? Mina hundar är jätteduktiga på att ligga kvar, men de känner också av det exakta ögonblicken när jag tappar fokus - och utnyttjar det. Denna hund skulle dock inte kunna platsligga 10 sekunder ens så det skulle inte fungera på den individen.

Man tittar på den hela tiden. Det ligger ett hårt arbete framför dem om de ska lösa det. Då får de offra en trevlig fikastund/middag för att då hålla koll på hunden hela tiden för att kunna bryta beteendet i tid.

Annars föreslår jag att begränsa ytan hunden kan röra sig på. Bur eller liknande. Ha med sig en filt hemifrån som luktar hemma och tryggt där den kan vara. Och sen öka ytan successivt allteftersom hunden visar att den kan hantera det utan att kissa.
 
Det har nog ägarna fattat, men de visste inte om problemet eftersom hunden är rumsren hemma + har ingen erfarenhet eftersom det är deras första hund.

@SiZo - jag tror som @Hedinn att besök i träningssyfte vore bra. Örnkoll på hunden och när den ska till att kissa lyfter ägaren helt enkelt ut den alternativt - beroende på ålder och personlighet - säger NEJ och tar därefter ut hunden direkt.

Att en hund är rumsren hemma men att det brister i annan miljö tycker jag egentligen inte är så konstigt. Hunden har inte fattat att man ska göra ifrån sig ute utan istället att man INTE ska göra det i hemmet. Nu förstår jag det som att den går runt och markeringspinkar och då kan det behövas en annorlunda strategi - att verkligen markera för hunden att detta inte är tillåtet.
Här känns det som att du satte huvudet på spiken. Frågan är dock varför det funkar i andra hem. Men det är väl extra inbjudande att markera här eftersom jag har två tikar antar jag.
 
Här känns det som att du satte huvudet på spiken. Frågan är dock varför det funkar i andra hem. Men det är väl extra inbjudande att markera här eftersom jag har två tikar antar jag.
Om det funkar i andra hem men inte i ert tror jag att hunden fattat att man ska göra ifrån sig utomhus, men markeringspinkar hos er för att ni har hundar.

Hur agerar ägarna när hunden kissar hemma hos er? Punktmarkerar de honom men han fortsätter ändå?
 
Du måste markera att du inte tycker det är okej över huvudtaget. Detta är inte ditt problem och jag vet att du vill hjälpa dom. Denna hund respekterar inte dig eller ditt hem och om du låter detta fortsätta kommer problemet inte gå att lösa.

Be dina vänner om att kontakta en hundtränare för så här kan du inte ha det. Vad är detta för ras?

När min tik löper brukar hon få ha en hundblöja med dambinda inuti. Hon kan kissa och det går inte igenom. Jag köpte mina på arkens zoo och dom funkar superbra. Lätta att sätta på också så jag rekommenderar verkligen dom. Jag har dom turkosa tror jag om det är till någon hjälp. :D
 
Detta är varför jag har tikar

Det finns tikar som markerar också, tacka hundgudarna för att du inte fått en sådan antar jag. Att bete sig som att ditt val av hund är överlägset i en tråd där någon annan har problem är bara dålig stil. Själv är jag tämligen less på tikmänniskor som ska vara dryga kring de som har hane så fort minsta lilla chans uppenbarar sig.
 
Om det funkar i andra hem men inte i ert tror jag att hunden fattat att man ska göra ifrån sig utomhus, men markeringspinkar hos er för att ni har hundar.

Hur agerar ägarna när hunden kissar hemma hos er? Punktmarkerar de honom men han fortsätter ändå?
Ja han bryr sig liksom inte riktigt om vad ägarna tycker och tänker om saker. De har provat att punktmarkera en stund, men han är så pass snabb att han hinner liksom kissa ändå. Och det hjälps ju inte av att de inte är så snabba på att läsa av honom.

Jag tror faktiskt att han lyder mig bättre än dem, för jag har tränat honom några gånger och då är han alltid jätteengagerad och vill göra rätt. Men det kanske får bli symptomgömmande med
Det finns tikar som markerar också, tacka hundgudarna för att du inte fått en sådan antar jag. Att bete sig som att ditt val av hund är överlägset i en tråd där någon annan har problem är bara dålig stil. Själv är jag tämligen less på tikmänniskor som ska vara dryga kring de som har hane så fort minsta lilla chans uppenbarar sig.
Håller med. Mina har gjort precis likadant hemma hos en person (och ENDAST hos dem), och ena tiken är skvättig till tusen när vi går promenad. Så nä. Det har inget med kön att göra. Nu är det dock en person som vi väldigt sällan är hos, max vartannat år, så jag har inte behövt ta i det problemet riktigt.
Du måste markera att du inte tycker det är okej över huvudtaget. Detta är inte ditt problem och jag vet att du vill hjälpa dom. Denna hund respekterar inte dig eller ditt hem och om du låter detta fortsätta kommer problemet inte gå att lösa.

Be dina vänner om att kontakta en hundtränare för så här kan du inte ha det. Vad är detta för ras?

När min tik löper brukar hon få ha en hundblöja med dambinda inuti. Hon kan kissa och det går inte igenom. Jag köpte mina på arkens zoo och dom funkar superbra. Lätta att sätta på också så jag rekommenderar verkligen dom. Jag har dom turkosa tror jag om det är till någon hjälp. :D
Det här inlägget känns bara konstigt? Vaddå denna hund respekterar inte mig eller mitt hem? Tror du på riktigt att det är därför han gör på det här sättet? O_o En blöja funkar inte på en hanhund, penisen sitter inte på samma ställe som vulvan. Däremot finns det kisskydd till hanhundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 590
Senast: Halali
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 644
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp