Bukefalos 28 år!

Sälja bil privat, provkörning?

cherie

Trådstartare
Jag och sambon ska sälja vår bil via blocket. Det är vår första bil så det är också första gången vi säljer. Hur går man tillväga vid provkörning, vad är liksom praxis? Åker personen iväg själv och provar eller hur gör man?
 
Man åker med :)
Köpte bil i somras och då åkte säljaren med, passade på att berätta lite om reglagen osv.
Dessutom köpte vi bil i en stad där vi inte är så hemma, så det var bra att han visade på en bra runda med väg där man kan gasa på lite osv
 
Jag har sålt tre bilar via tradera, och köpt en. Skönt för då blir man inte nerringd av folk.
Lycka till!
 
Jag har både åkt med och låtit dom köra själv. Det beror lite på känslan man får när köparna kommer. Och om jag skulle sälja en bil som är värd 200' och säljaren kommer i en som är värd 10' så kanske jag skulle välja att åka med.

Sålde en Toyota värde 30' i somras. En kille kom och provkörde, hade med sin son på 10 år och kom i en betydligt finare bil. Jag hade låtit honom köra själv, men han ville att jag skulle med. Sen kom en far och en son som hade åkt typ 40 mil för att titta på bilen. Dom fick prova själva.
 
Jag kollar körkortet och åker med, släpper aldrig iväg någon själv utan garantier i någon form av bil eller kompis som stannat kvar och väntar samt ID på den som provkör.
 
Jag har sålt, och köpt, några bilar på Blocket och det kan vara en prövning. Det finns gott om halvprofessionella bilhandlare med rena skambud.
Något jag lärt mig är att sålla hårt bland spekulanter, och helt enkelt strunta i att svara andra spekulanter än de som känns seriösa. Därför sätter jag aldrig ut telefonnummer i bilannonser, och visar inte heller bilens registreringsnummer på bild. Det är inte alltid så kul att få telefonsamtal på korkade tider, eller någon som oannonserat ringer på dörren en kväll.

Provkörning, absolut. Men aldrig någonsin släppa iväg en spekulant ensam.
Och var uppmärksam. Jag har sett spekulanter köra alla möjliga fula trix för att pruta, t ex lättat på någon slang i motorrummet så att motorn går dåligt, eller diskret droppat vatten i oljan för att skylla på kass topplockspackning eller liknande fulingar.

Jag köper och säljer en hel del på Blocket, oftast något köp eller försäljning varje månad, och har gjort så i närmare 20 år. Oerhört få problem eller blåsningar, folk är i regel ärliga. Men bilannonser är en litet egen kategori, är min erfarenhet.
 
Ska det provköras så åker jag med i bilen. Enda undantaget är väl när jag sålde en bil med diverse större defekter (inkl ett krånglande hjullager, så det gick inte så himla fort ändå...) som dessutom gått över 60 tusen, den köparen fick åka själv med en polare mot att hen lämnade pant. (Jag ser det som självklart att köparen får provköra om hen vill, men tex bilen jag sålde i vintras ville inte starta och köparen hämtade med släp..)

När jag själv köpte min nuvarande bil fick jag nycklarna och ett "Ja, åk en sväng och se vad du tycker". Annars har säljaren åkt med i bilen.
 
Tack hörni! Skönt att höra att standard är att man åker med. Det kändes tryggast för mig, men var rädd för att jag skulle framstå som över-orolig.
 
Jag har aldrig åkt med. Sålt kanske 15-20 bilar. Aldrig har heller säljaren åkt med då jag köpt bilar (också kring 15-20 st)
 
Jag har aldrig sålt en bil men köpt två stycken och tittat på flera (särbon var med för att vi skulle kunna ta med ev köpt bil på en gång). Första gångerna var säljaren med när jag provkörde. Senaste gången ville vi ha med säljaren men han tyckte det var lugnt att vi tog en sväng själva (det blev senare köp).
 
Av de bilar vi har sålt så är det några som inte velat provköra alls utan bara tittat lite, några som har provkört när vi följt med och några som provkört själva (pga praktiska skäl - har då varit hemma själv med småbarn och det har ju inte funnits bilbarnstolar kvar i salubilarna).

Så lite olika. Senaste bytet blev genom firma, otroligt bekvämt. Privata bilaffärer är ju ett kapitel för sig många gånger...
 
Jag har sålt en bil. En gammal volvo 745. Tror att jag sålde den för typ 5000 kr. Den yngre killen som kom och tittade fick köra en sväng själv. Jag såg inga problem med det. Men hade det varit en dyrare, nyare bil hade jag nog tänkte annorlunda....
 
Har köpt några beg bilar tidigare och säljaren åkte med en gång för att visa vägen. Har sålt utan att åka med.

Jag och min sambo köpte ny bil nyligen. Hos bilhandlare då men vi behövde inte ens visa körkort utan kunde bara peka på vilken bil vi ville provköra hos samtliga handlare. Sen var det ju inte exakt den bilen vi sen köpte eftersom vi fick beställa bilen, den bilen vi fick hem fanns ju inte vid provkörningstillfället såklart. Lite märkligt att de släppte iväg oss med bilar för 3-400k utan att ens kolla leg.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 597
Senast: mars
·
Fordon Bildörrarna fram har frusit på min bil och går inte att öppna. Jag har provat att köra med hårfönen mot låsen, men det går ändå inte att...
2
Svar
30
· Visningar
2 595
Senast: MiaMia
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 076
Senast: Wille
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 973
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp