Sänkt pris på mjölk till bönder.

Det finns vissa saker jag är noga med när jag handlar. Att mejerivaror-ost, kött osv ska vara svenskt tex, men jag köper gärna butikens egna varor. Man får välja vilka strider man har råd att ta, har man råd att ta alla är man privilegierad och det hoppas jag att man förstår, men jag tänker att många gör så gott de förmår med den kunskap de har samt den ekonomin de har.
Så, likväl som jag kan köpa Arlas mjölk och inte ICAs egna, så har jag ändå köpt ICAs falukorv, Abbas tonfisk, Felix ärtor, ICAs majs och Kronfågels kycklingfilé osv.

Jag visste inte att det var så besvärligt att köpa Rätt mjölk. Tänker att det är bra att det är svensk mjölk, då borde ju svenska bönder få pengarna.
Jag håller helt med (därför jag satte prioordningen som jag gjorde, dvs svenskt i första hand) :)
 
Det finns vissa saker jag är noga med när jag handlar. Att mejerivaror-ost, kött osv ska vara svenskt tex, men jag köper gärna butikens egna varor. Man får välja vilka strider man har råd att ta, har man råd att ta alla är man privilegierad och det hoppas jag att man förstår, men jag tänker att många gör så gott de förmår med den kunskap de har samt den ekonomin de har.
Så, likväl som jag kan köpa Arlas mjölk och inte ICAs egna, så har jag ändå köpt ICAs falukorv, Abbas tonfisk, Felix ärtor, ICAs majs och Kronfågels kycklingfilé osv.

Jag visste inte att det var så besvärligt att köpa Rätt mjölk. Tänker att det är bra att det är svensk mjölk, då borde ju svenska bönder få pengarna.
Men vad tjafsar du om, det är väl ingen som sagt att du inte får köpa Arla? Tråden handlar om att köpa svenskt, inte att bojkotta Arla.
 
Jag tänker att svenskt i första hand, och icke-EMV i andra hand är de viktigaste valen vi kan göra.
Försöker handla Arla för det mesta (något mera "lokalt" mejeri har vi inte här). Gör dock som du ibland och köper annat också, bland annat för att jag vill ha extra hållbarhet eller är på en affär där det inte finns.

Det säljs i princip ingen annan drick-mjölk än svensk i de svenska matbutikerna, inte ens på Lidl.

Varför är icke-EMV viktigt när det gäller mjölk? Det kommer ju oftast från exakt samma mejerier som de andra förpackningarna på hyllan? (Eller, i vårt fall kommer mjölken från det "mest lokala" varumärket från andra sidan landet, medan EMV-mjölken i första hand kommer från närmsta Arla.) Något faktiskt lokalt ägt mejeri har vi inte tillgång till.
 
Det var inte menat mot den som skrev inlägget utan en generell reaktion.

Jag fick en lista på mejerier och så står det fyra siffror. Vad ska jag göra med den informationen? Jag antar att jag ska leta reda på närmaste lokala mejeri, ta reda på vilka fyra siffror de har och ha koll på dem när jag handlar mejerivaror. Och det är bara mjölk osv. Är det samma för kött, pasta osv? Varför inte en tydlig märkning, stor text osv? Det börjar bli rätt mycket man ska komma ihåg för att göra Rätt.
Det räcker alltså inte med att kolla "Arla, svensk mjölk- den tar vi".

Har jag missförstått så ber jag om ursäkt.
Det var ett svar på "har folk verkligen sådan superkoll" etc. Man behöver inte ha koll, det är bara att titta på paketet vilket mejeri mjölken kommer ifrån, för det är tvång på märkning som anger det.
 
Siffrorna var för att identifiera vilka mejerierna är som jag förstod det, att det står SE betyder att det är svensk mjölk i paketet och inte danskt.
Inte svensk mjölk - svenskt mejeri. Det är i de flesta fall samma sak, men inte per automatik.
 
Säljs det ens utlänsk mjölk i Sverige i dag?
Kanske inte så mycket ren drickmjölk?
Men det känns som Valio har minst 50% av yoghurtmarknaden. Jag undersökte nyligen utbudet av kvarg och där var det bara en som kom från svenskt mejeri, trots en hel del förpackningar som på ytan ser ut som svenska produkter (däribland Arla)
Tror det är en ökande andel av mejerikonsumtionen som är import i form av alla de andra produkterna.
 
Varför är icke-EMV viktigt när det gäller mjölk? Det kommer ju oftast från exakt samma mejerier som de andra förpackningarna på hyllan? (Eller, i vårt fall kommer mjölken från det "mest lokala" varumärket från andra sidan landet, medan EMV-mjölken i första hand kommer från närmsta Arla.) Något faktiskt lokalt ägt mejeri har vi inte tillgång till.
Generellt ger EMV en lägre betalning. Kan inte svara på om det är samma med mjölk men andra varor. De har också lägre pris.
Alltså om Arla säljer 50% Arla och 50% EMV (till lägre pris) kommer ersättningen till bönderna bli längre än om de kan sälja 100% Arla.
 
Skulle önska att det fanns en mjölkautomat på någon av dom närmaste mjölkgårdarna 🤩. Använder egentligen inte så mycket mjölkprodukter mer än ost och ibland gräddfil men skulle nog bli ändring på det om det gick att få tag på riktigt fet mjölk.
Komma om det finns någon REKOring i din närhet, där kanske det finns någon lokal bonde som säljer mjölk.
 
Konsumenterna köper lågprisprodukter istället för sitt lokala mejeris mjölk. Mindre pengar in, mindre pengar att betala bönderna med...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...mmer-tvingas-sanka-ersattningen-till-bonderna

Själv har jag börjat ransonera och lära mig hälla mindre mjölk i varje kopp med te/kaffe, men kompromissar inte om att köpa något annat än norrländsk mjölk.
Konsumenter som gnäller på höga bensin och dieselpriser tankar sina bilar och åker över bron till Danmark och handlar billigt, i stälet för att stötta sina lokala handlare och bönder. Det är ju billigt, ekonomiskt, klimatsmart och solidariskt...

OBS, jag är ironisk, med sista meningen. Så att ingen TROR att jag tycker att det är billigt, ekonomiskt, klimatsmart och solidariskt.
 
Konsumenter som gnäller på höga bensin och dieselpriser tankar sina bilar och åker över bron till Danmark och handlar billigt, i stälet för att stötta sina lokala handlare och bönder. Det är ju billigt, ekonomiskt, klimatsmart och solidariskt...

OBS, jag är ironisk, med sista meningen. Så att ingen TROR att jag tycker att det är billigt, ekonomiskt, klimatsmart och solidariskt.
Tror knappast det är Norrmejeriers kunder som kör över bron till Danmark för att handla. ;)
Nog är det valen varje dag i affären det handlar om också.
 
Nu handlar jag mycket sällan mejeriprodukter pga laktosintolerans. Men när jag behövt gå till mejerier så har jag inte sett att det funnits alternativ till Arla. I Bollnäs tror jag det fanns något Bollnäs mejeri men inte i södra Stockholm iaf.
 
Varför är icke-EMV viktigt när det gäller mjölk? Det kommer ju oftast från exakt samma mejerier som de andra förpackningarna på hyllan? (Eller, i vårt fall kommer mjölken från det "mest lokala" varumärket från andra sidan landet, medan EMV-mjölken i första hand kommer från närmsta Arla.) Något faktiskt lokalt ägt mejeri har vi inte tillgång till.
EMV är lägre prissatt till konsument, samtidigt som butiken vill behålla sina marginaler = mindre pengar kvar att ge till primärproducenten (alltså bonden)
 
Det konstigaste är väl ändå att priset på mjölk till bonden är så lågt, när det fortfarande är så högt till konsument.

Verkligen!

Jag hade gladeligen betalat (ännu) mer för mjölken, om jag visste att pengarna gick direkt till bonden. Nu köper inte jag så mycket mjölk, kanske 1,5 liter i veckan max, men ser alltid till att köpa mjölk som kommer från mejeri häromkring.
 
Jag försöker undvika Arla så långt det går, men då bor jag i mejeribyggd så det är enkelt att göra det. Tyvärr är det ett par "sämre" gårdar omkring mig där det lokala mejeriet vägrar köpa av som Arla gladeligen köper av. Jag tycker att mejerierna borde kunna ställa högre krav på mjölkproducenterna.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 951
Senast: Derivata
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 140
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 127
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 283
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp