Bukefalos 28 år!

Sagan om ringen – Gollums revansch?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag blir bara snurrig av att läsa rollistan. :nailbiting: Min plan är att sova nu och sedan imorgon se om jag behöver fråga nåt eller om nån annan hunnit före.

Fått min roll iaf, sov gott alla. :)
 
Hittat hit

Det enda jag inte fattar alls är den snurriga siare-rollen. Så ibland får den veta specifik roll, ibland får den bara veta god/ond - men dom där sista 10%en gjorde mig förvirrad....
 
Bara så jag fattat rätt @Lobelia

Samma person kan teoretiskt sätt ha ringen hela leken, och använda förmågorna om och om igen så länge alla förmågor används innan man tar någon en gång till?
Och en bara fråga: Vad händer om den motsatta sidan gissar rätt på vem som har ringen? Och lottar du vem som får gissa på den aktuella sidan?

Och Gollum är alltså osårbar tills dessa att han fått ringen och sen kan han åka ut? Och har han ringen vinner han, annars vinner antingen onda eller goda, utan att han påverkar?

Annars tror jag jag hänger med. Eller kanske snarare, sen orkar jag inte försöka förstå mer, vi gör på detta och hoppas det går :p
 
Hittat hit, nästan tagit mig igenom rollistan. Noterat att bybor inte var med (men sett att de ska vara med) och att det är två onda utanför lyan. Plus Gollum som är egen sida.
 
Bara så jag fattat rätt @Lobelia

Samma person kan teoretiskt sätt ha ringen hela leken, och använda förmågorna om och om igen så länge alla förmågor används innan man tar någon en gång till?
Korrekt

Och en bara fråga: Vad händer om den motsatta sidan gissar rätt på vem som har ringen? Och lottar du vem som får gissa på den aktuella sidan?
Jag lottar vem som får gissa.
Det händer inget särskilt förutom att ringbärarens identitet är röjd för personen.

Och Gollum är alltså osårbar tills dessa att han fått ringen och sen kan han åka ut?
Han kan inte käkas eller lynchas. Det går att få ut honom på andra vis.
Och har han ringen vinner han, annars vinner antingen onda eller goda, utan att han påverkar?
Korrekt.
 
Jag jag också hittat hit och älskar temat! Är dock helt snurrig bara av att läsa rollistan så det kan bli himla intressant att ta sig igenom den här leken :angel: :D
 
Jag har också hittat hit. Rollistan känns rimlig men ringen känns sjukt svårbegriplig. Jag hoppas att jag fattar mer i morgon.
 
[...]
Vinstvillkor: Leken avslutas när alla onda är döda alternativt att orcherna är i majoritet. Den sida som har ringen när leken avslutas vinner.

Nu läste jag igenom lekstarten och jag kan inte säga att jag riktigt hänger med. Men det gör inget! En del saker tänker jag att de visar sig med tiden och sedan liter jag fullt och fast på att @quarter4ever kommer att bomba LL med frågor:rofl:. Men jag har ett par konkreta sådana själv också. För det första, om vinstvillkoren (se ovan) - goda måste alltså döda alla onda men onda vinner när orcher är i majoritet? Det känns lite som tvärt om mot vad jag själv brukar ha som LL (att goda vinner när alla ulvar är döda och onda vinner när onda är fler än goda). Nu har jag inte räknat alls på hur vissa specialroller kan falla ut, men de angivna vinstvillkoren måste väl göra det svårare för båda sidor att vinna = leken pågår längre? Så det jag undrar är:

1. Stämmer vinstvillkoren så som jag tolkar dem, d v s att goda ska ha ihjäl alla onda resp att orcherna måste vara fler är goda?

2. Ficktjuven anges vara en orch men utanför lyan. Räknas hen till orcherna enligt vinstvillkoren ovan? Jag antar att nazgûler inte är orcher? (Det var lite för länge sedan jag läste Tolkien, så jag minns inte riktigt alla väsen.)

3. Om något helt annat: Aragon, vad är det för nytta med honom egentligen?:D Som det står i rollbeskrivningen verkar hans sior slå precis hur som helst och det är en risk på tio att han avslöjar sig = blir siad av den som ska sias. De övriga 90 %, hur avgörs det om siorna blir "mer eller mindre lyckade"? Och jag antar att "lyckad" betyder får veta rollen som vanligt och "mindre lyckad" betyder att siaren bara får veta ond eller god alternativt blir siad själv? Är det korrekt uppfattat?

Nu ska jag dricka kaffe och sedan fortsätta projekt "Packa ihop elva år av ditt liv på fyra dagar".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna!! Tema: Paradise Hotel - Farmen edition Ja ni vet hur det är. Sverige är grått o trist och slaskigt, och det är fasen...
76 77 78
Svar
1 540
· Visningar
42 472
Senast: cirkus
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 576
Senast: LindgrenV
·
  • Låst
Tjatter Välkomna till ulvleken! Temat för denna gång.. Vampire Diaries/Twilight/Dracula anno 2013.. VAMPYRER! Det är inte lätt att...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
35 769
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp