Bukefalos 28 år!

Sagan om ringen – Gollums revansch?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är här och har fått roll :up:

Rollistan är ganska klar efter några förtydliganden och eftersom jag lekt i de andra härskarring-lekarna också känner jag att jag har lite koll på den fungerar med.

@Myrten försöker bena ut vinstvillkoren, bra tankar om ifall tjuven också räknas som orch i vinstvillkoren!

Däremot så tolkar jag det som att det inte räcker att orcherna är i majoritet för att de ska vinna leken, de måste även ha fått tag i ringen. Så rent teoretiskt skulle goda kunna vinna utan att få ut en enda ond sålänge Frodo hålls vid liv (eller någon annan god har tagit över ringen)?
 
Det har snöat här inatt , mesta snön vi faktiskt fått på hela vintern :meh: ca 10 cm ligger det nu och det fortsätter vräka ner :eek: O_o
Jag som har planterat fina blommor i krukor och rabatterna håller tummarna för att de klarar sig (mest penséer och påskliljor så hoppas det)


Frågor eller kanske mer funderingar/konstateranden- ja det har jag några stycken ,:p bland annat samma fundering som Myrten har ang vinstvillkoren. Och det jag funderar över där har också att göra med fördelningen av goda/onda
Vi är 19 deltagare
Gollum är en egen sida och såvitt jag läst mig till så räknas han inte till någon sida i vinstvillkoren så står det tex 4-4-1 och en god dör så slutar leken för att orcher är fler än goda, men vinner gör den sida som har ringen? Är det korrekt uppfattat @Lobelia?

Om vi då tar bort Gollum från de 19 så återstår det 18 deltagare och tja en "perfekt" tredjedel onda skulle ge 6 onda och 12 goda , vilket kanske känns rätt sannolikt också mtp att alla onda måste dö för att goda ska kunna avsluta leken( skriver inte vinna iom att det beror ju på vem som har ringen när leken slutar- det kan ju vara så att Gollum är kvar då)
Annars kan det ju kanske vara så att det är 7 onda och 11 goda, men det låter mastigt iom att alla onda måste dö för att goda ska kunna avsluta leken?
Det kan också vara så att det är bara 5 onda och 13 goda . Men lite så då att det blir väldigt svårt för onda att bli fler än goda då? Så landar tillbaka i min första fundering om 6 onda, varav minst en utanför lyan inte är orch så som det står skrivet i rollistan, bör vara det troligaste.

Goda måste hå kål på alla onda för att leken skall sluta, onda behöver ha fler orcher än goda

Gollum är "omöjlig" att ta ut ur leken så länge han inte har ringen, endast självmordsbombaren(som själv väljer sitt offer) eller psykopaten(LL lottar fram ett offer. dock kan ulvarna ha skyddat en från att dras med- fråga angående det @Lobelia: tar du helt sonika bort den skyddade från lotttningen eller kan det bli så att psykopaten inte drar med sig någon alls om lotten hamnar på den skyddade?) kan ta ut en ringlös Gollum

Spionlärlingen får halv( eller minst 2 rader) spioninfo av alla tillgängliga rader så länge den är med i leken (antar att du lottar vilka rader den får?)
Utöver den får ytterligare en infolös spelare en lottad rad av LL efter varje natt- fråga ang det @Lobelia: vilka roller räknas som infolösa och kan raden hamna hos lyan också eller bara på goda sidan?

Vad det gäller ringen så har @Madalisto redan ställt lite frågor om den igår men jag funderar också kring det där med att en i motståndarsidan får gissa på vem som har ringen när den används- vi har ju 3 sidor i leken så antar att även Gollum får vara med i lotten där? Leker lite @Språkpolisen här iom att det stod motståndarsidan och inte motståndarsidorna :angel:
 
@Gabby_Ossi - haha, ringen är nästa steg i min kurs "Försöka förstå leken". Jag tänkte inte alls på hur den påverkar eftersom det inte fanns med i den text @Lobelia tillika vår eminenta LL gjort röd.

Återgår till sorterandet. Jag hoppas allt är fullständigt solklart när jag återvänder ikväll! (Om jag är här en massa innan får ni säga åt mig! Jag borde hålla mig borta totalt till jag klarat av dagens beting i röjning av lägenhet!!!)
 
Jag är här och har fått roll :up:

Rollistan är ganska klar efter några förtydliganden och eftersom jag lekt i de andra härskarring-lekarna också känner jag att jag har lite koll på den fungerar med.

@Myrten försöker bena ut vinstvillkoren, bra tankar om ifall tjuven också räknas som orch i vinstvillkoren!

Däremot så tolkar jag det som att det inte räcker att orcherna är i majoritet för att de ska vinna leken, de måste även ha fått tag i ringen. Så rent teoretiskt skulle goda kunna vinna utan att få ut en enda ond sålänge Frodo hålls vid liv (eller någon annan god har tagit över ringen)?

Jag uppfattar det som du att den sida som har ringen i sin ägo vinner när leken avslutas enligt villkoren. :)
 
Sedan tänkte jag lite på det här med lynchstopp/räddning ifall det skulle hända. Om Gollum skulle ha blivit lynchad så går turen istället till den som hade näst flest röster. Sedan står det att Sam kan offra sig för Frodo, så då antar jag att Sam dör istället för Frodo. Sedan har även ringen ett skydd mot lynch, är det samma som Gollums skydd, alltså att nästa på tur lynchas? Och om både t.ex. Frodo vill använda sitt skydd mot lynch och Sam även vill offra sig för honom, vad händer? Förbrukas båda då eller är det något som går "före" det andra? Stoppar även in en fråga om Sams räddning fån käk, kan han offra sig "varje natt" tills orcherna faktiskt försöker ta Frodo eller är det skyddet förbrukat även om det inte används? @Lobelia
 
@Gabby_Ossi - haha, ringen är nästa steg i min kurs "Försöka förstå leken". Jag tänkte inte alls på hur den påverkar eftersom det inte fanns med i den text @Lobelia tillika vår eminenta LL gjort röd.

Återgår till sorterandet. Jag hoppas allt är fullständigt solklart när jag återvänder ikväll! (Om jag är här en massa innan får ni säga åt mig! Jag borde hålla mig borta totalt till jag klarat av dagens beting i röjning av lägenhet!!!)

Joo, det finns med i den röda texten du citerade i ditt inlägg!
 
Joo, det finns med i den röda texten du citerade i ditt inlägg!
Öh. Ja.:crazy:

Jamen då fattar jag plötsligt! Det som redan var uppenbart kanske.:laugh:

TILLÄGG: Kan du förklara hur jag sätter på borr/skruvmejselhuvud på min nyinköpta borrmaskin/skruvdragare också? "Fixa" från IKEA.
 
Vad som kan ske i leken, lite uppstaplat mest för min egen skull så jag kommer ihåg det ( brukar vara lättare om man skrivit det en gång iaf för mig)
Gollum: ensam på sin sida och kan så länge han inte har ringen vare sig lynchas ( då lynchas nästa på tur) eller käkas. Vinner om han har ringen i sin ägo vid lekens avslut
Frodo: startar som ringbärare och kan välja att använda ringens förmågor om han vill- dock får någon chansen att gissa på vem som har ringen så fort han gör det, antar att det från starten då blir onda och Gollum som får chansen? Måste använda alla ringens förmågor innan den får ny laddning igen för sin egen del. Dör Frodo så får nya ringbäraren alltid börja om med alla förmågor den har
Sam: Känner till Sam och kan offra sig för Frodo både vid lynch eller käk, får inte prata med Frodo
Merry: ängel som skyddar någon varje natt
Pippin: Spionlärling som får halv spioninfo varje natt, dock minst 2 rader
Gandalf: Röstfifflare som vid tre gånger kan avlägga en extra dold röst
Gimli och Legolas: tvillingar som får prata med varandra i pm (antar jag? Det stod inget om det men det brukar ju vara så för den rollen)
Boromir: Självmordsbombare som kan offra sig när som helst och ta med en spelare den väljer i döden. Antar att det gäller även om han inte offrar sig @Lobelia utan också om han lynchas eller käkas?
Bybor: Övriga goda utan info- antar att de tillhör de som kan få en inforad enligt tidigare fundering om det - kanske är de enda som kan få den raden, avvaktar på LLs förtydligande ang det

Orcher: sitter i lyan, varav en är psykopat som drar med sig en slumpmässig spelare om hon dör - dock kan ulvarna skydda en person från att dras med av psykopaten
Nazgül: svart ängel utanför lyan ,som inte känner till lyan och vice versa ,som gissar på vem som har beskydd och i så fall stjäl beskyddet från denna så den blir utan. Men hon får inte beskyddet själv @Lobelia? Om hon dör blir en av de som var med och orsakade hennes död förbannad av henne så dennes röst inte räknas med nästkommande lynch
Snaga: ond ficktjuv utanför lyan, som inte känner till lyan och vice versa (står som orch i rollbeskrivningen så bör räknas med i villkoren för lekens avslut?) Stjäl av någon inför varje lynch- kan bara stjäla käket en gång, och lyckas han stjäla av ringbäraren får han välja en av de förmågor som finns kvar för tillfället

Den sida som avslutar leken är inte säkert att de vinner den - beror på om ringen är i dess ägo eller inte och där antar jag att det kan bli lite twister i leken faktiskt om det råkar stå lika och onda vet att de inte har ringen? Undrar om de väljer att lyncha en av sina egna istället för att riskera att avsluta leken och en annan sida än deras vinner? Om de nu inte har korn på ringbäraren förstås? :idea:
 
Gollum är "omöjlig" att ta ut ur leken så länge han inte har ringen, endast självmordsbombaren(som själv väljer sitt offer) eller psykopaten(LL lottar fram ett offer. dock kan ulvarna ha skyddat en från att dras med- fråga angående det @Lobelia: tar du helt sonika bort den skyddade från lotttningen eller kan det bli så att psykopaten inte drar med sig någon alls om lotten hamnar på den skyddade?) kan ta ut en ringlös Gollum
Psykopaten tar alltid med sig någon.

Spionlärlingen får halv( eller minst 2 rader) spioninfo av alla tillgängliga rader så länge den är med i leken (antar att du lottar vilka rader den får?)
Ja lottning
Utöver den får ytterligare en infolös spelare en lottad rad av LL efter varje natt- fråga ang det @Lobelia: vilka roller räknas som infolösa och kan raden hamna hos lyan också eller bara på goda sidan?
Ulvar, tvillingar, Sam, Boromir och bybor så länge de inte har ringen.


Vad det gäller ringen så har @Madalisto redan ställt lite frågor om den igår men jag funderar också kring det där med att en i motståndarsidan får gissa på vem som har ringen när den används- vi har ju 3 sidor i leken så antar att även Gollum får vara med i lotten där? Leker lite @Språkpolisen här iom att det stod motståndarsidan och inte motståndarsidorna :angel:
Ja Gollum är med i lottningen om han inte har ringen. Har Gollum ringen lottas det bland alla utom Gollum.
 
1. Stämmer vinstvillkoren så som jag tolkar dem, d v s att goda ska ha ihjäl alla onda resp att orcherna måste vara fler är goda?
Ja vinstvilkoren stämmer

2. Ficktjuven anges vara en orch men utanför lyan. Räknas hen till orcherna enligt vinstvillkoren ovan? Jag antar att nazgûler inte är orcher? (Det var lite för länge sedan jag läste Tolkien, så jag minns inte riktigt alla väsen.)
Alla som är angivna som orcher är orcher.

3. Om något helt annat: Aragon, vad är det för nytta med honom egentligen?:D Som det står i rollbeskrivningen verkar hans sior slå precis hur som helst och det är en risk på tio att han avslöjar sig = blir siad av den som ska sias. De övriga 90 %, hur avgörs det om siorna blir "mer eller mindre lyckade"? Och jag antar att "lyckad" betyder får veta rollen som vanligt och "mindre lyckad" betyder att siaren bara får veta ond eller god alternativt blir siad själv? Är det korrekt uppfattat?
Nyttan av Aragorn får du bedöma själv.
Av de 90% - Du får inte veta hur det avgörs om det blir roll eller sida men oddsen är hyfsat goda för både och :)
Vad som är lyckat eller mindre lyckat är en bedömningsfråga och hur egentligen utfallet blir ;)
 
Sedan tänkte jag lite på det här med lynchstopp/räddning ifall det skulle hända. Om Gollum skulle ha blivit lynchad så går turen istället till den som hade näst flest röster. Sedan står det att Sam kan offra sig för Frodo, så då antar jag att Sam dör istället för Frodo. Sedan har även ringen ett skydd mot lynch, är det samma som Gollums skydd, alltså att nästa på tur lynchas? Och om både t.ex. Frodo vill använda sitt skydd mot lynch och Sam även vill offra sig för honom, vad händer? Förbrukas båda då eller är det något som går "före" det andra? Stoppar även in en fråga om Sams räddning fån käk, kan han offra sig "varje natt" tills orcherna faktiskt försöker ta Frodo eller är det skyddet förbrukat även om det inte används? @Lobelia
Ringens skydd stoppar lynchen.
Sam kan endast offra sig en gång sedan är han död och om han inte dör då har an inte offrat sig eller blivit lynchad själv.
 
Det har snöat här inatt , mesta snön vi faktiskt fått på hela vintern :meh: ca 10 cm ligger det nu och det fortsätter vräka ner :eek: O_o
Jag som har planterat fina blommor i krukor och rabatterna håller tummarna för att de klarar sig (mest penséer och påskliljor så hoppas det)
Hur illa är det inte att det ser ut såhär idag i Karlstad? :arghh::arghh::arghh:
17904433_1951066741781299_8574051855864434548_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna!! Tema: Paradise Hotel - Farmen edition Ja ni vet hur det är. Sverige är grått o trist och slaskigt, och det är fasen...
76 77 78
Svar
1 540
· Visningar
42 604
Senast: cirkus
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 646
Senast: LindgrenV
·
  • Låst
Tjatter Välkomna till ulvleken! Temat för denna gång.. Vampire Diaries/Twilight/Dracula anno 2013.. VAMPYRER! Det är inte lätt att...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
35 788
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp