Saker och företeelser man inte förstår sig på

Jag ställer frågan tvärtemot, ni som gillar spontanbesök har ni inget annat för er än att skrota runt? Ta det med en nypa salt. Men jag jobbar 8-17 på vardagar och har oftast något planerat på kvällen. På helgerna är det lite mer vila, men oftast träning på dagen och någon middag på kvällen. Det är rätt noga invägt vilken vila jag behöver där emellan och dyker någon upp då så blir det ingen vila alls. Och den behöver jag verkligen. Jag älskar mina vänner och familj, det är ju liksom därför jag alltid har planer med dem på kvällar och helger så jag knappt hinner vila :D
Jag är i princip aldrig ensam. Bor också i stan och min ytterdörr står öppen hela sommaren. Jag gillar helt enkelt att det är mycket folk och föredrar att äta med andra (mina gäster stannar ofta på middag). För mig räcker det fint att vila en halv dag i månaden när det är körigt.
 
Var hos en bekant idag som hade en hel bokhylla full med grejer typ dockor, spel, kort mm. från olika filmer och serier. Måste ha kostat tusentals kronor bara för att det ska stå där i hyllan. Förstår inte alls.
Ja!

Prydnadssaker. Så totalt meningslöst. Billiga pryllar utan funktion. Som bara ska stå någonstans och samla damm. Plus det fenomenet att det finns affärer för sånt.
 
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?
 
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?

Det här kan min man göra ibland.... Längesen nu ioförsig och det tror jag beror på att jag ifrågasatte varför han gjorde det så krångligt för sig helt i onödan 😅
 
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?

Har man barnlås på sopskåpet är det definitivt lättare :cautious: Men det är mest saker som behöver rinna av innan jag slänger det (och det mesta som ska i komposten) som hamnat där, är det torrt får det stå på diskbänken tills jag tex pastan står och kokar och så röjer jag lite då, tycker det blir mycket lättare än en förpackning här och ett äggskal där liksom.
 
Det här kan min man göra ibland.... Längesen nu ioförsig och det tror jag beror på att jag ifrågasatte varför han gjorde det så krångligt för sig helt i onödan 😅
Min mamma har alltid gjort så, och min partner gör likadant. Jag begriper det verkligen inte, men de hävdar att det är enklare?! Alltså visst, för min partner ibland eftersom jag kan ställa mig och plocka bort det direkt om jag irriterar mig tillräckligt, men ändå. :rofl:

Har man barnlås på sopskåpet är det definitivt lättare :cautious: Men det är mest saker som behöver rinna av innan jag slänger det (och det mesta som ska i komposten) som hamnat där, är det torrt får det stå på diskbänken tills jag tex pastan står och kokar och så röjer jag lite då, tycker det blir mycket lättare än en förpackning här och ett äggskal där liksom.
Fast du måste ju öppna sopskåpet sen ändå? Och att saker behöver rinna av köper jag inte, för det faller så fort nån sätter på kranen eller häller ut nåt annat blött innehåll och vips har man en äcklig sörja i vasken istället för fräscha rester. :p
 
Min mamma har alltid gjort så, och min partner gör likadant. Jag begriper det verkligen inte, men de hävdar att det är enklare?! Alltså visst, för min partner ibland eftersom jag kan ställa mig och plocka bort det direkt om jag irriterar mig tillräckligt, men ändå. :rofl:


Fast du måste ju öppna sopskåpet sen ändå? Och att saker behöver rinna av köper jag inte, för det faller så fort nån sätter på kranen eller häller ut nåt annat blött innehåll och vips har man en äcklig sörja i vasken istället för fräscha rester. :p

Jag tycker också det är superkonstigt och förstår inte meningen med det 😂
 
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?

Så gör både svärmor och min partner. Deras matlagning är totalt kaosartad.
 
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?

Gör alltid så. Enklare att raka ned allt direkt efterhand och ta upp allt i ett svep.
 
Så gör både svärmor och min partner. Deras matlagning är totalt kaosartad.
Min partners matlagning kan nog räknas som kaosartad, så där är det kanske lite begripligt. :D Men när det kommer till min mamma syns det knappt att hon lagat mat efter hon gjort det, för hon städar undan det mesta under tiden - vilket gör det ännu mer obegripligt för mig att det hamnar en massa skräp i slasken.
 
ha ha jag som älskar mina Lisa Larsson-katter
Fast Lisa Larsons figurer är ju ändå något som är designat och har ett värde i och med det. Kan ju kosta tusenlappar.

Men anonyma porslinsfigurer av små barn eller järnskrot som ska föreställa något. Som kostar mellan några tior och 100 spänn? Som alltså inte har något penningvärde alls?
 
Fast Lisa Larsons figurer är ju ändå något som är designat och har ett värde i och med det. Kan ju kosta tusenlappar.

Men anonyma porslinsfigurer av små barn eller järnskrot som ska föreställa något. Som kostar mellan några tior och 100 spänn? Som alltså inte har något penningvärde alls?
Jag förstår inte riktigt oavsett hur mycket något är värt i pengar. Nåja, jag är inte helt utan förståelse, jag har också några saker bara för att de är fina, tavlor och någon skulptur, men det är i jämförelse med de flesta väldigt lite, och de sakerna jag har har alla kommit som arvegods, presenter, eller i vissa fall beställningar från vänner som är konstnärer (eller som jag gjort själv).

Tror det är själva mängden som jag inte förstår. Och att människor aktivt köper sådana saker. Det bara stressar mig med massa prylar som ska dammas och hållas i ordning. Men jag har aldrig varit en samlare (förutom när jag var liten och blev geologiintresserad för första gången men det är en annan historia--och jag köpte då aldrig något).
 
Jag förstår inte riktigt oavsett hur mycket något är värt i pengar. Nåja, jag är inte helt utan förståelse, jag har också några saker bara för att de är fina, tavlor och någon skulptur, men det är i jämförelse med de flesta väldigt lite, och de sakerna jag har har alla kommit som arvegods, presenter, eller i vissa fall beställningar från vänner som är konstnärer (eller som jag gjort själv).

Tror det är själva mängden som jag inte förstår. Och att människor aktivt köper sådana saker. Det bara stressar mig med massa prylar som ska dammas och hållas i ordning. Men jag har aldrig varit en samlare (förutom när jag var liten och blev geologiintresserad för första gången men det är en annan historia--och jag köpte då aldrig något).
Jag har inte heller några prydnadssaker.

Däremot har jag en del konst. Som jag skaffat för att jag får en upplevelse av dem. De kommunicerar med mig ;) I några fall känner jag konstnären och gillar tanken att ha något som hen gjort.

I övrigt har jag svårt för saker utan funktion.
 
Fast det blir ju inte i ett svep? Alltså, det handlar ju om saker som ska slängas på olika ställen, så då måste man ju stå och sortera i allt äckligt gojs sen?

För mig handlar det om organiskt material som mekaniskt bearbetats bort från olika råvaror. Det går i samma. Ibland slinker nåt plast/kartong med och då plockar man bara upp det.

För mig blir det mer kaos att varje 30 sekunder öppna ett skåp, dra fram soptunna och slänga och stänga skåp igen.

Men det är nog en vanesak.

En minut efter sista skräp skapats ser det exakt likadant ut i båda fallen.
 
Förstår mig inte på varför barn gnäller och tjuter så mycket om man jämför med djurungar.
Vilken tik har att göra med en valp som aldrig är nöjd?

Eller varför människobarn rymmer från sina föräldrar? Där runt 1,5-2 år rymde vår son heeeela tiden. Skitjobbigt. Och många barn gör ju det, men har aldrig sett att djurungar gör lika så att deras päron får jaga. Såg en andmamma nu i somras med 15 ungar. Tänk om alla dom skulle ränna åt varsitt håll liksom.
 
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?

Story of my life! Min man gör så och jag blir galen på det. Alla i hans familj gör likadant så det är väl nedärvt eller något :p Jag och min svåger lider tillsammans 😅
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 682
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp