Saker och företeelser man inte förstår sig på

Story of my life! Min man gör så och jag blir galen på det. Alla i hans familj gör likadant så det är väl nedärvt eller något :p Jag och min svåger lider tillsammans 😅

Tycks vara en väl spridd färdighet!;)

Står precis här med en väl utnyttjad slask med bra beläggningsgrad av diverse olika saker som ska förpassas mot avfallshimlen strax.
 
Senast ändrad:
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?
Jag gör så! Jag skalar under rinnande vatten och det är inte förrän i år nån har pointat ut att hallå... Det behövs ju inget rinnande vatten för att skala utan det kan göras rätt över soptunnan. Mind blown!

Sen konstaterade jag att katterna är för nyfikna över utrymmet under diskhon så mycket åker ner i diskhon ändå :p
 
Jag förstår inte hur sambon gör när han stiger upp ur sängen. Han lyckas på något vänster vika och svänga täcket till typ en boll. Jag kan som inte se något speciellt med hans uppstigningsprocedur, det är inte som att han helikopersvänger sig ur sängen, ändå är täcket helt ihopsvängt :confused:
Själv när jag stiger upp så svänger/viker jag täcket åt sidan , and that's it.
 
Jag gör så! Jag skalar under rinnande vatten och det är inte förrän i år nån har pointat ut att hallå... Det behövs ju inget rinnande vatten för att skala utan det kan göras rätt över soptunnan. Mind blown!

Sen konstaterade jag att katterna är för nyfikna över utrymmet under diskhon så mycket åker ner i diskhon ändå :p

Men det behövs ju visst rinnande vatten? Blir ju skal och jord och smuts även där en inte skalat som måste sköljas av?

Jag förstår inte hur sambon gör när han stiger upp ur sängen. Han lyckas på något vänster vika och svänga täcket till typ en boll. Jag kan som inte se något speciellt med hans uppstigningsprocedur, det är inte som att han helikopersvänger sig ur sängen, ändå är täcket helt ihopsvängt :confused:
Själv när jag stiger upp så svänger/viker jag täcket åt sidan , and that's it.

Det gäller att kolla där han inte vill att du ska kolla. Han gör som en magiker, och distraherar dig med "vanliga" rörelser i överkroppen, medan benen säkert snurrar runt täcker sådär!:D
 
Men det behövs ju visst rinnande vatten? Blir ju skal och jord och smuts även där en inte skalat som måste sköljas av?



Det gäller att kolla där han inte vill att du ska kolla. Han gör som en magiker, och distraherar dig med "vanliga" rörelser i överkroppen, medan benen säkert snurrar runt täcker sådär!:D
Inte när man skalar, går fint att skölja av när man skalat färdigt :)
 
Jag förstår inte hur sambon gör när han stiger upp ur sängen. Han lyckas på något vänster vika och svänga täcket till typ en boll. Jag kan som inte se något speciellt med hans uppstigningsprocedur, det är inte som att han helikopersvänger sig ur sängen, ändå är täcket helt ihopsvängt :confused:
Själv när jag stiger upp så svänger/viker jag täcket åt sidan , and that's it.
Jag snurrar ihop täcket... bokstavligt talat snurrar. Jag vet inte heller hur jag lyckas med det. Kudden har jag hittat på golvet några gånger, ibland med en hund på :angel:
 
För att kvinnor inte ska kunna springa iväg från män + att det spänner våra vadmuskler så det ser ut som att vi är på flykt vilket män tänder på.
Har du källa på det där? Känns lite långsökt imo. Föredrar modellen att det vuxit fram genom sociala och samhälleliga faktorer, särskilt med tanke på att just högklackat bara verkar ha vuxit fram av sig självt i Europa.

Rent historiskt började högklackat hos män. Ridstövlar med klack och klacken växte något under 1500-talet och början av 1600-talet för att sedan skjuta i höjden rejält när Ludvig XIV var kung i Frankrike och ledde modet. Han var på den kortare sidan och föredrog då höga klackar, det blev en hel grej att män skulle gå på ett visst sätt för att visa vaderna. Även kvinnor började då ha höga klackar, men de doldes ofta av klänningar och var lägre och utformade på ett annat sätt.

Männens klackar blev lägre och lägre under 1700-talet tills de var i princip borta kring 1790, och då hade även kvinnor platta skor om de var moderiktiga (antiken var ju högst på modet och inga klackar där). Däremot så fortsatte besattheten med mäns vader 1700-talet igenom, och försvann inte förrän Beau Brummel i början av 1800-talet slog igenom med långbyxan och började förespråka ett helt annat mode för män. Detta är ursprunget till den klyfta mellan herr- och dammode vi ser än idag, och kan kopplas till nya sociala strukturer där medelklassen växer fram och mäns känslor och utrymme för personligt uttryck minskas i takt med att fokus går från familj/klan till staten/nationen. Däremot behåller kvinnor sin rätt till att göra sig fina, och i mitten/slutet av 1800-talet växer klackarna fram igen för kvinnor, men de är ganska låga ändå, även om de smalnar av. Först på 40-talet ser vi riktigt högklackade skor utanför fetischistiska kretsar.

Så, där var min grovt förenklade bild av klackskons historia. Ber om ursäkt för mitt nörderi (fast egentligen inte :D ).
 
Har du källa på det där? Känns lite långsökt imo. Föredrar modellen att det vuxit fram genom sociala och samhälleliga faktorer, särskilt med tanke på att just högklackat bara verkar ha vuxit fram av sig självt i Europa.

Rent historiskt började högklackat hos män. Ridstövlar med klack och klacken växte något under 1500-talet och början av 1600-talet för att sedan skjuta i höjden rejält när Ludvig XIV var kung i Frankrike och ledde modet. Han var på den kortare sidan och föredrog då höga klackar, det blev en hel grej att män skulle gå på ett visst sätt för att visa vaderna. Även kvinnor började då ha höga klackar, men de doldes ofta av klänningar och var lägre och utformade på ett annat sätt.

Männens klackar blev lägre och lägre under 1700-talet tills de var i princip borta kring 1790, och då hade även kvinnor platta skor om de var moderiktiga (antiken var ju högst på modet och inga klackar där). Däremot så fortsatte besattheten med mäns vader 1700-talet igenom, och försvann inte förrän Beau Brummel i början av 1800-talet slog igenom med långbyxan och började förespråka ett helt annat mode för män. Detta är ursprunget till den klyfta mellan herr- och dammode vi ser än idag, och kan kopplas till nya sociala strukturer där medelklassen växer fram och mäns känslor och utrymme för personligt uttryck minskas i takt med att fokus går från familj/klan till staten/nationen. Däremot behåller kvinnor sin rätt till att göra sig fina, och i mitten/slutet av 1800-talet växer klackarna fram igen för kvinnor, men de är ganska låga ändå, även om de smalnar av. Först på 40-talet ser vi riktigt högklackade skor utanför fetischistiska kretsar.

Så, där var min grovt förenklade bild av klackskons historia. Ber om ursäkt för mitt nörderi (fast egentligen inte :D ).
Haha nej, var menat att slänga med en smiley men var för trött.
 
Har du källa på det där? Känns lite långsökt imo. Föredrar modellen att det vuxit fram genom sociala och samhälleliga faktorer, särskilt med tanke på att just högklackat bara verkar ha vuxit fram av sig självt i Europa.

Rent historiskt började högklackat hos män. Ridstövlar med klack och klacken växte något under 1500-talet och början av 1600-talet för att sedan skjuta i höjden rejält när Ludvig XIV var kung i Frankrike och ledde modet. Han var på den kortare sidan och föredrog då höga klackar, det blev en hel grej att män skulle gå på ett visst sätt för att visa vaderna. Även kvinnor började då ha höga klackar, men de doldes ofta av klänningar och var lägre och utformade på ett annat sätt.

Männens klackar blev lägre och lägre under 1700-talet tills de var i princip borta kring 1790, och då hade även kvinnor platta skor om de var moderiktiga (antiken var ju högst på modet och inga klackar där). Däremot så fortsatte besattheten med mäns vader 1700-talet igenom, och försvann inte förrän Beau Brummel i början av 1800-talet slog igenom med långbyxan och började förespråka ett helt annat mode för män. Detta är ursprunget till den klyfta mellan herr- och dammode vi ser än idag, och kan kopplas till nya sociala strukturer där medelklassen växer fram och mäns känslor och utrymme för personligt uttryck minskas i takt med att fokus går från familj/klan till staten/nationen. Däremot behåller kvinnor sin rätt till att göra sig fina, och i mitten/slutet av 1800-talet växer klackarna fram igen för kvinnor, men de är ganska låga ändå, även om de smalnar av. Först på 40-talet ser vi riktigt högklackade skor utanför fetischistiska kretsar.

Så, där var min grovt förenklade bild av klackskons historia. Ber om ursäkt för mitt nörderi (fast egentligen inte :D ).
Jag trodde det började med att slaktare hade höga klackar för att slippa stå med skoskinnet i blod?
 
Röda klackar kommer från att persiska krigare målade klackarna röda för att det skulle se ut som om det klafsat omkring i fiendeblod
Sanningshalten äro möjligtvis inte 100 % men kanske ;)
 
Och jag fick lära mig att klackarna kom samtidigt som stigbygeln, blev "fint" att ha på fest pga idealiseringen av krigare, hamnade mitt under foten för att underlätta dans och sen blev högre och högre av modeskäl. Från en dräkthistoriker.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 871
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 304
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 685
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp