Saker och företeelser man inte förstår sig på

Detta med att komma objuden.

Vad har ni som ogillar när folk kommer oanmälda för viktigare saker i era liv än era vänner, släkt, nära och kära? Vad är det som är så viktigt att det inte kan vänta en timme eller två?

Hos mig är folk välkomna jämt. Dygnet runt om det är så. Vad har jag om jag inte har mina vänner? Vad har jag om ingen vill umgås med mig? Ska jag sitta själv på min gård och uggla?
Nä, tack och lov har jag vänner som vill umgås med mig! Det är jag faktiskt innerligt tacksam för. Jag har ett stort socialt kontaktnät som jag fullkomligt älskar.

Och kommer man mitt i någonting får man glatt vara den som sätter på kaffet och fixar, eller hjälpa till tills jag är klar och kan göra det själv.

Jobbar, på väg ut för att träffa en vän/släkting som jag bestämt tid med, på väg till hästen, står oh lagar med middag eller så har jag bara allmänt stökigt och vill inte ha hit någon just då utan att ha fått en chans att städa lite innan.

Jag tycker att det känns ganska oförskämt att bara ta förgivet att nån ska släppa det den gör för tillfället bara för att man själv känner för att umgås just då. Mina vänner/släktingar kan höra av sig och undra om jag vill gå en promenad nu/om 10 min men de dyker inte bara upp.

Varför är det så viktigt för dig att folk ska släppa allt de gör just då för att du inte kan vänta några timmar tills de har tid att umgås?
 
Detta med att komma objuden.

Vad har ni som ogillar när folk kommer oanmälda för viktigare saker i era liv än era vänner, släkt, nära och kära? Vad är det som är så viktigt att det inte kan vänta en timme eller två?

Hos mig är folk välkomna jämt. Dygnet runt om det är så. Vad har jag om jag inte har mina vänner? Vad har jag om ingen vill umgås med mig? Ska jag sitta själv på min gård och uggla?
Nä, tack och lov har jag vänner som vill umgås med mig! Det är jag faktiskt innerligt tacksam för. Jag har ett stort socialt kontaktnät som jag fullkomligt älskar.

Och kommer man mitt i någonting får man glatt vara den som sätter på kaffet och fixar, eller hjälpa till tills jag är klar och kan göra det själv.
Menar du på riktigt att mina nära och kära skulle vara mindre värda för mig för att jag inte vill att de kommer förbi i tid och otid? Så är det inte!

Det finns inget viktigare för mig än människorna i mitt liv som faktiskt bryr sig och står mig nära, och som jag bryr mig om. Hade någon av dem verkligen behövt mig, varit i kris, haft en riktigt dålig dag, behövt hjälp med något akut, då är det ingen tvekan om att jag hade släppt allt direkt, även mitt jobb. Men för att jag ska kunna göra det måste jag också vara trygg i att när det inte är kris så får jag ta tag i de saker som måste göras; jobb, hus, djur, trädgård, ärenden, träning, vila, whatever, som behövs för att jag ska må bra och ha ett fungerande liv. Om inte jag mår bra kan jag ju inte vara där för mina vänner.

Mina vänner är viktiga, men är en god vän verkligen den som kommer förbi oinbjuden och vill HA av mig, min tid, min fika, min energi, eller är en god vän den som vill GE, ge mig tid, energi, fika, kärlek? Och om en verkligen vill ge, och inte ta, då ser jag inte hur en kan komma förbi utan någon förvarning och tro att det inte på något sätt är att ta, även om jag är generös och gärna ger.

Det finns såklart de av mina nära som faktiskt kan vara hos mig utan att störa alls, som inte ens skulle störa mitt jobb - men även då blir det ett avbrott när de kommer, och en liten, liten stress i mig som säger ”de är här, de behöver dig, varför ska de vänta?” Så generös är jag, att jag alltid vill sätta andra först, och därför måste jag också vara extra rädd om den tid jag har för mig själv. Annars tar jag slut fort i min kärlek till andra.
 
Detta med att komma objuden.

Vad har ni som ogillar när folk kommer oanmälda för viktigare saker i era liv än era vänner, släkt, nära och kära? Vad är det som är så viktigt att det inte kan vänta en timme eller två?

Hos mig är folk välkomna jämt. Dygnet runt om det är så. Vad har jag om jag inte har mina vänner? Vad har jag om ingen vill umgås med mig? Ska jag sitta själv på min gård och uggla?
Nä, tack och lov har jag vänner som vill umgås med mig! Det är jag faktiskt innerligt tacksam för. Jag har ett stort socialt kontaktnät som jag fullkomligt älskar.

Och kommer man mitt i någonting får man glatt vara den som sätter på kaffet och fixar, eller hjälpa till tills jag är klar och kan göra det själv.

Så har vi det här också, och jag älskar det! Min vänner behöver inte underhållning, gör jag nått, får dom väl hjälpa till? Jag har en vän som alltid har fullt upp, där får man vara beredd på att mocka, städa kaninburar, eller laga mat, och vi har fantastiskt kul ihop!

I går hade vi fikafrämmande från (sen) frukost, till middagstid. Och de som jag inte hann då, det får jag göra sedan. Jag värdesätter mina vänner högt!
Och de är inte alltid så förstås, men just igår körde det ihop sig, och bekanta till oss som aldrig sett varandra förr, hade också en trevlig dag.

Men.. Jag jobbar inte hemifrån, så jag kanske skulle vara irriterad då?
De jag har runt mej med egna företag får nog inte spontanbesök på samma sätt som vi får, om jag tänker efter...

* Jenny *
 
Så har vi det här också, och jag älskar det! Min vänner behöver inte underhållning, gör jag nått, får dom väl hjälpa till? Jag har en vän som alltid har fullt upp, där får man vara beredd på att mocka, städa kaninburar, eller laga mat, och vi har fantastiskt kul ihop!

I går hade vi fikafrämmande från (sen) frukost, till middagstid. Och de som jag inte hann då, det får jag göra sedan. Jag värdesätter mina vänner högt!
Och de är inte alltid så förstås, men just igår körde det ihop sig, och bekanta till oss som aldrig sett varandra förr, hade också en trevlig dag.

Men.. Jag jobbar inte hemifrån, så jag kanske skulle vara irriterad då?
De jag har runt mej med egna företag får nog inte spontanbesök på samma sätt som vi får, om jag tänker efter...

* Jenny *

Jag hade varit helt slutkörd om jag hade vänner/släkt på fika från frukost till middag utan att jag bjudit in dem. Om det bara kom folk hela tiden spontant utan att vi bestämt att träffas. Det låter förfärligt!

Jag värdesätter också mina vänner högt. Men jag vill veta att de tänker komma och få chansen att planera in det på en dag/tid då jag kan ägna mig åt dem. På en slumpmässigt vald dag har jag inte ens nåt att bjuda folk på.
 
Nu blir det lite OT från trådens syfte men jag har funderat lite över det här att alltid kolla om det är någon hemma och om det går bra att komma. Jag tror att det dels beror på hur man bor och hur man tänker sig att besöket ska vara. Här händer det ofta att någon som passerar på vägen ser att vi är hemma och svänger in och säger hej. Ibland blir vi stående på gården några minuter och småpratar och sen åker personen vidare, andra gånger så bjuder vi på fika/mat och det blir ett längre besök. Jag har inga problem med att säga att "vi har fullt upp, kom och prata medans vi jobbar så kan du hugga i lite" och de som kommer kommer antingen och gör det eller säger att de måste vidare. På samma sätt stannar jag till hos grannar och vänner när jag är på väg någonstans och ser att de är ute.

Vi har en person som tidigare bodde närmare som kunde driva mig till vansinne genom att komma flera dagar i veckan och bara förvänta sig att vi skulle ha tid för hen. Men samtidigt har hen sin personlighet och problem och nu blir det inte lika ofta längre.
 
Nu blir det lite OT från trådens syfte men jag har funderat lite över det här att alltid kolla om det är någon hemma och om det går bra att komma. Jag tror att det dels beror på hur man bor och hur man tänker sig att besöket ska vara. Här händer det ofta att någon som passerar på vägen ser att vi är hemma och svänger in och säger hej. Ibland blir vi stående på gården några minuter och småpratar och sen åker personen vidare, andra gånger så bjuder vi på fika/mat och det blir ett längre besök. Jag har inga problem med att säga att "vi har fullt upp, kom och prata medans vi jobbar så kan du hugga i lite" och de som kommer kommer antingen och gör det eller säger att de måste vidare. På samma sätt stannar jag till hos grannar och vänner när jag är på väg någonstans och ser att de är ute.

Vi har en person som tidigare bodde närmare som kunde driva mig till vansinne genom att komma flera dagar i veckan och bara förvänta sig att vi skulle ha tid för hen. Men samtidigt har hen sin personlighet och problem och nu blir det inte lika ofta längre.
Jag kan sakna det.
Min gård hade vägen rakt igenom. Hus och trädgård på ena sidan och uthus och stall på andra. Stod vi ute kunde folk bara bromsa in och prata bort en stund. Jätteroligt!

Ingen förväntade att vi skulle bjuda på fika medan vi mockade eller körde foder.
 
Jag kan sakna det.
Min gård hade vägen rakt igenom. Hus och trädgård på ena sidan och uthus och stall på andra. Stod vi ute kunde folk bara bromsa in och prata bort en stund. Jätteroligt!

Ingen förväntade att vi skulle bjuda på fika medan vi mockade eller körde foder.
Exakt! :) Samtidigt så ser jag syrran som bor i lägenhet och den där spontana "stanna till och prata" kanske snarare sker om man möts på gatan, man svänger liksom inte förbi en lägenhet. ;) De har dock mycket vänner som ringer när de står utanför porten och undrar om det går bra om de kommer upp en stund, men samtidigt är det inte något konstigt om syrran då säger de har gäster/är upptagna/på väg bort/inte har tid och personerna går då vidare.
 
Jag ställer frågan tvärtemot, ni som gillar spontanbesök har ni inget annat för er än att skrota runt? Ta det med en nypa salt. Men jag jobbar 8-17 på vardagar och har oftast något planerat på kvällen. På helgerna är det lite mer vila, men oftast träning på dagen och någon middag på kvällen. Det är rätt noga invägt vilken vila jag behöver där emellan och dyker någon upp då så blir det ingen vila alls. Och den behöver jag verkligen. Jag älskar mina vänner och familj, det är ju liksom därför jag alltid har planer med dem på kvällar och helger så jag knappt hinner vila :D
 
Jag ställer frågan tvärtemot, ni som gillar spontanbesök har ni inget annat för er än att skrota runt? Ta det med en nypa salt. Men jag jobbar 8-17 på vardagar och har oftast något planerat på kvällen. På helgerna är det lite mer vila, men oftast träning på dagen och någon middag på kvällen. Det är rätt noga invägt vilken vila jag behöver där emellan och dyker någon upp då så blir det ingen vila alls. Och den behöver jag verkligen. Jag älskar mina vänner och familj, det är ju liksom därför jag alltid har planer med dem på kvällar och helger så jag knappt hinner vila :D
Vad är vila? 😂 Maken jobbar 6-16, jag jobbar varierat och en del hemifrån. Kvällar och helger renoverar vi. Jag tränar hunden, maken spelar golf och vi är båda ledare i en förening så vintersäsongen har vi träning två dagar i veckan.
Det är nog det som är grejen, vill man träffa oss så är det enklare att svänga förbi, vi har sällan möjlighet att boka upp oss på en massa grejer. ;)
 
Jag ställer frågan tvärtemot, ni som gillar spontanbesök har ni inget annat för er än att skrota runt? Ta det med en nypa salt. Men jag jobbar 8-17 på vardagar och har oftast något planerat på kvällen. På helgerna är det lite mer vila, men oftast träning på dagen och någon middag på kvällen. Det är rätt noga invägt vilken vila jag behöver där emellan och dyker någon upp då så blir det ingen vila alls. Och den behöver jag verkligen. Jag älskar mina vänner och familj, det är ju liksom därför jag alltid har planer med dem på kvällar och helger så jag knappt hinner vila :D
Jag bor på en gård. Behöver väl inte säga att det finns saker att göra 24/7? Antingen vinkar jag och fortsätter klippa gräsmattan, eller så släpper det jag gör och umgås med "gästen". Jag gillar besöken! Skulle jag vara för upptagen, då skulle jag säga det. Jag tror inte det beror på hur mycket man har att göra, utan att det har mer med personlighet att göra.

Jag är rätt kass på att styra upp umgänge. Men jag gillar umgänge, så kommer det spontant så slipper jag ett moment.

Jag behöver VERKLIGEN vila. Men mina "gäster" brukar aldrig stanna mer än en timme. Den timmer ger ofta mer än den tar. :)
 
Jag bor på en gård. Behöver väl inte säga att det finns saker att göra 24/7? Antingen vinkar jag och fortsätter klippa gräsmattan, eller så släpper det jag gör och umgås med "gästen". Jag gillar besöken! Skulle jag vara för upptagen, då skulle jag säga det. Jag tror inte det beror på hur mycket man har att göra, utan att det har mer med personlighet att göra.

Jag är rätt kass på att styra upp umgänge. Men jag gillar umgänge, så kommer det spontant så slipper jag ett moment.

Jag behöver VERKLIGEN vila. Men mina "gäster" brukar aldrig stanna mer än en timme. Den timmer ger ofta mer än den tar. :)

Ja som sagt, ta det med en nypa salt det var inte helt seriöst menat :p För min del tar dock umgänge alltid energi, hur trevligt jag än tycker att det är. Så jag behöver verkligen min egentid för att må bra, och om någon plingade på dörren skulle jag nog ha svårt att be den lämna för att jag behöver vara ensam en stund. Däremot är det en del som brukar messa när de är i närområdet och frågar om man vill ta en fika och det är alltid trevligt, men då känner jag iaf att jag har större möjlighet att tacka nej om jag verkligen inte förmår just då. Jag har en smått introvert sida som måste få sitt space ☺ Mår oftast dåligt ganska snabbt om jag känner mig pressad/inte får det utrymme jag behöver.
 
Jag förstår inte TV-underhållning.
Absolut att man vill titta på saker, serier, dokumentärer, nyheter.

Men TV-underhållning tex ”X on the beach”, ”Big Brother”, och andra dokussåpor där man grottar ner sig i intriger, sex och fulspel. Varför vill någon titta på eländet?
 
Jag förstår inte TV-underhållning.
Absolut att man vill titta på saker, serier, dokumentärer, nyheter.

Men TV-underhållning tex ”X on the beach”, ”Big Brother”, och andra dokussåpor där man grottar ner sig i intriger, sex och fulspel. Varför vill någon titta på eländet?
Plus alla dessa färdigskrattade "skojiga" humorserier.
Dvs när man lagt på skratt i bakgrunden. Ergo - jag behöver itne skratta det är redan klart :grin:
 
Ja som sagt, ta det med en nypa salt det var inte helt seriöst menat :p För min del tar dock umgänge alltid energi, hur trevligt jag än tycker att det är. Så jag behöver verkligen min egentid för att må bra, och om någon plingade på dörren skulle jag nog ha svårt att be den lämna för att jag behöver vara ensam en stund. Däremot är det en del som brukar messa när de är i närområdet och frågar om man vill ta en fika och det är alltid trevligt, men då känner jag iaf att jag har större möjlighet att tacka nej om jag verkligen inte förmår just då. Jag har en smått introvert sida som måste få sitt space ☺ Mår oftast dåligt ganska snabbt om jag känner mig pressad/inte får det utrymme jag behöver.

Åh, vad jag känner igen mig! Jag måste också få mitt space där jag får tänka färdigt tankarna utan att någon/något avbryter.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Rosett
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 798
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 624
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp