Saker och företeelser man inte förstår sig på

Bittra människor, och i synnerhet de som sitter och skriver bitterheter och elakheter på nätet. Liksom, scrolla vidare? När jag läser kommentarsfält under exempelvis artiklar så blir jag häpen över hur värdelösa människor är. Liksom, Agneta 57, gå ut och pilla lite i rabatten och njut av sensommarsolen i stället för att vara arg över att Bianca Ingrosso är snygg och rik.
 
Men det har funnits fler män i historien som gärna har velat vara lite längre. Den franske Solkungen Ludvig XIV:e, han som hade Versailles som sommarstuga, är en av dem. Han till och med lagstadgade att ingen skulle få ha högre klackar än han själv (är man enväldig kung av guds nåde kan man få igenom vilken lag som helst. Rött var fortfarande en fin, dyr färg så det lagstadgades också att det bara var kungens närmaste som skulle få lov att ha rödmålade klackar.
Historia är kul :)
 
Röda klackar kommer från att persiska krigare målade klackarna röda för att det skulle se ut som om det klafsat omkring i fiendeblod
Sanningshalten äro möjligtvis inte 100 % men kanske ;)
Låter minst lika rimligt som den versionen jag hörde först, som var att Ludvig XIVs bror gick hem från en fest genom slaktarnas distrikt i Paris. Kanske festade han med en persisk krigare😃
Och jag fick lära mig att klackarna kom samtidigt som stigbygeln, blev "fint" att ha på fest pga idealiseringen av krigare, hamnade mitt under foten för att underlätta dans och sen blev högre och högre av modeskäl. Från en dräkthistoriker.
Ja, det stämmer. Som sagt var det en grov förenkling det jag skrev☺️
 
Ett fenomen som jag inte förstår är de som ställer sin smutsiga disk i diskhon på jobbet istället för att på en gång stoppa den i diskmaskinen. Det blir ju jätteäckligt efter att alla kollegor sköljt sina tallrikar och muggar ovanpå.
Jag förstår att det finns lata typer som hoppas någon annan ska stoppa deras disk i maskinen eftersom det är väldigt jobbigt och komplicerat att göra det, men på mina arbetsplatser händer det sällan utan det får stå kvar i hon.
 
Ett fenomen som jag inte förstår är de som ställer sin smutsiga disk i diskhon på jobbet istället för att på en gång stoppa den i diskmaskinen. Det blir ju jätteäckligt efter att alla kollegor sköljt sina tallrikar och muggar ovanpå.
Jag förstår att det finns lata typer som hoppas någon annan ska stoppa deras disk i maskinen eftersom det är väldigt jobbigt och komplicerat att göra det, men på mina arbetsplatser händer det sällan utan det får stå kvar i hon.
Eller de på jobbet som skrapar av matresterna i diskhon och sedan låter det ligga där så det blir stopp i diskhon O_o
Hur äckligt som helst :yuck:
 
Eller varför människobarn rymmer från sina föräldrar? Där runt 1,5-2 år rymde vår son heeeela tiden. Skitjobbigt. Och många barn gör ju det, men har aldrig sett att djurungar gör lika så att deras päron får jaga. Såg en andmamma nu i somras med 15 ungar. Tänk om alla dom skulle ränna åt varsitt håll liksom.
Vår första fölunge var sån. Föl följer sin mamma sa alla. Eller hur, den manualen hade han inte läst. 😅 Hans stackars mor (och även vi!) hade jobbigt med sin förstfödde...
 
Jag snurrar ihop täcket... bokstavligt talat snurrar. Jag vet inte heller hur jag lyckas med det. Kudden har jag hittat på golvet några gånger, ibland med en hund på :angel:
När jag var mindre lyckades jag med både det ena och det andra i sömnen. Har tex sparkat ner en tavla (tavlor...), kastat ut kudden i hallen, tagit av mig blöjan (när jag fortfarande hade blöja), separerat täcke och påslakan osv.

Mamma kunde inte sova i samma säng som mig när jag var mindre för då sparkade jag henne på låren så att hon fick blåmärken. Har sparkat pappa några gånger mellan benen i sömnen också :angel:

Nu är det många år sen den senaste tavlan ramlade ner eller att jag sparkade någon och jag sover mycket lugnare. Så det finns fortfarande hopp 😅
 
Ett fenomen som jag inte förstår är de som ställer sin smutsiga disk i diskhon på jobbet istället för att på en gång stoppa den i diskmaskinen. Det blir ju jätteäckligt efter att alla kollegor sköljt sina tallrikar och muggar ovanpå.
Jag förstår att det finns lata typer som hoppas någon annan ska stoppa deras disk i maskinen eftersom det är väldigt jobbigt och komplicerat att göra det, men på mina arbetsplatser händer det sällan utan det får stå kvar i hon.

Ja, varför?
Vi har fått en ny på jobbet nu, och hen ställer det i diskhon, trots att hen ju måste se att vi andra ställer vår disk i diskmaskinen.
 
Folk som slänger skräp och matrester i slasken i samband med matlagning! Alltså, det är ju en sak att man typ skalar potatis och morötter över slasken, men då tar man ju upp och kastar det efteråt. Men fenomenet att stå och t.ex skära upp grönsaker på en skärbräda, för att sen dumpa både överblivna grönsaksrester och plast och allt vad det kan vara i slasken när man är klar... Why? :confused: Både papperskorg och kompostbytta står ju i regel i direkt anslutning till vasken på ett eller annat sätt, HUR kan det vara enklare att först slänga allt i slasken för att sen plocka upp det därifrån och slänga en gång till?
Det där driver mig till vansinne :devil:
 
Det enda svar jag kan komma på är lathet, hur det nu kan vara jobbigt när diskmaskinerna brukar vara bredvid diskhon.

Skulle det pågå länge skulle jag faktiskt fråga personen varför den gör så.

Vi har förklarat att disken och diskmaskinen inte är någon enskilds ansvar, utan att var och en sköter sitt och den som känner sig manad sätter igång maskinen. Vi är så liten grupp så att det har fungerat bra hittills. Vi får nog tydligen vara ännu tydligare om det inte blir bättre.
 
Vår första fölunge var sån. Föl följer sin mamma sa alla. Eller hur, den manualen hade han inte läst. 😅 Hans stackars mor (och även vi!) hade jobbigt med sin förstfödde...
Nå.
Det finns två sorter. Föl som följer sin mamma.
Och mammor som hysteriskt håll koll på fölungen. De fölisarna är trygga med att morsan komemr ifall de knatar iväg.

Vi brukade leda de fölen och låta mamma går lös :)
 
Nå.
Det finns två sorter. Föl som följer sin mamma.
Och mammor som hysteriskt håll koll på fölungen. De fölisarna är trygga med att morsan komemr ifall de knatar iväg.

Vi brukade leda de fölen och låta mamma går lös :)
:meh: Vi hade ett sto och ett föl som fullständigt sket i varandra. Första gångerna slet vi som djur för att få med fölungen in, sen gav vi upp, fölet fick vara kvar ute medans vi kollade stoet och sen seminerade vi henne i hagen. Vi fick ta hem hela jävla flocken för att kunna få hem fölungen. Vi var oändligt tacksamma när ägarna hämtade sitt sto och föl! Stoet var helt nöjd med att följa med in utan fölungen och fölungen var sjukt nöjd ute i flocken. Vi trippelkollade så att det var rätt föl till rätt sto. :rofl:
 
Ett fenomen som jag inte förstår är de som ställer sin smutsiga disk i diskhon på jobbet istället för att på en gång stoppa den i diskmaskinen. Det blir ju jätteäckligt efter att alla kollegor sköljt sina tallrikar och muggar ovanpå.
Jag förstår att det finns lata typer som hoppas någon annan ska stoppa deras disk i maskinen eftersom det är väldigt jobbigt och komplicerat att göra det, men på mina arbetsplatser händer det sällan utan det får stå kvar i hon.
På mitt jobb ställer folk in disk i maskinen men alltid närmast luckan. Varför inte ställa den längst in så man slipper slabba ner sig när man fyller på utifrån och in? Jag har blivit diskmaskinsorganisatör och möblerar om varje dag. Än så länge muttrar jag bara inombords, men vem vet, snart kanske jag blir bitter på riktigt och suckar och passivaggresserar :D
 
På mitt jobb ställer folk in disk i maskinen men alltid närmast luckan. Varför inte ställa den längst in så man slipper slabba ner sig när man fyller på utifrån och in? Jag har blivit diskmaskinsorganisatör och möblerar om varje dag. Än så länge muttrar jag bara inombords, men vem vet, snart kanske jag blir bitter på riktigt och suckar och passivaggresserar :D

Det gör faktiskt jag p g a stora svårigheter att böja mig efter en ridolycka.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 861
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 682
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp