Saker och företeelser man inte förstår sig på

Jag förstår mig inte på personer med långt hår som har håret utsläppt hela tiden. Tycker att man ofta ser bilder på folk som är ute och vandrar, åker skidor, jobbar fysiskt osv med sitt långa hår utsläppt. Jag förstår inte hur man står ut med detta. Det flyger överallt inkl i ansiktet, in i munnen, i ögonen, fastnar i glasögonen osv, det fastnar i jackan, det tovar ihop sig till svinto som man får stå och reda ut i en halv evighet när man kommer in, det blir smutsigt, blött, är i vägen, faller ned och hänger ned i allt man gör när man böjer sig och man får hela tiden hålla på och kasta bak det på ryggen.

Någon här med lite längre hår som alltid har det utsläppt och kan förklara grejen?
Har det typ alltid utsläppt. Gillar inte min nacke, så håret får dölja den. 😅
 
Nä, fattar inte hur man kan titta på det. Fattar varför man spelar in dem, men det är också allt.
Jag erkänner att jag är lite skyldig just nu, vi ett par personer som sambeställt en laddning reels (dykpryl) som visade sig ha en lång resa från kina och nu äntligen kommit fram till mottagaren och de har nu packats upp, inspekterats och tagits bilder på. Som en av de iblandade skrev "vilka nördar vi är. Jag hade typ 40 olästa meddelanden. Dom handla om en rulla lina"
 
Jag har inte väldigt långt hår, men tjockt. Tycker att det är obekvämt med uppsatt hår och har det till 98% löst. Det brukar inte vara ivägen särskilt mycket, hade kanske varit det om det varit längre. Blåser det mycket blir det tovigt, men det löser sig med en borste och tar inte lång tid (men jag är inte håröm).
Jag har alltid mitt utsläppt när jag får välja, tycker att det är obekvämt och spänner i hårbotten att ha det uppsatt. Jag måste ha det uppsatt på jobbet, och släpper ut det Omedelbums så snart jag klockat ut. Det är lite som att ta av sig BH'n på kvällen. :D
Mitt blir tovigt oavsett vad jag gör.
Tycker ni det drar även om ni har det i fläta? Mest nyfiken då jag låtit mitt hår växa under pandemin men har alltid tänkt att när det blir tillräckligt långt för att fläta så ska det inte vara så obekvämt längre (som det är nu med toffs).
 
Tycker ni det drar även om ni har det i fläta? Mest nyfiken då jag låtit mitt hår växa under pandemin men har alltid tänkt att när det blir tillräckligt långt för att fläta så ska det inte vara så obekvämt längre (som det är nu med toffs).
Tror att det drar något mindre, men jag flätar det väldigt sällan så har inte riktigt koll på det.
 
Tycker ni det drar även om ni har det i fläta? Mest nyfiken då jag låtit mitt hår växa under pandemin men har alltid tänkt att när det blir tillräckligt långt för att fläta så ska det inte vara så obekvämt längre (som det är nu med toffs).

Jag har provat fläta, men om den ska vara såpass lös att jag tycker det går an sliter det ännu mer på håret än om det är helt löst, upplever jag. Då får jag de där små sprethåren för varje böj, men det är säkert väldigt olika beroende på hår. Mitt är väldigt skirt och fint. :)
Dessutom är flätan i sig störig. Jag känner hela tiden precis var den ligger. :D
 
Tror att det drar något mindre, men jag flätar det väldigt sällan så har inte riktigt koll på det.
Jag har provat fläta, men om den ska vara såpass lös att jag tycker det går an sliter det ännu mer på håret än om det är helt löst, upplever jag. Då får jag de där små sprethåren för varje böj, men det är säkert väldigt olika beroende på hår. Mitt är väldigt skirt och fint. :)
Dessutom är flätan i sig störig. Jag känner hela tiden precis var den ligger. :D
Tack för svar! Väntar med spänning för hur det kommer bli för mig. Har ju gått och fantiserat om hur snygg jag kommer bli med en lång fläta! Återkommer med resultat om sådär 2-5 år:D
 
Jag förstår mig inte på personer med långt hår som har håret utsläppt hela tiden. Tycker att man ofta ser bilder på folk som är ute och vandrar, åker skidor, jobbar fysiskt osv med sitt långa hår utsläppt. Jag förstår inte hur man står ut med detta. Det flyger överallt inkl i ansiktet, in i munnen, i ögonen, fastnar i glasögonen osv, det fastnar i jackan, det tovar ihop sig till svinto som man får stå och reda ut i en halv evighet när man kommer in, det blir smutsigt, blött, är i vägen, faller ned och hänger ned i allt man gör när man böjer sig och man får hela tiden hålla på och kasta bak det på ryggen.

Någon här med lite längre hår som alltid har det utsläppt och kan förklara grejen?
Jag har långt hår (det når en bit nedanför rumpan) och kan inte minnas när jag hade det uppsatt senast. Troligen i höstterminen i 9an för att vi hade träslöjd.

Visst är det ivägen ibland, men jag tycker att det är mycket värre att ha det uppsatt. Det drar i hårbotten, blir "hårt" och gör så att jag tänker på det hela tiden (då kan jag inte tänka på något annat). Dessutom är det obekvämt och känns konstigt... jag vänjer mig inte vid obekväma saker. Jag brukar "gömma mig" i håret och tycker ofta att det är skönt som lite avskärmning också.

Ofta behöver jag samla tankarna och koncentrera mig på det jag gör, så då fungerar det inte att håret tar all min uppmärksamhet för att en hästsvans/fläta/tofs är obekväm. Så ja, jag var den eleven som hade utsläppt hår på idrotten.


Minns för några år sen när vi var på bio och pappa skulle lägga ner mobilen i fickan. Det enda som kom ner i hans ficka var mitt hår :laugh:
 
Tycker ni det drar även om ni har det i fläta? Mest nyfiken då jag låtit mitt hår växa under pandemin men har alltid tänkt att när det blir tillräckligt långt för att fläta så ska det inte vara så obekvämt längre (som det är nu med toffs).
Jag klarar inte av att ha fläta, då drar det verkligen och är jättejobbigt! Brukar rulla ihop håret och sätta en snodd runt på något sätt, då blir det löst och bekvämt. Såhär kan det se ut:
IMG_20201206_101205_274.jpg
 
Hur kan man vilja jobba som målare?
Entréerna och trappuppgångarna i huset målas just nu, det verkar vara en ensam målare som målar allt.
Grundmåla, grundmåla, grundmåla, grundmåla osv …
Sen måla igen … måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla …
När det är klart åker de till ett annat ställe och …
… Grundmåla, grundmåla, grundmåla, grundmåla osv
Sen … måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla …
Jag skulle dö av tristess.
:wtf:
 
Hur kan man vilja jobba som målare?
Entréerna och trappuppgångarna i huset målas just nu, det verkar vara en ensam målare som målar allt.
Grundmåla, grundmåla, grundmåla, grundmåla osv …
Sen måla igen … måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla …
När det är klart åker de till ett annat ställe och …
… Grundmåla, grundmåla, grundmåla, grundmåla osv
Sen … måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla, måla …
Jag skulle dö av tristess.
:wtf:
Jag tänker att en har mycket igång i huvudet när en gör sånt! Jag älskar t.ex. att hänga tvätt för jag kan tänka så himla bra tankar då. Eller lyssna på intressanta poddar! Dagar med mycket enformigt arbete följs för mig av kreativitet och produktivitet. Kanske målaren går hem och skriver en roman, eller spelar rollspel, eller har mycket aktivt liv med sina barn efter all vilsam enformighet?
 
Kom på en händelse från när jag gick i sjätte klass. Vi behövde åka in till närmsta stad för att ha språk. Lektionerna hade vi tillsammans med de som gick på den skolan vanligtvis. Efter en lektion när vi väntade på att få åka tillbaka kom det fram en kille till oss, och som sa ungefär "vi tycker att ni är konstiga" O_o. Nu var det jag som stod närmast, så jag svarade "tack, detsamma". Efter det har han inte pratat med mig :p

Men varför säger man så? Det var nog tur att det var jag som hörde det och inte en av de som gick i samma klass, för hon hade nog tagit illa upp.
 
Tycker ni det drar även om ni har det i fläta? Mest nyfiken då jag låtit mitt hår växa under pandemin men har alltid tänkt att när det blir tillräckligt långt för att fläta så ska det inte vara så obekvämt längre (som det är nu med toffs).

Jag flätar håret när jag jobbar, av praktiska- och säkerhetsskäl (jag är ofta på en borrigg med roterande delar så jag vill inte ha något som hänger och slänger). Jag har väldigt tjockt hår av bra kvalité så det sticker inte ut småhår. Det drar inte i det tycker jag men jag har det mer eller mindre alltid uppsatt på något sätt. Det här är standard:

51588783_426071451527652_7600838210587881932_n.jpg
 
Jag flätar håret när jag jobbar, av praktiska- och säkerhetsskäl (jag är ofta på en borrigg med roterande delar så jag vill inte ha något som hänger och slänger). Jag har väldigt tjockt hår av bra kvalité så det sticker inte ut småhår. Det drar inte i det tycker jag men jag har det mer eller mindre alltid uppsatt på något sätt. Det här är standard:

51588783_426071451527652_7600838210587881932_n.jpg
Snyggt! Så himla elegant. Lite osäker på hurdan hårkvalitet jag har faktiskt, eftersom jag inte klippt det alls sedan jag hade kort hår är det spretigt och dant. Tänker mig att post-pandemi ska jag ta mig till en frisör och klippa det jämnt så ser vi sen hur det håller sig :D
 
Jag har alltid mitt utsläppt när jag får välja, tycker att det är obekvämt och spänner i hårbotten att ha det uppsatt. Jag måste ha det uppsatt på jobbet, och släpper ut det Omedelbums så snart jag klockat ut. Det är lite som att ta av sig BH'n på kvällen. :D
Mitt blir tovigt oavsett vad jag gör.
Pga covid har jag långt hår (har inte vågat gå till frisör) och det är ju i ansiktet!!

Hemma är det i hästsvans men är jag bland folk är det i knut (gamla kärringar ser löjliga ut i hästsvans).
Om jag inte sätter upp det hänger det framför ansiktet direkt. Funkar inte att försöka sätta det bakom öronen heller, det ramlar fram.
 
Tycker det är tragiskt, speciellt som med säkerhetsbältet äventyrar min säkerhet. Det tycker jag rent ut sagt är fördjävligt. Har fått besöka verkstad och fått det fixat ett antal gånger nu, är såpass less på att det inte hjälpte att säga till så nu blir chefen inkopplad.
Fattar inte. Måste du åka till verkstad för att någon suttit på ditt säkerhetsbälte.

Eller är jag helt korkad?
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 682
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp