Såld häst,men inga pengar ännu??

Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Det är möjligt, men du ska inte ändra i min text som jag lägger in.
Verkligheten, jo den jobbar jag i dagligen, med ärenden till KFM.
Och jag kan säga att många fodringsägare är väldigt generösa och väntar in i det sista med sin ansökan.

:grin:

Jag FETmarkerade det JAG tyckte var fel av dig att skriva. Jag har inte ändrat något i din text :angel:

Jasså så är det inte vad jag vet.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Men nu blandar du oxå ihop begreppen . Det har inget med min människosyn att göra, men känner jag inte personen väldigt bra skulle jag inte lämna ifrån mig en vara utan att ta betalt i förskott! Är jag en dålig människa för det, för att jag inte tar den risken att själv bli ställd på bar backe?? Precis som i TS fall är den som kräver pengar dålig och skurken. Ska man känna ju dåligt samvete för att man har rätt att kräva in sina pengar, som TS fall?

Jag menade DITT inlägg som du svarade med. DET var skrämmande och anklagande skrivet. Jag trianglade det eftersom du ville på skina att inläggaren hade struntat i att betala sina räkningar när du i själva verket inte har en aning om vad hon gjort eller inte gjort eller hur hon hamnat i den situationen.

DU tog för givet att hon var slarvig eller ignorant mot fodringsägare och det tycker jag inte är ok :cool:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Nej, du måste betala påminnelseavgiften som är 100 kr ja, men någon skuld hos Kronfogden blir det inte för det. Bara om du struntar i den påminnelseavgiften, och skatteskulder klart går snabbare till KFM om man väntar med btalning. Men bara för att du har en skatteskuld hamnar du inte i KFM regsiter om du betalar i tid. KFM är en myndighet som även driver in skatteskulder och privata fodringsägare.

Du får ingen påminnelse på skatteskulder innan du hamnar i registret det gäller endast allmänna skulder dvs inga som har med staten att göra
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

SåNär en skuld har gått till kronofogden får man en anmärkning oavsett varför du fått en anmärkning och oavsett om du betalar in samma dag som du fått betalningskravet.

Nej, detta stämmer inte.

Skatteskulder, underhåll, CSN och liknande som inte regleras går direkt till KFM och genererar en anmärkning. I övriga mål behöver du ett utslag innan det blir en anmärkning. Man måste fastställa skulden. När skulden är fastställd DÅ blir det anmärkning.

Detta gäller privatpersoner, för företag gäller andra regler.

Om jag får ett tvistigt krav från KFM bestrider jag som privatperson detta. Då får borgenären bestämma om denne vill driva kravet vidare till Tingsrätten. Vilket blir kostsamt. DÄREFTER kommer ett utslag och skulden kan fastställas. DÅ blir det en betalningsanmärkning.

Vi har en del ärende hos KFM just nu. En av gäldenärerna är ung kille. Första utskicket gick i juni. Ännu är han inte delgiven. SÅ långt tid tar det alltså. Och längre, eftersom han inte ens är delgiven.

Så nej, det går inte snabbt och lätt att få en anmärkning hos KFM om man inte struntar i skulder från Skatteverk, underhåll till barnen och CSN/övriga lån.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

KL
Att hämta den obetalda hästen kan bli dyrt för säljaren. Jag vet en som blev stämd för egenmäktigt förfarande när han hämtade en häst som förfallit till betalning 1 år tidigare! Det slutade med förlikning=förlust för säljaren.
Man bör skriva i kontraktet – ”Säljaren äger rätt att på köparens bekostnad hämta hästen om slutbetalning ej skett datum.” Då är det OK.
HH
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

När en skuld har gått till kronofogden får man en anmärkning oavsett varför du fått en anmärkning och oavsett om du betalar in samma dag som du fått betalningskravet.

I samband med min skilsmässa (-01) upptäckte jag av en slump att jag hade en räkning som gått till kronofogden.
Det var bilskatten på bilen som mitt ex hade, men som stod skriven på mig. Han hade tagit räkningen men inte betalat den och det går tydligen direkt till KFM.

Jag ringde direkt till berörda instanser, betalade in skatten direkt, och pratade med KFM. De sa att det hade gått till anmärkning (brevet till mig var på väg och kom dagen efter) men när de hört varför det hade blivit så här gjordes anmärkningen "dold" och skulle inte dyka upp vid sökningar på mig. Om jag däremot drog på mig en ny anmärkning de närmaste tre åren skulle även den dolda synas.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

. En betalningsanmärkning kan komma genom en tvist tex och behöver absolut inte bero på att personen i fråga är en människa som skiter i att betala sina räkningar.

Vid en tvist kan man deponera pengarna och det krävs trots allt ett utslag innan domen fastställs. Alltså har det gått till domstol där man befunnits betalningsskydlig INNAN det blir anmärkning.

Liksom en dåligt husförsäljning eller någon annan investering som slår fel. Det behöver inte betyda att personen i fråga "skiter" i om den får fler anmärkningar.

Hade jag hamnat i en sådan tvist hade jag agerat på ett sätt som gjort att jag undvikit betalningsanmärkning. Enda anledningen till att jag i så fall får en anmärkning är att jag inte har pengarna att uppbåda. Att jag inte kan betala min skuld. Och det är vad jag menar. Har man en skuld har man ju uppenbarligen 1) inte pengarna eller 2) pengarna men prioriterar ner den aktuella skulden.


Dessutom de som har en anmärkning hos KFM vill säkerligen inte ha fler eftersom man kan "skydda" en anmärkning så att den inte syns i registret. Har man två så syns båda.

Detta har vi fått helt klara besked på att det INTE går att göra. Inte ens när det blivit fel kan de "dölja" en anmärkning.

Sedan måste man skilja på de personer som verkligen vill betala men som inte kan och de som skiter i att betala för att de just skiter i det.

För mig, som behöver pengarna som de är skydliga mig, är det faktiskt skit samma. Jag säger inte att den ena är "ond" (den som skiter i att betala) och den andra "god" - jag lägger ingen värdering (som andra tycks gör) i VARFÖR skulden uppstår. Jag behöver mina pengar. Oavsett anledning till att jag inte får dem.

DET HAR FÖR MIG INGET MED MÄNNISKOSYN ATT GÖRA. För mig handlar det om riskbedömning och självbevarelsedrift.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

DU tog för givet att hon var slarvig eller ignorant mot fodringsägare och det tycker jag inte är ok
:confused: Vem är "hon?" Om du menar Ts köpare av hästen? så tycker jag inte att hon verkar vara särskilt betalningsbenägen, det är riktigt. I övrigt pratar jag om betalningmoral i stort.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Det är skillnad på gången hos KFM beroende på om man är en privatperson eller juridiskt person, Skatteskulder och andra allmäna mål genererar för privatpersoner en sekretessbelagd anmärkning (som CillaW skriver) om den fysiska personen betalar sin obetalda skuld till KFM innan förfallodatum.

Saxat fråm KFM:

Frågor och svar - Betalningsanmärkning
Jag har en skuld hos Kronofogden. Kan jag få en betalningsanmärkning?

Det beror på vem du är skyldig pengar. Det gäller olika regler om din skuld är till
stat eller kommun, så kallade allmänna mål som gäller t.ex. obetalda skatter, TV-avgifter, underhållsstöd, böter och studieskulder
privata fordringsägare, så kallade enskilda mål som gäller t.ex. banklån, hyror och kontokort
I allmänna mål gäller att en obetald skuld registreras direkt i våra register. Kreditupplysningsföretagen tar del av den registreringen och du får en betalningsanmärkning.

Men som privatperson kan du slippa betalningsanmärkningen. Den skuld du nu har betalat sekretessbeläggs om du betalar inom den tid som står på vårt inbetalningskort (normalt två veckor). Kreditupplysningsföretagen måste då ta bort betalningsanmärkningen från sina register.

Men det gäller bara om du inte har någon gammal skuld registrerad hos Kronofogden
inte får någon ny skuld inom två år
Vid enskilda mål gäller alltså andra regler. Så här går det till:

Ärendet registreras hos Kronofogden
Du får ett brev med ett betalningsföreläggande
Är skulden korrekt ska du betala. Om du inte gör det så fastställer vi att skulden är riktig. Det kallas för ett utslag. Eftersom det finns ett bevis (utslag) är ärendet nu ett enskilt mål
Nu kommer betalningsanmärkningen att registreras hos kreditupplysningsföretagen
Är skulden felaktig, ska du skriva ett brev till oss där du talar om vilka invändningar du har. Detta kallas ett bestridande.

//C:) - som ville reda ut begreppen lite :idea:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

"Den skuld du nu har betalat sekretessbeläggs om du betalar inom den tid som står på vårt inbetalningskort"

Detta är den springande punkten... Den som betalar och gör rätt för sig har otroligt sällan (nästan aldrig?) anmärkningar hos KFM. Det är faktiskt så enkelt.

Det finns undantag som bekräftar regeln, men hittills har jag faktiskt inte träffat på några...

Mina allmänna tankar om anmärkningar; om inte banken vill låna ut pengar till någon, vill inte jag heller. Om det sedan är en kredit (som i ts fall, hon har lämnat kredit med betalning av hästen) eller ett handlån eller något annat - spelar ingen roll. Jag vill själv bestämma när och att jag har tillgång till mina pengar. Jag vill inte - som TS - ha pengarna uppbundna hos någon som jag inte valt att låna ut dem till.
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Visst är det så!

Men, den sekretessbelagda anmärkningen kan INTE ses av någon annan än de som jobbar på kronofogden, såvida man inte samlar på sig en anmärkning till.

Man har alltså som privatperson fortfarande möjlighet att se till att man inte hamnar i situationen "jag har anmärkning vid sökning i KFMs register" om man får ett brev från kronofogden för t e x missad skatteinbetalning. Betalar man då fakturan till kronofogden i tid så lämnas anmärkningen inte ut till någon. Det är ju faktiskt en ganska viktig punkt, eftersom man som privatperson då behandlas som en "anmärkningsfri" person.

//C:)

PS. TS, sorry för trådkap, nu lämnar vi den här diskussionen (iaf jag) och håller tummarna för att det går vägar för dig och din köpelikvid!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Vid en tvist kan man deponera pengarna och det krävs trots allt ett utslag innan domen fastställs. Alltså har det gått till domstol där man befunnits betalningsskydlig INNAN det blir anmärkning.

Tredskodom meddelas även om du inte varit förmögen att svara eller komma på förhandling (sjukdom etc)

Och vid en tvist så är det betydligt mer än just skulden som avgör hur mycket du skall betala. det kan tillkomma en hel del kostnader som man kanske inte har råd med för det är extremt dyrt att processa.

Dessutom så behöver inte en dom vara rätt, dvs om jag har ett krav på dig så gäller det för mig att låta mest trovärdig i rätten för att vinna även om jag inte har rätt i min fordran :crazy:

Hade jag hamnat i en sådan tvist hade jag agerat på ett sätt som gjort att jag undvikit betalningsanmärkning. Enda anledningen till att jag i så fall får en anmärkning är att jag inte har pengarna att uppbåda. Att jag inte kan betala min skuld. Och det är vad jag menar. Har man en skuld har man ju uppenbarligen 1) inte pengarna eller 2) pengarna men prioriterar ner den aktuella skulden.

Och det är det jag menar att det är stor skillnad på de som faktiskt skiter i att betala och de som inte kan betala. Det kan vara så mycket som spelar roll hur man fått sin anmärkning/ar.

Det är väldigt vanligt att folk får anmärkningar tex vis dödsfall eller vid skilsmässa etc

och en dålig husaffär är knappast någon man kan undvika :crazy: är du tvungen att sälja ditt hus för att du inte har råd att bo kvar tex om din sambo/man avlidit eller att ni skiljer er så är det rätt svårt att slå sig för bröstet och säga att man är bäst.

En vän till oss fick sälja sitt hus med stor förlust dvs de fick inte in vad de hade i lån. De sattes i en stor ekonomisk knipa vilket var väldigt jobbigt att ta sig ur och som följde blev de skuldsatta. Dessa människor var hur punktliga som helst med alla sina betalningar tidigare, men lasset blev för stort att bära.


Detta har vi fått helt klara besked på att det INTE går att göra. Inte ens när det blivit fel kan de "dölja" en anmärkning.

Där har du fel!

Men som privatperson kan du slippa betalningsanmärkningen. Den skuld du nu har betalat sekretessbeläggs om du betalar inom den tid som står på vårt inbetalningskort (normalt två veckor). Kreditupplysningsföretagen måste då ta bort betalningsanmärkningen från sina register.

För mig, som behöver pengarna som de är skydliga mig, är det faktiskt skit samma. Jag säger inte att den ena är "ond" (den som skiter i att betala) och den andra "god" - jag lägger ingen värdering (som andra tycks gör) i VARFÖR skulden uppstår. Jag behöver mina pengar. Oavsett anledning till att jag inte får dem.

Nu menar jag rent generellt hur man ser på folk med anmärkningar inte om du krävde in en skuld eller inte.

DET HAR FÖR MIG INGET MED MÄNNISKOSYN ATT GÖRA. För mig handlar det om riskbedömning och självbevarelsedrift.
Just däför så är det ju ganska viktigt att veta om personen som har en anmärkning är en person som skiter i att betala eller om personen råkat ut för ngt

Detta är i allra högsta grad väsentligt om man skall sälja något. Jag tror inte att jag hade sålt något utan att få pengar direkt till en person som jag visste om skiter i sina räkningar men skulle utan att tveka sålt till en person som jag vet sköter sig trots att den har en anmärkning

Man måste även skilja på de som har ett skuldsaldo hos KFM och de som inte har det. Du kan ha betalningsanmärkning trots att du inte har en enda skuld
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Detta inlägget menade jag! Det tycker jag inte är ok

Kan hända att jag är något färgad av min roll som egen företagare och har varit med om tillräckligt många ärenden till KFM att jag har noll tolerans.
Att en kund struntar i min hyresräkning tex bara för att en annan räkning går före är oacceptabelt, då jag är lika mkt värd som leverantör som den andra.
Att mottaga varan går bra och är oftast bråttom med, och man ställer upp kanske med kort varsel med leverans, men sedan är det inte lika bråttom när räkningen kommer. Den inställningen som personen i inlägget redogjorde för att "vissa räkningar får vänta" ok hur länge då undrar jag då??? Tills leverantören går i konkurs???
Jag har en del kunder som prioriterar bort mina räkningar just då, men ringer in och frågar om de kan betala ett visst annat datum. Självklart går man med på det, bara man vet när. Då håller man den räkningen under uppsikt och avvaktar.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

DU tog för givet att hon var slarvig eller ignorant mot fodringsägare och det tycker jag inte är ok
Tog inget för givet. H*n skrev själv att h*n väntade med vissa räkningar för att andra häst-räkningar gick före, för att vara en ansvarstagande och bra hästägare. Är inte det ignorant?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Du ka gör dig skyldig till självtäkt om du åker och hämtar hästen 8 kap 9§ Brb. Böter eller fängelse i sex månader. Så se till att du har fordervärdens medgivande om att du får hämta hästen.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Det beror ju på hur kontraktet är utformat eller hur? Om fodervärden har brutit mot ngn av de regler som är satta i fodervärdsavtalet och man skrivit in att det innebär omedelbar rätt till återtagande av hästen så är det väl inga problem med att hämta?

Och om det inte funnits ngt fodervärdsavtal och ett köpekontrakt har brutits genom att köpesumman ej erlagts inom den tid som står i avtalet så är det väl heller inget brott att hämta hästen? Varför ska det stå att det sker på köparens bekostnad att hämta sin häst:confused: Eller missförstod jag innebörden av ditt inlägg?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Du ka gör dig skyldig till självtäkt om du åker och hämtar hästen 8 kap 9§ Brb. Böter eller fängelse i sex månader. Så se till att du har fordervärdens medgivande om att du får hämta hästen.

Fodervärdsavtalet hade gått ut, så därför finns det ju ingen fodervärd längre. ;)
TS har båda kontrakten hemma hos sig, OCH i de kontrakt som använts (deckemans) finns ägarförbehåll inskrivet.

Mao: Hästen är på alla sätt och vis TS, köparen har INGENTING som styrker att denna har rätt att ha hästen (eftersom betalningen inte var gjord inom överenskommen tid)

Tror inte att BrB är tillämplig om TS hämtar hem sin häst
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Låna en mobil med ett nr som dom inte känner igen och ring i från. Brukar funka............
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 628
Senast: Korven
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 396
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 064
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 546
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp