Bukefalos 28 år!

Såld häst,men inga pengar ännu??

Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Det där kan ju inte stämma - varför skriver man då ö h t fodervärdskontrakt om det från den stund hästen befinner sig hos ngn annan med per automatik innebär att den personen har besittningsrätt till den:confused:

Då kan man ju i princip vansköta och bryta alla regler i ingånget avtal om hästen men ändå kan ägaren inte åka och hämta hem den?

Jag tvivlar på dessa uppgifter - skulle vilja höra ang dessa regler med en jurist, kunnig på detta område.

OM det skulle stämma så är det på sin plats att varna ALLA som funderar på att lämna ut sin häst på foder, låna ut den före köp eller liknande!

Att blanda in KFM i fall där man har brutit avtal eller där avtal gått ut, alltså om det ej gäller skulder, det verkar ju också konstigt?

I de färdiga fodervärdsatal finns det klausuler där man kan hämta hästen omedelbart om kontraktet inte följs.

Så gjorde vi, dock så tog vi med ett oberoende vittne och en skriftlig uppsägning av kontraktet hänvisat till den punkt som det gällde.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Fast fortfarande kan det vara problem att beträda annans mark, annans byggnader etc. Där kan fortfarande bli problem, även om kontraktet håller...
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Tog inget för givet. H*n skrev själv att h*n väntade med vissa räkningar för att andra häst-räkningar gick före, för att vara en ansvarstagande och bra hästägare. Är inte det ignorant?

Visa mig var hon skriver att hon skiter i räkningar???

jag tolkade hennes inlägg att de inte levde i överflöd och att allt annat inte var räkningar utan andra saker som folk kan unna sig typ nya kläder, bio etc
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Förvisso är utebliven betalning ett kontraktsbrott men det behöver inte ge säljaren rätt att häva köpet, framförallt inte om tradering redan skett.

Om äganderättsförbehållet gäller, kan TS utnyttja det. Frågan är dock vilket av avtalen som ska tillämpas och i vilket av dem äganderättsförbehållet finns; fodervärdsavtalet (som verkar ha upphört), det skriftliga avtalet (som ännu inte verkar ha undertecknats av båda parterna då TS har båda kopiorna) eller det muntliga avtalet. Om det muntliga avtalet gäller, kan det förmodligen inte anses finnas något gilltigt äganderättsförbehåll i det.

Spännande och nyttigt diskussion. Tror att det är viktigt att fler får upp ögonen för hur man kan skydda sig vid hästaffärer.

/ Poppy
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Ja, och det är precis det jag menar också, oavsett om det är ett förtryckt kontrakt eller ett egenhändigt skrivet så kan man ju skriva in i avtalet vad som ska gälla.

Sen verkar många här mena att skrivet avtal inte gäller på den punkten - mycket förvirrande tycker jag. Varför då avtala ngt ö h t:confused:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Förvisso är utebliven betalning ett kontraktsbrott men det behöver inte ge säljaren rätt att häva köpet, framförallt inte om tradering redan skett.

Om äganderättsförbehållet gäller, kan TS utnyttja det. Frågan är dock vilket av avtalen som ska tillämpas och i vilket av dem äganderättsförbehållet finns; fodervärdsavtalet (som verkar ha upphört), det skriftliga avtalet (som ännu inte verkar ha undertecknats av båda parterna då TS har båda kopiorna) eller det muntliga avtalet. Om det muntliga avtalet gäller, kan det förmodligen inte anses finnas något gilltigt äganderättsförbehåll i det.

Spännande och nyttigt diskussion. Tror att det är viktigt att fler får upp ögonen för hur man kan skydda sig vid hästaffärer.

/ Poppy


Ägarförbehållet finns i köpekontraktet, och eftersom köparen skrivit på det så är det rimligtvis det kontraktet som ska gälla, och ägarförbehållet kan utnyttjas. :) (Att kontraktet är undertecknat står i inlägg 1, och i ett senare inlägg har TS skrivit att kontraktet är deckemans förtryckta, och det innehåller ägarförbehåll ;))
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Ahh okej, jag har visst läst lite slarvigt. Fattade det som att det inte var undertecknat. Bra för TS att det var det. Hennes sits är ju då avsevärt bättre.

/ Poppy
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Just däför så är det ju ganska viktigt att veta om personen som har en anmärkning är en person som skiter i att betala eller om personen råkat ut för ngt

Detta är i allra högsta grad väsentligt om man skall sälja något. Jag tror inte att jag hade sålt något utan att få pengar direkt till en person som jag visste om skiter i sina räkningar men skulle utan att tveka sålt till en person som jag vet sköter sig trots att den har en anmärkning

Man måste även skilja på de som har ett skuldsaldo hos KFM och de som inte har det. Du kan ha betalningsanmärkning trots att du inte har en enda skuld

Vänta nu, menar du på fullaste allvar att en privatperson ska ställa upp som kreditgivare även till människor med anmärkningar hos KFM bara för att de inte ska generalisera? Är du medveten om att en kredit inte skulle lämnas av företag, oavsett vad anmärkningen består av?

Vi pratar om att skydda sig själv, sin vara som är till försäljning samt eventuella pengar denna vara genererar. Det valet MÅSTE var och en får göra UTAN att bli bedömda negativt.

Min erfarenhet är den, det är av våra misstag vi lär oss av inte av det som har gått bra. Har man blivit blåst, vill det mycket till innan man blir så naiv igen. Kallas för ren självbevarelsedrift.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Visa mig var hon skriver att hon skiter i räkningar???

jag tolkade hennes inlägg att de inte levde i överflöd och att allt annat inte var räkningar utan andra saker som folk kan unna sig typ nya kläder, bio etc

Läs inlägg 54 igen då och fundera över vad "resten kan jag vänta med" har för innebörd.
Eftersom vederbörande finns med i KFMs register måste man ju anta att vissa inte fått betalt för det som vederbörande har beställt och nyttjat. Och det handlar inte om någon plötslig tragedi eller liknande vad jag förstår tex att man skulle ha hamnat där av misstag.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag antar att hon avvaktar till fredag.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Läs inlägg 54 igen då och fundera över vad "resten kan jag vänta med" har för innebörd.
Eftersom vederbörande finns med i KFMs register måste man ju anta att vissa inte fått betalt för det som vederbörande har beställt och nyttjat. Och det handlar inte om någon plötslig tragedi eller liknande vad jag förstår tex att man skulle ha hamnat där av misstag.

Jag tolkar det inte som att det är räkningarna hon skiter i utan andra förbrukningssaker..

Är det så som du tolkar så tycker jag det är fel självklart, men som jag förstår det så har hon utmätning av KFM och då är det fritt för henne att använda de pengar hon får över till vad hon vill
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Läs inlägg 54 igen då och fundera över vad "resten kan jag vänta med" har för innebörd.
Eftersom vederbörande finns med i KFMs register måste man ju anta att vissa inte fått betalt för det som vederbörande har beställt och nyttjat. Och det handlar inte om någon plötslig tragedi eller liknande vad jag förstår tex att man skulle ha hamnat där av misstag.


Jag SKITER INTE I MINA RÄKNINGAR...
Däremot så prioriteras sånt som egentligen INTE är viktigt BORT.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag tolkar det inte som att det är räkningarna hon skiter i utan andra förbrukningssaker..

Är det så som du tolkar så tycker jag det är fel självklart, men som jag förstår det så har hon utmätning av KFM och då är det fritt för henne att använda de pengar hon får över till vad hon vill

Utmätning vet jag ej var det stått om någonstans.Alla fodringsägare ansöker inte om fullständig tillgångsundersökning utan en begränsad. Det är väldig svårt att som fodringsägare få ut något, även om utmätning görs,spec om andra står före i kön sas och spec om det rör sig om skatter, det man då får hoppas på är att svaranden själv vill göra rätt för sig och betala sin skuld. Man kan då som fodringsägare (om man vill vara bussig) göra upp med KFM så att den anmärkningen inte syns. Men om man har en skuld och har pengar över ska dessa gå oavkortat till skulden och inte fritt disponeras till annat, anser jag. Min åsikt!
För självklart kan andra pengar finns som inte KFM kommer åt.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag SKITER INTE I MINA RÄKNINGAR...
Däremot så prioriteras sånt som egentligen INTE är viktigt BORT.

Jag uppfattade av ditt inlägg som att du gjorde allt för att betala dina hästräkningar i tid, men att du kunde vänta med andra mindre viktiga räkningar, Har jag missförstått dig?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag uppfattade av ditt inlägg som att du gjorde allt för att betala dina hästräkningar i tid, men att du kunde vänta med andra mindre viktiga räkningar, Har jag missförstått dig?

ja det har du gjort...

Som jag skrev så i anknytning till pengarna kommer så betalas det som ska, foder och mat inhandlas och resten blir prioriterat, typ då ATT fylla på mobil, köpa nya kläder, hårklippning, ungarnas discon etc...

MAO vi betalar våra räkningar, vi köper vår och djurens mat och sen rättar vi behoven utifrån plånboken... vid akuta situationer så använder vi de pengar vi har till att reda upp den saken... Vi lever inte i överflöd, vi äter billigt men alla får det dom behöver, i den mån vi kan så planerar vi kostnade (typ hovslagare etc) och det funkar för oss... Ja, jag finns hos KF men det gör mig inte till en sämre betalare...Jag ser till att inte "ta mig vatten över huvudet" och jag skulle ALDRIG blåsa en person på pengar...

Jag hoppas verkligen att TS får sin situation löst och jag förstår även det faktum att hon i nuläget "ligger ute med pengar" vilket INTE är acceptabelt... MEN att utgå från att hennes fodervärd finns hos KF som en "ursäkt" "orsak" eller "sarkasm" till dennes problem att betala till TS tycker jag är något nervärderande...
Vi vet ju inte varför dom ej betalt. så att spekulera i att dom finns hos KF är ganska absurt.

JAg tycker dessutom att denna tråden tagit fel vändning... Det handlar ju trots allt om TS och HENNES problem, vilket vi ALLA varit rörande överrens i att det är synd och skam att fodervärdarna INTE håller gällande avtal...
Men som sagt, jag hoppas det löser sig för TS och att hon får sina pengar... Man gör inte som hennes fodervärdar gjort... så är det bara...
 
Avvaktar fortfarande....

men jag har skrivit ett sms och frågat henne om allt gått bra och om jag har dom till fredag då jag har tid på banken,och då vill man inte stå utan pengarna.
det är så mkt ilska, men pga oerfarenhet och att man inte vet hur man ska göra,vad man får göra etc,så avvaktar jag till fredag torts allt, finns det inga pengar då,så ringer vi och säger att hon får köra hem hästen! i värsta fall fr vi hämta den. men tycker att hon ska stå för hemresan efter allt detta.
Dock kan hon inte bålsa mig på hästen eftersom jag fortf äger den och jag har alla avtalen och ägabeviset.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag uppfattade av ditt inlägg som att du gjorde allt för att betala dina hästräkningar i tid, men att du kunde vänta med andra mindre viktiga räkningar, Har jag missförstått dig?

Som sagt så läste du in något som inte fanns i hennes inlägg och det retade jag mig på liksom det inlägget ovan till mig där du tar för givet saker.

Nej jag anser inte att man skall ödelägga hela sitt liv utan betala i den ordningen man kan. Om KFM drar så gör de det tills du lever på existensminimum OCH om du väljer att prioritera dina hästar före dig själv så tycker jag att det är helt upp till dig själv att avgöra det.

Lever du på existensminimum så har du inte speciellt mycket pengar över..
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Utmätning vet jag ej var det stått om någonstans.Alla fodringsägare ansöker inte om fullständig tillgångsundersökning utan en begränsad. Det är väldig svårt att som fodringsägare få ut något, även om utmätning görs,spec om andra står före i kön sas och spec om det rör sig om skatter, det man då får hoppas på är att svaranden själv vill göra rätt för sig och betala sin skuld. Man kan då som fodringsägare (om man vill vara bussig) göra upp med KFM så att den anmärkningen inte syns. Men om man har en skuld och har pengar över ska dessa gå oavkortat till skulden och inte fritt disponeras till annat, anser jag. Min åsikt!
För självklart kan andra pengar finns som inte KFM kommer åt.

Dessutom så behöver DU inte har skulder för att vara registrerad hos KFM, anmärkningarna följer en i 3år dvs innevarande år och 3år så i värsta fall kan det bli 4år. Skulderna kan ha varit betalda veckan efter kraven men anmärkningen kvarstår för det
 
Sv: Avvaktar fortfarande....

men jag har skrivit ett sms och frågat henne om allt gått bra och om jag har dom till fredag då jag har tid på banken,och då vill man inte stå utan pengarna.
det är så mkt ilska, men pga oerfarenhet och att man inte vet hur man ska göra,vad man får göra etc,så avvaktar jag till fredag torts allt, finns det inga pengar då,så ringer vi och säger att hon får köra hem hästen! i värsta fall fr vi hämta den. men tycker att hon ska stå för hemresan efter allt detta.
Dock kan hon inte bålsa mig på hästen eftersom jag fortf äger den och jag har alla avtalen och ägabeviset.

Ja jag tycker du gör rätt
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 471
Senast: Korven
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 282
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 946
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 396
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp