Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Bukefalos 30 år!

Men hur många har rivit sitt hus från grunden och upp? I mina trakter används friskrivning nästan uteslutande om det är ett dödsbo, eller om det är uppenbart att huset håller på att falla ihop.

Min bestämda uppfattning är att en dolda fel-försäkring är galet mycket billigare än den värdeminskning en friskrivning innebär.
När jag sålde ett hus för ca 10 år sedan så frågade jag mäklaren om friskrivningsklausul just för att jag hade liknande, nästan ”tvångstankar”, som TS. Hade under en period inte bott heltid i huset, som också var gammalt och med något eftersatt underhåll, och var livrädd att någon skulle få för sig att klaga. För mig, som också är en orolig person med mycket katastroftänk, kändes det som att huset var nästan fallfärdigt (om än mysigt)… Mäklaren sa att det minsann inte verkade vara så illa ställt med huset och avrådde starkt från friskrivning just på grund av värdeminskningen det skulle ge, och att köpare skulle kunna bli skeptiska och helt avstå. Hon rådde mig istället att skriva ned alla husets skavanker (som jag visste om) så noggrant och detaljerat jag kunde på den där blanketten man får. Det blev en väldigt lång lista med allt från att ”taket har läckt in på ett ställe och är halvdant lagat - behöver bytas inom relativt snar framtid” till ”fönstret i X-rum går inte att öppna”.

(Är tacksam över rådet, huset såldes för mer än jag någonsin kunnat tro.)

Men hur många har rivit sitt hus från grunden och upp? I mina trakter används friskrivning nästan uteslutande om det är ett dödsbo, eller om det är uppenbart att huset håller på att falla ihop.

Min bestämda uppfattning är att en dolda fel-försäkring är galet mycket billigare än den värdeminskning en friskrivning innebär.
Jag har också bara sett friskrivningsklausuler vid dödsbo.

Jag sålde min lilla hästgård med friskrivningsklausul. Boningshuset var väl inte direkt fallfärdigt, men det var väldigt mycket som behövde åtgärdas på det.
Det kom 60 personer på visningen, och det blev en ordentlig budgivning med ett slutpris en bra bit över vad jag hade hoppats på. Gården låg i en populär skånsk kommun och tillhörande stall och mark var bra.

Gäller friskrivningsklausul bara byggnadstekniska frågor? Jag tänker på min granne som precis sålt sitt hus där det varken i prospekt eller på visning informerades om att det kommer byggas två stora elledningar jämte huset. Det kommer finnas precis utanför gränsen för att huset köps ut pga strålning. Det kanske är ok för en del men man tycker ju att det ska informeras om. Frågade Svenska kraftnät och de sa att sån information absolut ingår i säljarens upplysningsplikt.

Fast en doldafelförsäkring och en friskrivning är ju inte samma sak.
Med en doldafelförsäkring behöver du fortfarande vara inblandad i processen, och om försäkringsbolaget avslår kravet från köparen kan köparen gå vidare och rikta kravet direkt mot dig som säljare istället (enligt den information jag har fått från jurist). Visserligen kan friskrivningsklausulen också överklagas, och det har tydligen hänt att den har ogiltigförklarats. Så hur man än gör så innebär det tyvärr en risk att sälja ett hus.

Men jag vet inte vad som räknas riktigt.

.En sak jag vet som är helt självklar är att jag igår lagade ett hål i innerväggen, inget djupt men som förra ägarna dolt för mig med en bokhylla framför. Går att måla över men att man inte bör skruva eller borra där, vilket också vore konstigt med tanke på var det sitter.

Det känns som att alla eventuella fel inte är dolda utan går att se rätt lätt. Det andra har jag lagat och haft elektriker här som gått igenom all el eftersom allt var fel draget och livsfarligt på vissa ställen. Och lagat duschen där blandaren var trasig och jag bara hade kallvatten i 5-6 månader.

Men jag vet inte vad som räknas riktigt.

.En sak jag vet som är helt självklar är att jag igår lagade ett hål i innerväggen, inget djupt men som förra ägarna dolt för mig med en bokhylla framför. Går att måla över men att man inte bör skruva eller borra där, vilket också vore konstigt med tanke på var det sitter.

Det känns som att alla eventuella fel inte är dolda utan går att se rätt lätt. Det andra har jag lagat och haft elektriker här som gått igenom all el eftersom allt var fel draget och livsfarligt på vissa ställen. Och lagat duschen där blandaren var trasig och jag bara hade kallvatten i 5-6 månader.
Gamla hus kan man räkna med fel
Och allt som kan ses på en besiktning är inte dolda fel
Jag menar är badrummet 20 år så får man räkna med att saker kan gå sönder som köpare
Så jag skulle inte vara så orolig för det
Dolda fel som hittas i nyare renoveringar är dock värre som t ex avsaknad av fuktspärr i ett nytt badrum

Gamla hus kan man räkna med fel
Och allt som kan ses på en besiktning är inte dolda fel
Jag menar är badrummet 20 år så får man räkna med att saker kan gå sönder som köpare
Så jag skulle inte vara så orolig för det
Dolda fel som hittas i nyare renoveringar är dock värre som t ex avsaknad av fuktspärr i ett nytt badrum
Ja det verkar som att majoriteten här tänker att jag nog inte behöver oroa mig så mycket så jag ska försöka slappna av. Mäklaren säger ju samma sak.

Men har tankar som jag ska ta upp med mäklaren.Litar på henne

Vad händer om man mitt i processen och kanske handpenning är betald kraschar helt? Kanske till och med hamnar på sjukhus? Finns det något sätt att skjuta upp allt? Köparna har väl redan hanterat sitt förra boende och måste in i mitt hus?

Är inne i en så dålig period att jag behöver sälja för det ekonomiska men jag är sämre igen i några av mina sjukdomar och ser framför mig att risken för inläggning på sjukhus kan bli aktuellt. Att vänta ett tag hjälper inte, skoven kan vara veckor, månader, år så det är inte bara att rycka upp mig men ska gå all in föra att fixa det trots att jag är väldigt dålig.

Finns det något juridiskt om vad som händer om säljaren inte kan slutföra affären i tid? Alltså så pass att det kan vara så att mitt liv skulle vara i fara och ev sjukhusinläggning?

Vad händer om man mitt i processen och kanske handpenning är betald kraschar helt? Kanske till och med hamnar på sjukhus? Finns det något sätt att skjuta upp allt? Köparna har väl redan hanterat sitt förra boende och måste in i mitt hus?

Är inne i en så dålig period att jag behöver sälja för det ekonomiska men jag är sämre igen i några av mina sjukdomar och ser framför mig att risken för inläggning på sjukhus kan bli aktuellt. Att vänta ett tag hjälper inte, skoven kan vara veckor, månader, år så det är inte bara att rycka upp mig men ska gå all in föra att fixa det trots att jag är väldigt dålig.

Finns det något juridiskt om vad som händer om säljaren inte kan slutföra affären i tid? Alltså så pass att det kan vara så att mitt liv skulle vara i fara och ev sjukhusinläggning?
Skriv en fullmakt att dina föräldrar kan gå vidare med husförsäljningen. Mäklaren kan hjälpa dig med detta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka