Bukefalos 28 år!

Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Nu har jag inte läst de andra svaren ännu utan börjar med att svara dig direkt.

Jag har haft ett par förhållanden som inte har hållit pga detta. Jag har haft häst i många år och är även mycket aktiv inom hunderiet de senaste 20 åren (är uppfödare, tävlar, ställer ut, föreningsaktiv m.m.) Jag har haft partners som tyckt att jag lagt för mycket tid på min hobby. Det har inte hållit i längden. Min nuvarande har jag haft i 15 år och vi har separata hobbys som vi inte har mer än normalt mycket åsikter om.

Tillbaka till dig: Jag tror det blir svårt att få ett sådant förhållande att fungera. Om du nu skulle trappa ner och efter ett tag inse att du gjort fel val så kommer du medvetet eller omedvetet att skylla det på din sambo och detta kommer emellan er. Du skriver att det redan skapat en klyfta mellan er och jag tror inte den försvinner om ni inte kan enas i detta.
Du skriver att din sambo tycker det är kul att rida men som det ser ut med din hästsituation inte kan rida på den så kanske ni skulle försöka ändra på det. Leta efter häst som även han kan rida, alt att ni så småningom skaffar varsin. Du skriver om att köpa gård.
Jag tycker ni ska prata igenom detta och var tydlig med vad du känner. Förklara precis det du förklarat här.

Hoppas det ska lösa sig för er.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hej alla!

Oj vad jag får mycket bra feedback här i denna tråd. Nu har vi haft två dagar här där jag faktiskt fått sambon att PRATA med mig. Och igår kände jag att vi kom framåt. Vi satt ute i solen och lade fram våra siffror (ekonomiska) och räknade. det vi kom fram till var fantastiskt, tycker jag.

Förutsatt att hus får vänta 2-3år så ligger vi helt okej till. Det vi pratade om och närapå kom överens om (man vet ju aldirg om han inte menade det vi sa eftersom han har en tendens att inte vilja ventilera negativa åsikter) är att jag har hästen som har har nu avtalstiden ut - ca 5mån till. '

Under den tiden sparar jag lite slantar till en häst, ca 2000kr/mån kan jag få undan om vi inte gör onödiga utgifter och då har jag sparat till annat också för att"buffra".

Efter tiden har gått ut lever jag hästlös en 3-4månader och sparar allt jag kan, och då har jag dels pengar till häst(det har jag redan sparat ihop idag) plus en liten buffert som får ligga orörd på kontot. Och sen börjar jag leta en häst, som även han får komma med och "välja ut".

Sedan när jag har häst, kan jag ändå lägga undan ett par tusen/mån för hus i framtiden. Och när det väl är dags för hus lär min inkomst ha stigit såpass mycket att jag har råd med den extra utgiften.

Det enda är att jag bara MÅSTE ha medryttare för att få avlastning med tid, men det ska jag nog lyckas fixa, för hästen jag ev köper ska vara en okomplicerad historia som alla (och min sambo) klarar av.


hur låter detta? :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Är hästar inblandade måst BÅDA vara torsk.
Köp en gård att ha hästen på. Då kan han få en traktor.
Brukar funka kanon.

Eller diskutera att ni nog måste ha en stor dragbil och be honom om råd.
Hjälper inte det kan du väl ta med honom till Täby och få in honom på en del i en galoppör. Och så kan ni åka till Prix de l'Arc och Dubai World Cup tillsammans.

Ungefär så har vi gjort. Det har funkat i 18 år. Och nu har vi ett 20-tal pållar.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Låter suveränt att ni planerar detta tillsammans, han är också delaktig och är med på det. Håller tummarna för att det blir bra hela vägen;)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Personligen har jag lite svårt att förstå att man låter ngn annan styra över vad man använder sin egen inkomst till:confused:

Så länge du har pengar nog att lägga sin del till hushållskassan, lån m m som är gemensamt så förstår jag ö h t inte varför din sambo ska ha ngn rätt att lägga sig i dina intressen?

Jag tycker att det är en stor jättefälla som många tjejer faller rakt ner i! Det är MÅNGA killar som gnäller och tjafsar om just hästintresset och jag hävdar rakt av att om man träffar en hästtjej så får man f-n i mej tänka sig för två gånger, det är inte ett intresse/hobby, det är en livsstil.

Min sambo gnäller emellanåt och jag låter honom gnälla till en viss nivå men det kommer till en punkt ibland där han klart och tydligt får veta att om det ställs ultimatum så kommer han att dra det korta strået, garanterat. Sen brukar diskussionen vara slut.
Vi har varit tillsammans i snart 7 år och har barn, jag hade häst när vi träffades. Det mesta tjatet började efter att vi fick barn och tiden blev mera knapp. Det var ok att han jobbade övertid en massa " för det är ju jobb" men mina timar hos hästarna var inte ok, detta slutade med att jag har mina "hästdagar" då han har 100% ansvar för barn o hem. Jag rubbar inte de dagarna såvida inte han är sjuk eller ngt mkt akut har inträffat! Det kan låta tråkigt och ickeflexibelt men med åren har jag upptäckt att man måste försvara sin livstil BENhårt och inte ge efter. Tycker ändå att jag har kompromissat i och med att jag inte är hos hästarna 7 dagar i veckan som jag brukade vara förr men det handlar mer om att vi fått barn och att jag vill dela min tid med dem också.

Om jag får tro ngt så är risken stor att din korta, planerade hästlösa period kan bli inkörsporten till ett liv utan hästar.

Mitt råd är; tänk dig för noga! Känn efter vad som är ok, kan du leva med en kille som tvunget måste dela dina intressen för att "tillåta" dem?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Orkar inte läsa hela tråden...

Jag skulle inte acceptera sådant! Han visste att du är hästmänniska när ni träffades o det lär du förbli. Han är han, du är du. Alla är olika med olika intressen o hästar är ett intresse. Han får acceptera det eller gå!!

Gud så trött jag blir på grabbar som bara ska få sina tjejer att bli hemmastäderskor!!:devil:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Så länge du är nöjd med det hela är det ju bra.
Personligen skulle jag dock aldrig låta ngn annan ha ett ord med i laget när det gäller vilka hästar jag ska köpa.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Om ni är överens och det är helt okej med dig så är det bara att köra tycker jag. Men som andra sagt tidigare, jag skulle inte tillåta att någon försökte bestämma så mycket om mina pengar. Sen skulle jag aldrig försöka bestämma över någon annan heller.

Min kille och jag har det så... Han köper en massa enligt mig onödiga elektronikprylar och saker till bilen men det är hans pengar och jag ser att han tycker det är kul så därför är det okej för min del. Jag vill ju se honom må bra och göra det han tycker är roligt. Dessutom har ju han arbetat ihop till det. Sen lägger jag en massa enligt honom onödiga pengar på häst och ridning men han ser att jag brinner för det och därför tycker han att det är rätt. Han och jag har samma inställning; pengar är tillför att användas och man ska använda dem till saker man vill och tycker är kul, man ska inte sitta och titta i backspegeln och ångra sig varför man inte gjorde si eller så när man hade möjligheten.
Gammalt talesätt: Pengar och skit gör bara nytta om man sprider det. :D
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det låter som en rätt rimlig lösning.
Du får din häst och sin sambo har fått en tidsplan för sin dröm.
Däremot så skulle jag vara försiktig med att låta sambon bestämma för mycket vad det gäller din häst, eftersom det är DIN dröm. Huset antar jag att ni köper gemensamt för att även du vill ha ett hus? Annars kan du låta honom ha det avgörande beslutet i den frågan.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

jag får mardrömmar :crazy:
skulle aldrig låta någon annan styra över min ekonomi och bestämma hur jag ska göra.
Förstår inte vad som är problemet. den lilla summan du lägger på medryttarhästen varje summa kan vara en fis i rymden mot vad det kan kosta med egen häst
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

KL
Det här är nog min invändning, att ha egen häst kostar MYCKET mer än att ha en medryttarhäst - och tar mer tid. Har du varit ärlig mot honom angående detta.
Det här med att värdeökningen på medryttarhästen inte kommer dig tillgodo som är ett av hans argument.
Hur har du tänkt förklara att du inte tänker sälja din häst när/om du kan tjäna pengar på den - eller tänker du göra det om det går?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag måste bara fråga er alla som inte gillar att jag vill få med min sambo på tåget innan jag fattar ett slutligt beslut om hur jag ska göra:

*Ponera att du INTE har häst, utan är som folk är mest, tränar 3dgr/v, äter middag ute med killen, reser osv. Och så skaffar sig din kille en hobby som gör att du bara ser honom när det är dags att lägga sig och ibland på helgerna. Han har tidigare haft denna hobby, men mer på lekmannanivå. Nu satsar han emellertid stenhårt.

Han är sprudlande glad och älskar sin hobby - och dig med bedyrar han. Men han är ändå borta hela tiden och, låt säga, skruvar i sina crossar. Han har aldrig mer råd att resa och äta på restaurang. Skulle inte du känna dig bortprioriterad då?

Det skulle jag göra. Därför AV RESPEKT vill jag att min älskling ska "vara med på tåget" innan jag hoppar på.



*Vill inte er sambo känna sig fri på kvällarna, utan att ha husarrest med ev barn/hund bara för att ni är i stallet?

*Har inte er sambo intressen som han känner han får åsidosätta pga ert häsintresse?

*och om er sambo gillar att resa som exempel, blir han inte naturligt besviken på att ni inte kan följa med någonsin när ni är panka/inte har tid?

*Vem tar hand om vardagssysslorna när ni är i stallet? Blir det inte så att sambon gör mycket mer än er?

*Om sambon är snäll "och ställer upp" när du är i stallet, är det inte mer än rätt att resonera med honom om er gemensamma framtid då? För visst påverkas den av om du lägger ut allt du tjänar på hästar... Han blir också bunden!!!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag tycker det är en självklarhet att man måste vara överens i ett förhållande. En häst tar väldigt mycket tid och man får försöka båda två anpassa sig till det. Man kan kanske ha hästen på helinackodering och kanske en medryttare eller att man har en häst som inte behöver ridas 6 dagar i veckan.

Jag har min häst på helinackodering och vi (jag och min sambo) hade inte haft tid eller ork till varandra om vi inte hade haft det. Vi har ju ett barn på ett år och en liten som föds inom en månad. I ett förhållande är det ju också viktigt att ha tid till varandra annars kan man ju likväl vara själv.

Angående ekonomin så har jag och min sambo gemensam ekonomi. Vi har inte såmycket pengar men så vi klarar oss. Han förstår att hästar är viktigt för mig och klagar inte över de tusenlappar jag lägger ner på hästeriet. Han är bara glad över att jag är glad. Dock så gör jag allt för att det ska bli billigare. Min stallplats är billig men super bra.

Jag tror ändå man måste försöka se bådas sidor av det, för att det är klart att någon som inte vet hur mycket man får ut av hästeriet och vilken kärlek och glädje det ger är det svårt för dem att se att de inte bara kostar pengar.

Min sambo blir ävldigt bunden som det ärnu. Efter att han kommit hem från jobbet så får han direkt ta barnen och jag åker till stallet. Detta gör han varje dag. Han får inte lugn och ro efter jobbet utan det blir direkt mer jobb. Vardagssysslorna har vi uppdelade för att det inte ska bli en som bara städar. Min sambo är guldvärd som inte klagar fast jag vet att det är jobbigt för honom. Men han är bara glad att jag har börjat trivas här nere och har något att göra på dagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Varför bli sambon låst och måste sätta sina intressen åt sidan pga hästen?
Är ingen av er hemma så blir det ju mindre hushållsarbete att göra, annars får den med hobbyn se till att ta sin del ändå.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag skulle bli vansinnig om min sambo sa åt mej att trappa ner på hästarna. Nu är ju inte fallet så, som tur är. Han säger att det är bra att jag har ett intresse så att han kan hålla på med sitt intresse (fiske och bilar).
Däremot har han ju konstaterat att det kostar hiskeliga summor att ha 2 halvblod:crazy: Men han accepterar detta och tyckte att han minsann kunde köpa sej en amerikanare. För den skulle kosta mindre än hästarna...Jag höll med. Han ville veta hur mkt pengar jag lade ner varje månad...och jag vet faktiskt inte. Eller vill nog inte veta. Alldeles för mkt med tanke på att jag pluggar, men what to do??
Nu har jag problemet att jag måste skaffa en ny trailer. Det är nödvändigt förr lillhästen växer ur nuvarande transport inom en snar framtid. Var pengarna ska komma ifrån vet jag inte, men det löser sej. Detta är inte poppis hos min sambo. Han förstår varför jag måste ha en ny trailer, men inte varför den ska va så dyr.

Jaja...det jag ville komma till är att om detta är ditt intresse så ska du inte ge upp det. Passar det inte för din sambo, kan han gå! Det hade min fått göra.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Alltså jag förstår inte riktigt inställningen att sambon "ställer upp" och har hand om hushållet:confused: Ska man niga, bocka o tacka för att de gör sin del av arbetet hemma?

Så här ser jag det; man är inte siamesiska tvillingar bara för att man har ett förhållande, är sambos eller är gifta. Jag hade önskat att min sambo hade haft ett brinnande intresse för något precis som jag, det praktiska får man lösa tillsammans.

När jag läser dina rader så känns det som om allt är på din sambos villkor, att du förminskar dig själv. Jag kan ju inte veta eftersom vi inte känner varandra men det är det intryck jag får. Till syvende o sist så kommer du att göra det som känns bäst för dig/er naturligtvis så det spelar kanske inte så stor roll vad vi andra tycker men en liten tankeställare kan möjligen en del av inläggen ge i a f?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Alltså jag förstår inte riktigt inställningen att sambon "ställer upp" och har hand om hushållet:confused: Ska man niga, bocka o tacka för att de gör sin del av arbetet hemma?

När jag läser dina rader så känns det som om allt är på din sambos villkor, att du förminskar dig själv. Jag kan ju inte veta eftersom vi inte känner varandra men det är det intryck jag får.

1. Att sambon "gör sin del" av hushållet stämmer inte riktigt. Han gör mer. Och har jag häst gör han ÄNNU mer. Jag avskyr hushållssysslor tyvärr, så jag drar mig för att gör sånt in till sista minuten, vilket innebär att han ju oftast hinner göra allt först. Men toaletten - den är min! (hatar snuskiga toaletter, den städas OFTA!)

2. Jag känner inte att jag förminskar mig själv i vårt förhållande (men det kanske man aldrig gör). Däremot är jag RÄDD om vårt förhållande. Jag har aldrig varit kär innan på detta sättet och vill inte riskera något för att förlora det vi har. Tycker dessutom det ofta är jag som bestämmer över saker o ting hemma, vad vi ska göra på semestern, möbelinköp mm.

Ville bara klargöra det. Sen vill jag poängtera att jag får massor av bra feedback från denna tråd, så fortsätt bara kommentera! :)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

*Vill inte er sambo känna sig fri på kvällarna, utan att ha husarrest med ev barn/hund bara för att ni är i stallet?

Vi har stora barn och ingen hund. Med små barn vore min hästsituation en annan. Som det är påverkar inte min häst min sambos rörelsefrihet då det inte finns någon annan än katterna (hans) som behöver passning i hemmet (hemmaboende sonen är 18 år).

*Har inte er sambo intressen som han känner han får åsidosätta pga ert häsintresse?

Nej, varför skulle han behöva göra det? Snarare tvärtom. Med en fru som spenderar 5000 kr/månad och 3-5 timmar om dagen på sin hobby, behöver han ju verkligen inte känna sig jobbig om han håller på med sin hobby så ofta han har lust.

*och om er sambo gillar att resa som exempel, blir han inte naturligt besviken på att ni inte kan följa med någonsin när ni är panka/inte har tid?

Jag ser till att ha råd och tid, i viss mån. Kanske två veckor utomlands om året, en del tjänsteresor plus helgbesök hos familjemedlemmar som bor utomlands. Jag betalar vid dessa tillfällen stallägaren för mockning och ut- och insläpp.

*Vem tar hand om vardagssysslorna när ni är i stallet? Blir det inte så att sambon gör mycket mer än er?

Nej. Varför skulle han göra det? Det blir ju inte så mycket vardagssysslor när man inte är hemma så mycket.

*Om sambon är snäll "och ställer upp" när du är i stallet, är det inte mer än rätt att resonera med honom om er gemensamma framtid då? För visst påverkas den av om du lägger ut allt du tjänar på hästar... Han blir också bunden!!!

Är han "snäll" och "ställer upp" åker han ut!

Den gemensamma framtiden inkluderar häst om jag fortfarande vill det. Självklart har jag på tidigt stadium beskrivit vad detta innebär ekonomiskt och tidsmässigt. Hus vill ingen av oss ha, men vi bor stort, centralt, ganska dyrt och har sommarhus.

Jag var också i den situationen att jag inte red då vi träffades, började rida efter ett tag (återfall) och har trappat upp till att numera ha egen häst, utan medryttare. Om han inte accepterar att jag återupptar min stora hobby när jag fått tid (barnen vuxit upp) och råd (stabiliserat yrkesrollen), så ser jag inte hur vi skulle kunna leva tillsammans.

Min man tror inte att det är upp till honom att sätta ramarna för mitt hästeri, han tror inte att det är upp till honom att anse hur mycket tid jag ska ägna åt hus och hem (nå, vi gör väl hälften var, men vi pysslar inte pedantiskt i onödan). Vi är rätt eniga om vad som är en rimlig nivå för hemmets skötsel, och jag ser inte hur vi skulle kunna bo ihop om vi inte var det.

Jag hoppas inte att din sambo tror att hästeriet kommer att löna sig sen? För även om hästen stiger i värde, så måste den ju säljas medan den är på topp i så fall. Och då tjänar man ju ändå i normalfallet inte alls in vad den kostat att hålla under tiden.

Eller är planen att du ska köpa unghästar att rida in och sen sälja, den ena efter den andra?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag hoppas inte att din sambo tror att hästeriet kommer att löna sig sen? För även om hästen stiger i värde, så måste den ju säljas medan den är på topp i så fall. Och då tjänar man ju ändå i normalfallet inte alls in vad den kostat att hålla under tiden.

Eller är planen att du ska köpa unghästar att rida in och sen sälja, den ena efter den andra?

Nej så är inte planen. Jag tror inte han tror att det kommer att löna sig. Men ju mindre oekonomiskt det är på papperet, desto mer ok tycker han nog det är med häst.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men det är fortfarande dina pengar, så länge det inte helt kullkastar er gemensamma dröm så är det helt enkelt inte hans problem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 900
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 178
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp