Samma kallhyra oavsett?

Man får nog vara tydlig och öppen i den frågan.
Ridskolan jag hade min häst på hade ett pris för ponnybox (höll minstamått för godkänd hästbox dock), ett för stor box och billigast var spilta.
Inget konstigt i det.
 
Vi har olika priser dels beroende på om det är stor häst eller ponny och dels beroende på storlek på box. Det ingår viss service, grovfoder, kraftfoder och strö i avgiften. Jag har resonerat som så att det går åt mer foder till en stor häst en till en ponny. Visst finns det undantag, men man måste generalisera lite om man ska få en fungerande prissättning. Sedan är det precis som någon skrev, vill du åka första eller andra klass? Stor eller liten box? Alla våra boxar är så stora att det inte spelar någon roll hur stor hästen är, det är ok mått ändå.
 
För mig känns det ganska självklart att det ska vara olika pris beroende på storlek. Den större boxen är mer attraktiv och vem vill ha en box på 6 kvadratmeter om det finns en på 14 kvadratmeter för samma pris? Tänk om det flyttar in en ny stor häst i stallet och en C-ponny blir bumpad från stor box till en liten. En box som inte ens är hälften så stor men ändå ska det kosta samma sak?
 
Där jag var installad tidigare fanns ett pris för ponny och ett annat för storhäst.
Det var helinackordering (utom att man fick sköta in- och utsläpp själv på söndagar).
Generellt låga priser.
Jag fick till min D-ponny den största boxen, beroende på att det var den som var ledig. I och med att D-ponnyn var dräktig, blev det dessutom en godkänd fölningsbox (D-ponny, box på 13 kvadratmeter ungefär).
Å andra sidan hände det att hästar fick byta box om det kom någon ny som hade "särskilda behov".
Exempelvis behövde en av mina hästar utebox (vilket var skälet till att jag blivit rekommenderad den anläggningen av en veterinär). En häst fick då flytta in i stallet; hästen som fick flytta behövde inte utebox men min hade host-problem och hade veterinärrekommendation.
Så på den anläggningen hyrde man EN box; inte en specifik box.
Prisskillnaderna motiverades av olika förväntat behov av foder.
 
Jag ser eg inga problem varken med samma kallhyra för alla boxar eller ha olika. Det går ju lika mycket ström mm så största delen av priset är ju detsamma men vill man skilja lite sen så sure.

Själv skulle jag ta samma kallhyra per box oavsett storlek om jag hyrde ut. Enda undantaget fölbox/box för sto och föl eller gruppbox.
 
Jag tar samma oavsett storlek. Med undantag för uteboxarna som är billigare än de i stallet. De boxar jag tycker bäst om, dvs ljusare och på bra central plats i stallet har jag till mina egna.
 
Nu har jag inte kallhyra. Men om jag hade haft riktig kallhyra där hyreslagen går in d v s den som hyr sköter allt själv. Då hade jag gjort som alla andra som hyr ut gått efter antal kvadratmeter. Sagt att hyran är X kronor per kvadrat.

Handlar det om hyra för box med viss skötsel d v s att man inte hamnar i hyreslagstiftningen då hade jag haft olika pris beroende på ålder och storlek på hästen. Eftersom det ger olika behov. Inte storleken på boxen.
 
Exempel på en hittepå-gård så som jag skulle sett det:
Boxar i varmstall, boxarna är mellan 9-12 kvm. Alla betalar samma kallhyra oavsett vilken box du står i.
I ett utrymme i stallet är en liten box tillbyggd avsedd för A-ponny. Den boxen är avsevärt mindre än de andra och har därför en lägre kallhyra.
På gården finns också 3 uteboxar, de boxarna har lägre standard och har därför billigare kallhyra, men en av dessa boxar är en fölbox och är därför avsevärt större än de andra och därför kostar den också lite mer.

Sammanfattat: Samma hyra för alla bortsett från när boxarna skiljer sig avsevärt i storlek eller i standard.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 050
Senast: Sorgsen
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
970
Senast: sthu
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
16 117
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp