Bukefalos 28 år!

Samtalsstöd från präst?

Orolig1

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Hur går det till? Kostar det något? Vad kan man förvänta sig? Måste man vara troende? (Jag är medlem i svenska kyrkan men är inte troende i den bemärkelsen, följer många av de kristna sederna).

Jag känner mig så vilse i livet! :(
 
Det kostar inget och man måste inte vara troende för att få samtala med en präst eller diakon, men man måste nog ringa och boka in ett möte för de är ju inte på plats i kyrkan hela tiden.
 
Du behöver bara vara medlem i Svenska Kyrkan. Det är kostnadsfritt.

Präster har utbildning som jag har för mig är likvärdig med en terapeut, men som de flesta andra människor är de olika. Så vet du någon på förhand kan du vända dig till den personen främst.
Det är den församling du bor i som du främst ska vända dig till. Präster har tystnadsplikt.
 
Jag har varit på stödsamtal hos präst, är inte medlem i Svenska kyrkan ens. Det var i och för sig via universitetskyrkan. Har känts väldigt bra efteråt. De har hållit nivån enligt min tro, dvs ingen alls.
 
Jag har gått och samtalat med en präst under sommaren/hösten. Hon jobbar inte i "min" församling men jag träffade henne på sjukhuset kvällen då min son dog.
Det var verkligen positivt! Präster har ofta så stor erfarenhet av människor i kris och/eller som känner sig vilsna.
Det kostar inget och är lätt att få en tid.
Min mamma var djupt skeptisk till att ta kontakt med kyrkan i sin stad, men efter att jag övertalat henne så gjorde hon det ändå. Hon är helt lyrisk över "sin" präst (denne var dessutom utbildad samtalsterapeut).
Det har gett mig mer än alla samtal inom vården, kan varmt rekommenderas!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 162
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 838
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 289
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 586
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp