Sängproblem...

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare cherie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 892

Bukefalos 30 år!

Nej, en ramsäng tyvärr! En kontinentalsäng går inte hos oss pga snedtak så vi kan ej ha så hög säng. Annars lät det som ett dunderknep! Kanske kan prova ändå att lägga något lite styvare under bäddmadrassen...
Så har jag gjort i omgångar! Sov ett tag i en alldeles för mjuk säng, så petade in en golvskiva (modern jobbar i färghandel, och de stora skivorna kom ibland som stöd på pall, så hör med sånna butiker) under den tunna bäddmadrassen.
Visst, vaknade röd på axel å höft iom att jag ofta hamnade på sidan, men ryggen blev bättre.

Numer så blir det ibland att sova på golvet, då med en vanlig bäddmadrass och min fejktempur.

Man borde helt klart kunna va ett alternativ som inte kostar apa 🙈

Jag tror memoryfoambäddmadrass är svaret på ditt problem. Ikeas är finemang.

Har haft ett par olika memoryfoam-bäddmadrasser förr (inklusive ikeas). Avskyr dem! Alldeles för varma och känns som man sitter fast i kvicksand. Inte min smak!

I natt provade jag att lägga ett liggunderlag (billigaste varianten från biltema) under bäddmadrassen, efter att läst om det tipset när jag googlat.

Herregud sån skillnad, sängen är helt stum! Har vaknat nu på natten med värkande höft och axel, ont i hela kroppen 🤣 Så nu blev det alldeles för hårt. Jag la dock underlaget under hela bädmadrassen, igår när jag hade kartong la jag den från axlarna och ner under höften. Ska prova samma med liggunderlaget, för spontant så borde ju det vara bättre än kartong 😅 Har ju även en tunn yogamatta jag kan prova med om det behövs.

Skriver mest för att ge tips till andra som ev hittar tråden framöver!

Så har jag gjort i omgångar! Sov ett tag i en alldeles för mjuk säng, så petade in en golvskiva (modern jobbar i färghandel, och de stora skivorna kom ibland som stöd på pall, så hör med sånna butiker) under den tunna bäddmadrassen.
Visst, vaknade röd på axel å höft iom att jag ofta hamnade på sidan, men ryggen blev bättre.

Numer så blir det ibland att sova på golvet, då med en vanlig bäddmadrass och min fejktempur.

Man borde helt klart kunna va ett alternativ som inte kostar apa 🙈
Men tänker att om det är så, kan man inte helt enkelt köpa en säng med ribbotten, ev lägga i en skiva på den och sova på ett par bäddmadrasser. På landet hos oss ser praktiskt taget alla sängar ut så att de har en platt skiva och en skummadrass (utom vår som har futon då) och det är likadant i många fjällstugor, ingen har gungig spiralbotten (skummadrass skulle jag dock inte vilja ha jämt, vet inte varför, men en stabil bäddmadrass med tagel och så kanske är nice). Den gamla 1800-talssängen som jag sov i på sommaren som liten hade bara platt träbotten och var fylld med dunbolstrar över tagelmadrass hur skönt som helst (lite smal dock 60 cm bred) (tyvärr har väl ngn överdriven släkting slängt bolstrarna nu). (rekommenderar dock inte bara tagelmadrass direkt på golv, fniss, det är superobekvämt o knöligt även om man är typ 12 (sova över hos äldre släkt)

Senast ändrad:
Den gamla 1800-talssängen som jag sov i på sommaren som liten hade bara platt träbotten och var fylld med dunbolstrar över tagelmadrass hur skönt som helst (lite smal dock 60 cm bred) (tyvärr har väl ngn överdriven släkting slängt bolstrarna nu). (rekommenderar dock inte bara tagelmadrass direkt på golv, fniss, det är superobekvämt o knöligt även om man är typ 12 (sova över hos äldre släkt)
Jag hade också en tagelmadrass som liten men inget dun, du hade ett dunbolster under dig också, alltså inte ett täcke? Hade nog gillat det för kommer ihåg att min säng var ganska kall vintertid.

Skumgummimadrasser på ribbotten är sköna om de är tillräckligt tjocka och bra kvalitet, men de är ganska dyra och och håller inte så många år tycker jag. Sängen nu är en uråldrig DUX, fin svikt, vi använde föräldrarnas att hoppa i som små, men ända fasta så de inte ger ont i ryggen..

Jag hade också en tagelmadrass som liten men inget dun, du hade ett dunbolster under dig också, alltså inte ett täcke? Hade nog gillat det för kommer ihåg att min säng var ganska kall vintertid.

Skumgummimadrasser på ribbotten är sköna om de är tillräckligt tjocka och bra kvalitet, men de är ganska dyra och och håller inte så många år tycker jag. Sängen nu är en uråldrig DUX, fin svikt, vi använde föräldrarnas att hoppa i som små, men ända fasta så de inte ger ont i ryggen..
Bolster är helt annorlunda än täcke. Det är liksom stora kuddar, tre efter varandra för en säng. Hittade bild på nätet, men det var exakt sådana :)

1747307595657.webp

Blir dom? Min memory foam madrass från Tempur upplever jag inte alls som varm.
Ja för memory skum håller värme bättre. Men verkar finnas även memory foam-produkter som är gjorda för att avleda värme lite bättre.
Just IKEAs memory foam är jättevarm, och då är jag en frusen person.

Vad menar du med stommen/madrassen? Tror du det är den tunna bäddmadrassen som ligger uppepå vår ramsäng som är problemet alltså?

Stommen (sängen) är det ramverk som madrassen/erna vilar på. Madrassen/erna är den del som ligger i ramen. I en normal dubbel säng antigen en (resår) madrass om 180 * 210 cm eller två stycken om 90*210 cm. Bäddmadrassen är enbart ett tunt täcke som ligger ovanpå madrassen för att göra det enkelt för sig att bädda.

En normal säng består av 2 eller 3 komponenter. Stommen (sängen) som madrassen vilar på, madrassen och eventuellt det tunna täcke många kallar bäddmadrass.

Det är den tjocka madrassen som bestämmer hårdheten i sängen, så gå till en möbelhandlare och be om att få prova de något hårdare (resår) madrasserna de har tills du blir nöjd. OBS att sambo kanske inte blir lika nöjd om ni har en 180*210 madrass.

Stommen (sängen) är det ramverk som madrassen/erna vilar på. Madrassen/erna är den del som ligger i ramen. I en normal dubbel säng antigen en (resår) madrass om 180 * 210 cm eller två stycken om 90*210 cm. Bäddmadrassen är enbart ett tunt täcke som ligger ovanpå madrassen för att göra det enkelt för sig att bädda.

En normal säng består av 2 eller 3 komponenter. Stommen (sängen) som madrassen vilar på, madrassen och eventuellt det tunna täcke många kallar bäddmadrass.

Det är den tjocka madrassen som bestämmer hårdheten i sängen, så gå till en möbelhandlare och be om att få prova de något hårdare (resår) madrasserna de har tills du blir nöjd. OBS att sambo kanske inte blir lika nöjd om ni har en 180*210 madrass.

Vi har ingen stomme, utan vi har två varsina resårmadrasser (90x200) som står på ben. Sedan har vi en tjockare bäddmadrass (ca 8 cm hög) på detta. Jag förstår att det är resårmadrasserna som avgör hårdheten, men det är också dem vi betalat väldigt dyra pengar för så vi har inte lust att köpa något nytt idag. Jag har den hårdaste varianten (extrafast) på den modellen av resårmadrass vi köpt, men tyvärr verkar det vara modellens uppbyggnad som ej passar min kropp.

Nu i natt har vi sovit i våra 10-15 år gamla IKEA-resårmadrasser ute på landet (mediumfasta) och det har varit en fröjd 🤩 Ger bra stöd och inget ont i svanken!

Vi har ingen stomme, utan vi har två varsina resårmadrasser (90x200) som står på ben. Sedan har vi en tjockare bäddmadrass (ca 8 cm hög) på detta. Jag förstår att det är resårmadrasserna som avgör hårdheten, men det är också dem vi betalat väldigt dyra pengar för så vi har inte lust att köpa något nytt idag. Jag har den hårdaste varianten (extrafast) på den modellen av resårmadrass vi köpt, men tyvärr verkar det vara modellens uppbyggnad som ej passar min kropp.

Nu i natt har vi sovit i våra 10-15 år gamla IKEA-resårmadrasser ute på landet (mediumfasta) och det har varit en fröjd 🤩 Ger bra stöd och inget ont i svanken!
Nu är jag lite petig, missförstå mig korrekt. 😜

Det du har är resårbotten, inte resårmadrass.

Kan du byta ut din hemmasäng mot den du har på landet, åtminstone till en början?

Maken klagade länge och väl på sin (dyra) säng (vi har varsin 90-säng och gemensam bäddmadrass). Vi löste det genom att vi bytte ut hans säng mot en säng i gästrummet som funkar bättre.

Ja för memory skum håller värme bättre. Men verkar finnas även memory foam-produkter som är gjorda för att avleda värme lite bättre.
Just IKEAs memory foam är jättevarm, och då är jag en frusen person.
Jag har också haft memoryfoam från IKEA. Badade i svett på sommaren. Aldrig mer. Nu har jag en i ull och latex, mycket bättre, den andas och blir inte så varm som memoryfom.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka