SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

F

Flamsan

Jag har blivit biten, och ska så småning om starta lydnad, är de tänkt.:bump:

Ni som tränar/tävlar kom med massa träningstips, berätta gärna om er hund, ras osv. Bilder är självklart välkommet.

Och hur är de med kastrerade hundar, är dom startberättigade?
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag tränar, men vi är inte så duktiga än att vi är startklara :D

Har en 1årig salukitik som "lydnadshund". De flesta moment i lydnadsettan sitter hyfsat bra nu, men inte om vi har störning, så det ska vi träna på... Det bästa med henne är att hon faktiskt är lättmotiverad. Hon älskar både bollar, dragkamp och godis. Under första månaderna i hennes liv lekte vi nästan bara med varandra, just för att jag skulle kunna ha många belöningssätt och få henne att tycka att det är kul att göra saker med mig. Det enda som är lite dumt är väl att hon bara orkar fokusera i kanske 10 min. 10 min träning, sedan pausar vi eller slutar. Så det blir "lite men ofta" när vi är igång. Tyvärr har vi legat på latsidan nu med träningen, men det kommer väl igång igen..

Har inga bra foton på när vi tränar lydnad, och vanliga foton finns det massor av på buke, men vi har två små (tyvärr gamla) filmklipp!
http://www.youtube.com/watch?v=-YVb439Kl-s&feature=channel_page
http://www.youtube.com/watch?v=n0SnCm2xTxs&feature=channel_page
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag är en riktig lydnadsnörd. Har tre hundar:

Tudor: Flatt ungtupp som snart blir 1 år. Tränas för att starta i Apell bruks spår till hösten. Även Lydnadsettan ska avverkas. Platsen är klar. linförigheten är katastrof mest för att jag tycker det är så otroligt tråkigt. Sen är han så vimsig än så huvudet har svårt att häng med o koncentrera sej. Läggande under gång klart, inkallning klart. Ställande endast påbörjat. Apporering sådär hopp nyligen börjat med. I brukset är det spår o budföring o framför gående som är brist moment. Men det kommer.
thina9-2.jpg




Delfi: En 8 årig mudi som just fått LP1. Tränar lite för kl 2 men kommer troligen inte att starta pga hennes ålder samt att hon inte gillar situationen på plan. Blir jättetryckt. Synd för hon är så otroligt lättlärd (med risk för skryt) så tror jag skulle kunna lära in momenten upp till elit på ½år. Startade kl 1 efter endast 3 veckors tränande. Anmälde till start o började träna ettans moment samtidigt. Debut som 6 åring.
t4.jpg

delfihopp080406.jpg

fiffi080429.jpg


Bella: Golden 3 år. Vi har för en vecka sen startat vår första Elit tävling. Tagit LP i alla klasser. En lättlärd tjej som älskar att träna. Oerhört positiv. Första hunden jag tränar o igentligen skulle hon bli sällskaps dam. Men vi hamnade hos en tränare som såg kapaciteten i hunden o på den vägen är det.
1225116572_resized.jpg

bellagladviken.jpg

Skulle kunna bombadera med bilder på Bella men avstår:angel:
Tips: Finns hur många som helts med det viktigaste är tycker jag HA ROLIGT MED DIN HUND.
Leta reda på en BRA tränare. Kom ihåg: Lydnad är färskvara o det som satt förra veckan kanske är bortblåst nu. Träna korta pass. Hellre 10 minuters pass 3 gånger om dagen än ett på 30 minuter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Häftigt att träna lydnad med en Saluki.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag har en kooikerhondje som heter Goliat och är 2,5 år gammal.
Vi ska faktiskt debutera i lydnadsklass 1 på söndag:crazy::crazy::crazy:
Jag får magknip bara jag tänker på det.
2009-04-24.jpg

Han är superduktig när han har motivationen där, då går han på 10or på både inkallningen, ställandet, läggandet, platsliggningen och hoppet. Tandvisningen är inte heller några problem (utställningsdrillad ;))
Det vi har kvar att jobba på är att jobba upp motivationen och orket i linförigheten och att träna in apporten (för tillfället tränar vi mest greppandet om apporten). Men jag är ändå jättelöjlig och hoppas på en uppflyttning redan nu på söndag:angel:

Jag och Goliat, old style
 
Senast ändrad:
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Häftigt att träna lydnad med en Saluki.

Jag håller med :angel: Det är tyvärr inte många som gör, men då blir en av mina motiveringar "visa att vinthundar också kan".
Vi har dock problem med att ingen av oss tycker att det är speciellt kul att finslipa momenten, därför blir det halvdant fotgående, ibland halvsegt läggande och ibland kastar hon med huvudet när hon apporterar. Men men, jag funderar på att leta upp träningskompis som kanske kan motivera en lite :D
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Och hur är de med kastrerade hundar, är dom startberättigade?

Jajamensan, är det en hane måste du ha intyg dock på att kulorna var som de skulle innan kastreringen.

Min är kastrerad, och ska tävla lydnad.

Ur lydnadsprovsbestämmelserna:

Kastrerad hanhund/tik
Operativt kastrerad hanhund medges generell dispens för deltagande.
Styrkande av att hunden efter 6 månaders ålder, men före operation, haft normalt utvecklade och belägna testiklar sker via särskilt intyg (någon av blanketterna F145 Sveriges Veterinärförbund, Dolittle veterinärintyg, Trofast
veterinärintyg eller Vetvision veterinärintyg).

Operativt samt kemiskt kastrerad tik medges generell dispens för deltagande.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

jag försöker mig på något som liknar lydnadsträning med min hund. eller träningen går bra, han kan alla momenten t o m elit (dirigeringsapporteringen slipas på) men vi får inte till det på tävling. vi nollar alltid minst ett moment, helst ett dyrt sådant, och ligger rätt stadigt på 235 p. sist hamnade vi på 254 p. det är så man vill gråta... hunden är en egensinnig "jag-kan-bäst-själv" herre på 9 år. oreggad labbe så han går som blandras. han är kastrerad och det går bra att tävla fast de är knipsade!

Augusta_och_Loke_visar_hur_det_ska_.jpg


vårt starkaste moment är fria följet, tätt följt av fjärren. i fria följet är det mycket att dra på, det räcker med ett litet snett sättande så ryker poängen. ska man få bra poäng gäller det alltså att träna mycket på detaljer. jag tränar ofta bara de första stegen, vändningar, halter och förflyttningar och mer sällan långa sträckor rakt fram.

fjärren tränar jag mest genom att fila på tekniken på nära håll. de drar mycket mer för förflyttningar än för att hastigheten är låg. min hund har svårast för ställandet från liggande, benen är fastfrusna i marken men eftersom han ligger så "långt" så blir ställandet á la sågbock och nästa förflyttning blir svårt utan att ta balanssteg. så för tillfället tränar vi mest på att han ska flytta bak frambenen när han ställer sig.

vårt sämsta moment är nog inkallningen. han är extreeemt seg ner i läggandet. är det någon som har tips på hur man får till det så tar jag tacksamt emot. vi tränar dagligen snabba lägganden från sidan och framifrån och då går det hur bra som helst. men när han springer så får jag blicken "är du seriös? du menar alltså att jag ska ligga ner? nu?" och sedan lägger han sig långsamt med ett halvt förvånat, halvt förnärmat uttryck.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

jag har aldrig visat intyg på min hund. har inte hört talas om att någon annan har gjort det heller faktiskt.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Stämmer inte, Krypt hund får delta på bruksprov, dock inte på internationella tävlingar.

Lydnadsprov är öppna för alla hundar, vilket
innebär även oregistrerade och kryptorchida
hundar.

Hunden måste dock ha fyllt 10 mån för att få starta.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag tränar båda mina hundar i lydnad.

En Beauceronhane på 5½ år som jag tävlat lite med. Ett 2:a pris i lydnadsklass 3. Tyvärr håller han inte ihop och tävlingarna blir skit. Så tävlingen ligger på is tills vidare. Han har dock alla moment jättefina på träning upp till elitklass. Men vad spelar det för roll när han inte kan visa upp dom? :crazy: Hans bästa moment är helt klart rutan :bow:

Den andra loppan är en malletik på 1½ år. Bråka är jättetrevlig att träna med och gör det bästa hon kan. Vi har inte tävlat så mycket än utan bara fått ett 1:a pris i 1:an på debuten. Det kan jag inte ta så mkt av äran för, hon skötte sig strålande :love: Hennes fria följ har jag jobbat mycket med och det är där hon är som mest säker!

Men mina tips annars är att inte krångla till det så mycket för hunden. Plus att man ska skapa en fin relation med sin hund. En hund som vill vara med matte och jobba, ja då har man halva momenten gratis!
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

gamla hunden vill också vara med fast hon tävlar inte längre. hon gjorde sin sista start för ett par-tre år sedan och kom aldrig längre än till ett par 1:a pris i LKL1. hon pallade inte trycket på tävling helt enkelt. i övrigt var hon mycket lättlärd och försökte alltid så gott hon kunde. numera tränar vi mest för skojs skull och hon lever livet som pigg pensionär. hon är en oreggad schäfer (eller blandras, vet inte helt säkert. omplacering) på 13 år.

pluttan.jpg
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag har en sheltie tik på 5 år som jag tävlar lydnad med, fått första priset i trean för 2? år sen, tränar för start i eliten men tiden räcker inte till så det tar lite tid... Fria följet skulle jag tro är vårt bästa moment, hatmomenten är metallapportering och vittringen (enligt mej iaf, Tova tycker det är skitkul att hämta pinnar:mad:)
Mitt råd är att jobba på belöningarna, ta det i er egen takt och ha kul!!
Tovametallen2.jpg

Tovabollen.jpg
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Stämmer inte, Krypt hund får delta på bruksprov, dock inte på internationella tävlingar.

Lydnadsprov är öppna för alla hundar, vilket
innebär även oregistrerade och kryptorchida
hundar.

Hunden måste dock ha fyllt 10 mån för att få starta.

Jag tolkar/tolkade följande som att man måste visa intyg, på normala testiklar vid lägst 6 mån ålder? Får krypt hund starta (vilket jag inte kan se varför den INTE skulle få iofs) så borde de ta bort intygsdelen.


Det var ju rakt av klippt ur lydnadsprovsbestämmelserna, min fetstilsmarkering:
Ur lydnadsprovsbestämmelserna:

Kastrerad hanhund/tik
Operativt kastrerad hanhund medges generell dispens för deltagande.
Styrkande av att hunden efter 6 månaders ålder, men före operation, haft normalt utvecklade och belägna testiklar sker via särskilt intyg (någon av blanketterna F145 Sveriges Veterinärförbund, Dolittle veterinärintyg, Trofast
veterinärintyg eller Vetvision veterinärintyg).

Operativt samt kemiskt kastrerad tik medges generell dispens för deltagande.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

jag har aldrig visat intyg på min hund. har inte hört talas om att någon annan har gjort det heller faktiskt.

Tvivlar starkt på att jag kommer behöva det heller, står ju samma sak ang MH t ex, och vet ingen där som behövt visa heller, fastän ordalydelsen i bestämmelserna är lika.

Fast jag har det där intyget, den dag någon ev vill se det (svårt tro det kommer hända annat än på utställning dock, men när det står sådär så finns ju risken teoretiskt)
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag har krypt hund, tävlat 15 gånger kanske. Och jag har aldrig visat något intyg.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Svar till ALLA.
Tack för intressant information.

Spinner dock vidare lit på de där ang kryptar.
Hur är de med kastrerad krypt? Krävs intyg där oxå, om man nu behöver visa de, såg att nästan ingen behövt visa.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Grejen är att det inte står något om kryptar, dvs varken att de är tillåtna eller ej. Ska man hårdtolka intygsdelen får kastrerad krypt inte starta (då den inte kan visa intyg).

Dock tycks det ju som de klantat sig rejält i formuleringarna, och intygsdelen inte borde vara med där?

För ska man hårdtolka vad som står så okastrerad krypt = okej, kastrerad krypt = bra fråga (då kastrerad krypt inte kan uppvisa intyget som i teorin iaf erfodras)

Men, med ledning av folks erf tror jag inte du behöver oroa dig att få visa intyg. Men vore intressant med ett svar från ansvariga hur de egentligen menar med formuleringen i reglerna..
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Min hane är ju kastrerad krypt. Har även vänner vars hundar är kastrerade och krypt men som tävlar/tävlat ändå.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

hugger knapp

När man anmäler får man uppge om den är krypt eller inte. Tror det är så att en krypt hund inte kan få en championtitel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 217
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 326
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp