SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag hade lite samma problem, och valde då att milt hålla om nosen, och klicka när det var inget tugg. Sen hålla längre och längre tid om nosen och innan jag klickade. Sen höll jag kort stund, släppte och klickade direkt innan han började tugga, och utökade.

Fick bort tugget ganska fort, men han var ju helt grön på apport, så kanske därför, inte vant sig att tugga sas.

Och hålla om munnen var inte håll igen eller hålla fast, utan bara mjukt hålla, räckte för honom. Innan provade jag att ta den och börja om, tugg = inget klick osv men kändes som han inte kopplade vad som önskades.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Till TS: precis som du säger så är de ej tillåtet att belöna/beröma hunden med godis alt. leksak under tävling..

Ang. uppmuntran så är de tillåtet till viss grad mellan momenten, blir de överdrivet så får man som du skrev avdrag på helhetsintrycket i klass 1 o 2 i klass 3 kunde domaren ge en muntlig varning o i elitklass resulterar de i gult kort.
Googla på lydnadsklass bestämmelser där finns alla svar.

Själv ska jag o min blandis (BC/Norrbottensspets) 4 år ut o tävla en massa elit nu i sommar o framöver, tog första pris i trean förra hösten så nu är de dags. :D
De ska bli spännande o roligt.

Tränar mkt med en tjej (som också finns här på buke) flera dagar i veckan, speciellt mkt när de vankas tävling. Passen blir ganska långa, men de är många moment att gå igenom. Inget problem direkt då man har en hund som i princip alltid är fulladdad med energi.. :eek:
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

när är det hon tuggar? vid sidan innan avlämnandet? jag har kämpat länge med vittringsapporten, som är såååå skön att tugga på. jag har försökt stoppa in i munnen och stänga, men han rullar alltid apporten ett varv precis när jag släpper. jag har försökt kampa, men tuggandet blev etter värre. nu har jag gått tillbaka igen till att klicka. jag håller apporten, stoppar in det i munnen och sedan ska han bita så hårt så att jag inte får ut den - klick. vi varierar med enkla plockövningar med ingångar. sedan bytte jag ord, från "håll" till "apport" (som jag ju använder när han ska göra vanliga apporteringar) och helt plötsligt har det lossnat. nu ska man inte ropa hej innan man är över ån, men det går åtmistone framåt. jag tror dock inte att det är enbart klickandet som har löst våra problem utan en kombination av alla tre metoderna.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Vi har inte flätat ihop avlämnandet 100% än, så när jag helt enkelt ber henne att hålla fast apporten kommer liksom små "gnag". Hon liksom trycker till med käken, man ser att hon inte håller den så hårt sas.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Finns en punkt vid fästet fram på örat som gör att de tar tag o håller fast. Man kan börja med det o avancera med att massera mindre o mindre. Tror att man ska börja träna inte tugg vid sidan o inte låta dom hämta innan de håller fast utan tugg när de sitter brevid.

Annars tror jag att det är bara att backa backa o börja om från början. Endast belöna vid icke tugg. Tror det är det svåraste att få bort efter pip.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 535
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 280
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp