SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Championat kan endast tilldelas registrerad hund, hanhund får ej vara krypt. Lydnadsprov är öppna öfr alla hundar, vilket innebär även oregistrerade och krypta.

Klasser

Klass I är öppen för alla hundar.
Klass II öppen för hundar som erhållit förstapris, klassI
KlassIII öppen för hundar som erhållit förstapris i klass II

Tror ärligt, det är felformulering, för läser du igenom hela bestämmelserna står det på flera ställen att krypta FÅr delta.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag tävlar lite smått med min lagotto romagnolo tik på 4,5 år.
Vi har ett förstapris i ettan och satsar nu på att få ett i tvåan. Hittills har vi bara tävlat en gång i tvåan, men en tävling till är på gång.
Jag är en sådan människa som faktiskt inte behöver ett förstapris, även om det såklart är kul. Känner jag att jag och min hund har gjort vårt bästa så är jag nöjd, för då vet jag att det är jag som behöver lära om/lära nytt på vissa moment.
Vilken placering vi får spelar faktiskt ingen större roll.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Okej.
Då tror jag att jag är med, och så som de sas, läser man igenom hela tävlingsbestämmelserna så är kryptar startberättiga.

Men alltså är oregistrerad hund berättigade i start upp till klass III, men inte elit?
Eller missuppfattade jag? Att oregade med tävlingslicens ändast får starta klass I oavsätt poäng, eller kan dom klättra tillochmed klass III, men inte högre?
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Oregistrerade får även starta i elit men kan inte bli SLCH
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Du ser, alltid lär man sej något nytt. :D


Spinner vidare.

Frågan som bukefolket glömde.:D

Hur tränar ni när ni tränar era hundar? Med tränare? Själva?
Hur lång tid håller ni på? Vid varje träningstilfälle, tränar ni enbart på ett moment? Eller fler? Kedjar ni momenten i slutet, eller under hela passet?

Min herre som fortfarande är väldigt ung, 9 mån, har inte riktig orkat hålla koncentrationen igång längre stunder. Utan vi kör lite delmoment, sen kedjar.
Men jag vill av nyfikenhet veta hur andra gör.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Tränar ofta själv, passar på när jag är på väg hem från jobbet tex, då stannar vi till där det finns bra ytor och tränar.
Annars blir det ibland en tur till klubben för att träna med kompisar och förhoppningsvis även främmande hundar.

Kör ibland hela program, ibland bara vissa moment. Allt beroende på vad jag och hunden känner för.

Är vi på klubben kan vi hålla på i ett par timmar (med vila då förstås), är vi själva brukar det bli ungefär en halvtimme.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

kl

Hoppar in i tråden :laugh:

Har en 2 årig American Akita tik som jag förhoppningsvis ska komma till tävling med någon gång.

Hemma utan störning sitter alla momenten skapligt (bortsett från apporteringen som är svår att få till) men det svåra kommer att bli att hålla uppe motivationen på henne genom hela tävlingen eftersom hon tröttnar relativt fort.

Tyvärr är hon heller ingen hund som leker utan det är framförallt godis som gäller.

Tips på träning mottages tacksamt. :bow:

en liten bild på min älskling.
3.jpg-for-web-small-1224505621.jpg


Min gamla hane, blandras och kastrerad. Tävlad i lydnadsklass 1 och jag har aldrig fått visa intyg. Numera tränar vi bara lite för skojs skull.
2.jpg-for-web-normal-1224767088.jpg
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Tränar ofta så gått som alltid. Nej men det behöver inte vara så avanserat. Som jag skrev bättre ofta korta pass än långa.Tex apportering med min 11 månaders tränar vi varje gång det är mat. Mycket bra då han har haft svårt för att lämna av utan spottar gärna istället för att lämna till mej.
Då jag har flera hundar så blir det att binda upp några o köra lite ff med någon vid en eller två promenader. Har alltid en "vittringspinne" i fickan så att ibland får dom leta efter den.

Beroende på vart jag är i träningen så blir det olika antal gånger in till bruksa. Innan klass debut så blir det relativt ofta o när jag är där försöker jag att träna ihop med någon så vi kan kommendera varandra i de olika momenten. Alltid bra med någon som kollar om det är något som man gör fel. Träningskompisar är bra oxå så hunden blir van att någon står vid sidan o tjattrar. Den behöver igentligen inte kommendera om man inte kommit så långt men "störa" lite med sin röst.

Jag är väldigt opedagogisk när jag tränar. Så fort det går så länkar jag ihop momenten. 1ans moment tycker jag är jobbiga att bryta isär. MEn har lärt mej även det nu med tredje hunden. När jag började träna Mudin så bara jag körde men hon är extremt lättlärd (även på det som går fel) så det var inga problem sen var hon 6 år oxå.

En ung hund är det viktigt att man kör korta korta pass med. Min lillkille orkar inte hålla ihop så det blir jättekorta pass med honom kanske 5 minuter X 3 vid ett träningspass. emellan kör jag någon av de andra.

Tränar sällan med tränare numer då jag har massor av jätteduktiga kompisar som oxå tävlar. Vi hjälper varandra. Med Bella som var den första jag tränade gick jag två omgångar (12 gånger) tävlingslydnad sen tyckte jag inte det behövdes längre.

Tror jag svarat på allt nu men svarar gärna på mer frågor.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Tips till apporteringen:

Shapa in det med klicker. Min Mudi vägrade att apportera eller att ens ha något annat i mun än en boll på sin höjd. Henne har jag efter mycker slit lyckats få att apportera med glädje. Jag hade gett upp men såg på Bodils minicirkus (R I P) på TV o hon hade en gris som kunde apportera. Om det går att få en gris apportera så borde det gå att gå min hund att apportera o med mycket slit så. Hon tom gnäller när jag kör matapportering med Flatten. Även flatten fick jag shapa in med klicker då han vägrade ta den o när han väl gjorde det så spottade han istället för att ge den till mej.

Sök på nätet om du inte vet hur man gör. Sen tycker jag att man kan hoppa över apporteringen i kl 1 den är så hemst dum. Börja med att lära hunden apportera "normalt" så kommer förmodligen 1ans apportering automatiskt. Eller skit i det helt enkelt o se till att ha höga poäng på resten.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Och jag säger tvärtom ;)

Lär hunden hålla i saker utan att tugga. Lär hunden sedan ingångar osv. Vi kör alltså helt tvärtommetoder..
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Vad roligt att du fastnat för lydnad, det gjorde jag med!
Har en kastrerad BC-blandning på två år som just fick sitt LP1(efter 4 tävlingar, rätt stolt faktiskt!). Har tränat lydnad i lite mer en ett år nu(på och av) och det var inte förren för ett halvår sedan vi bestämde oss för att faktiskt bli ett "lydnadsekipage".
Nu håller vi på att träna in tvåan och ska starta om en-två månader.

Skulle lägga upp några bilder men har inga på lydnad:O Men ska fixas!

Några tips: Kör igenom några "träningstävlingar" med t.ex. kompisar eller folk på klubben som hjälp(domare/tävlingsledare) så du vet vart ni är och ser även hur han jobbar under mer nervösa och belöningsfattiga förhållanden. Värm upp han innan tävling, många hundar fattar visserligen att det är träning trots av det nervös, konstiga..jaa, med min kör jag bara lite fot med mycket belöning så han är beredd.
Du kan även skaffa ett halsband/koppel/båda för enbart träning och tävling. Själv använder jag bara i princip retriverkoppel men hade ett läderkoppel+halsband liggandes som fick användas i ettan.

Fler tips kommer nog men dessa var vad jag kom på just nu.

Hur tränar ni när ni tränar era hundar? Med tränare? Själva? Jag började träna lydnad med en grundkurs till lydnad men resten har jag tränat själv. Har även börjat en tävlingslydnadskurs på skolan men är också bara grunden så ska nog gå med en annan hund på den.
Hur lång tid håller ni på? Olika. Ibland går vi bara igenom alla och då tränar vi ca. 10 minuter, andra gånger kan vi träna något specifikt och ibland lägger vi ner arbete på allt. Men aldrig mer än två timmar(och då med fler pauser!)
Vid varje träningstilfälle, tränar ni enbart på ett moment? Eller fler? Jaa svaret på den gav jag ju;)
Kedjar ni momenten i slutet, eller under hela passet? Lite olika.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Åter igen, tack alla för inspirerande och matnyttiga tips.

Min lilla herre, som är en Jack Russell har som sagt väldigt svårt för att hålla koncentrationen längre stunder, då han allt som offtast vill att de ska hända något nytt.

Så för oss, som annan skrev, är de korta pass som gäller. ca 5 min x 3, ibland x 4. Eftersom de känns som jag har turen att ha en hund, som både är godis occh väldigt lek-motiverad, under själva passen hålls motivationen uppe med godis, och där har vi börjat kedja fler och fler delmoment innan belöning ges.
För jag antar att de inte är okej att belöna med godis under pågående moment i tävling?
Under pauserna leker vi och stojar, än så länge fungerar de bra som "hålla andan uppe, och kunna återgå till träning igen-grej"
Men eftersom att i tävling så bedöms väl även själva helheten, dvs till viss del även mellan momenten, är lek okej då?
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Det gäller att hitta en bra belöning som hunden vet kommer efter träningen (eller tävlingen).
Min hund får tex veta att det finns en burk med blötmat/korv/köttbullar/kyckling eller nåt i den stilen, nåt hon tycker är riktigt gott. Hon har lärt sig att det kommer efter träningen. Då är det full fart till ryggsäcken när matte tillåter.

Sen gäller det att träna med bra motivation i själva träningen också. Ibland med godis, ibland lek, ibland blir det två moment utan extra belöning. Hunden ska aldrig veta när belöningen kommer, bara att den gör det!
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Hunden ska aldrig veta när belöningen kommer, bara att den gör det!

Det är ju precis de jag försöker jobba på med min kille, därav påbörjad kedjing. Kräver alltså mer och mer innan belöning ges. Han är helt fullt på de klara att belöning kommer, men ibland kedjar vi fler, vilket leder till mer jobb innan belöning. Ibland mindre.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Jag tävlar i lydnad med min pumi och de är de roligaste som finns. Visserligen så tog de mej ca 2 år å överkomma min rädsla för å synas ute på planen innan jag tävlade för första gången. Vi har vårat Lp1 å skulle ha börjat i 2:an men nja, jag har tappat suget lite måste jag erkänna. Min hund kan allt men då hon e en aningens snabb tänkt så har hon redan tröttnat på momenten innan vi har tävlat å då blir de slarv å inte så höra poäng som jag vill ha.
Hon är kastrerad och de är inget som e något hinder alls. Hanhundar måste ha ett testikelintyg ( vet ej om de bara är innom utställning dock) på att dom hade normala testiklar innan op.
Träna å ha KUL, går de åt fanders så e de inte hela världen.De är ingen robot du tävlar me å går något fel så e de du som förare som gjort fel å hunden gjort rätt som fölljde dina order.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Hur tränar ni när ni tränar era hundar? Med tränare? Själva?
Hur lång tid håller ni på? Vid varje träningstilfälle, tränar ni enbart på ett moment? Eller fler? Kedjar ni momenten i slutet, eller under hela passet?

Jag tränar själv. Ofta bara 10 minuter i taget, mycket sällan längre än så, dock blir det lätt flera gånger per dag. Brukar bli att jag tränar på 2 saker varje litet träningspass. Ibland kör jag bara "testpass" då vi checkar av "allt" som jag vet att hon borde kunna utan problem. Märker man då att någonting inte sitter som det ska så tränar vi på det nästa gång.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Åter igen, tack alla för inspirerande och matnyttiga tips.

Min lilla herre, som är en Jack Russell har som sagt väldigt svårt för att hålla koncentrationen längre stunder, då han allt som offtast vill att de ska hända något nytt.

Så för oss, som annan skrev, är de korta pass som gäller. ca 5 min x 3, ibland x 4. Eftersom de känns som jag har turen att ha en hund, som både är godis occh väldigt lek-motiverad, under själva passen hålls motivationen uppe med godis, och där har vi börjat kedja fler och fler delmoment innan belöning ges.
För jag antar att de inte är okej att belöna med godis under pågående moment i tävling?
Under pauserna leker vi och stojar, än så länge fungerar de bra som "hålla andan uppe, och kunna återgå till träning igen-grej"
Men eftersom att i tävling så bedöms väl även själva helheten, dvs till viss del även mellan momenten, är lek okej då?


Jag tränar sällan mer än 2 min per moment just för att hunden inte ska tröttna på tjat. Är de ett helt nytt moment som ska läras in kommer skojbollen fram och så fort hunden gör minsta lilla rätt blir de belöning. Allt eftersom hunden lär sej minskar jag ner belöningen och till slut finns enbart belöningen i min ryggsäck utanför planen. När tävlingen är avslutad springer hon och jag race till ryggsäcken å leker me bollen. Under själva tävlingen får INGA belöningar finnas med me undantag din röst då förståss. Inget godis, inga bollar, inget dragkamp med kopplet eller i din ärm. Enbart din röst och en klapp.
De är många gånger man ser folk träna läänge länge på ett moment och hunden tröttnar rätt fort. Sluta när de går som bäst och belöna hunden rikligt med de den tycker om bäst (för min hund är de tennisbollen)
När ni tar pause i träningen ska de va tråååkigt, så tråkigt att hunden mer eller mindre ber om å få träna, sitt ner å va skit tråkig helt enkelt. Vattna hunden å ha tråkigt.

På tävlingen så tittar domaren på hur lyhörd hunden är, hur du uppträder, hur du och din hund sammarbetar. har du en hund som tittar på dej hela tiden och visar att de är skit kul, ja då har du 10:an som i en liten ask.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

*KL*

Tränar också själv, och smyger in korta snuttar hela tiden i vardagen. Gå fot en bit på väg ut med hästarna, ställande under gång, sitta och stanna kvar etc etc. Samma sak inomhus, hux flux ber jag om fot/sitt/ligg/stanna/stå osv.

Sen kör jag mer specifika träningspass nu och då, 10 - 15 minuter i sträck, med fokus på glädje. Gör kanske 2 - 3 sådana/dag.

Tränar på att ligga kvar vad som än händer en del med i vardagen, t ex platslägga, och så kasta ut kvällsmaten på golvet framför och runt honom och låta honom ligga kvar innan jag säger varsågod osv.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

Hur tränar ni när ni tränar era hundar? Med tränare? Själva? jag tränar i princip varje dag så oftast är jag själv. en gång i veckan är det träning på hemmaklubben och på helgerna agerar pojkvännen tränare och är vi hemma hos honom tränar vi på hans klubb. ibland åker jag också iväg och tränar med min gamla grupp, men det är ganska sällan.

Hur lång tid håller ni på? Vid varje träningstilfälle, tränar ni enbart på ett moment? Eller fler? Kedjar ni momenten i slutet, eller under hela passet? jag har oftast några moment i taget som ska filas på. just nu är det vittringen (hålla ordentligt i pinnen innan avlämnandet), ingångar och lägganden. men alla momenten körs igenom minst en gång i veckan. jag tränar nästan uteslutande detaljer på momenten, särskilt om det är långa moment. då och då sätts allt ihop så jag är säker på att jag inte tappar något på vägen. tävlingsmässig träning sker på tävling. min hund har dock inga problem med orken på slutet. när han missar är det oftast något av momenten mitt i.
 
Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.

kl

Att bero på inget, någon som har bra tips för att få bort det förbaskade tuggandet? Knäppa på näsan och banna är inget alternativ då det skapar frustration och mer tugg för damen. Det är inga jättetugg heller, men liksom små "knyck" som dyker upp rätt vad det är. I dagsläget lossar jag genast apporten (som hon tycker är rätt kul) så fort hon tuggar minsta lilla. Börjar om, inget tugg=klick och belöning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 217
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 314
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp