Bukefalos 28 år!

Seg unghäst!

Madde_padde

Trådstartare
hur fungerar era unghästar? själv har jag en 5 åring inte mycke riden som blir såååå seg så fort han jobbar lite är vi i skogen och han får för sig at tgå i form stannar han av totalt...eller om vi är på ridbanan och ska hoppa rider ja mot ett hinder bjuder han går saktare och saktare men med spetsade öron och hoppar sakta sakta...varför?

har letat lite och sett här och var att de nämns att hästarna blir sega när dom börjat tröttna osv..men så är juh verkligen inte fallet här(tror ja)... dock har han under dressyrpass en förmåga att " springa ifårn mig" så..

vet inte om poängen med detta gick att avläsa men... frågan är ska ja driva på han och se till att han springerl ite fortare eller ska ja låta han fundera och ta de i sin egen takt?
 
Sv: Seg unghäst!

Unghästar är ofta lite "sega" även min.. Ta det i hans egentakt och låt det ta tid! Som du sa är han inte mycket riden..
 
Sv: Seg unghäst!

hav tålamod, det löser sig med åren (vilket jag själv inte trodde om min unghäst). Hon var otroligt seg som 3-4 åring men har "vaknat till liv" detta år (nu 5 år). En del är sent utvecklade både i kropp och knopp.
 
Sv: Seg unghäst!

....kanske lite tipps också. Mycket igångsättningar :skritt/trav trav/galopp pusta på lång tygel och inte för långa ridpass!!! Är det i slutet av ridningen som din häst börjar dra iväg så kan det bero på att den är trött om inte backa bandet och gör lite skrittövningar. Avsluta gärna när det går som bäst eller innan den hinner bli trött.
 
Sv: Seg unghäst!

Jag tror också på tipset ovan om mycket igångsättningar- och då ska hästen svara! Den ska gå fram direkt för skänkeln och inte fundera i 10 sek först. Varva markarbete med uteritt och kräv att hästen går framåt! Jag tror att man lätt är lite "för snäll" när det gäller sega hästar. Hur ofta rider du? Hästen är ju ung och växer fortfarande så han kan behöva ett par vilodagar i veckan. Ge honom den vila han behöver och när han väl rids - kräv att han går framåt!! Jag har själv gjort misstaget att rida i för långsamt tempo med unghäst för länge. Din häst kan ju inte veta vad som är rätt tempo, du måste tala om det för honom. Ibland räcker det med att man håller om lite mer - ibland kanske ett spö måste till. Och då räcker det kanske med nåt litet rapp just vid igångsättning. Så att han "vaknar".
 
Sv: Seg unghäst!

Min unghäst har också varit väldigt seg, men det har blivit bättre när vi bara ridit i skogen efter andra. jag tycker att du ska ta det lungt, det kommer. Framåtbjudningen kommer av sig själv när dom blir lite starkare. ut i skogen å ha kul :) Lycka till
 
Sv: Seg unghäst!

Håller med - självklart ska hästen gå fram omedelbums när så krävs men tempo och framåtbjudning är inte samma sak. Ett övertempo på en unghäst är inte bra då den kan ha svårt att balansera upp sig själv (och ryttaren?). Viktig att man känner efter när det går för snabbt så att inte bäbisen går på bogarna eller bara springer på om ni förstår vad jag menar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 053
Senast: Yrja
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: _FiA_
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp