Senskydd; plast eller läder?

Houdinie

Trådstartare
16-åringen vill ha nya senskydd till hopphästen, och då de vi har (plast) är 7 år gamla och ganska slitna, så ska hon få det. Vi vill ha senskydd fram och teknikskydd bak... svarta. Hon ska ha dem på tävling och träning, så inte till "vardags" (då får de gamla skydden duga).

Nu till min fråga:
Ska vi välja läderskydd (som hon vill ha) eller plastskydd (som jag tror håller sig fina längre)?

Sv: Senskydd; plast eller läder?

Det beror på, såklart.

Hur motiverar hon läderskydd?

Personligen väljer jag bort läderskydd.
Många läderskydd har för smala remmar för min smak (smala remmar = större risk för att man spänner för hårt och ojämnt, breda remmar ger jämnare tryckfördelning och resår ger bättre passform). Passformen över lag är annorlunda på läderskydd, de är stela och tråkiga i början - men formar sig helt okey efter långt/intensivt användande... Dessutom måste man underhålla läder på ett annat sätt än plast. Och jag vill ha mer slagtåligt material.
Däremot vet jag att T3kna har skydd i konstläder, och de faller mig mer i smaken än klassiska läderskydd.

Jag köpte nyss nya skydd, och jag älskar dem - de får nästan följa med hem och sova i sängen :love: :D
De är från Acava1l0, modellen heter Vitt0ria, (Jag censurerar namnen lite så att inte moderatorn går bananas, det borde gå att googla rätt) och de är fantastiska. Plastskydd har i regel lite mer innovativt tänk när det gäller funktion och material, och jag gillar smarta saker. :idea:

Yta är allt och snyggast vinner, såklart ;)
Det som jag gillar bäst med skydden från acavallo är att på insidan, runt senan, är det "gelepad" av samma material som deras sadelpaddar, vilket gör att de ger skitbra stöd, sitter där de ska och stötdämpningen vid ett islag är ganska outstandning.

Om det blir läderskydd - välj ett par med breda remmar.
Och som sagt - skydd som inte är gjorda av läder går att rida med i alla väder, bara att skölja av och torka (eller tvätta i maskin). Den ursnygga kombinationen läderskydd med fårskinnspaddar blir inte så himla lockande när man ska rida på lerig gräsbana eller blöt grusbana. ;)

Jag hittade just dessa på en blogg (inte min).
Skulle hemskt gärna ha de svarta med blått neopren... men hittar inte var jag kan köpa dem. :(

norton-skydd_145621996_158877642.jpg

Jag hade valt "plast" skydd. När jag var yngre var det också bara läder och fin fint som gällde, men numera vet jag bättre och gillar de i syntetmaterial bättre. Lättare att rengöra ffa, kan slänga in dem i tvättmaskinen om det är på det det hänger och man behöver inte bekymra sig om att de ska smöras för att hållas fina.

Om det är något som är träligt så är det att ställa sig och rengöra leriga skydd efter en ridtur, speciellt om det är kallt och man helst vill krypa ned i soffan under en filt med en mugg varm choklad. Säger inte att din dotter är lat på något sätt, men jag minns allt för väl hur jag själv var i den åldern. Att tvätta benskydd stod inte direkt högst på listan och ofta hamnade dem bara i en hög någonstans på golvet i väntan på bättre tider för man orkade inte tvätta dem just då, det är en typ av behandling som läderskydd sällan mår bra av, medan syntetskydd inte tar skada av det i samma utsträckning.

För övrigt finns det numera riktigt fina syntetskydd, så bara för att det är syntet innebär det inte att det är ett par billiga från Börjes.

Jadu.. finns ju dåliga skydd i både plast och läder men jag upplever att det finns fler totalt helt värdelösa senskydd i plast än i läder.

MÅNGA är alldeles för mjuka och förlite/dåligt foder så de tar upp stötar och slag dåligt vilket kan resultera i att man måste ta bort hästen om det vill sig illa. (Jag har varit med om det å det är värdelöst!)

Så jag skulle se till att det är ett riktigt bra skydd till att börja med.
Sen spelar inte läder eller syntet mig ngn roll, jag har båda och jag tvättar alltid rent skydden direkt efter användning vare sig det är kul eller ej.

Så vill hon ha läderskydd köp ett par bra läderskydd då :)

Det enda negativa är att man inte "kan" kansta in de i tvättmaskinen.

Jag tycker att Eskadrons senskydd är jättebra och snygga. Dom håller bra och länge:)

Har Eskadrons läder skydd till ena pollen då han får skav neoprenet i plastskydden och dom är fortfarande fina efter 2,5 år visst är dom slitna för dom är ju använda men fortfarande snygga har inte skött dom pedantiskt heller utan i bland har dom fått ligga skitiga ett tag innan jag har gjort rent dom, dom har samma typ av resår som plastskydden från eskadron.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 070
Senast: Calmiche
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och... 52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
42 695
Senast: Hedinn
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka