Separation

Bukefalos 30 år!

Vi har egen brunn så ingen kostnad för vatten förutom elen som pumpen drar. Men har ny pump som är mer energisnål än den som satt där innan.
Byte av värmesystem kommer att sänka min elkostnad från ca 3000kr per månad till ca 800kr per månad enligt uträkningar som ett par firmor som installerar luft/vatten värmepump gjort åt mig.
Nu har vi låg kostnad på bolånet (2500kr/mån inkl amortering) men såklart kommer kostnaden bli högre då jag behöver låna mer än vad vi gör nu.

Vill inte regna på din parad men 800 kr? Mitt hus är ca 120 kvm som värms upp, nyborrad bergvärme med modern energisnål pump. Jag kommer hamna på 8000 i elkostnader för januari i elrområde 2, har 17 grader inne.. Jag har också bolån på ganska exakt 1 miljon och betalar 4500 minst varje månad. Förstår verkligen att det ger ont i magen att inte veta men räkna ut din Kalp-kalkyl och se vad din årsinkomst (både reella iom sjukskrivning och med lön) kan möjliggöra för lånesumma. Det är tyvärr stenhårt som ensamstående men var iskall och räkna högt och realistiskt.

Vill inte regna på din parad men 800 kr? Mitt hus är ca 120 kvm som värms upp, nyborrad bergvärme med modern energisnål pump. Jag kommer hamna på 8000 i elkostnader för januari i elrområde 2, har 17 grader inne.. Jag har också bolån på ganska exakt 1 miljon och betalar 4500 minst varje månad. Förstår verkligen att det ger ont i magen att inte veta men räkna ut din Kalp-kalkyl och se vad din årsinkomst (både reella iom sjukskrivning och med lön) kan möjliggöra för lånesumma. Det är tyvärr stenhårt som ensamstående men var iskall och räkna högt och realistiskt.
Jag har 90 kvm gammalt dåligt isolerat, luft/luft, direktel och täljstenskamin, blir nog 2000 knappt för elen i januari.

Oj det var mycket trots bergvärme?!

Vi brukar ha kring 4-6000kr de kallaste månaderna och då är det elpatronen som drar upp kostnaden ordentligt. I genomsnitt 3000 per månad.
Huset är endast 106kvm och vi eldar med ved också.
Betalar 1.2kr/kwh utslaget på ett år senaste året, elområde 1.

Vi brukar ha kring 4-6000kr de kallaste månaderna och då är det elpatronen som drar upp kostnaden ordentligt. I genomsnitt 3000 per månad.

Avgiften är ju hög numer, vi kommer aldrig under 1200 per månad och vintern är det snarar 5-6’.

8000? Milde tid, mitt hus är på drygt 150 i 2 plan, luftvärmepump + 2 element, gissar på att min el kommer ligga på ca 27-2800, elområde 3

Blev nyfiken. ChatGPT berättar att baserat på uppgifter från Finansinspektionen (stickprov på nya bolån vid bostadsköp 2024) är det färre än ca 10-15% som köper bostad med bolån under 1 mkr.
Jag ställde samma fråga till Chat GPT (5.2) och fick följande svar:

I stickprovet för 2024 ser fördelningen ut så här för bostadsköp:
  • Under 500 000 kr: ca 7 %
  • 0,5–1,0 miljon kr: ca 15 %
Tillsammans innebär det att cirka 22 % av dem som tog ett nytt bolån för att köpa bostad lånade under 1 miljon kronor.

Jag ställde samma fråga till Chat GPT (5.2) och fick följande svar:

I stickprovet för 2024 ser fördelningen ut så här för bostadsköp:
  • Under 500 000 kr: ca 7 %
  • 0,5–1,0 miljon kr: ca 15 %
Tillsammans innebär det att cirka 22 % av dem som tog ett nytt bolån för att köpa bostad lånade under 1 miljon kronor.
"Jag ställde frågan till den aspackade älvan, här är svaret som kanske, kanske inte är helt och hållet ren lögn".

Why?!?

Håller med. Åttahundra kronor med luft-vatten värmepump KAN inte stämma. Vi hade en sådan i förra huset. Vi tyckte att den var jättebra, men inte SÅ bra... Mina föräldrar har bergvärme. Också jättebra, men inte blir det några 800 kr i el för dem heller.
Edit: Nu såg jag att du eldar med ved också. Men det ska du väl inte fortsätta med sedan?

Jag tror inte heller 800 kr kan stämma, snittpris 1,2 kr/kWh över året och 800 kr per månad = 667 kWh per månad (i snitt) låter orimligt även om ni eldar för värme och varmvatten.
Men det är kanske inte den viktigaste kostnaden att sätta på kronan, utan hur mycket lånet kommer kosta (ränta och amorteringskrav) är nog en större andel av hushållsekonomin. Jobba med bankerna och försök få lån till bra villkor och räkna sen på om det är rimligt att det går.

Och kom ihåg att om det inte går kan man sälja, få en vinst på huset (som ni får dela) som kan gå till en insats i en lägenhet eller annat hus med lägre lånekostnader. Det kommer lösa sig, på endera sättet.

Ingår kostnaden för att byta värmesystemet i den miljon som du behöver låna, eller är det något som tillkommer?

Jag hade för mig att vi bodde nära varandra, åtminstone norrlänningar båda två, men inte så nära ändå då. Men ja, det har ju varit rekorddyrt nu med hård kyla. Sötebrödsdagarna verkar vara över för elområde 1 och 2 sedan Aurora line färdigställts. Jag hade tagit höjd för högre elkostnader, men kan du elda är ju det guld värt!

Här också nyinstallerad bergvärme, hus på 150 kvadrat i två plan, elområde 3. Januaris förbrukning blev 2000 kWh med innetemperatur runt 20 grader. (Tidigare år har har jag haft 3000 och 3500 kWh i januari med direktverkande el+ luftvärmepump.) Så gissar lite drygt 3000:- i nät+förbrukning.

Sen beror väl värmekostnaderna lite på vad man vill ha för värme inne? Skillnad på 24 och 18? Jag har 18 inne, och packar på mig ist. Har bergvärme och haft elräkningar på runt 2k i vinter so far. Jag lider av värmen på sommarn så njuter av tjocktröjor å filtar på vintern 🤷‍♀️

Sen beror väl värmekostnaderna lite på vad man vill ha för värme inne? Skillnad på 24 och 18? Jag har 18 inne, och packar på mig ist. Har bergvärme och haft elräkningar på runt 2k i vinter so far. Jag lider av värmen på sommarn så njuter av tjocktröjor å filtar på vintern 🤷‍♀️
Det beror ju på jättemånga saker inte minst hur välisolerat huset är, planlösningen på huset, ventilation, uppvärmningsform, utetemperatur, innetemperatur och antal varma kroppar inne i huset.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn