Vet inte om detta gäller även för traktorerHan ska ha den. Jag har en annan som jag ska behålla som vi fått av mina föräldrar.
https://www.familjensjurist.se/frag...ig--separera/vem-far-bilen-vid-en-separation/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om detta gäller även för traktorerHan ska ha den. Jag har en annan som jag ska behålla som vi fått av mina föräldrar.
Det gör det säkert men det jag inte får ihop är ju att jag när jag tar över bolånet fortfarande kommer betala på traktorn för 45” som bakades in i bolånet.Vet inte om detta gäller även för traktorer
https://www.familjensjurist.se/frag...ig--separera/vem-far-bilen-vid-en-separation/
Nä, traktorn har förhoppningsvis ett positivt värde som räknas som tillgång och skulden på 45000 är en skuld på det beloppet, helt oavsett vad traktorn är värd idag. Så de 45000 är inte kopplade till traktorn alls längre (med en passus om att det fortfarande kan utgöra en observation för värderingen av traktorn idag).Det gör det säkert men det jag inte får ihop är ju att jag när jag tar över bolånet fortfarande kommer betala på traktorn för 45” som bakades in i bolånet.
Och om då fd sambon tar nuvarande traktor, som är finansierad med pengarna för den ursprungliga traktorn så får han ju de pengarna flera gånger om.
Eller?
Tack för svar men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstårNä, traktorn har förhoppningsvis ett positivt värde som räknas som tillgång och skulden på 45000 är en skuld på det beloppet, helt oavsett vad traktorn är värd idag. Så de 45000 är inte kopplade till traktorn alls längre (med en passus om att det fortfarande kan utgöra en observation för värderingen av traktorn idag).
Eftersom det är ihopbakat med bolånet så antar jag att även om han köper loss den för summan som den är värd nu så kommer du väl få betala räntan ändå på den under tiden du har lånet..?Tack för svar men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår
Om vi säger så här för att förenkla.
Traktorn vi har idag är till ca hälften (45000kr) betald med det bolån som jag nu tar över.
Han behåller traktorn.
Hur mycket ska han kompensera mig med?
Ok, jag tänkte att ni ska göra en bodelning.Tack för svar men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår
Om vi säger så här för att förenkla.
Traktorn vi har idag är till ca hälften (45000kr) betald med det bolån som jag nu tar över.
Han behåller traktorn.
Hur mycket ska han kompensera mig med?
Tack, ja då är jag med på banan.Ok, jag tänkte att ni ska göra en bodelning.
Då lägger man alla skulder på en sida och tillgångar på den andra, så spelar det ingen roll hur skulderna är kopplade till olika lösa tillgångar.
Eftersom ni tagit skulden ihop så skulle man kunna tänka sig att han ska kompensera med 45000 kr som är lånebeloppet som kvarstår för traktorn, om ni inte amorterat något på det. Resonemanget bygger på att du kommer att ha noll traktor och bör då ha noll lån för traktor. Då kan du ta de 45000 kronorna och minska ditt bolån med hela traktorlånet. Men resonemanget kan också vara att han ska kompensera med endast värdet idag, eftersom ni båda har åtnjutit tillgången till en traktor hela denna tid (och inte amorterat av beloppet under tiden för att reflektera värdeminskningen - dvs om det är skillnad mellan lånebelopp och värde).
Det beror väl på vad traktorn är värd i dag? Att han får köpa ut dig för 25% av det värde traktorn har idag. Att nu får dela på värde förlustenTack, ja då är jag med på banan.
Räknade nu på om vi hade haft 45000kr mindre i bålån så hade jag behövt köpa up fd sambon för 22500kr mer.
Så där kan man ju säga att jag får halva värdet av det lån vi har på traktorn.
Så då borde det bli rätt om han kompenserar mig med ytterligare 22500kr?
Blir svårt att värdera en såld traktor,den byttes ju in/såldes och nya traktorn ska han behållaDet beror väl på vad traktorn är värd i dag? Att han får köpa ut dig för 25% av det värde traktorn har idag. Att nu får dela på värde förlusten
Det finns faktiskt en likadan traktor som den som vi köpte med huset till salu inte allt för långt härifrån, för just 45000krBlir svårt att värdera en såld traktor,den byttes ju in/såldes och nya traktorn ska han behålla
Håller med, traktorer som fungerar sjunker inte i värde. Oavsett om dom är värda 40' eller 400'.Det finns faktiskt en likadan traktor som den som vi köpte med huset till salu inte allt för långt härifrån, för just 45000kr
Dock utan snöslunga som följde med vår.
Traktorer verkar aldrig sjunka i värde av någon anledning.
Visa bifogad fil 182410
Har ni gjort en bodelning?Tack, ja då är jag med på banan.
Räknade nu på om vi hade haft 45000kr mindre i bålån så hade jag behövt köpa up fd sambon för 22500kr mer.
Så där kan man ju säga att jag får halva värdet av det lån vi har på traktorn.
Så då borde det bli rätt om han kompenserar mig med ytterligare 22500kr?
Exakt, finns jättebra uträknare på nätet. Vi gjorde även vår bodelning på nätet med uträknare, via Lexly. Väldigt nöjda! Hur smidigt som helst.Har ni gjort en bodelning?
Jag själv snurrade in mig i siffror så jag trodde ett tag att jag knappt skulle få en krona i min skilsmässa - i bästa fall bara att kunna lösa det lån jag var tvungen att ta för att vi skulle kunna byta bil. Men när jag sen ställde upp siffrorna som fanns i en uträknare på nätet insåg jag att han inte skulle komma undan så lätt...
Ja vi har gjort bodelning och räknat ut summan jag ska lösa ut fd sambon med. Så allt är i sin ordning. Han får inte mycket.Har ni gjort en bodelning?
Jag själv snurrade in mig i siffror så jag trodde ett tag att jag knappt skulle få en krona i min skilsmässa - i bästa fall bara att kunna lösa det lån jag var tvungen att ta för att vi skulle kunna byta bil. Men när jag sen ställde upp siffrorna som fanns i en uträknare på nätet insåg jag att han inte skulle komma undan så lätt...
Är de inte inräknade i bodelningen?Men vi har bestämt att avvakta lite med att bestämma ang traktorn och den gemensamma bilen. Är ingen panik att ordna med det nu.
Nej fordon ska inte räknas in i själva bodelningen för sambor.Är de inte inräknade i bodelningen?
Det är förvisso lite olika hur man räknar om man varit sambo jämfört med om man varit gifta, men om både traktorn och bilen ansetts vara gemensamma borde de väl ha varit med där?
Rusta!Vilken fin tapet! Var kommer den ifrån?