Separation

Bukefalos 30 år!

Det gör det säkert men det jag inte får ihop är ju att jag när jag tar över bolånet fortfarande kommer betala på traktorn för 45” som bakades in i bolånet.
Och om då fd sambon tar nuvarande traktor, som är finansierad med pengarna för den ursprungliga traktorn så får han ju de pengarna flera gånger om.
Eller?

Det gör det säkert men det jag inte får ihop är ju att jag när jag tar över bolånet fortfarande kommer betala på traktorn för 45” som bakades in i bolånet.
Och om då fd sambon tar nuvarande traktor, som är finansierad med pengarna för den ursprungliga traktorn så får han ju de pengarna flera gånger om.
Eller?
Nä, traktorn har förhoppningsvis ett positivt värde som räknas som tillgång och skulden på 45000 är en skuld på det beloppet, helt oavsett vad traktorn är värd idag. Så de 45000 är inte kopplade till traktorn alls längre (med en passus om att det fortfarande kan utgöra en observation för värderingen av traktorn idag).

Nä, traktorn har förhoppningsvis ett positivt värde som räknas som tillgång och skulden på 45000 är en skuld på det beloppet, helt oavsett vad traktorn är värd idag. Så de 45000 är inte kopplade till traktorn alls längre (med en passus om att det fortfarande kan utgöra en observation för värderingen av traktorn idag).
Tack för svar men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår 🙈

Om vi säger så här för att förenkla.
Traktorn vi har idag är till ca hälften (45000kr) betald med det bolån som jag nu tar över.
Han behåller traktorn.
Hur mycket ska han kompensera mig med?

Traktorn vi har idag är till ca hälften (45000kr) betald med det bolån som jag nu tar över.
Han behåller traktorn.
Eftersom det är ihopbakat med bolånet så antar jag att även om han köper loss den för summan som den är värd nu så kommer du väl få betala räntan ändå på den under tiden du har lånet..?

Såg att du redan skrivit det nu...kanske prata med banken om det? Försöka omförhandla på nåt vänster eller så?

Han behåller traktorn.
Ok, jag tänkte att ni ska göra en bodelning.
Då lägger man alla skulder på en sida och tillgångar på den andra, så spelar det ingen roll hur skulderna är kopplade till olika lösa tillgångar.

Eftersom ni tagit skulden ihop så skulle man kunna tänka sig att han ska kompensera med 45000 kr som är lånebeloppet som kvarstår för traktorn, om ni inte amorterat något på det. Resonemanget bygger på att du kommer att ha noll traktor och bör då ha noll lån för traktor. Då kan du ta de 45000 kronorna och minska ditt bolån med hela traktorlånet. Men resonemanget kan också vara att han ska kompensera med endast värdet idag, eftersom ni båda har åtnjutit tillgången till en traktor hela denna tid (och inte amorterat av beloppet under tiden för att reflektera värdeminskningen - dvs om det är skillnad mellan lånebelopp och värde).

Senast ändrad:
Ok, jag tänkte att ni ska göra en bodelning.
Då lägger man alla skulder på en sida och tillgångar på den andra, så spelar det ingen roll hur skulderna är kopplade till olika lösa tillgångar.

Eftersom ni tagit skulden ihop så skulle man kunna tänka sig att han ska kompensera med 45000 kr som är lånebeloppet som kvarstår för traktorn, om ni inte amorterat något på det. Resonemanget bygger på att du kommer att ha noll traktor och bör då ha noll lån för traktor. Då kan du ta de 45000 kronorna och minska ditt bolån med hela traktorlånet. Men resonemanget kan också vara att han ska kompensera med endast värdet idag, eftersom ni båda har åtnjutit tillgången till en traktor hela denna tid (och inte amorterat av beloppet under tiden för att reflektera värdeminskningen - dvs om det är skillnad mellan lånebelopp och värde).
Tack, ja då är jag med på banan.
Räknade nu på om vi hade haft 45000kr mindre i bålån så hade jag behövt köpa up fd sambon för 22500kr mer.
Så där kan man ju säga att jag får halva värdet av det lån vi har på traktorn.
Så då borde det bli rätt om han kompenserar mig med ytterligare 22500kr?

Räknade nu på om vi hade haft 45000kr mindre i bålån så hade jag behövt köpa up fd sambon för 22500kr mer.
Det beror väl på vad traktorn är värd i dag? Att han får köpa ut dig för 25% av det värde traktorn har idag. Att nu får dela på värde förlusten

Blir svårt att värdera en såld traktor,den byttes ju in/såldes och nya traktorn ska han behålla
Det finns faktiskt en likadan traktor som den som vi köpte med huset till salu inte allt för långt härifrån, för just 45000kr 😆
Dock utan snöslunga som följde med vår.
Traktorer verkar aldrig sjunka i värde av någon anledning.

IMG_9733.webp

Har ni gjort en bodelning?
Jag själv snurrade in mig i siffror så jag trodde ett tag att jag knappt skulle få en krona i min skilsmässa - i bästa fall bara att kunna lösa det lån jag var tvungen att ta för att vi skulle kunna byta bil. Men när jag sen ställde upp siffrorna som fanns i en uträknare på nätet insåg jag att han inte skulle komma undan så lätt...

Jag själv snurrade in mig i siffror så jag trodde ett tag att jag knappt skulle få en krona i min skilsmässa - i bästa fall bara att kunna lösa det lån jag var tvungen att ta för att vi skulle kunna byta bil. Men när jag sen ställde upp siffrorna som fanns i en uträknare på nätet insåg jag att han inte skulle komma undan så lätt...
Exakt, finns jättebra uträknare på nätet. Vi gjorde även vår bodelning på nätet med uträknare, via Lexly. Väldigt nöjda! Hur smidigt som helst.

Ja vi har gjort bodelning och räknat ut summan jag ska lösa ut fd sambon med. Så allt är i sin ordning. Han får inte mycket.
Han har ingen koll på ekonomi och trodde ju från början att han skulle få halva summan av värdet på huset. Men efter att lån osv är avräknat så blir det inte mycket kvar.
Men vi har bestämt att avvakta lite med att bestämma ang traktorn och den gemensamma bilen. Är ingen panik att ordna med det nu.

Har i alla fall varit på banken idag och gjort klart för lånet. Bankkvinnan skulle göra klart det sista i morgon och sedan tar det ett par dagar innan det kommer in i appen och jag kan signera. Sedan är huset bara mitt!!!! 🥳🥳🥳
Men jag väntar fortfarande på att hon ska komma på något som gör att jag inte kan få lånet 🙈

Men vi har bestämt att avvakta lite med att bestämma ang traktorn och den gemensamma bilen. Är ingen panik att ordna med det nu.
Är de inte inräknade i bodelningen?
Det är förvisso lite olika hur man räknar om man varit sambo jämfört med om man varit gifta, men om både traktorn och bilen ansetts vara gemensamma borde de väl ha varit med där?

Är de inte inräknade i bodelningen?
Det är förvisso lite olika hur man räknar om man varit sambo jämfört med om man varit gifta, men om både traktorn och bilen ansetts vara gemensamma borde de väl ha varit med där?
Nej fordon ska inte räknas in i själva bodelningen för sambor.
Vi har enbart skrivit in huset i bodelningsavtalet. Och att övrig samboegendom är fördelad enligt överenskommelse. Allt enligt juristens instruktion.

Firade med att köpa en så fin ny pelargon på vägen hem 💕

Har förövrigt tapetserat om köket under föregående vecka. Har behövts göras i flera år men fd sambo har inte varit med på noterna. Men nu är det gjort och det blev så bra! Ska få hjälp av min pappa att åka och köpa nya lister och foder senare i veckan. Vi har aldrig satt upp fönsterfodren i köket efter att vi tapetserade när vi flyttade in för 16 år sedan. Jag har påpekat att vi bör ordna det men fd sambo har inte tyckt det varit nödvändigt att lägga pengar och energi på ”just nu”, och ”just nu” har nu varit i 16 år 😅
Ska bli så roligt att äntligen få köket färdigt. Ska måla om köksluckorna också vid tillfälle. Men kan inte ta allt på en gång pga brist på ork och pengar 😩
Även golvet ska behandlas med linoljevax för att få det mer lättstädat. Men det blir när ork och ekonomi finns.
Så skönt att få göra som jag vill! 🤩

IMG_9842.webp

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?