Bukefalos 30 Är!

Rusta! 😊 Har spanat pĂ„ den lĂ€nge och den blev sĂ„ bra som jag tĂ€nkte mig.
SÀga vad man vill om Rusta, men jag har deras fÀrg/tapeter i hela huset, och jag Àr sÄÄÄ nöjd med deras kvalité! Visst kan man behöva mÄla ett extra lager pÄ vissa fÀrger, men det Àr helt ok för priset. Men tapeterna Àr fantastiska och verkligen prisvÀrda!

SÀga vad man vill om Rusta, men jag har deras fÀrg/tapeter i hela huset, och jag Àr sÄÄÄ nöjd med deras kvalité! Visst kan man behöva mÄla ett extra lager pÄ vissa fÀrger, men det Àr helt ok för priset. Men tapeterna Àr fantastiska och verkligen prisvÀrda!
Jag hÄller med. De fÄr ju dessutom vÀldigt bra i bÄde miljötester och kundnöjdhetstester :) .

Har lÀnge velat ha en sÄn fin gammeldags husskylt men det har inte blivit av.
Men bestÀmde mig nÀr exet flyttade att om jag fÄr ok med lÄn för att kunna bo kvar sÄ ska jag bestÀlla en.
IgĂ„r kom den och idag satte jag upp den. KĂ€nns som ett kvitto pĂ„ att huset (vilken dag som helst nu) Ă€r mitt! đŸ„°
Tycker det blev sÄ fin!
Och ja, nu vet ni (nĂ€stan) min adress. Skriv och förvarna bara innan ni kommer och hĂ€lsar pĂ„ 😅

IMG_9894.webp

Jisses @Kristall10 vilken stjÀrnsmÀll (haft bukepaus och lÀser ikapp nu), men sÄ otroligt glÀdjande att lÀsa hur bra du verkar fÄ allt att ordna sig och se hur du verkligen gör gÄrden till ditt - snygga och funktionella - hem.

Du Ă€r magisk som orkar sĂ„ mycket Ă€ven om jag fattar att du fĂ„r betala med hĂ€lsan. đŸ’Ș🩾

Jisses @Kristall10 vilken stjÀrnsmÀll (haft bukepaus och lÀser ikapp nu), men sÄ otroligt glÀdjande att lÀsa hur bra du verkar fÄ allt att ordna sig och se hur du verkligen gör gÄrden till ditt - snygga och funktionella - hem.

Du Ă€r magisk som orkar sĂ„ mycket Ă€ven om jag fattar att du fĂ„r betala med hĂ€lsan. đŸ’Ș🩾
Tack snĂ€lla för dina fina ord 💕
Har sagt det förr och sĂ€ger det igen, jag Ă€r otroligt tacksam för allt ert stöd och pepp. Det betyder verkligen jĂ€ttemycket đŸ™đŸ»

Hur skulle ni tÀnka kring fakturor som rör huset innan huset Àr skrivet pÄ enbart mig?
Som elrÀkningen tex?
Fd sambo sa nÀr han flyttade att hans pappa skulle hjÀlpa honom med hyran för lÀgenheten tills vi hade ordnat upp allt med huset. Han flyttade ju ut frÄn en dag till en annan utan sÀrkilt mycket förvarning.
NÀr vi bodde tillsammans sÄ stod fd sambon för kostnader som rörde huset och jag för mat, barnens kostnader inkl dotterns ponny, nöjen, saker som behövde köpas in till hushÄllet, vissa streamingtjÀnster och dotterns mobilabonnemang bla.

Nu skickar han mig elrÀkningen för februari och tycker jag ska betala. Vi stÄr bÄda pÄ huset fortfarande dÄ allt inte Àr klart Ànnu med lÄnet för mig. Och i februari hade jag inte ens fÄtt lÄnelöfte Ànnu.
SĂ„ hur hade ni gjort?
Delat pÄ den?
Betalat hela?
Han betalar hela?
Han har högre inkomst Àn mig.

Hur skulle ni tÀnka kring fakturor som rör huset innan huset Àr skrivet pÄ enbart mig?
Som elrÀkningen tex?
Fd sambo sa nÀr han flyttade att hans pappa skulle hjÀlpa honom med hyran för lÀgenheten tills vi hade ordnat upp allt med huset. Han flyttade ju ut frÄn en dag till en annan utan sÀrkilt mycket förvarning.
NÀr vi bodde tillsammans sÄ stod fd sambon för kostnader som rörde huset och jag för mat, barnens kostnader inkl dotterns ponny, nöjen, saker som behövde köpas in till hushÄllet, vissa streamingtjÀnster och dotterns mobilabonnemang bla.

Nu skickar han mig elrÀkningen för februari och tycker jag ska betala. Vi stÄr bÄda pÄ huset fortfarande dÄ allt inte Àr klart Ànnu med lÄnet för mig. Och i februari hade jag inte ens fÄtt lÄnelöfte Ànnu.
SĂ„ hur hade ni gjort?
Delat pÄ den?
Betalat hela?
Han betalar hela?

Jag fick till mig att tills bodelningen Àr klar betalas allt rörande lÄn, el och försÀkringar samt sophÀmtning 50/50. Jag fick betala i tre Är efter att jag flyttade.

Jag fick till mig att tills bodelningen Àr klar betalas allt rörande lÄn, el och försÀkringar samt sophÀmtning 50/50. Jag fick betala i tre Är efter att jag flyttade.
Nu Àr vi ju inte gifta men kanske tillÀmpas ÀndÄ?
Han skrev nu att jag ska betala hela.
KÀnns inte rÀtt dÄ han dessutom lovat att hjÀlpa mig tills allt Àr ordnat.

Som elrÀkningen tex?

SĂ„ hur hade ni gjort?
Delat pÄ den?
Betalat hela?
Han betalar hela?

Den hÀr frÄgan har stÀllts i gruppen Spartips hÀromdagen pÄ FB. DÀr var frÄgestÀllningen Ät andra hÄllet dock. Den som inte bor i fastigheten lÀngre ska tydligen kunna krÀva den som gör det pÄ nyttjanderÀttsersÀttning och enligt svaren inte stÄ för driften utan rÀnta och amortering. Inte luslÀst men kanske kan du hitta svar dÀr!

Som elrÀkningen tex?

SĂ„ hur hade ni gjort?
Delat pÄ den?
Betalat hela?
Han betalar hela?
Jag betalade allt rörande huset frÄn den dag mitt ex flyttade ut. Jag tyckte det kÀndes konstigt att han skulle betala för nÄgot han inte bodde i.

Som elrÀkningen tex?

SĂ„ hur hade ni gjort?
Delat pÄ den?
Betalat hela?
Han betalar hela?
Kan du göra en sammanstÀllning pÄ det du betalar för barnen eller annat ni bör dela pÄ och skicka tillbaka? Eller om det finns nÄgon paragraf om att man delar pÄ kostnaderna tills bodelningen Àr klar?
Menar att du inte ska gÄ med pÄ att betala utan att förhandla eller kolla dina rÀttigheter.

Jag betalade allt rörande huset frÄn den dag mitt ex flyttade ut. Jag tyckte det kÀndes konstigt att han skulle betala för nÄgot han inte bodde i.
Han flyttade ju ut utan förvarning och det har ju tagit ett tag för mig att ordna upp allt sĂ„ jag ska kunna bo kvar. Och han lovade nĂ€r han flyttade ut att han ”inte skulle lĂ€mna mig i skiten” utan hjĂ€lpa mig tills allt var ordnat. Det Ă€r mer det jag blir ledsen över.
Hade jag kunnat hade jag sjÀlvklart betalat allt direkt.
Jag har ÀndÄ direkt tagit över vissa kostnader. Tex kostnader för bredband som jag inte ens ville ha men som han absolut tyckte var nödvÀndigt. Jag hade en billigare lösning och sÄg inget behov av att dra in bredband.
Men nu stÄr jag ÀndÄ dÀr och betalar för det.

Kan du göra en sammanstÀllning pÄ det du betalar för barnen eller annat ni bör dela pÄ och skicka tillbaka? Eller om det finns nÄgon paragraf om att man delar pÄ kostnaderna tills bodelningen Àr klar?
Menar att du inte ska gÄ med pÄ att betala utan att förhandla eller kolla dina rÀttigheter.
Jag tĂ€nker att vi Ă„tminstone delar. Även om han sĂ„ stort lovade att hjĂ€lpa mig med kostnaderna tills allt var ordnat.

Den hÀr frÄgan har stÀllts i gruppen Spartips hÀromdagen pÄ FB. DÀr var frÄgestÀllningen Ät andra hÄllet dock. Den som inte bor i fastigheten lÀngre ska tydligen kunna krÀva den som gör det pÄ nyttjanderÀttsersÀttning och enligt svaren inte stÄ för driften utan rÀnta och amortering. Inte luslÀst men kanske kan du hitta svar dÀr!
Det verkar vara lite bÄde och. Man kan bli bÄde ersÀttningsskyldig som utflyttad eller fÄ ersÀttning beroende pÄ hur det hela sett ut. Grunden i att fÄ ersÀttning om man Àr den som flyttat ut Àr att det gÄtt lÀngre Àn ett Är frÄn separation tills dess att bodelning pÄbörjats.

Han flyttade ju ut utan förvarning och det har ju tagit ett tag för mig att ordna upp allt sĂ„ jag ska kunna bo kvar. Och han lovade nĂ€r han flyttade ut att han ”inte skulle lĂ€mna mig i skiten” utan hjĂ€lpa mig tills allt var ordnat. Det Ă€r mer det jag blir ledsen över.
Jag har ÀndÄ direkt tagit över vissa kostnader. Tex kostnader för bredband som jag inte ens ville ha men som han absolut tyckte var nödvÀndigt. Jag hade en billigare lösning och sÄg inget behov av att dra in bredband.
Jag tycker det Àr rimligt att man hanterar det som om han flyttat ur ur vilken annan hyresbostad som helst. DÄ har han 3 mÄnaders uppsÀgning och stÄr dÄ för alla kostnader under tiden inkl el oavsett om man bor dÀr eller ej. Hade ni bestÀmt er för att sÀlja hade ju huset ÀndÄ behövts hÄllas varmt under tiden och ni hade varit tvungna att ha ett el abonnemang och andra abonnemang har uppsÀgnings tid. Vet inte om ni delat 50/50 pÄ barnen men annars behöver ju han stÄ för kostnader dÀr ocksÄ. Man kan ju inte bara flytta ut och lÀmna nÄgon annan med kostnaderna frÄn en dag till en annan.

Jo jag förstÄr att det kÀnns sorgligt. Jag tyckte bara det hade kÀnts konstigt att be om pengar för nÄgot han inte bor i. SÀrskilt eftersom jag hade för avsikt att bo kvar. Hade vi bestÀmt för att sÀlja direkt hade jag kanske tyckte vi skulle dela tills försÀljning var klar.

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

• Valvaka!
  • DejtingtrĂ„den 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/trĂ€nare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur