Separation

Bukefalos 30 år!

Inte mkt till hjälp men bibliotek brukar ha skrivare att använda. Vårt bibliotek tar inte ens betalt för det man skriver ut !
Tack för tips men tyvärr har jag fyra mil till närmsta bibliotek, förutom skolbiblioteket på orten.
Fd sambo brukar skriva ut åt mig när jag behöver men nu var det lite bråttom att få saker ordnade innan vi åker iväg på sportlovet. Och attityden att han inte fattar vad det är osv och lägger över allt på mig gör mig så arg när det är han som nu ville separera från första början.

Tack för tips men tyvärr har jag fyra mil till närmsta bibliotek, förutom skolbiblioteket på orten.
Fd sambo brukar skriva ut åt mig när jag behöver men nu var det lite bråttom att få saker ordnade innan vi åker iväg på sportlovet. Och attityden att han inte fattar vad det är osv och lägger över allt på mig gör mig så arg när det är han som nu ville separera från första början.
Du får svara honom "det är banken som vill ha dessa papper. Så om du vill ha dina pengar är det bara att skriva ut dem"
Då kanske det blir fart på slöfocken.

Livet har verkligen bestämt sig för att testa mig ordentligt det här året.
I måndags åkte jag och barnen i väg till storstan för ett par dagar med museibesök, god mat och tid tillsammans. Fick resan i julklapp.
Jag gjorde upp eld som vanligt på morgonen, vi gjorde oss klara och jag skulle precis låsa dörren när min pappa kommer springandes från bilen (han skulle skjutsa oss till flyget) och säger att det kommer eldflammor ur skorstenen!
Jag springer in för att se så det inte kommer eld ur pannan men där var allt som vanligt. När vi går ut igen för att se så har det slutat brinna ur skorstenen men det kommer tjock konstig rök.
Vi var redan lite sena till flyget så jag ringer fd sambo och kollar om han är i närheten på jobb och det var han tack och lov. Så vi åker och han kommer till gården strax efter.
Han går upp på taket och kollar skorstenen och det kommer då enbart tjock rök. Men precis när han ska gå ner igen så tar det sig och börjar brinna och lågor slår upp och ut från skorstenen. Så han ringer 112 och brandkåren kommer så småning om. Oturligt nog var det redan brand i närbelägen gruva så närmsta brandkår var redan upptagna.
Fd sambo skottar ner snö från taket ner i skorstenen och får tillslut hejd på elden innan brandkåren kommer.
De går runt och kollar överallt med värmekamera, kollar vinden flera gånger osv men konstaterar att vi haft tur tack vare fd sambo som gjort alla rätt.
Så när jag och barnen kliver på planet så vet vi inte om vi kommer ha ett hus att komma hem till. Men som tur var så får vi bra besked efter vi landat drygt en timme senare och vi kan andas ut.

Har aldrig varit så tacksam över att få komma hem till ett hus som denna vecka. Luktar fortfarande lite rök, men inte mycket, får torka sot från när brandmännen var ner med kedja i skorstenen och sotiga finger och skoavtryck runt om i huset. Men det är ett litet problem jämför med hur det kunnat vara.
Sotaren kommer på måndag så jag får inte elda förrän efter det. Tur att det blev vår och plusgrader över en natt från typ -25.

Känns som att överlever jag det här året så överlever jag allt…
Nu blir det total vila i några veckor för att återhämta mig från resan. Men det är det värt då vi hade riktigt trevligt och barnen är väldigt nöjda. Speciellt sonen som äntligen fick flyga för första gången i sitt 10-åriga liv. Lär dröja länge till en ev nästa gång vi kan göra något sånt här igen.

image000000.webp

Tur att x-sambon var nära och kunde hjälpa till! Det är väl en sån relation man vill ha med ett ex? Kunna ställa upp för varandra. Även om det ofta är skitjobbigt så ställde han ändå upp för dig och barnen när behov uppstod. Fint.

Oerhört skönt att det gick bra! ❤️

Tur att x-sambon var nära och kunde hjälpa till! Det är väl en sån relation man vill ha med ett ex? Kunna ställa upp för varandra. Även om det ofta är skitjobbigt så ställde han ändå upp för dig och barnen när behov uppstod. Fint.

Ja absolut! Han har hela tiden sagt att han hjälper mig om jag behöver. Så han är inte riktigt den skitstövel som han kanske utmålas som här. Men här kommer ju bara det negativa fram då det är det som gör mig frustrerad och ledsen.

@Kristall10 Jag tycker att det är lite fascinerande att många män tycker att det är konstigt att man inte är en tvåsamhet längre när man har brutit upp.

Framförallt här då när det dessutom är han som har gjort slut. Klart att man fortsätter att göra vissa saker ihop en tid framöver, för att man helt enkelt måste. Ännu mer om man har barn ihop.

Jag minns så väl att mitt ex ville att vi skulle hålla på o kramas och mysa fast vi hade gjort slut, och jag skulle ha kvar hans prylar, och tillomed hans föräldrars prylar (de ligger fortfarande kvar...). Det är så himla märkligt, som att de trodde att livet inte alls skulle ändras när man gör slut? I vilken värld liksom.

Samtidigt, hur är man funtad som människa om man inte hade gjort det exet gjorde? Normala människor hade gjort det för precis vem som helst.

Men ja, oerhört skönt att det gick bra!

Precis! Det är ändå hans barns mamma och deras gemensamma hem 🙂

Jag hade nog tillomed gjort de för mitt ex som är helt dum i huvudet men vill inte hans hem brinner ner för de..
Plus att han fortfarande äger halva huset 😉😅
Nä men skämt åsido, jag förutsätter att alla fungerande människor skulle ha ställt upp i den situationen. Nu var det ju otrolig tur att han var på jobb 5 min från gården.

Nu har sotarna varit här.
Var rejält tätt i röklanalen efter att brandmännen gått ner med kätting. Tog en timme för dom att få bort allt.
Känns som att allt sot de fick ut hamnade inne i köket i stället. Jag hatar verkligen att ha sotaren här, även om det så klart är för en bra sak.

Plattorna, golvlisten och tapeten är vita egentligen… 😩

IMG_9681.webp

Var rejält tätt i röklanalen efter att brandmännen gått ner med kätting. Tog en timme för dom att få bort allt.
Känns som att allt sot de fick ut hamnade inne i köket i stället. Jag hatar verkligen att ha sotaren här, även om det så klart är för en bra sak.

Visa bifogad fil 182330
Har ni haft sotare så ofta som det rekommenderas, eller vad kan det vara som har orsakat all sot??

Visa bifogad fil 182330
Men oj! Inte avundsjuk :jawdrop:
Finns det nån teori om varför det blev tätt och varför det uppstod soteld?

Har ni haft sotare så ofta som det rekommenderas, eller vad kan det vara som har orsakat all sot??
@tanten Vi har sotning två gånger per år vilket är enigt reglerna. Senaste sotningen var strax före jul så inte längesedan.
Men dels har det varit ovanligt kallt länge så vi har eldat hårdare än man egentligen ska i längre period än vanligt. Samt att veden jag fått hem från svärfar efter jul har varit väldigt blöt samt bara bestått av asp. Dålig energi i veden samt stora isklumpar runt vedträna är inte direkt att rekommendera. Jag har försökt torka veden så gott jag kunnat men det är svårt.
Så därför har det byggt på tjära. Och när jag nu fick hem bra ved som ger mer värme så blev det helt enkelt att tjäran antändes.
Men sotaren sa nu något som jag inte visste. Att vanligast med sotbrand är just när det är nysotat! Då har de varit och rivit i tjäran som är i skorstenen och när man då eldar och det blir bra drag så antänds tjäran väldigt lätt. Så alltid elda försiktigt efter sotning.

Det roliga i allt detta är att fd svärfar alltid har varit så nojig över att vi ska få sotbrand. Han har gett oss massor med brandvarnare och har alltid ringt fd sambo typ varje dag och kollat så vi inte brunnit inne under natten.
Men det är pga hans dåliga ved som vi nu tillslut fick sotbrand…🙄

Hjälp mig tänka!

När vi köpte gården så köpte vi även till den traktor med tillhörande snöslunga som fanns på gården. Vi betalade 45000kr för det och det bakades in i huslånet.

Några år senare sålde sambon den traktorn och köpte en lite dyrare och större traktor i stället. Den traktorn har vi kvar nu.
Hur ska vi tänka kring de 45000kr som är inbakade i det huslån jag nu tar över?
Den traktor vi har i dag är värd minst det dubbla. Och fd sambon har betalt resterande del ur egen ficka.

Hjälp mig tänka!

När vi köpte gården så köpte vi även till den traktor med tillhörande snöslunga som fanns på gården. Vi betalade 45000kr för det och det bakades in i huslånet.

Några år senare sålde sambon den traktorn och köpte en lite dyrare och större traktor i stället. Den traktorn har vi kvar nu.
Hur ska vi tänka kring de 45000kr som är inbakade i det huslån jag nu tar över?
Den traktor vi har i dag är värd minst det dubbla. Och fd sambon har betalt resterande del ur egen ficka.
Ska du behålla traktorn eller ska fd sambon ha den?

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn