Separation

Bukefalos 30 år!

Jag vill inte verka girig eller snål. Men eftersom det var han som helt plötsligt flyttade ut från en dag till en annan och lämnade mig ”i skiten” och jag dessutom är heltidssjukskriven och måste verkligen vara rädd om varenda krona så har jag inte möjligheten att betala saker hit och dit bara för att vara sjyst.
Jag skulle mer än gärna vilja ha varit helt oberoende av honom från den dagen han flyttade ut men tyvärr har inte min ekonomi tillåtit det när det blev så plötligt.
Så att då helt plötsligt få en faktura på 7000kr som ska betalas snart slängd i ansiktet kom lite som en chock.
Men jag får prata med honom om det och se hur vi kan lösa det.

Det verkar vara lite både och. Man kan bli både ersättningsskyldig som utflyttad eller få ersättning beroende på hur det hela sett ut. Grunden i att få ersättning om man är den som flyttat ut är att det gått längre än ett år från separation tills dess att bodelning påbörjats.

Okej, men är det fråga om bodelning när man inte är gifta?

Jag tycker det är rimligt att man hanterar det som om han flyttat ur ur vilken annan hyresbostad som helst. Då har han 3 månaders uppsägning och står då för alla kostnader under tiden inkl el oavsett om man bor där eller ej. Hade ni bestämt er för att sälja hade ju huset ändå behövts hållas varmt under tiden och ni hade varit tvungna att ha ett el abonnemang och andra abonnemang har uppsägnings tid. Vet inte om ni delat 50/50 på barnen men annars behöver ju han stå för kostnader där också. Man kan ju inte bara flytta ut och lämna någon annan med kostnaderna från en dag till en annan.

Det här låter rimligt men samtidigt inte. Det blir väldigt enkelt för ett ruttet ex att ekonomiskt misshandla sin fd genom att maxa utgifterna som den andra inte längre kan påverka. Det är ju (särskilt numera) skillnad på underhållsvärme och 25 grader inomhus räkningsmässigt. Men att dela på kostnaderna för båda boendena verkar vettigt i min värld, men då ska man ju vara överens och vilja varandra väl såklart.

Det här låter rimligt men samtidigt inte. Det blir väldigt enkelt för ett ruttet ex att ekonomiskt misshandla sin fd genom att maxa utgifterna som den andra inte längre kan påverka. Det är ju (särskilt numera) skillnad på underhållsvärme och 25 grader inomhus räkningsmässigt. Men att dela på kostnaderna för båda boendena verkar vettigt i min värld, men då ska man ju vara överens och vilja varandra väl såklart.
Det är väll där avvägningen får ske då, men just nu har ju inte ens elabonemanget överförts till TS vad jag förstår och de hade en överenskommelse om att dela på kostnaderna som gjordes när han flyttade ut. Om det skulle visa sig att TS gjort av med väldigt mycket mer el än föregående år vid samma tid är det ju en annan sak.

Jag vill inte verka girig eller snål. Men eftersom det var han som helt plötsligt flyttade ut från en dag till en annan och lämnade mig ”i skiten” och jag dessutom är heltidssjukskriven och måste verkligen vara rädd om varenda krona så har jag inte möjligheten att betala saker hit och dit bara för att vara sjyst.
Jag skulle mer än gärna vilja ha varit helt oberoende av honom från den dagen han flyttade ut men tyvärr har inte min ekonomi tillåtit det när det blev så plötligt.
Så att då helt plötsligt få en faktura på 7000kr som ska betalas snart slängd i ansiktet kom lite som en chock.
Men jag får prata med honom om det och se hur vi kan lösa det.
Tycker absolut inte det är grinigt eller snålt.

Helt rätt att ni ska dela på allt tills bodelningen är klar.
Bara för att han väljer att flytta helt utan förvarning betyder inte att kostnadernas försvinner.

Han flyttade ju ut utan förvarning och det har ju tagit ett tag för mig att ordna upp allt så jag ska kunna bo kvar. Och han lovade när han flyttade ut att han ”inte skulle lämna mig i skiten” utan hjälpa mig tills allt var ordnat. Det är mer det jag blir ledsen över.
Hade jag kunnat hade jag självklart betalat allt direkt.
Jag har ändå direkt tagit över vissa kostnader. Tex kostnader för bredband som jag inte ens ville ha men som han absolut tyckte var nödvändigt. Jag hade en billigare lösning och såg inget behov av att dra in bredband.
Men nu står jag ändå där och betalar för det.
Vad är det för bredband som har "dragits in"? Går det att säga upp och sedan ta den billigare lösningen istället?

Jag tycker inlägget om 3 månader låter vettigt som bas. Det är inte svart på vitt dock. Att han dessutom tydligen har planerat detta över en längre tid men inte informerat dig om, är ett riktigt vidrigt tillvägagångssätt då han har kunnat planera medans du inte har det. Det faktum kvarstår också att ni har ett gemensamt hus, det är fortfarande erat gemensamt tills det förs över i ditt namn.

Att bara up and at them när man har hus och gemensamma barn är så extremt fullt beteende och väldigt icke vuxet beteende i mina ögon. Man sätter sig ner och separerar allting ihop och fixar så att allting fungerar för båda inom ett rimligt tidsintervall.

Och ja bodelning är något man kan göra som sambos, bara det att dom flesta skipar den processen. Men det är en rättighet man har tillgång till via sambolagen.

Sen har han väl fortfarande grejjer kvar på gården? Så om inte annat så borde han ju betala hyra för förvaringen 🤷‍♀️

När brodern m sambo flyttade ut ur huset vi bodde i, som modern äger, så tyckte inte hon att jag skulle behöva betala hyra för hela härligheten så länge dom hade massa grejjor kvar i källarn plus deras rum. Kunde ju liksom inte nyttja den delen, så att betala för det kändes inte rimligt. Såklart en helt annan grej när det är inom familjen dock.

Men att bara flytta ut å så säga, varsegod, deal with it, känns inte alls ok o.O speciellt om hans pappa skulle hjälpa till med hyran, då utgår man ju från att han skulle betala mer än tidigare, inte bara en "hyra".

Skulle nog lyssna med en jurist om detta vad som verkligen gäller. Det kanske finns något juridiskt som gör att han faktiskt bör bli bunden att betala ett tag till, och om det inte gör det behöver du inte säga att samtalet ägt rum utan ändå försöka komma överens med honom. Han har inte betett sig schysst så rent moraliskt ska han såklart fortsätta betala.

Vad är det för bredband som har "dragits in"? Går det att säga upp och sedan ta den billigare lösningen istället?
Byn ordnade så alla som ville fick bredband indraget för två år sedan. Jag tyckte inte att det var nödvändigt men fd sambo tyckte det.
Det kostade 25000kr att få det indraget. Plus då månadskostnaden för själva abonnemanget.
Vi har 17000kr kvar att betala på installationen och det känns surt att det nu är jag som måste betala det.
Men men, inte mycket att göra åt.

Byn ordnade så alla som ville fick bredband indraget för två år sedan. Jag tyckte inte att det var nödvändigt men fd sambo tyckte det.
Det kostade 25000kr att få det indraget. Plus då månadskostnaden för själva abonnemanget.
Vi har 17000kr kvar att betala på installationen och det känns surt att det nu är jag som måste betala det.
Men men, inte mycket att göra åt.
Aha, fiber. Ja, mycket pengar.

Hur skulle ni tänka kring fakturor som rör huset innan huset är skrivet på enbart mig?
Som elräkningen tex?
Fd sambo sa när han flyttade att hans pappa skulle hjälpa honom med hyran för lägenheten tills vi hade ordnat upp allt med huset. Han flyttade ju ut från en dag till en annan utan särkilt mycket förvarning.
När vi bodde tillsammans så stod fd sambon för kostnader som rörde huset och jag för mat, barnens kostnader inkl dotterns ponny, nöjen, saker som behövde köpas in till hushållet, vissa streamingtjänster och dotterns mobilabonnemang bla.

Nu skickar han mig elräkningen för februari och tycker jag ska betala. Vi står båda på huset fortfarande då allt inte är klart ännu med lånet för mig. Och i februari hade jag inte ens fått lånelöfte ännu.
Så hur hade ni gjort?
Delat på den?
Betalat hela?
Han betalar hela?
Han har högre inkomst än mig.
Delat

Jag förstår mig inte på människan. När jag nu pratat med honom och ifrågasatte det här med att han skulle hjälpa mig tills allt med hus och sånt var ordnat så sa han bara ”Då betalar jag den då”.
Snällt av honom och skönt för mig men varför kunde vi inte diskuterat det innan han skickar fakturan till mig och säger att jag ska betala… 🙄

Jag förstår mig inte på människan. När jag nu pratat med honom och ifrågasatte det här med att han skulle hjälpa mig tills allt med hus och sånt var ordnat så sa han bara ”Då betalar jag den då”.
Snällt av honom och skönt för mig men varför kunde vi inte diskuterat det innan han skickar fakturan till mig och säger att jag ska betala… 🙄
Helt ärligt så har han inget val om räkningen står på honom . han vill nog inte ha inkasso/kronokalle i haserna

Det är så trist att du ska behöva lägga energi på att diskutera med honom. Han hade ju kunnat hålla sig till vad han sagt bara...

Hur skulle ni tänka kring fakturor som rör huset innan huset är skrivet på enbart mig?
Som elräkningen tex?
Fd sambo sa när han flyttade att hans pappa skulle hjälpa honom med hyran för lägenheten tills vi hade ordnat upp allt med huset. Han flyttade ju ut från en dag till en annan utan särkilt mycket förvarning.
När vi bodde tillsammans så stod fd sambon för kostnader som rörde huset och jag för mat, barnens kostnader inkl dotterns ponny, nöjen, saker som behövde köpas in till hushållet, vissa streamingtjänster och dotterns mobilabonnemang bla.

Nu skickar han mig elräkningen för februari och tycker jag ska betala. Vi står båda på huset fortfarande då allt inte är klart ännu med lånet för mig. Och i februari hade jag inte ens fått lånelöfte ännu.
Så hur hade ni gjort?
Delat på den?
Betalat hela?
Han betalar hela?
Han har högre inkomst än mig.
Delat. Det är fortfarande hans hus också

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter