Separation

Bukefalos 30 år!

Förstår nu varför han dumpade dottern här helt plötsligt.
Hans nya har tydligen varit hos honom hela dagen och ska nu sova över.
Lägenheten är liten så pappan sover i vardagsrummet och dottern är ofta uppe sent. Så han ville nog få lite ”privacy”…
Ja alltså den stackars karln kan ju inte vara själv och umgås med sina barn 1 dag utan sin nya.... :angel:

Det har man ju bara sett typ 1000 gånger innan med dessa män, det skall hittas en ny pronto och sedan så kan dom inte umgås med sina barn, utan dom beter sig som om dom kommer dö om dom inte är runt sin nya partner hela tiden.... suk!
Visst att dina barn är stora, men tycker personligen det är pinsamt han inte kan umgås med sin dotter och hans syster som är på besök? utan beter sig som han gör, men det har man ju som sagt många gånger innan. Dom har eld i röva.

(vet inte om man skall skratta eller gråta över hur jäkla textbook detta beteende är med egotrippande mansbarn som inte kan bete sig vuxet för 5 öra)

Men HUR kan inte skolan ha hjälpt en elev som saknar två ynka poäng att komplettera detta innan betygen sattes?
Det kan ju finnas elever som inte lägger ner sig och jag känner ju inte din dotter men det låter otroligt dåligt.
Hur var det här svar till mig..? 😅 Fattar inte.

Vår konversation i lördags ang hur dottern ska ta sig till skolbussen.
Jag har hållit på i två veckor nu med att prata med skolor och ordna så det ändå blev ett okej gymnasieval för dottern tillslut.
Så nu kunde jag inte låta bli att lägga över lite ansvar på pappan gällande epa/moppe.
Vi pratade på telefon efter dessa meddelanden där jag fick vara väldigt kort och tydlig med att jag inte kan skjutsa henne varje morgon.
Igår kom han med en moppe som han helt plötsligt fixat. Det går fort när han väl får tummen ur…

IMG_3254.webp

Så är vardagen igång igen efter sommarlovet och förra veckan var det dags för föräldramöte i sonens klass, han har börjat fyran nu.
Pappan hade inte kommit ihåg/tänkt gå trots att jag påmint honom flera gånger. Men när han ringde om annat på förmiddagen samma dag som mötet och jag sa ”visst ska du på föräldramöte i kväll?” så kunde han inte komma undan, även om jag hörde på honom att han återigen glömt bort det.
Kände att det var viktigt att han var med och själv fick höra all viktig info.
Men trots det så får jag frågor ang tex läxor som det kommit info om både på skolportalen och på föräldramötet.

Dottern och hennes bästis har fått en liten etta i stan för att underlätta att ta sig till skolan nu när de börjat gymnasiet. Pappan har varit noll engagerad i detta, det är bara sonens crosskörning som gäller.
Jag har fixat lägenhet, packat och flyttat hennes grejer, packat ihop grejer från mig som hon behöver i lägenheten, köpt det som fattats ordnat med ansökan om inackorderingstillägg osv osv.
Pappan var till lägenheten en kort stund och tittade just när hon flyttat in. Sedan inget mer.
När dottern kommit hem på helgen har hon valt att vara hos mig trots att det är pappavecka. Hon säger att hon har inget att göra hos pappa.

Igår ringde han och det var så synd om honom då han hade feber. Han berättade att en granne fixat tvätten åt honom, gjort en frukostmacka och lämnat en påse nybakt bröd utanför dörren och skulle åka in och handla åt honom senare under dagen.
När jag förra vintern hade konstant feber i drygt två månader pga min ME så jobbade han borta under veckorna den perioden. Då fick jag laga matlådor åt honom att ta med för han hade inte råd att köpa mat och mådde för dåligt för att orka göra matlådor själv.
Fick skjutsa sonen till träning två gånger per vecka trots att jag knappt orkade stå upp för det var ju SÅÅÅÅ viktigt att sonen var med på träningen, annars skulle farfar behöva komma och skjutsa och därmed köra ca 12 mil tur och retur. Handlade och skötte hem, barn och gård. När han kom hem på helgen och var trött och skulle skjutsa sonen till träning så var det inte lika noga. Då gick det bra att hoppa över träningen och han låg ute i gäststugan mest hela dagarna för att återhämta sig från jobbveckan…
Hade sån lust att säga allt detta till honom när han igår ringde och gnällde över sin feber, men jag lyckades hålla mig och sa bara att jag hoppas att sonen klarar sig från att bli sjuk.
Dock har han varit snäll och putsat betet åt mig i sommar, vilket iofs var dealen då han vill ha kvar sin traktor hos mig.
Har bett honom hela sommaren att ta bort sina grejer från en specifik del av gården där jag ska ha vinterförvaring av husbil och husvagn. Har ett par bokningar. Men ännu har inget hänt och snart är det dags att ta emot hyresgästerna.
Han säger att han inte hunnit men han har ju varit hos sin nya i grannstaden varje ledig stund i sommar så det handlar mer om prioriteringar.
Så, nu har jag fått spy av mig lite frustration igen 😅

Så där höll jag också på i början när vi separerade. Jag fick för mig att jag var tvungen att göra det för att det inte skulle bli skit för barnen (som då var 1 och 4 år gamla). Jag höll på alldeles för länge och påminde och informerade osv, främst för att barnen själva var för små för att dela informationen, men till slut ruttnade jag på att han bara gled igenom föräldraskapet på bekostnad av min ork och tack vare att jag är organiserad. Så jag slutade. När det kom frågor om skolan så sa jag att han fick hitta informationen själv eller kontakta skolan, när han undrade vad barnen hade för storlek på kläder och skor så fick han lösa det också, om fritids tyckte att barnen hade fel kläder med sig när han lämnat så sa jag att det fick de ta med honom osv osv. Han får sakta gräva sin egen grav eller hitta en lösning på att komma ur den. Missar barnen aktiviteter, kalas mm på hans veckor så blev jag såklart ledsen för deras skull, men det är hans problem att lösa, inte mitt.

Däremot så är de alltid välkomna till mig, så ville de ha hjälp med läxor eller liknande så hörde de själva av sig och självklart ställer jag upp och ser till så att det inte blir en total katastrof för barnen (nu är de så pass gamla att de löser det mesta på egen hand).

Så till slut behövde jag inte irritera mig på vardagskaoset, bara betrakta det och känna att det är tur att jag slipper. Sen har jag räknat bort pappan totalt och ser mig som ensamstående förälder och då blir det lättare. Det är ju fortfarande inte riktigt så, med tanke på att de bor halvtid där och jag får planera de andra veckorna som vi har ihop osv, men jag tror att vi hörs max en gång i månaden nuförtiden och då är det alltid någon gemensam utgift som ska betalas. That's it och det är underbart!

Så tipset är att sluta med alla påminnelser och be honom hitta informationen på egen hand eller ta hjälp av någon annan!

Och bra kämpat!!!

Jag försöker verkligen fasa ut mig själv och överlåta ansvaret på pappan. Men vissa saker som är viktiga kan jag bara inte strunta i.
Tex så var dottern förkyld med feber andra skolveckan. Hon hade just flyttat till sin lägenhet i stan men det var pappa vecka så hon hade ringt till honom på morgonen och sagt att hon var sjuk och blir hemma. Vilket han sedan skrev och informerade mig om.
Frågade om han hade sjukanmält henne. Nä, det hade han inte tänkt på för han vet inte hur det fungerar på en privat skola 🤦🏻‍♀️
Svarade att allt står på deras hemsida och att det är väldigt viktigt att sjukanmäla för har hon ogiltig frånvaro kan CSN dra in inackorderingstillägget och studiebidraget och då får han stå får den kostnaden. Så efter det sjukanmälde han henne varje dag.
Han viste inte ens vilken skola det var hon gick på och vart den ligger förrän några dagar in på första veckan…
Men köpt ny större crossbuss har han gjort, skyllde på att det är så att dottern kan följa med på tävlingar om hon vill. Det kommer kanske hända en gång per sommar om jag känner henne rätt.

Jag försöker verkligen fasa ut mig själv och överlåta ansvaret på pappan. Men vissa saker som är viktiga kan jag bara inte strunta i.
Tex så var dottern förkyld med feber andra skolveckan. Hon hade just flyttat till sin lägenhet i stan men det var pappa vecka så hon hade ringt till honom på morgonen och sagt att hon var sjuk och blir hemma. Vilket han sedan skrev och informerade mig om.
Frågade om han hade sjukanmält henne. Nä, det hade han inte tänkt på för han vet inte hur det fungerar på en privat skola 🤦🏻‍♀️
Svarade att allt står på deras hemsida och att det är väldigt viktigt att sjukanmäla för har hon ogiltig frånvaro kan CSN dra in inackorderingstillägget och studiebidraget och då får han stå får den kostnaden. Så efter det sjukanmälde han henne varje dag.
Han viste inte ens vilken skola det var hon gick på och vart den ligger förrän några dagar in på första veckan…
Men köpt ny större crossbuss har han gjort, skyllde på att det är så att dottern kan följa med på tävlingar om hon vill. Det kommer kanske hända en gång per sommar om jag känner henne rätt.
Jag hade aldrig talat om vilken skola hon hade gått på ;) Han kan väl för fasen ta och prata med sitt eget barn om det? Förstår dock att ni inte vill bli av med CSN och tillägg och den polletten verkar ju ha trillat ner.

Låt honom köpa vad han vill och blunda och gå vidare. Det gör mitt ex också, saker som barnen verkligen inte gillar men som han försöker att tvinga dem att gilla. Jag har lärt barnen att de kan tacka nej och att det är hans problem om han betalt en massa för saker som barnen sen inte vill hålla på med. Lärt dem att tala om att han borde prata med dem först, inte alltid leverera överraskningar.

Du kommer att hitta dina strategier och ju mer tiden går, desto mindre kommer du att bry dig. Dina barn kommer också att lära sig att förhålla sig till det nya. Tveklöst. De har ju en klok mamma.

Jag ser mig också som ensam förälder. Går på alla föräldramöten, fixar, har kontakt med skolan etc. Har slutat fråga om han ska gå, och slutat informera. Och han frågar inte vad som sas.

Dottern har sagt att pappa i möjligaste mån undviker att gå in på skolportalen för att han "inte gillar den". Jag säger lugnt att det kan man som vårdnadshavare inte välja.

Ibland ber hon mig påminna honom om grejer och då gör jag det. Hon vet att han inte har koll :(

Heeeelt OT men ramlade in på sista inlägget via länkarna till höger och funderade på om barn på gymnasiet inte sjukanmäler sig själv längre?
Är det föräldern som ska göra det?
Nej det får dem inte utan det ska göras av en vårdnadshavare eller när de själva fyllt 18 år. Sonen var sjukt frustrerad över detta. Han ville sköta sig själv men fick inte.

Nej det får dem inte utan det ska göras av en vårdnadshavare eller när de själva fyllt 18 år. Sonen var sjukt frustrerad över detta. Han ville sköta sig själv men fick inte.
När jag var ung ;) så var det eleven själv som sjukanmälde sig, skolplikten är (och var) ju bara för grundskolan så även om jag antar att vårdnadshavaren kunde tvinga en att gå gymnasium så ansågs det troligen vara frivilligt och upp till en själv?
Man får väl studiebidraget själv redan från gymnasiet (16 år) eller är det också från 18 år nu?

När jag var ung ;) så var det eleven själv som sjukanmälde sig, skolplikten är (och var) ju bara för grundskolan så även om jag antar att vårdnadshavaren kunde tvinga en att gå gymnasium så ansågs det troligen vara frivilligt och upp till en själv?
Man får väl studiebidraget själv redan från gymnasiet (16 år) eller är det också från 18 år nu?
Går du på gymnasiet är det väl skolplikt?

När jag gick på gymnasiet fick mamma pengarna från CSN fram till att jag fyllde 18, sen sattes de in på mitt konto.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat