Sharialagar

Tack @Cambrie :)

Det där med antireligiös och sekulär stämmer rätt bra här också fast religioner och deras historia är så vansinnigt intressant.

Den muslimske killen i studentkorridoren var väldigt förvånad över att en svenne som jag visste vad hadj är :D Vådan av att vara nyfiken kombinerat med att vara intresserad av arabhästar :p
 
Oj. Finns ju en del konflikter att välja på där... :-P... Fokuserar de då på Israel och Palestina sägs ju det vara en politisk konflikt, inte en religionskonflikt. Sägs det.
Ja en del konflikter finns det och enligt instruktionerna ska vi fokuserar på konflikterna med väst och helt plötsligt bytte vi religion... ;)
Väldigt tråkigt med en lärare som är okunnig och ointresserad tyvärr seminariet är i stort sett ett läxförhör på texterna och känns helt omotiverat. .. men kursboken är bra åtminstone även om vi tydligen ska hoppa över mer än hälften av den... ;)
 
Finns redan imamer som hjälper till med rådgivning i frågor som rör islamsk lag i Sverige (de står dock inte, precis som någon sagt och precis som i Danmark, över den svenska lagen men många muslimer väljer ändå att tolka enligt deras lag). Islamsk lag är så otroligt mycket mer än avrättningar och så vidare som faktiskt inte ens går att hitta om man läser hela koranen. Det finns bara ett land i Europa som tillämpar islamsk lag, det är England, som gör det i vissa hänseenden, till exempel när det kommer till arv vad det gäller nyanlända som inte fått uppehållstillstånd än, helt verkningslöst i praktiken men en viktig trygghet för muslimer när de kommer.

Alla religiösa muslimer följer sharian mer eller mindre. Oavsett inriktning. Ytterst få länder har sharian som helhetslag. Palestina har sharialagar trots en stor andel kristna, men deras lagar ser absolut inte likadana ut som Saudiarabien. När det kommer till Burka etc avregleras det ingenstans i sharia lagen. Wahabbism eller med ett enklare ord salafism är lite mer extrema i sin tolkning, IS är ingetdera av det, de vill bara ha makt och pengar. Min man är salafist och troende - han skulle t.ex aldrig tala om för en annan muslim att den tolkar koranen fel. Det är inte tillåtet. Det IS gör är att tolka raderna i koranen ur sitt sammanhang för att kunna dra nytta av detta, det kan man inte utan man måste läsa helheten i Koranen för att förstå vad Gud (eller vem som nu skrev den) menar.

Finns otroligt många tolkningar på sharia, sunnan, haditherna. Som jag skrev, min man är salafist (samma sak som wahhabit) och skulle aldrig ifrågasätta en annan muslim om hen är troende eller inte. Daesh hävdar visserligen att de är troende, men extremister som vill ha makt och pengar är alltid farliga, oavsett vad det rör sig om. Tar man Libyen införde Gaddafi sharialagar i landet redan på 70-talet, idag har stora delar tagits över av Daesh, de lagarna ser inte alls likadana ut som de lagar som Gaddafi införde.

Här blandar du ihop äpplen och päron. Var det sharia du ville diskutera? Turkiet har, trots sin religion och sitt styrande, aldrig någonsin haft sharialagar sedan de blev självständiga från Osmanska riket. Turkiet köper visserligen olja av IS (Vem gör inte det??) men har även bombat dem inne i Syrien.

Boktips då, det här är ett urval av min kurslitteratur under åren inom mänskliga rättigheter, mellanösternstudier och internationella relationer, rekommenderar framförallt böckerna om politisk islam om man vill lära sig mer om just islam.
0003.jpg

003.jpg

07.jpg
Tack så hemskt mycket för att du delar med dig av din kunskap, du verkar vara påläst.
Så wahhabism är alltså inte alls någon extrem gren inom Islam?
Vet du vart man kan läsa sharialagarna? Hur stor är den boken?
 
Finns redan imamer som hjälper till med rådgivning i frågor som rör islamsk lag i Sverige (de står dock inte, precis som någon sagt och precis som i Danmark, över den svenska lagen men många muslimer väljer ändå att tolka enligt deras lag). Islamsk lag är så otroligt mycket mer än avrättningar och så vidare som faktiskt inte ens går att hitta om man läser hela koranen. Det finns bara ett land i Europa som tillämpar islamsk lag, det är England, som gör det i vissa hänseenden, till exempel när det kommer till arv vad det gäller nyanlända som inte fått uppehållstillstånd än, helt verkningslöst i praktiken men en viktig trygghet för muslimer när de kommer.

Alla religiösa muslimer följer sharian mer eller mindre. Oavsett inriktning. Ytterst få länder har sharian som helhetslag. Palestina har sharialagar trots en stor andel kristna, men deras lagar ser absolut inte likadana ut som Saudiarabien. När det kommer till Burka etc avregleras det ingenstans i sharia lagen. Wahabbism eller med ett enklare ord salafism är lite mer extrema i sin tolkning, IS är ingetdera av det, de vill bara ha makt och pengar. Min man är salafist och troende - han skulle t.ex aldrig tala om för en annan muslim att den tolkar koranen fel. Det är inte tillåtet. Det IS gör är att tolka raderna i koranen ur sitt sammanhang för att kunna dra nytta av detta, det kan man inte utan man måste läsa helheten i Koranen för att förstå vad Gud (eller vem som nu skrev den) menar.

Finns otroligt många tolkningar på sharia, sunnan, haditherna. Som jag skrev, min man är salafist (samma sak som wahhabit) och skulle aldrig ifrågasätta en annan muslim om hen är troende eller inte. Daesh hävdar visserligen att de är troende, men extremister som vill ha makt och pengar är alltid farliga, oavsett vad det rör sig om. Tar man Libyen införde Gaddafi sharialagar i landet redan på 70-talet, idag har stora delar tagits över av Daesh, de lagarna ser inte alls likadana ut som de lagar som Gaddafi införde.

Här blandar du ihop äpplen och päron. Var det sharia du ville diskutera? Turkiet har, trots sin religion och sitt styrande, aldrig någonsin haft sharialagar sedan de blev självständiga från Osmanska riket. Turkiet köper visserligen olja av IS (Vem gör inte det??) men har även bombat dem inne i Syrien.

Boktips då, det här är ett urval av min kurslitteratur under åren inom mänskliga rättigheter, mellanösternstudier och internationella relationer, rekommenderar framförallt böckerna om politisk islam om man vill lära sig mer om just islam.
0003.jpg

003.jpg

07.jpg
Är du själv troende? Vad är skillnaden på wahhabiter och tex shia?
 
Sharia är väl tolkning av koranen. Läs den.
Jaså? Varför talas det om att sharialagar är guds lag och koranen guds ord? Hur vet man vad som är vad? Är sharia alltså en tolkning och ingen direkt lag? Varifrån kommer "lagen" om att stena och piska folk?
 
Jaså? Varför talas det om att sharialagar är guds lag och koranen guds ord? Hur vet man vad som är vad? Är sharia alltså en tolkning och ingen direkt lag? Varifrån kommer "lagen" om att stena och piska folk?
Läs svaren du fått bättre.
Det är inte sharia att "stena och piska folk". Det är tolkningar av lagen från vissa regimers/gruppers håll.

Läs om sharia på t.ex. wikipedias svenska site. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia
Så kanske du blir lite klokare? De sammanfattar ganska bra där.

Det känns som och du och vi andra diskuterar förbi varann?
 
Jaså? Varför talas det om att sharialagar är guds lag och koranen guds ord? Hur vet man vad som är vad? Är sharia alltså en tolkning och ingen direkt lag? Varifrån kommer "lagen" om att stena och piska folk?
Alltså Sharia är tolkningar av vad koranen säger om olika situationer, på sätt och vid går det inte att skilja dem åt. Det finns ingen lag som säger att man ska stena och piska folk utan i vissa länder finns det vissa mufti som tolkar koranen att det är ett lämpligt straff, i andra delar i världen tolkar mufti på ett helt annat sätt. Lagstiftningar skiljer sig över världen, i USA finns det dödsstraff och extremt långa fängelsestraff som vi i Sverige inte anser känns rimliga.
Du måste nog försöka läsa in dig lite mer på Islam, du har fått en hel del tips som du kan kolla upp, men en större förståelse behöver du nog.
 
Jaså? Varför talas det om att sharialagar är guds lag och koranen guds ord? Hur vet man vad som är vad? Är sharia alltså en tolkning och ingen direkt lag? Varifrån kommer "lagen" om att stena och piska folk?

Du behöver verkligen läsa på mer om religion och historia. Förmodligen samhällskunskap också.

Islam är en ung religion som finns i länder utan eller i de flesta fall bristfällig demokrati. Pga av det samt USA:s och västvärldens inblandning i Mellanöstern har extrema muslimer fått stor plats och tyvärr ett stort genomslag i vissa länder.

Har man läst Koranen och islams historia så ser man snabbt att extremisternas tolkning av den verkligen inte är den enda eller allenarådande. Tex är jihad är inget annat än strävan (delvis inre) för sin tro och hålla sig till Allahs ord som sedan perverterats av extremisterna. Jihad kan visserligen vara en väpnad kamp men det är inte det centrala i jihad.

Islam är inte bättre eller värre än kristendomen eller judendomen, det är extremisternas tolkning av den som ställer till det. Precis som i de andra två religionerna. Jag anser att all religion är problematisk men inte att islam är värre än någon annan.
 
Jag är tvungen att tillägga: Under muslimskt styre i Spanien så blomstrade den judiska kulturen, till skillnad från när de katolikerna styrde. Dvs nej, judar och muslimer har inte alltid varit fiender.
Egentligen blir det inte några större konflikter mellan judar och muslimer innan kristendomen kom och la sig i hur islamska länder ska styras... Nu generalisera jag lite, men ändå... ;) På det stora hela så är det kristendomen som har startat de flesta konflikter genom historien... :angel:
 
Egentligen blir det inte några större konflikter mellan judar och muslimer innan kristendomen kom och la sig i hur islamska länder ska styras... Nu generaliserar jag lite, men ändå... ;) På det stora hela så är det kristendomen som har startat de flesta konflikter genom historien... :angel:

Jag är inte säker på att jag håller med dig helt där men ok, iaf av de tre är de värst ;)

Romarna var rätt pissiga, precis som perserna. Mongolerna var inte direkt kända för sin fridsamhet heller. De faraoniska egyptierna ledde flera invaderingskrig också.
 
Jag är inte säker på att jag håller med dig helt där men ok, iaf av de tre är de värst.

Romarna var rätt pissiga, precis som perserna. Mongolerna var inte direkt kända för sin fridsamhet heller. De faraoniska egyptierna ledde flera invaderingskrig också.
Jaja om vi ska gå till forntiden så... ;) Mongolerna går jag väl med på då, men om man tittar från år 0 v.t och framåt då och bara tittar till religionerna! ;)
 
Jaja om vi ska gå till forntiden så... ;) Mongolerna går jag väl med på då, men om man tittar från år 0 v.t och framåt då och bara tittar till religionerna! ;)

Ska man nu behöva ursäkta sig för att man är historienörd?! :mad:

;) :D :heart

Edit: Som tentade av Religion A och B samma vecka innan terminsavslut på Komvux trots att rektorn inte tyckte jag skulle klara av det :angel:
 
Islam är inte bättre eller värre än kristendomen eller judendomen, det är extremisternas tolkning av den som ställer till det. Precis som i de andra två religionerna. Jag anser att all religion är problematisk men inte att islam är värre än någon annan.
Mening 1 och 2 kopierar jag rakt av.
Mening 3 vill jag ändra till att religion inte är problematisk så länge man använder den till vad den är tänkt för; dvs andliga spörsmål - (varför finns vi?, vad händer när vi dör?). Det är när den blandas in i vårt dagliga liv, kryddas med girighet och makthunger, spetsas med 'Min Gud är mycket starkare än din'-argument - som vi människor skiter i det blå skåpet. Och här är islam inte värre än någon annan.

Samt Daesh är INTE en inriktning av islam - de har ingenting med religion att göra. Det är en ren rövarbands-sekt, som skyler sin verksamhet under låtsas-religiösa draperier. Äkta troende muslimer föraktar denna parasit på den Islamska kroppen.
De saudiska affärsmän som pumpar in pengar i Daesh gör det av affärsmässiga skäl för att de ska få egen värdslig vinning på något sätt, inte för att de tror att Daesh leder den sanna islamska tron.
 
Du behöver verkligen läsa på mer om religion och historia. Förmodligen samhällskunskap också.

Islam är en ung religion som finns i länder utan eller i de flesta fall bristfällig demokrati. Pga av det samt USA:s och västvärldens inblandning i Mellanöstern har extrema muslimer fått stor plats och tyvärr ett stort genomslag i vissa länder.

Har man läst Koranen och islams historia så ser man snabbt att extremisternas tolkning av den verkligen inte är den enda eller allenarådande. Tex är jihad är inget annat än strävan (delvis inre) för sin tro och hålla sig till Allahs ord som sedan perverterats av extremisterna. Jihad kan visserligen vara en väpnad kamp men det är inte det centrala i jihad.

Islam är inte bättre eller värre än kristendomen eller judendomen, det är extremisternas tolkning av den som ställer till det. Precis som i de andra två religionerna. Jag anser att all religion är problematisk men inte att islam är värre än någon annan.
Ja, jag är ingen religionsexpert, precis som majoriteten utav Sveriges befolkning, det är därför jag frågar.
Samhällskunskapen däremot har jag över medel i kunskap, dock mest inom det jag jobbade med innan jag började som beridare.
;)

Tack för informationen, det känns skönt att läsa :)
 
Samt Daesh är INTE en inriktning av islam - de har ingenting med religion att göra. Det är en ren rövarbands-sekt, som skyler sin verksamhet under låtsas-religiösa draperier. Äkta troende muslimer föraktar denna parasit på den Islamska kroppen.

Det finns intressanta diskussioner att ha kring hur mycket konflikter drivs av religiösa idéer respektive geopolitiska och materiella begär. Men en analys som utmynnar i att det enbart beror på det ena eller det andra är oftast inte värd att ta seriöst.
 
Nästan alla religioner är intressanta! ;) Men jag fastnar lite islam i och med att den ändå är så pass ung vilket gör den ännu intressantare! Tyvärr har jag en helt kass lärare just nu vilket drar rätt mycket nu... Seminariefrågan till seminariet om Islam handlar om konflikten i Mellanöstern... :banghead::banghead: Jag läser alltså Religonsvetenskap 1... *suck*
Jag fastnar lite i den historia de haft, önskar jag visste mer om hur man diskuterade islam under medeltiden. Biblioteken, konsten, poesin, matematiken, arkitekturen, toleransen de verkar ha haft jämfört med det kristna Europa, bevarandet av antikens skrifter. Hästpolomatcher mellan prinsar och prinsessor. :D (eller var det tidigare) Kvinnor som lett arméer och stridit (iofs i Europa också) Men jag vet inte om det bara är ett intryck man fått och det inte var så fritänkande och idérikt. Dessutom var medeltidens Europa också lite mer idérikt än man ibland får intryck av.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
671
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 408
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 413
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 810
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp