Shettis på lösdrift

Tez1

Trådstartare
Jag vill veta vad ni har för erfarenheter och åsiker ang att ha en shettis på lösdrift med fri tillgång på hö.
Jag tänker då på risken för fång.
Själv jag är inte så insatt i fång och det ända man får höra är att mindre ponnisar inte alltid får äta dem mängd stråfoder de faktiskt behöver för att må bra med tanke på risken för fång. Hur ligger det till??
Mvh T
 
ponnyer ska helst inte äta mer än 1-max 1,5kg hö av sin kropppsvikt för att må bra.. pga detta kanske de inte blir mätta (förmodligen inte när man vet hur glupsk en ponny är) ;) och då kan man dryga ut med halm som inte är lika energi och proteinrikt. en shettis på lösdrift kan funka bra med andra ponnyer annars finns det för stor tillgång på mat i hagen... :p då äter de gärna...
fång är ingen rolig sjukdom och slutar allt för ofta med hovbensrotation som leder till avlivning :( :( :( :cry: :cry: lycka till
 
I vårt stall går en shettis på lösdrift tillsammans med tio stycken islandshästar. Det har alltid funkat bra. Eftersom han är liten så kommer han inte till och äter fullt lika mycket som de andra.
 
ponnyer ska helst inte äta mer än 1-max 1,5kg hö av sin kropppsvikt för att må bra..
pga detta kanske de inte blir mätta (förmodligen inte när man vet hur glupsk en ponny är) och då kan man dryga ut med halm som inte är lika energi och proteinrikt.

:confused: Va?
 
Jag tror det handlar helt och hållet på om man har tur att hitta den individen som klarar sig helt enkelt. Tror inte man i förväg kan gardera sig mer en att hitta en häst som kanske gått under dessa omständigheter tidigare eller köpa sig en liten häst som bevisligen har fått den fodergiva den behövt, alltså "en som fått mat" om du förstår vad jag menar.

"Vårt" exemplar förvånar mig varje dag och jag är mycket förvånad över att han ens står upp, han får ju mycket mat utränknat och blev ju fin som du själv sett och mår bra. Nu har han tröttnat på bråket i hagen och går som han vill, så förutom sin dagsranson så är han mestadels ute på vallen och äter, sedan kan han ta en sväng till stället vi slängt gammalt hö på och äta där och så går han ibland in i stallet och äter där eller tar en sväng till grannen och äter upp äpplen och fågelmaten. Han som var så fin har blivit fyrkantig och den stackars magen har än så länge tydligen varit gjort av stål. Jag är mycket förvånad över att han inte fått fång ännu och bara väntar på det, men kanske, kanske skall man ha tur med en häst, för jag kan inte göra något åt han just nu så han får hållas.

Sedan är det så många andra faktorer som spelar in också när det gäller fångs uppkomst att jag tror inte igentligen faran är så stor om man lever efter vissa riktlinjer.

MVH/
 
Jag tänker då på risken för fång.
Själv jag är inte så insatt i fång och det ända man får höra är att mindre ponnisar inte alltid får äta dem mängd stråfoder de faktiskt behöver för att må bra med tanke på risken för fång. Hur ligger det till??
Mvh T

Fång beror på obalans i tarmfloran vid hastiga foderbyten eller förändringar i volym. Mina tre shettisar går på lösdrift med fri tillgång till hö och har inte haft fång. De behöver äta olika mängder grovfoder varje dygn beroende på hur kallt det är. När det hos oss var minus 25 åt de ca 20 kilo hö tillsammans på ett dygn. Det vanliga är att de äter tillsammans tio kg per dygn. De känner själva av vad de behöver äta för att inte frysa. Viktigt med analys på höet så man vet vad de får i sig. Jag behöver komplettera upp med extra proteiner då mitt hö bara innehåller 34 gr SMRP per kg TS.
 
Jag har shettisar på lösdrift och många med mig och de får mycket hö och kraftfoder och inte attan får de fång för det, när de går ute året om så kräver de faktiskt mer mat än när de stå på stall ,liten häst behöver också mat
 
det beror ju självklart på vilken typ av ponny och protein innehållet i hö... kan inte dra alla över en kam... sorry... :crazy:
 
Jag menade inte att kritisera dig, förstod bara inte vad du försökte säga...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 540
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 017
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp