Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Min stora fick läskiga värmeutslag (av bara sin vinterpäls, naken 😅) så när han skulle klippas och den lilla dagen innan också börjat klia sig så rök all hennes päls också. Hon hade dock fått nog av min uselhet i att klippa monsterpäls jag inte ens såg åt vilket håll den växte när jag kom till benen på högersidan. Där hon gillar att stå i kameran ser hon helt vindsvept ut stackaren 😅 Hon blev dock glad som naken och var i övrigt som vanligt en liten ängel. Bara att sätta en grimma på så står hon som ett ljus med allt tålamod i världen på gången, minus då att bli luggad såklart men det ska man inte behöva stå ut med ❤️

1000030770.webp

Jag tycker du ska visa @Novienna , om så bara för erfarenheten (om det inte är svindyrt) :)
Anmälningsavgiften är 1250 så det är ju inte så farligt men med resa, boxhyra, boende om man inte kan åka samma dag blir det ju endel.

Det känns så tråkigt (och egentligen väldigt fel) att får lägre poäng exteriört på grund av att han har fel stamtavla 😟

Fick tips om att han kan visas för valackdiplom som treåring och att man även där kan göra bruksprov men då måste jag ju kastrera nu..

Det känns så tråkigt (och egentligen väldigt fel) att får lägre poäng exteriört på grund av att han har fel stamtavla 😟
Alltså nej, han får inte lägre poäng. Men det är nog ändå förmodligen sant att han inte kommer godkännas i nuläget eftersom det nog inte är klart än hur silverbärarna ska hanteras och därmed inte heller hur avkommorna ska hanteras. Så jag hade nog avvaktat med att visa tills det är klarlagt hur de ska hanteras. Du kan ju välja mellan att spara som hingst och avvakta, eller kastrera och sikta mot valackdiplom.

Alltså vaddå silver, kommer de ev inte vara godkända shettisar längre om de har något silverfärgad bakåt? Hur vet man om ponnyn har silver i stammen? Hur långt bakåt måste man gå?
Vår shettis har massa bakåt från NL när man kollar i webbstamboken och där står ingen färg 🤔

Alltså vaddå silver, kommer de ev inte vara godkända shettisar längre om de har något silverfärgad bakåt? Hur vet man om ponnyn har silver i stammen? Hur långt bakåt måste man gå?
Vår shettis har massa bakåt från NL när man kollar i webbstamboken och där står ingen färg 🤔
Det är framför allt en hingst, Silbersee's Luxus, och hans avkommor som diskuteras, ponnyer längre bak i stamtavlorna som står som silver är ofta felregistrerade (från innan det gick att testa för silver).

Silverfärgen har inte funnits i rasen från början, utan har kommit in i rasen genom någon inkorsning. Det är, som Novienna skrev, den linje som Silbersee Luxus kommer från som är den enda linje där färgen finns. (Luxus kommer från Tyskland och där har det varit ett länge känt problem med att alla shetlandsponnyer inte haft godkänd härstamning. Så att inkorsningen kommer därifrån är det egentligen ingen som är förvånad över.)
ISPC (= det internationella shetlandsponnyförbundet) diskuterar hur man ska hantera detta. Moderstamboken har satt ner foten och registrerar inga silverfärgade. Övriga förbund avvaktar, men man rekommenderar i nuläget inte att dessa individer används i avel. Det finns risk för att de kommer tas ur stamboken. Sverige kommer sannolikt göra samma som övriga länder, när de väl kommit överens om hur saken ska hanteras.

ponnyer längre bak i stamtavlorna som står som silver är ofta felregistrerade (från innan det gick att testa för silver
De "såg ut som silver", men efter en hel del forskning har man kommit fram till att den färgen inte var silver utan ett helt annat blekanlag som kallas för mushroom.

Tack för svar då borde det inte vara något sådant i vår för hittat ingen med det namnet i stamtavlan när jag kollar :)
Knepigt att de kommit in vad jag då antar är korsningar i rasen från början 😲

Silverfärgen har inte funnits i rasen från början, utan har kommit in i rasen genom någon inkorsning. Det är, som Novienna skrev, den linje som Silbersee Luxus kommer från som är den enda linje där färgen finns. (Luxus kommer från Tyskland och där har det varit ett länge känt problem med att alla shetlandsponnyer inte haft godkänd härstamning. Så att inkorsningen kommer därifrån är det egentligen ingen som är förvånad över.)
ISPC (= det internationella shetlandsponnyförbundet) diskuterar hur man ska hantera detta. Moderstamboken har satt ner foten och registrerar inga silverfärgade. Övriga förbund avvaktar, men man rekommenderar i nuläget inte att dessa individer används i avel. Det finns risk för att de kommer tas ur stamboken. Sverige kommer sannolikt göra samma som övriga länder, när de väl kommit överens om hur saken ska hanteras.

De "såg ut som silver", men efter en hel del forskning har man kommit fram till att den färgen inte var silver utan ett helt annat blekanlag som kallas för mushroom.

Första veckan avklarad och lilleman sköter sig perfekt 🥰
Han fick flytta in i valackflocken och där är de ett gäng jämnåriga ligister så Björne lever livet 😅

Visa bifogad fil 183330
Alltså, det är lite svårt att fatta att det är så pass länge sedan jag träffade honom som ett några veckor(?) gammalt föl en solig sommardag.

Lilla stora killen :D

Du längtar inte alls efter att få hem honom igen va?

Liknande trådar

• Ulvlek: Snowroller II - Nu tar vi Åre!
  • Hingstval 2011

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka