Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Det ser alltid klumpigt ut med de uppbyggda sadlarna på små ponnyer. Jag tror nog ändå att den kan funka att använda, om det bara är rätt bomvidd på den (och den följer ryggen bra) Börja med att kolla (och ev korrigera) bomvidden och spänna fast sadeln för att se hur den sitter.

Jag fick hem en sadel idag, en 14" Lippo Smart, i förhoppning att den skulle passa en av mina tjejer (dvs en mer riktig sadel än en vanlig ponnyputa). Men visst är den för lång/stor?

Den större av tjejerna:
Visa bifogad fil 168307
Tycker spontsnt den känns lite lång framförallt på den mindre. Men även jag vill se sadeln fastspänd (och då ett foto rakt från sidan). Det är för mig lite oklart hur den kommer hamna med spänd gjord.

Ska bara hitta en gjord i passande storlek ;)
De är än så länge ganska annorlunda i storlek och rygg, där äldsta definitivt är bredare över ryggen (behöver ut och röra sig mer...) - medan yngsta har mer mage. Men jag antar att den yngsta kommer bli mer lik den äldre, utifrån hur jag tycker tidigare shettisar har varit.

Här går det sådär med mini. Har fått låna en ny kompis till henne för att hon ska kunna gå i skogshagen i sommar. Hon dumpade kompisen och stack hem till stallet två gånger innan vi gav upp och gjorde en tråkig grushage vid stallet så hon kunde lära känna sin nya kompis samtidigt som hon hade de gamla nära.
Två gånger bröt hon staketet där och dom drog ut i stora hagen och åt gräs (hon har EMS och har haft fång så det är en big no no). Slutade med att vi fick koppla stora hagens aggregat på deras lilla hage för att hon skulle få en rejäl smäll och stanna innanför.

Nu övar vi med korta stunder (1-2 timmar) i skogshagen med nya kompisen. Hon ropar efter oss när vi går så hon är uppenbarligen inte nöjd med sällskapet :(.
Vet inte hur länge man ska försöka? Det borde ju vara betydligt roligare gå i skogshagen där det finns massor att pilla på en i en tom hage med utfodring 3-4ggr/dag, tycker jag då.

Min fyraåring, Fenix, har troligtvis blivit huggormsbiten idag (eventuellt getingstick - det syns inga tydliga stick, så det går inte vara 100). Halva mulen är väldigt uppsvälld, och hon hade väldigt ont och ville inte dricka och knappt inte äta. Nu har veterinären varit här och gett dropp, smärtlindring, metacam etc.
Så det gäller att hålla tummarna för att det lägger sig, att hon kan börja äta igen och att hon inte får några långsiktiga effekter av det :heart
IMG_20250529_181536498_HDR.webp

Min fyraåring, Fenix, har troligtvis blivit huggormsbiten idag (eventuellt getingstick - det syns inga tydliga stick, så det går inte vara 100). Halva mulen är väldigt uppsvälld, och hon hade väldigt ont och ville inte dricka och knappt inte äta. Nu har veterinären varit här och gett dropp, smärtlindring, metacam etc.
Så det gäller att hålla tummarna för att det lägger sig, att hon kan börja äta igen och att hon inte får några långsiktiga effekter av det :heart
Visa bifogad fil 168412
Hur har det gått hittills?

Grabben ville cykla på kvällen så jag och prinsessan hängde på! Joggade 20 minuter ungefär och brände väl några kalorier 😅
Hon är ruskigt trist att promenera med men springer på bra i lagom takt när vi joggar :)

Jag har ju inte så mycket att komma med i tråden längre...
Men läser ju gärna om era ponnyer så ni får allt försöka hålla liv i tråden så jag har nåt att läsa om.
Ser ingen shettis i bilden inom överskådlig tid.

Jag har sålt det mesta av utrustningen, och det jag inte iddes sälja fick flytta hem till @Novienna och "den vita ponnyn" som hon kallas när vi träffar någon mer jag känner i något annat sammanhang.

Kvar finns den gamla selen och den nya med emathy collar som är använd 3 ggr eller något sådant. Den sitter nog bättre på en något mindre shettis.

Justja, har ju en loksele också, men den är mer russtorlek egentligen. Men tror jag ska hålla på den ett tag kanske.
De är ju inte så lätta att få tag i tror jag. Eller vad säger ni?

@ameo Känner att jag har noll koll här.
Hur många ponnyer har du kvar nu?
Planerar du betäcka någon?
Nej det blir ingen betäckning i år, åtminstone. Jag har gått igenom skilsmässa och flyttat från gården och lever just nu med hästarna tillfälligt placerade hos en vän. Det går inte att hålla på med avel utan att ha en bättre plan för hästhållningen...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka