Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det ”sommar” och fångesten är som vanligt på topp. Tyvär har jag och min stallägare lite olika syn på när hästar räknas som tjocka så det är samma dragkamp varje sommar. Denna sommaren får jag dock inte stripbeta mina ponnys så vete tusan hur detta ska gå...
Kolla om det finns någon annanstans du kan ha dom över sommaren. Det finns rätt många ställen där man skulle kunna stängsla av en skogsbit för mager sommarföda.
 
Nu är det ”sommar” och fångesten är som vanligt på topp. Tyvär har jag och min stallägare lite olika syn på när hästar räknas som tjocka så det är samma dragkamp varje sommar. Denna sommaren får jag dock inte stripbeta mina ponnys så vete tusan hur detta ska gå...
fång har inte nödvändigtvis ett samband med ponnyns hull och det gör ju inte saken lättare...
Har dina ponnyer haft fång tidigare?
Jag har två (en shetland, en new forest) som haft fång och två (shetland) som behöver hållas "kort" för att inte svälla upp till flodhäststorlek. De går alla tillsammans i en mindre hage (som är större än många "rutor" för stora hästar :p men vi tycker den är liten...), har fri tillgång till halm (jag ställer en rundbal i höhäck inne i ligghallen) och fodras med hö en gång om dagen. Och de motioneras så mycket vi hinner.
 
fång har inte nödvändigtvis ett samband med ponnyns hull och det gör ju inte saken lättare...
Har dina ponnyer haft fång tidigare?
Jag har två (en shetland, en new forest) som haft fång och två (shetland) som behöver hållas "kort" för att inte svälla upp till flodhäststorlek. De går alla tillsammans i en mindre hage (som är större än många "rutor" för stora hästar :p men vi tycker den är liten...), har fri tillgång till halm (jag ställer en rundbal i höhäck inne i ligghallen) och fodras med hö en gång om dagen. Och de motioneras så mycket vi hinner.
Nä, jag vet. Men jag tillåter aldrig mina att bli farligt tjocka. De har aldrig haft fång, skulle de få fång så tar jag bort dem direkt.
 
Försöker hålla lillponny i trim.
Älskar min tills "travhäst".
 

Bifogade filer

  • IMG_20210529_165344.jpg
    IMG_20210529_165344.jpg
    633,5 KB · Visningar: 65
Och de motioneras så mycket vi hinner.
Samma här, med alla tre mina lättfödda i olika storlek.
Rörelse är en del i förebyggande. Därmed inte sagt att det är allt.
Sommarvila existerar inte för mig. Det får man ta på hösten möjligen.
Jag kör ju inte varje gång. Rundcorall med löshoppning är motion som tar kortare tid tex 😇.
 
Vår mini är väldigt rund. Försöker motionera med promenader, men känner att hon behöver mer. Blir det bättre motion av tömkörning?

Försöker variera med promenader på grusväg med promenader på stigar i skogen.
Munkorg dagtid.

Tips på annan motion?
 
Vår mini är väldigt rund. Försöker motionera med promenader, men känner att hon behöver mer. Blir det bättre motion av tömkörning?

Försöker variera med promenader på grusväg med promenader på stigar i skogen.
Munkorg dagtid.

Tips på annan motion?
såvitt jag förstått så är det viktigaste att de rör på sig
sen ett litet tips, det sägs att det inte har någon effekt att ha betesbegränsare på bara en del av dygnet, de hinner "äta ifatt" den tid de är utan.
(från en som vägrar använda betesbegränsare, de får begränsad tillgång på gräs i hagen istället...)
 
såvitt jag förstått så är det viktigaste att de rör på sig
sen ett litet tips, det sägs att det inte har någon effekt att ha betesbegränsare på bara en del av dygnet, de hinner "äta ifatt" den tid de är utan.
(från en som vägrar använda betesbegränsare, de får begränsad tillgång på gräs i hagen istället...)
Jag har tyvärr ingen bra hage på så vis, det är lika mycket gräs överallt. Och stora ponnyn är redan sur på henne emellan (vi pratar galet elak) så dom inte kan gå tillsammans, så vill helst inte stänga in henne på mindre (han har dessutom haft fångkänning tidigare år, så i så fall skulle han behöva gå med henne).
 
Vår mini är väldigt rund. Försöker motionera med promenader, men känner att hon behöver mer. Blir det bättre motion av tömkörning?

Försöker variera med promenader på grusväg med promenader på stigar i skogen.
Munkorg dagtid.

Tips på annan motion?
Du kan ju tömköra på volt i alla gångarter?
Jag joggade intervaller med Mumma innan hon var inkörd också, under promenaderna.
Har du någonstans där du kan löshoppa?
Kanske svårare med Mini, men vi tog ju Mumma på släp bakom en av de större som handhäst.
 
Vår mini är väldigt rund. Försöker motionera med promenader, men känner att hon behöver mer. Blir det bättre motion av tömkörning?

Försöker variera med promenader på grusväg med promenader på stigar i skogen.
Munkorg dagtid.

Tips på annan motion?
Jag tycker absolut man jobbar bättre med dem när man tömkör än på promenad.
Jag brukar variera med löshoppning eller bommar, antingen i paddock eller i rundcorallen.
I paddocken sätter jag upp koner och tömkör för att variera mot att tömköra ut i skogen. Med koner kan jag sätta upp en bana precis som när man kör precision eller så skippar jag konerna och kör ett dressyrpass på töm, med serpentiner, snett igenom, halvt igenom osv.
 
Du kan ju tömköra på volt i alla gångarter?
Jag joggade intervaller med Mumma innan hon var inkörd också, under promenaderna.
Har du någonstans där du kan löshoppa?
Kanske svårare med Mini, men vi tog ju Mumma på släp bakom en av de större som handhäst.
Planen är att kunna ta henne som handhäst, men det är ridponnyn som hatar henne så det är inte aktuellt än.

Men ska inskaffa saker för tömkörning :)

Löshoppa tänker jag att hon bör gå ner lite i vikt innan vi gör, för att inte belasta frambenen för mycket. Eller kan vi prova lite smått ändå kanske.
 
Planen är att kunna ta henne som handhäst, men det är ridponnyn som hatar henne så det är inte aktuellt än.

Men ska inskaffa saker för tömkörning :)

Löshoppa tänker jag att hon bör gå ner lite i vikt innan vi gör, för att inte belasta frambenen för mycket. Eller kan vi prova lite smått ändå kanske.
Upphöjda travbommar?
 
Vet inte var du håller till.. Finns en hästaffär i Västerås som har en del smått, men de har webbshop med om jag minns rätt.
Sen finns ju det stället som Mummas bett kommer från, jag har för mig de har en del ännu mindre.
Mer än så vet jag nog inte..
Säg till om jag ska skicka länkar 😇.
Du får gärna skicka länk till den i Västerås :).
 
Du får gärna skicka länk till den i Västerås :).
Nu fick du mig att börja kolla hur små storlekar de har, hittade en grimma strl mini. Och hästen som har den på sig, jag smälter vad söt den var 🥰.

Tipsar om att skriva mini i sökfunktionen på den i Västerås så fick man upp lite iaf.
 
Nu blir inte mini uppäten av större ponnyn längre. Vi fixade dock så hon kan gå under en bräda in i andra hagen om han skulle vara dum. Fick leda henne under ett par gånger, men sen förstod hon.

Var dock helt lugnt ikväll.

Bjuder på en bild på vår dam (bantning pågår, nu kan man ana revbenen när man trycker på sidorna, det kunde man inte när hon kom :up: ).
 

Bifogade filer

  • IMG_20210602_222303.jpg
    IMG_20210602_222303.jpg
    480,2 KB · Visningar: 47
Två veckor har gått och smekmånaden verkar vara över. Nu provar hon tex att stanna på promenaderna :p. Vi väntar ut henne bara.

Provade cykla med henne tidigare i veckan. Förutom att hon tyckte det var jobbigt att behöva trava så var hon duktig :). Känns fortfarande som ett bra köp och en i grunden mycket trevlig individ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 527
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp