Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det körning :)
 

Bifogade filer

  • C6D671D5-4EFA-42C8-BF66-4B26237270CE.jpeg
    C6D671D5-4EFA-42C8-BF66-4B26237270CE.jpeg
    497,4 KB · Visningar: 148
T.o.m. sjukpensionären fick jobba. Funderar på att låta honom harva regelbundet och ha det som motion istället för körning. Han har lindrig astma och reagerar när han kommer upp i tempo, men reagerar inget när han drar ”tungt” i skritt.
 

Bifogade filer

  • 57AB3EFE-A18F-43C2-B6A5-F3E01B19335F.jpeg
    57AB3EFE-A18F-43C2-B6A5-F3E01B19335F.jpeg
    670,8 KB · Visningar: 96
T.o.m. sjukpensionären fick jobba. Funderar på att låta honom harva regelbundet och ha det som motion istället för körning. Han har lindrig astma och reagerar när han kommer upp i tempo, men reagerar inget när han drar ”tungt” i skritt.
låter väl som en klok plan!

När jag ser dina bilder inser jag att jag borde sätta 4-åringen framför harven och snygga till i paddocken, som börjar bli alldeles för gräsbevuxen... Hon är under inkörning och har hittills dragit däck, vilket hon är helt trygg med. Är väl egentligen redo för rockarden, men det gör ju inget om hon får harva paddocken några gånger innan dess.
 
Igår tömkörde jag, la till lite bommar så herrn fick lyfta på tassarna ordentligt.

Idag körde jag lite koner och sedan körde jag ut en sväng :) Nu väntar fyra dagar med ostadigt väder så vi får se vad vi hittar på då.
 

Bifogade filer

  • 07E29C26-54E0-45F1-8536-01F201784E99.jpeg
    07E29C26-54E0-45F1-8536-01F201784E99.jpeg
    580,3 KB · Visningar: 61
Snart ny vecka. Avslutar med att köra lite på ridbanan och sedan köra ut en sväng.

Imorgon får han vila, sedan är tanken att han ska gå tisdag, onsdag, fredag och lördag. Eventuellt så stryker jag fredagen och tar lördag och söndag istället. Tänkte harva på tisdag, tömköra på onsdag och köra resterande två dagar.

Vad har ni för planer för era shettisar i veckan? :)
 

Bifogade filer

  • 05A75823-C1F6-4C62-823C-AFBAA31C62C9.png
    05A75823-C1F6-4C62-823C-AFBAA31C62C9.png
    380,4 KB · Visningar: 83
Snart ny vecka. Avslutar med att köra lite på ridbanan och sedan köra ut en sväng.

Imorgon får han vila, sedan är tanken att han ska gå tisdag, onsdag, fredag och lördag. Eventuellt så stryker jag fredagen och tar lördag och söndag istället. Tänkte harva på tisdag, tömköra på onsdag och köra resterande två dagar.

Vad har ni för planer för era shettisar i veckan? :)
Vi fortsätter med promenader och lite longering. Ska nog cykla med henne nån dag så hon får trava en längre sträcka med.

Vill läsa på/titta på filmer lite mer om tömkörning innan jag provar. Mest för att jag själv känner mig lite osäker och inte vill förstöra på nåt vis.

Känner verkligen inte att det händer nåt med vikten på henne, längtar på det sättet till senhösten, så vi kan börja styra hur mycket hon äter.

Köpte koner på Biltema idag och tänkte miljöträna lite nån dag (paraply, presenning eller vad vi nu kommer på att använda). Har inte märkt nån särskild rädsla hittills, men känner att det är bra träning ändå.
 
Höll på att gå illa när jag skulle harva. Han ville inte så still vid anspänning och snurrade in sig och fick panik. Insåg att jag hade max tre sekunder på mig att koppla loss innan det skulle smälla och han eventuellt aldrig skulle gå att köra igen, så gick från att försöka lugna honom till att dra loss draglinan han fastnat i fort som satan. Sedan spände jag för honom igen och han harvade på som inget hade hänt 😅 Adrenalinpåslaget var ENORMT kan jag säga 😅
 

Bifogade filer

  • 08D9AB1A-FD30-4B60-96A6-01406E8A9824.jpeg
    08D9AB1A-FD30-4B60-96A6-01406E8A9824.jpeg
    688,9 KB · Visningar: 67
Snart ny vecka. Avslutar med att köra lite på ridbanan och sedan köra ut en sväng.

Imorgon får han vila, sedan är tanken att han ska gå tisdag, onsdag, fredag och lördag. Eventuellt så stryker jag fredagen och tar lördag och söndag istället. Tänkte harva på tisdag, tömköra på onsdag och köra resterande två dagar.

Vad har ni för planer för era shettisar i veckan? :)
Jag planerar inte helt utan gör som jag känner för men här kommer en gissning:
Det beror lite på vad min medryttare a.k.a stallkompis @Morces vill också. Hon är ju delaktig nästan varje dag.
Nu är vi ju en bit in i veckan men.
Måndag blev vila.
Igår var Mummas lilla medryttare här och red.
Idag blir det antingen körning eller lite löshoppning i corallen tror jag.
Imorgon absolut körning.
Fredag lite oklart, kanske vila. Ska iväg en sväng på annat och får se vad energinivån på mig säger sen.
Lördag-söndag körning minst en dag. oklart den andra.
 
Höll på att gå illa när jag skulle harva. Han ville inte så still vid anspänning och snurrade in sig och fick panik. Insåg att jag hade max tre sekunder på mig att koppla loss innan det skulle smälla och han eventuellt aldrig skulle gå att köra igen, så gick från att försöka lugna honom till att dra loss draglinan han fastnat i fort som satan. Sedan spände jag för honom igen och han harvade på som inget hade hänt 😅 Adrenalinpåslaget var ENORMT kan jag säga 😅
Så läskigt när paniken är så nära. Min fjord höll på att göra något liknande när vi släpade "pinnar". Glad att vi var två och hade säkerhetsspännen..
 
Så läskigt när paniken är så nära. Min fjord höll på att göra något liknande när vi släpade "pinnar". Glad att vi var två och hade säkerhetsspännen..
Har haft honom i femton år och han är verkligen bombsäker vanligtvis så detta var oväntat 😅 under 15 år har han aldrig reagerat såhär. Men det kan vara nyttigt att se det, blir nog lätt att man slarvar med säkerheten om man tror att inget någonsin kommer att hända. Ska ordna snabbkopplingar mellan draglinor och coller 👍🏻
 
Höll på att gå illa när jag skulle harva. Han ville inte så still vid anspänning och snurrade in sig och fick panik. Insåg att jag hade max tre sekunder på mig att koppla loss innan det skulle smälla och han eventuellt aldrig skulle gå att köra igen, så gick från att försöka lugna honom till att dra loss draglinan han fastnat i fort som satan. Sedan spände jag för honom igen och han harvade på som inget hade hänt 😅 Adrenalinpåslaget var ENORMT kan jag säga 😅

Hmmm smidig version på svängel du gjort där.
Alla svänglar man ser är runda, men är det viktigt?
Skulle man i princip kunna ta en regel och göra så med istället?
Jag råkar ha tomt på stolpar hemma nämligen, men har gott om reglar i olika storlekar :D
 
Hmmm smidig version på svängel du gjort där.
Alla svänglar man ser är runda, men är det viktigt?
Skulle man i princip kunna ta en regel och göra så med istället?
Jag råkar ha tomt på stolpar hemma nämligen, men har gott om reglar i olika storlekar :D

Jag och pappa gjorde en lös svängel med reglar :)
 
Har haft honom i femton år och han är verkligen bombsäker vanligtvis så detta var oväntat 😅 under 15 år har han aldrig reagerat såhär. Men det kan vara nyttigt att se det, blir nog lätt att man slarvar med säkerheten om man tror att inget någonsin kommer att hända. Ska ordna snabbkopplingar mellan draglinor och coller 👍🏻
Ibland behöver man kanske en påminnelse ja
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 789
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp