Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inväntar ridbana innan jag sätter igång min ponny. Massor kvar att göra och sedan ska den sätta sig men det kommer vara SÅ värt väntan :love:
 

Bifogade filer

  • BB17CDE8-584F-414D-ACC6-5D50DD8517A3.jpeg
    BB17CDE8-584F-414D-ACC6-5D50DD8517A3.jpeg
    418,5 KB · Visningar: 90
Visst är ni fler med mini här? Hur ligger de i normalpuls?
Tycker vår dam har så hög puls, men å andra sidan brukar ju mindre djur ha högre puls än större.
Är ju lite orolig för fång i och med hennes övervikt nämligen. Men svala hovar och ingen ömhet vad jag märker, pigg och glad.
 
Hög puls eller kraftig puls?
Det är "förstärkt puls", dvs att den dunkar hårt, vid kotan som indikerar processer i hovarna.
 
Hög puls eller kraftig puls?
Det är "förstärkt puls", dvs att den dunkar hårt, vid kotan som indikerar processer i hovarna.
Jag är också rätt nojig för fång @hemlig men som jag förstått på min hovslagare är det som ameo säger här, inget man missar.

Jag känner på hovarna regelbundet, och när de går i gräshage travar jag upp 1-2 ggr/dag på hårt underlag.
 
Hög puls eller kraftig puls?
Det är "förstärkt puls", dvs att den dunkar hårt, vid kotan som indikerar processer i hovarna.
Hög, inte förstärkt.
När vår stora ponny jagade henne en gång i början (vet inte hur lång tid) så var hon ju sjöblöt av svett och andades häftigt och hade då 100 (!!!) i puls (som rätt fort lugnade ner sig).
 
Hög, inte förstärkt.
När vår stora ponny jagade henne en gång i början (vet inte hur lång tid) så var hon ju sjöblöt av svett och andades häftigt och hade då 100 (!!!) i puls (som rätt fort lugnade ner sig).
Att pulsen ökar vid ansträngning har inget som helst samband med fång.
Värme i hovarna och förstärkt digitalpuls är det man ska hålla koll efter.
 
Mätte ”min” Dixi idag, väldigt ovetenskapligt med en pinne i hagen :angel:

Hon är född 2020 och enligt denna mätning kring 95 cm, är det mycket?

Vad ”händer” om de växer över? Alltså, jag förstår att inget händer men innebär det någon begränsning eller så?
6EDE6FF3-695A-41E8-9ABD-F129F1862136.jpeg
 
Mätte ”min” Dixi idag, väldigt ovetenskapligt med en pinne i hagen :angel:

Hon är född 2020 och enligt denna mätning kring 95 cm, är det mycket?

Vad ”händer” om de växer över? Alltså, jag förstår att inget händer men innebär det någon begränsning eller så?
Visa bifogad fil 73569
de växer oftast inte särskilt mycket efter 1 års ålder. 95 cm som ettåring är nog ganska säkert att den inte växer över.
Blir de för höga kan de inte meritera varken sig själva eller sina föräldrar som shetlandsponnyer.
 
de växer oftast inte särskilt mycket efter 1 års ålder. 95 cm som ettåring är nog ganska säkert att den inte växer över.
Blir de för höga kan de inte meritera varken sig själva eller sina föräldrar som shetlandsponnyer.
Tack, tänkte väl att jag skulle få svar från dig 🤗
 
1 augusti och dags att sätta igång ponnyn. 25 min tömkörning. Tyckte att han blev trött i slutet, var jättepigg i början. Släppte honom på ridbanan efteråt och han låg ner i kurvorna… så mycket var det med den tröttheten.
 

Bifogade filer

  • EBD483FC-7F14-47AF-B082-9A4C18584C94.jpeg
    EBD483FC-7F14-47AF-B082-9A4C18584C94.jpeg
    797,2 KB · Visningar: 46
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 968
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp